Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İLİTAM Bölümleri Ders/ Dökümanlar > SAMSUN OMÜ İlitam

Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi:  11 Aralık 2014 (21:47), Konuya Son Cevap : 10 Ocak 2021 (10:23). Konuya 2 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 11 Aralık 2014, 21:47   Mesaj No:1
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.571
Konular: 1328
Beğenildi:12708
Beğendi:9335
Takdirleri:29036
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları

OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları

8. ÜNİTE
1. Sahâbî kavli ne demektir?

A) Sahâbînin Hz. Peygamberin
hadislerini rivayet etmesi
B) Sahâbînin fıkhî konularla ilgili
görüşü (rey ve içtihadı) ve fetvası
C) Tabiun alimlerinin fıkhi konularda
fetva verirken sahabenin
görüşünü dikkate almaları
D) Mezhep imamlarının fıkhî konularla
ilgili görüşü (rey ve içtihadı)
ve fetvaları
E) Hiçbiri

2. Aşağıdaki ifadelerden hangisi
yanlıştır?
A) Sahâbenin icmâa dönüşmüş
sözlerinin hüccet olduğunda tartışma
yoktur ancak bu durumda
hüccet, sahâbî kavli değil
icmâdır.
B) Sahâbenin İhtilafında sahâbîler -
den birinin kavline uymanın
vâcip olduğu konusunda alimler
hemfikirdir.
C) Sahâbînin sözü tevkif olmayıp
içtihat bile olsa, yine de doğruya
sonrakilerin sözünden daha
yakındır, dolayısıyla da onlardan
üstündür.
D) Ümmetin icmaına uymak gerekir.
Çünkü Hz. Peygamber,icmaın da
masum olacağına şahitlik
etmiştir.
E) Sıradan insanın (âmmî), müçtehide
uyması gerekir.

3. "Sahâbenin ittifak ettiğine uyarız,
ihtilâf ettiği hususlarda ise içlerinden
birini seçer alırız, sözlerinin dışına
çıkmayız" sözü kime izafe edilir?

A) Ebu Hanife
B) İmam-ı Şafii
C) Ebû Yusuf
D) Ebû Muhmmed
E) Ahmet b. Hanbel

4. Ey basiret (akıl) sahipleri (aklınızı
kullanıp) ibret alınız" (el-Haşr 59/2)
ayeti aşağıdakilerden hangisini
ifade etmektedir?

A) Hakkında nass olmayan konularda
kıyas ve reye başvurmanın
gerekliliğni
B) Sahabi kavlinin kıyas ve reyden
üstün tutulmasınını
C) İnsanın kalb basiretinin açık
kalması için sürekli Allah’ı anması
D) İnsanın kalb basiretinin açık
kalması için ölümü tefekkür edip
ibret almasını
E) Hiçbiri

5. Hz. Ali'ye göre mehrin en azı on
dirhemdir. Hanefîler, onun bu görüşü
ile amel etmeyi nasıl görürler?

A) Caiz görürler
B) Vacip görürler
C) Sünnet görürler
D) Zaman ve mekana göre kıyas
edildiği için değişebilir.
E) Bu görüş sahabe dönemi ile sınırlıdır.

6. “Daha önceden varlığı bilinen bir
durumun, aksine bir delil bulunma -
dıkça, varlığını koruduğuna hükmet
-mek” anlamına gelen terim aşağıda
-kilerden hangisidir ?

A) Kıyas
B) İstihsan
C) İstishab
D) Meslih-i Mürsele
E) İcama’

USUL-İ FIKIH
Sayfa 19


7. Hangisi “Aksine delil bulunmadıkça
bir şeyden faydalanmanın veya bir
davranışta bulunmanın mubah
(helal, caiz) olduğuna hükmedilmesi"
anlamına gelir.
A) İbâha-yi Asliyye
B) Berâet-i Asliyye
C) Şer'î Hüküm
D) Maslahat
E) İstihsan

8. Hangisi Berâet-i Asliyye Istıshâbının
tanımıdır?
A) Aksine delil bulunmadıkça bir
şeyden faydalanmanın veya bir
davranışta bulunmanın mubah
(helal, caiz) olduğuna hükmedilmesidir.
B) Bir sebebe istinaden sabit olmuş
şer'î bir hükmün aksini gösteren
bir delil bulunmadığı sürece
devam ettiğine hükmedilmesi
anlamındadır.
C) Delil bulunmadığı sürece kişinin
yükümlülük ve sorumluluğunun
bulunmadığına hükmedilmesi
anlamındadır.
D) Şariin mükelleften bir iş yapmasını
veya yapmamısını istemesine
ya da yapıp yapmama
konusunda onu serbest bırakmasıdır.
E) Kendi başına mubah olan bir
fiilin, şer'an mefsedete götüreceğinden
emin olunması veya
bunun kuvvetle muhtemel
bulunması sebebiyle yasaklanmasıdır.

I. Satın alma, miras gibi yollarla
birisinin mülkiyetine geçtiği bilinen
bir şey, yeni bir delil bulunmadıkça
başkasının mülkiyetine geçmez,
II. Kişinin borçlu olduğu ispat
edilmedikçe, borçlu sayılamaz.
III. Bir şirketin kâr ettiği ispat
edilmedikçe, kâr ettiği kabul
edilemez.
IV. Haramlığına bir delil bulunmadığı
sürece faydalı yiyecek ve gıda
maddelerinden istifade caizdir.
9. Yukarıdaki hükümlerden hangisi/
hangileri Berâet-i Asliyye Istıshâbına
örnek teşkil eder?
A) I ile II
B) II ile II
C) I ile III
D) II ile IV
E) I ile IV
10. “Vasıf ıstıshâbı” adıyla anılan
istishab türü aşağıdakilerden hangisidir?

A) Şer'î Hüküm Istıshâbı
B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı
E) Hiçbiri

11. Aşağıdaki hükümlerden hangisi
“Vasıf ıstıshâbı” na örnektir?

A) Bir şirketin kâr ettiği ispat
edilmedikçe, kâr ettiği kabul
edilemez.
B) Bozulduğu bilinmediği sürece
alınan abdestin devam etmesi.
C) Haramlığına bir delil bulunmadığı
sürece faydalı yiyecek ve gıda
maddelerinden istifade caizdir.
D) Bir kimsenin suçlu olduğuna dair
bir delil bulunmadıkça, suçsuz
olduğuna hükmedilir.
E) Hepsi

USUL-İ FIKIH
Sayfa 20


12. Hz. Peygamber‟in Ramazan orucu
için “Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde
oruç tutun ve (yine)
hilâli (Şevval hilâlini) gördüğünüzde
orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava
kapalı olursa (hilâlin görülmesine
engel olursa) Şaban ayının günlerinin
sayısını otuza tamamlayın!”
şeklindeki emri de hangi ıstıshâb
türü kapsamında değerlendirilebilir?

A) Vasıf Istıshâbı
B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı
E) Hiçbiri

13. "Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde
oruç tutun ve (yine) hilâli
(Şevval hilâlini) gördüğünüzde
orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava
kapalı olursa (hilâlin görülmesine
engel olursa) Şaban ayının günlerinin
sayısını otuza tamamlayın!".
Bu Hadis-i şerif aşağıdakilerden
hangisine delil teşkil etmektedir?

A) Şaban ayında oruç tutmanın
gerekliliğine
B) Fer’i delil olan ıstıshâbın geçersiz-
liğine
C) Fer’i delil olan ıstıshâbın muteber-
liğine
D) Hava kapalı olursa ramazan
orucuna başlanılmayacağına
E) Asli delillerden olan Kitap’tan
sonra sünnet’in büyük önem
arzettiğine

14. ………………ıstıshâb'ı“defetme konusunda
elverişli, “ispat” husu sunda
ise elverişsiz sayarlar.
Cümledeki boşluğu doldurunuz.
A) Malikiler
B) Şafii ve Mâlikîler
C) Şafii ve Hanbeliler
D) Hanbeliler
E) Hanefî ve Mâlikîler

15. Hangisi kaybolan ve hayatta olup
olmadığı bilinmeyen kişiye verilen
isimdir?
A) Merdud
B) Mahdud
C) Mefkud
D) Meksub
E) Mefsud

16. Hanefî ve Malikîlerce Mefkud ile
ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi
doğrudur?
A) Böyle bir kişi, kendi malları
bakımından sağ kimseler gibi
muamele görür.
B) Mülkiyet hakkı devam ettiği gibi,
karısı da bir delil bulununcaya
veya hâkim tarafından ölümüne
hükmedilinceye kadar evlilik
bağını korur.
C) Mefkûd, kayıp olduğu süre
içerisinde ona miras ve vasiyet
yoluyla bir şey intikal etmez
D) Kendi mallarındaki mülkiyet
hakkı hâkim tarafından onun
ölümüne hükmedilinceye kadar
devam eder ve bu mallar,
ölümüne hükmedil diği anda
vârislerine kalır.
E) Hepsi

USUL-İ FIKIH
Sayfa 21


17. Aşağıdaki fıkhi mezheplerden hangileri
stıshâb'ı hem “defetme” ve
hem de “ispat” hususunda yeterli
bir delil sayarlar?
A) Malikiler
B) Şafii ve Mâlikîler
C) Şafii ve Hanbeliler
D) Hanefiler
E) Hanefî ve Mâlikîler

18. ……………………..göre önceden sabit
olup sonradan devam edip etmediği
hususunda şüpheye düşülen bir
abdestin veya mülkiyetin ya da
nikâhın devamına, ıstıshâb ile
hükmedilir.
Cümledeki boşluğu doldurunuz.
A) Şafii ve Hanbeliler
B) Malikiler
C) Şafii ve Mâlikîler
D) Hanefiler
E) Hanefî ve Mâlikîler
I. Ölümüne hükmedilinceye kadar
mefkûdu sağ olarak kabul edilir.
II. Kayıplık müddeti içerisinde
mefkûd kendisine ait malların
mülkiyet hakkına sahip olduğu
gibi, kendisine miras, vasiyet ve
benzer yollarla da mal intikal
edebilir.
III. Kendi mallarındaki mülkiyet hakkı
hâkim tarafından onun ölümüne
hükmedilinceye kadar devam
eder ve bu mallar, ölümüne
hükmedil diği anda vârislerine
kalır.

19. Şafiî ve Hanbelîler’e göre yukarıdaki
ifadelerden hangisi doğrudur.
A) I ve III
B) Yalnız II
C) I ve II
D) II ve III
E) I ,II ve III

20. Kendi başına mubah olan bir fiilin,
şer'an mefsedete götüreceğinden
emin olunması veya bunun kuvvetle
muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasına
ne ad verilir?
A) İstishab
B) İstihsan
C) Tahsis
D) Sedd-i zerayi
E) İstidlal

21. Hâkimin hediye kabul etmesi yasak
sayılmasının gerekçesi aşağıdkiler -
den hangisidir?
A) Berâet-i Asliyye Istıshâbı
B) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı
C) Sedd-i zerayi
D) İstihsan
E) Maslahat
I. Aklî dengenin bozulmasına yol
açan sarhoşluk verici maddeyi
içmek veya kullanmak
II. Namusun kirlenmesine ve soyların
karışmasına yol açan zina
III. Namusları kirleten zina iftirası
IV. Can kaybına ve insanlar arasında
kin ve düşmanlığa yol açan haksız
yere adam öldürme

22. Hangisi ya da hangileri doğrudan
sedd-i zerâyi‟ kapsamına girer?
A) I ve II
B) I ve III
C) II ve III
D) III ve IV
E) Hiçbiri
USUL-İ FIKIH
Sayfa 22

23. Hangisi sedd-i zerâyi‟nin asıl konusunu
teşkil eder?
A) Mefsedet
B) Maslahat
C) Mefsedete Vasıta Olan Fiiller
D) Maslahata Vasıta Olan Fiiller
E) Mahiyeti İtibarıyla Mefsedete
Götürmeyen Fiiller.

24. Mefsedete götürmesi/yol açması
bakımından mubah fiiller, kaç kısma
ayrılırlar?
A) 2
B) 3
C) 4
D) 6
E) 8

25. Hangisi nadiren mefsedete götüren
mubah Fiiller kapsamında değer -
lendirilebilir?
A) Sarhoşluk veren içki yapımında
kullanılabilir ihtimaliyle üzüm
yetiştirilmesi yasaklanmaz.
B) Üzüm satışı mubahtır Fakat
satıştan sonra dinen istenmeyen
durum olan şarap imali meydana
geleceği için bu yasaktır.
C) Kumar ve fuhuş ile uğraşana
gayrimenkulü kiraya vermek
D) Umumî yollara çukur kazmak.
E) Hepsi
I. Hanefi
II. Şafii
III. Maliki
IV. Zahiri
V. Hanbeli

26. Yukarıdaki mezheplerden hangileri
Çoğu zaman mefsedete (kötülüğe)
götüren Mubah Fiillerini, sedd-i
zerayi deliline dayandırmazlar?
A) I ve II
B) I ,II ve IV
C) II ve III
D) III ve IV
E) III ve V

27. Sedd-i zerayi konusunda yasaklanan
sonuca erişme maksadının anlaşılmasını
lafız ve ibare ile sınırlı tutan
mezhep hangisidir?
A) Şafii
B) Maliki
C) Hanef
D) Hanbeli
E) Zahiri

28. ……………….,maksadı açığa çıkaran
delili lâfız ve ibare ile sınırlı
tutmazlar, söz konusu maksat, sözlü
açıklamalardan anlaşılabileceği gibi,
işlemi çevreleyen karinelerden, özel
şart ve ilişkilerden de anlaşılabilir.
Cümledeki boşluğu doldurunuz.
A) Maliki ve Hanbeliler
B) Şafii ve Mâlikîler
C) Şafii ve Hanbeliler
D) Hanefi ve Şafiiler
E) Hanefî ve zahiriler
USUL-İ FIKIH
Sayfa 23


29. ………………………., ölüm hastalığı
sırasında karısını bâin talâkla
boşayan ve ardından vefat eden
kişinin bu tasarrufunu geçersiz
sayarak kadının mirasçı olması
gerektiğine hükmetmişlerdir.
Cümlede boş bırakılan yere
hangisinin gelmesi uygundur?
A) Maliki ve Hanbeliler
B) Şafii ve Mâlikîler
C) Şafii ve Hanbeliler
D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler
E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler

30. ……………,kocanın kötü niyetini açıkça
ifade etmemesi durumda talakın
geçerli olduğuna ve kadının, iddeti
içinde bile vefat etse kocasına
mirasçı olamayacağına hükmetmişlerdir.
Cümledeki boşluğu doldurunuz.
A) Malikiler
B) Hanefiler
C) Hanbeliler
D) Zahiriler
E) Şafiiler

31. Aşağıdaki kavramlardan hangisi üç
talakla boşanan bir kadının sırf
ayrıldığı kocasına dönebilmesi amacıyla
bir başka erkekle evlenmesi
anlamındadır?
A) Kefalet
B) Hurre
C) Hüccet
D) Hülle
E) Hurmet

32. ………………..sırf boşanmış kadının
önceki kocası ile evlenebilmesine
imkân sağlamak üzere yapılan
muvâzaalı nikâhın - erkeğin bu tür
nikâhlarda sıkça taraf olup toplumda
bu özelliği ile tanınır hale gelmesi
gibi bir delil ile bu muvâzaa kastının
anlaşılması durumunda - geçersiz
olacağına hükmetmişlerdir.
Cümlede boş bırakılan yere
hangisinin gelmesi uygundur?
A) Maliki ve Hanbeliler
B) Şafii ve Mâlikîler
C) Şafii ve Hanbeliler
D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler
E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler

33. Hanefîlere göre anlaşmalı nikâhın
hükmü nedir?
A) Mekruh
B) Batıl
C) Sünnet
D) Vacip
E) Haram
34. ………………….akit esnasında haram
sonucu amaçladığını açıklamadıkçaüç
talakla boşanmış kadının ilk
kocasıyla evlenebilmesine imkân
sağlama maksadıyla yapılan evliliğin
sahih kabul edilmesi gerektiğine
hükmetmişlerdir.
Cümlede boş bırakılan yere
hangisinin gelmesi uygundur?
A) Şafii
B) Maliki
C) Hanef
D) Hanbeli
E) Zahir

35. Sedd-i zerâyi' hücciyetinin prensibine
en geniş şekliyle dayananlar…………….,
onu daraltarak benimseyenler
…………., teorik olarak
benimsediklerini ifade etmemekle
beraber uygulamada ona geniş bir
yer verenler ise ……………dir.
Cümlede boş bırakılan yerlere
sırasıyla hangi kelimelerin gelmesi
uygundur?
A) Hanbeliler - Şafiiler –Hanefîler ve
Malikiler
B) Malikiler- Şafiiler ve hanbeliler -
Hanefîler
C) Mâlikîler ve Hanbelîler- Şafiiler-
Hanefîler
D) Mâlikîler ve Hanbelîler-
Hanefîler- Şafiiler
E) Malikiler- Hanbelîler- Şafiiler

I. Kitap ve Sünnet
II. Hz. Peygamber
III. Sahâbî Kavli
IV. Aklî Delil

36. Sedd-i zerâyi‟i Şer'î delil olduğunun
isbatı konusunda yukarıdakilerden
hangileri delil olarak gösterilmiştir?
A) I ve II
B) II ve III
C) I ve III
D) I ,II ve IV
E) I, II, III ve IV

I. Sedd-i zerâyi', müstakil bir delil
olmayıp, "maslahat" delilinden
doğmuş ve ona bağlanması
gereken bir delildir.
II. Sedd-i zerâyi'nin dikkate alınması,
maslahat-ı mürsele delilini
tamam- lamaya ve onu eksiksiz bir
biçimde işletmeye çalışmak
demektir.
III. Sedd-i zerâyi', daha çok mubah
fiillerin toplum için zarar
oluşturması durumunda, yasama
organının onları yasaklamasına
imkân sağlaması açısından
önemlidir.

37. Yukarıda sedd-i zerayi ile ilgili
ifadelerden hangisi doğrudur?
A) I ve II
B) II ve III
C) I ve III
D) I ,II ve III
E) Yalnız III


ALINTIDIR..
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Gazze'den Daha Çaresiz Bir Dünya Makale ve Köşe Yazıları Mihrinaz 0 48 23 Aralık 2024 15:52
Dedesi Ruhunun Yanında Serbest Kürsü Sükutu-Ezber 4 81 17 Aralık 2024 19:46
Peygamberler Neden Sadece Ortadoğu'ya Geldi? Peygamberler(a.s) Esma_Nur 1 72 16 Aralık 2024 08:47
Namaz Hep Vardı Namaz-Abdest-Teyemmüm Mihrinaz 0 63 16 Aralık 2024 08:36
Esad Ailesinin Keyfi Tutuklamaları Makale ve Köşe Yazıları Mihrinaz 3 96 09 Aralık 2024 17:02

Alt 11 Aralık 2014, 21:52   Mesaj No:2
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.571
Konular: 1328
Beğenildi:12708
Beğendi:9335
Takdirleri:29036
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Cevap: OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları

FIKIH USULÜ 8.ÜNİTE AÇIKLAMALI CEVAPLARI
Sayfa 25


1. Cevap: B Sahâbî kavli (sözü),
sahâbînin fıkhî konularla ilgili görüşü
(rey ve içtihadı) ve fetvası demektir.
2. Cevap: B Sahabe bir mesele
hakkında ihtilafa düşerse
Sahâbîlerden birinin kavline uymanın
vâcip olduğu söylenemez. Çünkü
kavillerden birine uyulduğu takdirde
diğerine muhalefet edilmiş ve
çelişkiye düşülmüş olur.
3. Cevap: A "Sahâbenin ittifak ettiğine
uyarız, ihtilâf ettiği hususlarda ise
içlerinden birini seçer alırız,
sözlerinin dışına çıkmayız" sözü Ebû
Hanîfe'den nakledilmiştir.
4. Cevap: A Söz konusu olan ayet,
hakkında nass olmayan konularda
kıyas ve reye başvurmak lazım
geldiğini ifade etmektedir Dolayısıyla
ayet, sahâbî sözüne uymanın
vücubuna ve kıyasa takdim
edilmesine aykırıdır.
5. Cevap: B Hanefîler, Hz. Ali’nin bu
görüşü ile amel etmeyi vacip
görürler. Çünkü bu konularda kıyas
cereyan etmez.
6. Cevap: C Istıshâb, bir fıkıh usulü
terimi olarak, “daha önceden varlığı
bilinen bir durumun, aksine bir delil
bulunmadıkça, varlığını koruduğuna
hükmetmek” demektir.
7. Cevap: A İbâha-yi Asliyye, “Aksine
delil bulunmadıkça bir şeyden
faydalanmanın veya bir davranışta
bulunmanın mubah (helal, caiz)
olduğuna hükmedilmesi" demektir.
8. Cevap: C Berâet-i Asliyye Istıshâbı
“Delil bulunmadığı sürece kişinin
yükümlülük ve sorumluluğunun bulunmadığına
hükmedilmesi" demek
tir.
9. Cevap: B Kişinin borçlu olduğu ispat
edilmedikçe, borçlu sayılamaz. İle
Bir şirketin kâr ettiği ispat
edilmedikçe, kâr ettiği kabul
edilemez. Hükümleri Berâet-i
Asliyye Istıshâbı ile alakalıdır.
10. Cevap: A Şer'î Hüküm Istıshâbı
Kaynaklarda “ıstıshâbü'l-hükmi'şşer'î”
bazen da “vasıf ıstıshâbı”
adıyla anılır.
11. Cevap: B Burada aksi sabit
oluncaya kadar abdestli olma vasfı
devam ettiğinden bu türe “vasıf
ıstıshâbı” denmiştir.
12. Cevap: A Hz. Peygamber‟in Ramazan
orucu için “Hilâli (Ramazan
hilâlini) gördüğünüz- de oruç tutun
ve (yine) hilâli (Şevval hilâlini)
gördüğünüzde orucunuzu açın
(bitirin)! Şayet hava kapalı olursa
(hilâlin görülmesine engel olursa)
Şaban ayının günlerinin sayısını
otuza tamamlayın!” şeklindeki emri
de vasıf ıstıshâb türü kapsamında
değerlendi -rilebilir. Zira bu hadise
göre, Ramazan hilâlinin görülmemesi
halinde, önceki ay olan Şaban‟ın
devam ettiği kabul edilmektedir.
13. Cevap: C Bu hadis-i şerif, Ramazan
hilalinin görülmemesi halinde,
evvelce mevcut olan Şaban ayının
sürdüğünü geçerli saymakta ve
böylece ıstıshâbın muteberliğine
delil olmaktadır.
14. Cevap: E Hanefî ve Mâlikîler
ıstıshâb'ı“defetme”(eski hakların zayi
olması önleme) konusunda elverişli,
(yeni hakları)“ispat” hususunda ise
elverişsiz sayarlar. Yani onlara göre
ıstıshâb ile yeni haklar elde edilmez,
USUL-İ FIKIH
Sayfa 26
fakat bu sayede eski hakların zayi
olması önlenir.
15. Cevap: C Mefkûd, kaybolan ve
hayatta olup olmadığı bilinmeyen
kişidir.
16. Cevap: E A,B,C ve D seçeneğinde yer
alan ifadelerin tümü mefkud
hakkında doğru bilgilerdir. Zira
Hanefî ve Malikîlerce ıstıshâb, bir
şeyin hilafı bilinmedikçe bulunduğu
hal üzere devam ettirilmesini
sağlamak üzere müdafaa için bir
hüccet olarak kabul edilir. bu durum
da zikredilen ifadelerde mecuttur.
17. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîler
ıstıshâb'ıhem “defetme” ve hem de
“ispat” hususunda yeterli bir delil
sayarlar.
18. Cevap: A Şafiî ve Hanbelîlere göre
önceden sabit olup sonradan devam
edip etmediği hususunda şüpheye
düşülen bir abdestin veya mülkiyetin
ya da nikâhın devamına, ıstıshâb ile
hükmedilir. Onlar "şayet ıstıshâb bir
hüccet olmasaydı, bunların böyle
devam etmesine hükmedilmezdi"
derler.
19. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîlere göre
kayıplık müddeti içerisinde (ölümüne
hükmedilmeksizin) mefkûd
kendisine ait malların mülkiyet
hakkına sahip olduğu gibi, kendisine
miras, vasiyet ve benzer yollarla da
mal intikal edebilir. Dolaysıyla cevap
C seçeneğidir.
20. Cevap: D Sedd-i zerayi Kendi başına
mubah olan bir fiilin, şer'an
mefsedete götüreceğinden emin
olunması veya bunun kuvvetle
muhtemel bulunması sebebiyle
yasaklanmasıdır.
21. Cevap: C Hediye vermek mubahtır.
Hatta “Birbirilerinize hediye veriniz
ki birbirinize muhabbetiniz olsun”
hadisi sebebiyle müstehaptır. Fakat
âdil olmayan bir karar vermesine yol
açması kuvvetle muhtemel görüldüğünden
ve Sedd-i zerayi (mefsedetin
, olumsuzluğun giderilmesi için)
hâkimin hediye kabul etmesi yasak
sayılmıştır.
22. Cevap: E Bu tür fiillerin bizzat
kendileri haram olduklarından,
bunların yasaklanması doğrudan
sedd-i zerâyi‟ kapsamına girmez;
Zira bunlar mahiyeti İtibarıyla
mefsedete götüren Fiiller
kapsamında değerlen- dirilir.
23. Cevap: C Asıl sedd-i zerâyi‟nin
konusu teşkil eden fiiller, Mahiyeti
İtibarıyla Mefsedete Götürmeyen
Fakat Mefsedete Vasıta (sebep)
Olan Fiillerdir.
24. Cevap: B Mefsedete götürmesi/yol
açması bakımından mubah fiiller üç
kısım olarak şunlardır:
- Nadiren Mefsedete Götüren
Mubah Fiiller
- Çoğu Zaman Mefsedete
Götüren Mubah Fiiller
- Meşru Kılınış Amacının Dışında
Bir Sonucu Elde Etmeye Vasıta
Kılınan Mubah Fiiller
25. Cevap: A üzümün kendisini yemek
mubah olduğu gibi sarhoşluk veren
içki yapılması dışında helal dairede
istifade edilecek pek çok yararı
USUL-İ FIKIH
Sayfa 27
vardır dolaysıyla bu önerme Nadiren
Mefsedete Götüren Mubah Fiiller
kapsamındadır.
26. Cevap: B Mâlikî ve Hanbelîler gibi
bir kısım fakihler bu yasağı sedd-i
zerâyi„ deliline dayandırırken,
Hanefîler, Şâfiîler ve Zâhirîler gibi
diğer bir kısım fakihler ise bunu
başka bir temele dayandırırlar.
27. Cevap: A Şâfiîler, yasaklanan sonuca
erişme maksadının anlaşılmasını lafız
ve ibare ile sınırlı tutarlar. Bunun
açıklanması/açıkça ifade edilmesi
durumunda vasıtanın önlenmesini
kabul ederler. Bu tür fiillerde, işlemi
çevreleyen karinelerden, özel şart ve
ilişkilerden niyet araştırılmasını ise
doğru bulmazlar.
28. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler
maksadı açığa çıkaran delili lâfız ve
ibare ile sınırlı tutmazlar, söz konusu
maksat, sözlü açıklamalardan
anlaşılabileceği gibi, işlemi
çevreleyen karinelerden, özel şart ve
ilişkilerden de anlaşılabilir.
29. Cevap: E Mâlikî, Hanbelî ve
Hanefîler, ölüm hastalığı sırasında
karısını bâin talâkla boşayan ve
ardından vefat eden kişinin bu
tasarrufunu geçersiz sayarak kadının
mirasçı olması gerektiğine
hükmetmişlerdir.
30. Cevap: E Şâfiîler , kocanın kötü
niyetini açıkça ifade etmemesi
durumda talakın geçerli olduğuna ve
kadının, iddeti içinde bile vefat etse
kocasına mirasçı olamayacağına
hükmetmişlerdir.
31. Cevap: D Hülle kavramı, üç talakla
boşanan bir kadının sırf ayrıldığı
kocasına dönebilmesi amacıyla bir
başka erkekle evlenmesi anlamına
gelmektedir.
32. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler, sırf
boşanmış kadının önceki kocası ile
evlenebilmesi ne imkân sağlamak
üzere yapılan muvâzaalı nikâhın -
erkeğin bu tür nikâhlarda sıkça taraf
olup toplumda bu özelliği ile tanınır
hale gelmesi gibi bir delil ile bu
muvâzaa kastının anlaşılması
durumunda- geçersiz olacağına
hükmetmişlerdir.
33. Cevap: A Hanefîler , anlaşmalı
nikâhın mekruh olduğunu, bâtıl
olmadığını ileri sürmüşlerdir.
34. Cevap: A Şâfiîler , akit esnasında
haram sonucu amaçladığını
açıklamadıkça- üç talakla boşanmış
kadının ilk kocasıyla evlenebilmesine
imkân sağlama (tahlîl, hülle)
maksadıyla yapılan evliliğin sahih
kabul edilmesi gerektiğine
hükmetmişlerdir.
35. Cevap: C Sedd-i zerâyi' prensibine
en geniş şekliyle dayananlar
Mâlikîler ve Hanbelîler, onu
daraltarak benimseyenler Şâfiîler,
teorik olarak benimsediklerini ifade
etmemekle beraber uygulamada ona
geniş bir yer verenler ise
Hanefîlerdir.
36. Cevap: E Sedd-i zerâyi‟ işer'î delil
kabul edenler, bunu ispat için şu
delilleri ileri sürmüşlerdir:
- Kitap ve Sünnet
- Hz. Peygamber
- Sahâbî Kavli
- Aklî Delil
37. Cevap: D 37. Soruda Sedd-i zerayi ile
ilgili verilen bilgilerde herhangi bir
yanlışlık söz konusu değildir.


ALINTIDIR..
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla
Alt 10 Ocak 2021, 10:23   Mesaj No:3
Avatar Otomotik
Durumu:Kafkas Hacce isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 62129
Üyelik T.: 10 Ocak 2021
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 1
Konular: 0
Beğenildi:0
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
Mihrinaz Üyemizden Alıntı Mesajı göster
FIKIH USULÜ 8.ÜNİTE AÇIKLAMALI CEVAPLARI
Sayfa 25


1. Cevap: B Sahâbî kavli (sözü),
sahâbînin fıkhî konularla ilgili görüşü
(rey ve içtihadı) ve fetvası demektir.
2. Cevap: B Sahabe bir mesele
hakkında ihtilafa düşerse
Sahâbîlerden birinin kavline uymanın
vâcip olduğu söylenemez. Çünkü
kavillerden birine uyulduğu takdirde
diğerine muhalefet edilmiş ve
çelişkiye düşülmüş olur.
3. Cevap: A "Sahâbenin ittifak ettiğine
uyarız, ihtilâf ettiği hususlarda ise
içlerinden birini seçer alırız,
sözlerinin dışına çıkmayız" sözü Ebû
Hanîfe'den nakledilmiştir.
4. Cevap: A Söz konusu olan ayet,
hakkında nass olmayan konularda
kıyas ve reye başvurmak lazım
geldiğini ifade etmektedir Dolayısıyla
ayet, sahâbî sözüne uymanın
vücubuna ve kıyasa takdim
edilmesine aykırıdır.
5. Cevap: B Hanefîler, Hz. Ali’nin bu
görüşü ile amel etmeyi vacip
görürler. Çünkü bu konularda kıyas
cereyan etmez.
6. Cevap: C Istıshâb, bir fıkıh usulü
terimi olarak, “daha önceden varlığı
bilinen bir durumun, aksine bir delil
bulunmadıkça, varlığını koruduğuna
hükmetmek” demektir.
7. Cevap: A İbâha-yi Asliyye, “Aksine
delil bulunmadıkça bir şeyden
faydalanmanın veya bir davranışta
bulunmanın mubah (helal, caiz)
olduğuna hükmedilmesi" demektir.
8. Cevap: C Berâet-i Asliyye Istıshâbı
“Delil bulunmadığı sürece kişinin
yükümlülük ve sorumluluğunun bulunmadığına
hükmedilmesi" demek
tir.
9. Cevap: B Kişinin borçlu olduğu ispat
edilmedikçe, borçlu sayılamaz. İle
Bir şirketin kâr ettiği ispat
edilmedikçe, kâr ettiği kabul
edilemez. Hükümleri Berâet-i
Asliyye Istıshâbı ile alakalıdır.
10. Cevap: A Şer'î Hüküm Istıshâbı
Kaynaklarda “ıstıshâbü'l-hükmi'şşer'î”
bazen da “vasıf ıstıshâbı”
adıyla anılır.
11. Cevap: B Burada aksi sabit
oluncaya kadar abdestli olma vasfı
devam ettiğinden bu türe “vasıf
ıstıshâbı” denmiştir.
12. Cevap: A Hz. Peygamber‟in Ramazan
orucu için “Hilâli (Ramazan
hilâlini) gördüğünüz- de oruç tutun
ve (yine) hilâli (Şevval hilâlini)
gördüğünüzde orucunuzu açın
(bitirin)! Şayet hava kapalı olursa
(hilâlin görülmesine engel olursa)
Şaban ayının günlerinin sayısını
otuza tamamlayın!” şeklindeki emri
de vasıf ıstıshâb türü kapsamında
değerlendi -rilebilir. Zira bu hadise
göre, Ramazan hilâlinin görülmemesi
halinde, önceki ay olan Şaban‟ın
devam ettiği kabul edilmektedir.
13. Cevap: C Bu hadis-i şerif, Ramazan
hilalinin görülmemesi halinde,
evvelce mevcut olan Şaban ayının
sürdüğünü geçerli saymakta ve
böylece ıstıshâbın muteberliğine
delil olmaktadır.
14. Cevap: E Hanefî ve Mâlikîler
ıstıshâb'ı“defetme”(eski hakların zayi
olması önleme) konusunda elverişli,
(yeni hakları)“ispat” hususunda ise
elverişsiz sayarlar. Yani onlara göre
ıstıshâb ile yeni haklar elde edilmez,
USUL-İ FIKIH
Sayfa 26
fakat bu sayede eski hakların zayi
olması önlenir.
15. Cevap: C Mefkûd, kaybolan ve
hayatta olup olmadığı bilinmeyen
kişidir.
16. Cevap: E A,B,C ve D seçeneğinde yer
alan ifadelerin tümü mefkud
hakkında doğru bilgilerdir. Zira
Hanefî ve Malikîlerce ıstıshâb, bir
şeyin hilafı bilinmedikçe bulunduğu
hal üzere devam ettirilmesini
sağlamak üzere müdafaa için bir
hüccet olarak kabul edilir. bu durum
da zikredilen ifadelerde mecuttur.
17. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîler
ıstıshâb'ıhem “defetme” ve hem de
“ispat” hususunda yeterli bir delil
sayarlar.
18. Cevap: A Şafiî ve Hanbelîlere göre
önceden sabit olup sonradan devam
edip etmediği hususunda şüpheye
düşülen bir abdestin veya mülkiyetin
ya da nikâhın devamına, ıstıshâb ile
hükmedilir. Onlar "şayet ıstıshâb bir
hüccet olmasaydı, bunların böyle
devam etmesine hükmedilmezdi"
derler.
19. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîlere göre
kayıplık müddeti içerisinde (ölümüne
hükmedilmeksizin) mefkûd
kendisine ait malların mülkiyet
hakkına sahip olduğu gibi, kendisine
miras, vasiyet ve benzer yollarla da
mal intikal edebilir. Dolaysıyla cevap
C seçeneğidir.
20. Cevap: D Sedd-i zerayi Kendi başına
mubah olan bir fiilin, şer'an
mefsedete götüreceğinden emin
olunması veya bunun kuvvetle
muhtemel bulunması sebebiyle
yasaklanmasıdır.
21. Cevap: C Hediye vermek mubahtır.
Hatta “Birbirilerinize hediye veriniz
ki birbirinize muhabbetiniz olsun”
hadisi sebebiyle müstehaptır. Fakat
âdil olmayan bir karar vermesine yol
açması kuvvetle muhtemel görüldüğünden
ve Sedd-i zerayi (mefsedetin
, olumsuzluğun giderilmesi için)
hâkimin hediye kabul etmesi yasak
sayılmıştır.
22. Cevap: E Bu tür fiillerin bizzat
kendileri haram olduklarından,
bunların yasaklanması doğrudan
sedd-i zerâyi‟ kapsamına girmez;
Zira bunlar mahiyeti İtibarıyla
mefsedete götüren Fiiller
kapsamında değerlen- dirilir.
23. Cevap: C Asıl sedd-i zerâyi‟nin
konusu teşkil eden fiiller, Mahiyeti
İtibarıyla Mefsedete Götürmeyen
Fakat Mefsedete Vasıta (sebep)
Olan Fiillerdir.
24. Cevap: B Mefsedete götürmesi/yol
açması bakımından mubah fiiller üç
kısım olarak şunlardır:
- Nadiren Mefsedete Götüren
Mubah Fiiller
- Çoğu Zaman Mefsedete
Götüren Mubah Fiiller
- Meşru Kılınış Amacının Dışında
Bir Sonucu Elde Etmeye Vasıta
Kılınan Mubah Fiiller
25. Cevap: A üzümün kendisini yemek
mubah olduğu gibi sarhoşluk veren
içki yapılması dışında helal dairede
istifade edilecek pek çok yararı
USUL-İ FIKIH
Sayfa 27
vardır dolaysıyla bu önerme Nadiren
Mefsedete Götüren Mubah Fiiller
kapsamındadır.
26. Cevap: B Mâlikî ve Hanbelîler gibi
bir kısım fakihler bu yasağı sedd-i
zerâyi„ deliline dayandırırken,
Hanefîler, Şâfiîler ve Zâhirîler gibi
diğer bir kısım fakihler ise bunu
başka bir temele dayandırırlar.
27. Cevap: A Şâfiîler, yasaklanan sonuca
erişme maksadının anlaşılmasını lafız
ve ibare ile sınırlı tutarlar. Bunun
açıklanması/açıkça ifade edilmesi
durumunda vasıtanın önlenmesini
kabul ederler. Bu tür fiillerde, işlemi
çevreleyen karinelerden, özel şart ve
ilişkilerden niyet araştırılmasını ise
doğru bulmazlar.
28. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler
maksadı açığa çıkaran delili lâfız ve
ibare ile sınırlı tutmazlar, söz konusu
maksat, sözlü açıklamalardan
anlaşılabileceği gibi, işlemi
çevreleyen karinelerden, özel şart ve
ilişkilerden de anlaşılabilir.
29. Cevap: E Mâlikî, Hanbelî ve
Hanefîler, ölüm hastalığı sırasında
karısını bâin talâkla boşayan ve
ardından vefat eden kişinin bu
tasarrufunu geçersiz sayarak kadının
mirasçı olması gerektiğine
hükmetmişlerdir.
30. Cevap: E Şâfiîler , kocanın kötü
niyetini açıkça ifade etmemesi
durumda talakın geçerli olduğuna ve
kadının, iddeti içinde bile vefat etse
kocasına mirasçı olamayacağına
hükmetmişlerdir.
31. Cevap: D Hülle kavramı, üç talakla
boşanan bir kadının sırf ayrıldığı
kocasına dönebilmesi amacıyla bir
başka erkekle evlenmesi anlamına
gelmektedir.
32. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler, sırf
boşanmış kadının önceki kocası ile
evlenebilmesi ne imkân sağlamak
üzere yapılan muvâzaalı nikâhın -
erkeğin bu tür nikâhlarda sıkça taraf
olup toplumda bu özelliği ile tanınır
hale gelmesi gibi bir delil ile bu
muvâzaa kastının anlaşılması
durumunda- geçersiz olacağına
hükmetmişlerdir.
33. Cevap: A Hanefîler , anlaşmalı
nikâhın mekruh olduğunu, bâtıl
olmadığını ileri sürmüşlerdir.
34. Cevap: A Şâfiîler , akit esnasında
haram sonucu amaçladığını
açıklamadıkça- üç talakla boşanmış
kadının ilk kocasıyla evlenebilmesine
imkân sağlama (tahlîl, hülle)
maksadıyla yapılan evliliğin sahih
kabul edilmesi gerektiğine
hükmetmişlerdir.
35. Cevap: C Sedd-i zerâyi' prensibine
en geniş şekliyle dayananlar
Mâlikîler ve Hanbelîler, onu
daraltarak benimseyenler Şâfiîler,
teorik olarak benimsediklerini ifade
etmemekle beraber uygulamada ona
geniş bir yer verenler ise
Hanefîlerdir.
36. Cevap: E Sedd-i zerâyi‟ işer'î delil
kabul edenler, bunu ispat için şu
delilleri ileri sürmüşlerdir:
- Kitap ve Sünnet
- Hz. Peygamber
- Sahâbî Kavli
- Aklî Delil
37. Cevap: D 37. Soruda Sedd-i zerayi ile
ilgili verilen bilgilerde herhangi bir
yanlışlık söz konusu değildir.


ALINTIDIR..
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Fıkıh Usulü 3. Ünite Sorular Ankara İlitam sultan5 Fıkıh Usülü 0 31 Ağustos 2019 02:46
Sivas İlitam Fıkıh Usulü Ünite Özetleri nurşen35 SİVAS İlitam 0 21 Temmuz 2019 18:15
OMU İlitam Fıkıh Usulü(2011) Büt Soruları Mihrinaz SAMSUN OMÜ İlitam 1 17 Ocak 2019 20:14
Erzurum İlitam Fıkıh Usulü 1/ 14 Ünite Konu Anlatımları nurşen35 Erzurum Atatürk İlitam 1 17 Ekim 2018 15:56
İnönü İlitam Fıkıh Usulü Vize Soruları Mihrinaz MALATYA İNÖNÜ İlitam 0 14 Kasım 2016 09:20

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.