|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi: 11 Aralık 2014 (21:47), Konuya Son Cevap : 10 Ocak 2021 (10:23). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
11 Aralık 2014, 21:47 | Mesaj No:1 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları 8. ÜNİTE 1. Sahâbî kavli ne demektir? A) Sahâbînin Hz. Peygamberin hadislerini rivayet etmesi B) Sahâbînin fıkhî konularla ilgili görüşü (rey ve içtihadı) ve fetvası C) Tabiun alimlerinin fıkhi konularda fetva verirken sahabenin görüşünü dikkate almaları D) Mezhep imamlarının fıkhî konularla ilgili görüşü (rey ve içtihadı) ve fetvaları E) Hiçbiri 2. Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Sahâbenin icmâa dönüşmüş sözlerinin hüccet olduğunda tartışma yoktur ancak bu durumda hüccet, sahâbî kavli değil icmâdır. B) Sahâbenin İhtilafında sahâbîler - den birinin kavline uymanın vâcip olduğu konusunda alimler hemfikirdir. C) Sahâbînin sözü tevkif olmayıp içtihat bile olsa, yine de doğruya sonrakilerin sözünden daha yakındır, dolayısıyla da onlardan üstündür. D) Ümmetin icmaına uymak gerekir. Çünkü Hz. Peygamber,icmaın da masum olacağına şahitlik etmiştir. E) Sıradan insanın (âmmî), müçtehide uyması gerekir. 3. "Sahâbenin ittifak ettiğine uyarız, ihtilâf ettiği hususlarda ise içlerinden birini seçer alırız, sözlerinin dışına çıkmayız" sözü kime izafe edilir? A) Ebu Hanife B) İmam-ı Şafii C) Ebû Yusuf D) Ebû Muhmmed E) Ahmet b. Hanbel 4. Ey basiret (akıl) sahipleri (aklınızı kullanıp) ibret alınız" (el-Haşr 59/2) ayeti aşağıdakilerden hangisini ifade etmektedir? A) Hakkında nass olmayan konularda kıyas ve reye başvurmanın gerekliliğni B) Sahabi kavlinin kıyas ve reyden üstün tutulmasınını C) İnsanın kalb basiretinin açık kalması için sürekli Allah’ı anması D) İnsanın kalb basiretinin açık kalması için ölümü tefekkür edip ibret almasını E) Hiçbiri 5. Hz. Ali'ye göre mehrin en azı on dirhemdir. Hanefîler, onun bu görüşü ile amel etmeyi nasıl görürler? A) Caiz görürler B) Vacip görürler C) Sünnet görürler D) Zaman ve mekana göre kıyas edildiği için değişebilir. E) Bu görüş sahabe dönemi ile sınırlıdır. 6. “Daha önceden varlığı bilinen bir durumun, aksine bir delil bulunma - dıkça, varlığını koruduğuna hükmet -mek” anlamına gelen terim aşağıda -kilerden hangisidir ? A) Kıyas B) İstihsan C) İstishab D) Meslih-i Mürsele E) İcama’ USUL-İ FIKIH Sayfa 19 7. Hangisi “Aksine delil bulunmadıkça bir şeyden faydalanmanın veya bir davranışta bulunmanın mubah (helal, caiz) olduğuna hükmedilmesi" anlamına gelir. A) İbâha-yi Asliyye B) Berâet-i Asliyye C) Şer'î Hüküm D) Maslahat E) İstihsan 8. Hangisi Berâet-i Asliyye Istıshâbının tanımıdır? A) Aksine delil bulunmadıkça bir şeyden faydalanmanın veya bir davranışta bulunmanın mubah (helal, caiz) olduğuna hükmedilmesidir. B) Bir sebebe istinaden sabit olmuş şer'î bir hükmün aksini gösteren bir delil bulunmadığı sürece devam ettiğine hükmedilmesi anlamındadır. C) Delil bulunmadığı sürece kişinin yükümlülük ve sorumluluğunun bulunmadığına hükmedilmesi anlamındadır. D) Şariin mükelleften bir iş yapmasını veya yapmamısını istemesine ya da yapıp yapmama konusunda onu serbest bırakmasıdır. E) Kendi başına mubah olan bir fiilin, şer'an mefsedete götüreceğinden emin olunması veya bunun kuvvetle muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasıdır. I. Satın alma, miras gibi yollarla birisinin mülkiyetine geçtiği bilinen bir şey, yeni bir delil bulunmadıkça başkasının mülkiyetine geçmez, II. Kişinin borçlu olduğu ispat edilmedikçe, borçlu sayılamaz. III. Bir şirketin kâr ettiği ispat edilmedikçe, kâr ettiği kabul edilemez. IV. Haramlığına bir delil bulunmadığı sürece faydalı yiyecek ve gıda maddelerinden istifade caizdir. 9. Yukarıdaki hükümlerden hangisi/ hangileri Berâet-i Asliyye Istıshâbına örnek teşkil eder? A) I ile II B) II ile II C) I ile III D) II ile IV E) I ile IV 10. “Vasıf ıstıshâbı” adıyla anılan istishab türü aşağıdakilerden hangisidir? A) Şer'î Hüküm Istıshâbı B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı E) Hiçbiri 11. Aşağıdaki hükümlerden hangisi “Vasıf ıstıshâbı” na örnektir? A) Bir şirketin kâr ettiği ispat edilmedikçe, kâr ettiği kabul edilemez. B) Bozulduğu bilinmediği sürece alınan abdestin devam etmesi. C) Haramlığına bir delil bulunmadığı sürece faydalı yiyecek ve gıda maddelerinden istifade caizdir. D) Bir kimsenin suçlu olduğuna dair bir delil bulunmadıkça, suçsuz olduğuna hükmedilir. E) Hepsi USUL-İ FIKIH Sayfa 20 12. Hz. Peygamber‟in Ramazan orucu için “Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde oruç tutun ve (yine) hilâli (Şevval hilâlini) gördüğünüzde orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava kapalı olursa (hilâlin görülmesine engel olursa) Şaban ayının günlerinin sayısını otuza tamamlayın!” şeklindeki emri de hangi ıstıshâb türü kapsamında değerlendirilebilir? A) Vasıf Istıshâbı B) Berâet-i Asliyye Istıshâbı C) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı D) Berâet-i Gayri Asliyye Istıshâbı E) Hiçbiri 13. "Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüzde oruç tutun ve (yine) hilâli (Şevval hilâlini) gördüğünüzde orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava kapalı olursa (hilâlin görülmesine engel olursa) Şaban ayının günlerinin sayısını otuza tamamlayın!". Bu Hadis-i şerif aşağıdakilerden hangisine delil teşkil etmektedir? A) Şaban ayında oruç tutmanın gerekliliğine B) Fer’i delil olan ıstıshâbın geçersiz- liğine C) Fer’i delil olan ıstıshâbın muteber- liğine D) Hava kapalı olursa ramazan orucuna başlanılmayacağına E) Asli delillerden olan Kitap’tan sonra sünnet’in büyük önem arzettiğine 14. ………………ıstıshâb'ı“defetme konusunda elverişli, “ispat” husu sunda ise elverişsiz sayarlar. Cümledeki boşluğu doldurunuz. A) Malikiler B) Şafii ve Mâlikîler C) Şafii ve Hanbeliler D) Hanbeliler E) Hanefî ve Mâlikîler 15. Hangisi kaybolan ve hayatta olup olmadığı bilinmeyen kişiye verilen isimdir? A) Merdud B) Mahdud C) Mefkud D) Meksub E) Mefsud 16. Hanefî ve Malikîlerce Mefkud ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Böyle bir kişi, kendi malları bakımından sağ kimseler gibi muamele görür. B) Mülkiyet hakkı devam ettiği gibi, karısı da bir delil bulununcaya veya hâkim tarafından ölümüne hükmedilinceye kadar evlilik bağını korur. C) Mefkûd, kayıp olduğu süre içerisinde ona miras ve vasiyet yoluyla bir şey intikal etmez D) Kendi mallarındaki mülkiyet hakkı hâkim tarafından onun ölümüne hükmedilinceye kadar devam eder ve bu mallar, ölümüne hükmedil diği anda vârislerine kalır. E) Hepsi USUL-İ FIKIH Sayfa 21 17. Aşağıdaki fıkhi mezheplerden hangileri stıshâb'ı hem “defetme” ve hem de “ispat” hususunda yeterli bir delil sayarlar? A) Malikiler B) Şafii ve Mâlikîler C) Şafii ve Hanbeliler D) Hanefiler E) Hanefî ve Mâlikîler 18. ……………………..göre önceden sabit olup sonradan devam edip etmediği hususunda şüpheye düşülen bir abdestin veya mülkiyetin ya da nikâhın devamına, ıstıshâb ile hükmedilir. Cümledeki boşluğu doldurunuz. A) Şafii ve Hanbeliler B) Malikiler C) Şafii ve Mâlikîler D) Hanefiler E) Hanefî ve Mâlikîler I. Ölümüne hükmedilinceye kadar mefkûdu sağ olarak kabul edilir. II. Kayıplık müddeti içerisinde mefkûd kendisine ait malların mülkiyet hakkına sahip olduğu gibi, kendisine miras, vasiyet ve benzer yollarla da mal intikal edebilir. III. Kendi mallarındaki mülkiyet hakkı hâkim tarafından onun ölümüne hükmedilinceye kadar devam eder ve bu mallar, ölümüne hükmedil diği anda vârislerine kalır. 19. Şafiî ve Hanbelîler’e göre yukarıdaki ifadelerden hangisi doğrudur. A) I ve III B) Yalnız II C) I ve II D) II ve III E) I ,II ve III 20. Kendi başına mubah olan bir fiilin, şer'an mefsedete götüreceğinden emin olunması veya bunun kuvvetle muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasına ne ad verilir? A) İstishab B) İstihsan C) Tahsis D) Sedd-i zerayi E) İstidlal 21. Hâkimin hediye kabul etmesi yasak sayılmasının gerekçesi aşağıdkiler - den hangisidir? A) Berâet-i Asliyye Istıshâbı B) İbâha-yi AsliyyeIstıshâbı C) Sedd-i zerayi D) İstihsan E) Maslahat I. Aklî dengenin bozulmasına yol açan sarhoşluk verici maddeyi içmek veya kullanmak II. Namusun kirlenmesine ve soyların karışmasına yol açan zina III. Namusları kirleten zina iftirası IV. Can kaybına ve insanlar arasında kin ve düşmanlığa yol açan haksız yere adam öldürme 22. Hangisi ya da hangileri doğrudan sedd-i zerâyi‟ kapsamına girer? A) I ve II B) I ve III C) II ve III D) III ve IV E) Hiçbiri USUL-İ FIKIH Sayfa 22 23. Hangisi sedd-i zerâyi‟nin asıl konusunu teşkil eder? A) Mefsedet B) Maslahat C) Mefsedete Vasıta Olan Fiiller D) Maslahata Vasıta Olan Fiiller E) Mahiyeti İtibarıyla Mefsedete Götürmeyen Fiiller. 24. Mefsedete götürmesi/yol açması bakımından mubah fiiller, kaç kısma ayrılırlar? A) 2 B) 3 C) 4 D) 6 E) 8 25. Hangisi nadiren mefsedete götüren mubah Fiiller kapsamında değer - lendirilebilir? A) Sarhoşluk veren içki yapımında kullanılabilir ihtimaliyle üzüm yetiştirilmesi yasaklanmaz. B) Üzüm satışı mubahtır Fakat satıştan sonra dinen istenmeyen durum olan şarap imali meydana geleceği için bu yasaktır. C) Kumar ve fuhuş ile uğraşana gayrimenkulü kiraya vermek D) Umumî yollara çukur kazmak. E) Hepsi I. Hanefi II. Şafii III. Maliki IV. Zahiri V. Hanbeli 26. Yukarıdaki mezheplerden hangileri Çoğu zaman mefsedete (kötülüğe) götüren Mubah Fiillerini, sedd-i zerayi deliline dayandırmazlar? A) I ve II B) I ,II ve IV C) II ve III D) III ve IV E) III ve V 27. Sedd-i zerayi konusunda yasaklanan sonuca erişme maksadının anlaşılmasını lafız ve ibare ile sınırlı tutan mezhep hangisidir? A) Şafii B) Maliki C) Hanef D) Hanbeli E) Zahiri 28. ……………….,maksadı açığa çıkaran delili lâfız ve ibare ile sınırlı tutmazlar, söz konusu maksat, sözlü açıklamalardan anlaşılabileceği gibi, işlemi çevreleyen karinelerden, özel şart ve ilişkilerden de anlaşılabilir. Cümledeki boşluğu doldurunuz. A) Maliki ve Hanbeliler B) Şafii ve Mâlikîler C) Şafii ve Hanbeliler D) Hanefi ve Şafiiler E) Hanefî ve zahiriler USUL-İ FIKIH Sayfa 23 29. ………………………., ölüm hastalığı sırasında karısını bâin talâkla boşayan ve ardından vefat eden kişinin bu tasarrufunu geçersiz sayarak kadının mirasçı olması gerektiğine hükmetmişlerdir. Cümlede boş bırakılan yere hangisinin gelmesi uygundur? A) Maliki ve Hanbeliler B) Şafii ve Mâlikîler C) Şafii ve Hanbeliler D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler 30. ……………,kocanın kötü niyetini açıkça ifade etmemesi durumda talakın geçerli olduğuna ve kadının, iddeti içinde bile vefat etse kocasına mirasçı olamayacağına hükmetmişlerdir. Cümledeki boşluğu doldurunuz. A) Malikiler B) Hanefiler C) Hanbeliler D) Zahiriler E) Şafiiler 31. Aşağıdaki kavramlardan hangisi üç talakla boşanan bir kadının sırf ayrıldığı kocasına dönebilmesi amacıyla bir başka erkekle evlenmesi anlamındadır? A) Kefalet B) Hurre C) Hüccet D) Hülle E) Hurmet 32. ………………..sırf boşanmış kadının önceki kocası ile evlenebilmesine imkân sağlamak üzere yapılan muvâzaalı nikâhın - erkeğin bu tür nikâhlarda sıkça taraf olup toplumda bu özelliği ile tanınır hale gelmesi gibi bir delil ile bu muvâzaa kastının anlaşılması durumunda - geçersiz olacağına hükmetmişlerdir. Cümlede boş bırakılan yere hangisinin gelmesi uygundur? A) Maliki ve Hanbeliler B) Şafii ve Mâlikîler C) Şafii ve Hanbeliler D) Hanefi , Şafii ve Mâlikîler E) Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler 33. Hanefîlere göre anlaşmalı nikâhın hükmü nedir? A) Mekruh B) Batıl C) Sünnet D) Vacip E) Haram 34. ………………….akit esnasında haram sonucu amaçladığını açıklamadıkçaüç talakla boşanmış kadının ilk kocasıyla evlenebilmesine imkân sağlama maksadıyla yapılan evliliğin sahih kabul edilmesi gerektiğine hükmetmişlerdir. Cümlede boş bırakılan yere hangisinin gelmesi uygundur? A) Şafii B) Maliki C) Hanef D) Hanbeli E) Zahir 35. Sedd-i zerâyi' hücciyetinin prensibine en geniş şekliyle dayananlar……………., onu daraltarak benimseyenler …………., teorik olarak benimsediklerini ifade etmemekle beraber uygulamada ona geniş bir yer verenler ise ……………dir. Cümlede boş bırakılan yerlere sırasıyla hangi kelimelerin gelmesi uygundur? A) Hanbeliler - Şafiiler –Hanefîler ve Malikiler B) Malikiler- Şafiiler ve hanbeliler - Hanefîler C) Mâlikîler ve Hanbelîler- Şafiiler- Hanefîler D) Mâlikîler ve Hanbelîler- Hanefîler- Şafiiler E) Malikiler- Hanbelîler- Şafiiler I. Kitap ve Sünnet II. Hz. Peygamber III. Sahâbî Kavli IV. Aklî Delil 36. Sedd-i zerâyi‟i Şer'î delil olduğunun isbatı konusunda yukarıdakilerden hangileri delil olarak gösterilmiştir? A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) I ,II ve IV E) I, II, III ve IV I. Sedd-i zerâyi', müstakil bir delil olmayıp, "maslahat" delilinden doğmuş ve ona bağlanması gereken bir delildir. II. Sedd-i zerâyi'nin dikkate alınması, maslahat-ı mürsele delilini tamam- lamaya ve onu eksiksiz bir biçimde işletmeye çalışmak demektir. III. Sedd-i zerâyi', daha çok mubah fiillerin toplum için zarar oluşturması durumunda, yasama organının onları yasaklamasına imkân sağlaması açısından önemlidir. 37. Yukarıda sedd-i zerayi ile ilgili ifadelerden hangisi doğrudur? A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) I ,II ve III E) Yalnız III ALINTIDIR..
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Şerefi Gemilerin Sırtında | Serbest Kürsü | Medine-web | 1 | 43 | 02 Kasım 2024 20:04 |
İn Tea Fada🔻 | Yaşam/Kültür/Sanat | Kara Kartal | 1 | 34 | 01 Kasım 2024 17:26 |
Kafeste Kırbaçlanan Kadın Köleler | İslamda Kadın ve Erkek | Mihrinaz | 1 | 81 | 25 Ekim 2024 20:39 |
Fetö'nün Ayin Gibi Cenaze Töreni | Gündem/ Manşetler | Esma_Nur | 2 | 60 | 25 Ekim 2024 19:14 |
Yeni Doğan Çetesi Firavunluğu | Gündem/ Manşetler | Medine-web | 10 | 175 | 19 Ekim 2024 13:22 |
11 Aralık 2014, 21:52 | Mesaj No:2 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | Cevap: OMU İlitam Fıkıh Usulü 8.Ünite Soruları FIKIH USULÜ 8.ÜNİTE AÇIKLAMALI CEVAPLARI Sayfa 25 1. Cevap: B Sahâbî kavli (sözü), sahâbînin fıkhî konularla ilgili görüşü (rey ve içtihadı) ve fetvası demektir. 2. Cevap: B Sahabe bir mesele hakkında ihtilafa düşerse Sahâbîlerden birinin kavline uymanın vâcip olduğu söylenemez. Çünkü kavillerden birine uyulduğu takdirde diğerine muhalefet edilmiş ve çelişkiye düşülmüş olur. 3. Cevap: A "Sahâbenin ittifak ettiğine uyarız, ihtilâf ettiği hususlarda ise içlerinden birini seçer alırız, sözlerinin dışına çıkmayız" sözü Ebû Hanîfe'den nakledilmiştir. 4. Cevap: A Söz konusu olan ayet, hakkında nass olmayan konularda kıyas ve reye başvurmak lazım geldiğini ifade etmektedir Dolayısıyla ayet, sahâbî sözüne uymanın vücubuna ve kıyasa takdim edilmesine aykırıdır. 5. Cevap: B Hanefîler, Hz. Ali’nin bu görüşü ile amel etmeyi vacip görürler. Çünkü bu konularda kıyas cereyan etmez. 6. Cevap: C Istıshâb, bir fıkıh usulü terimi olarak, “daha önceden varlığı bilinen bir durumun, aksine bir delil bulunmadıkça, varlığını koruduğuna hükmetmek” demektir. 7. Cevap: A İbâha-yi Asliyye, “Aksine delil bulunmadıkça bir şeyden faydalanmanın veya bir davranışta bulunmanın mubah (helal, caiz) olduğuna hükmedilmesi" demektir. 8. Cevap: C Berâet-i Asliyye Istıshâbı “Delil bulunmadığı sürece kişinin yükümlülük ve sorumluluğunun bulunmadığına hükmedilmesi" demek tir. 9. Cevap: B Kişinin borçlu olduğu ispat edilmedikçe, borçlu sayılamaz. İle Bir şirketin kâr ettiği ispat edilmedikçe, kâr ettiği kabul edilemez. Hükümleri Berâet-i Asliyye Istıshâbı ile alakalıdır. 10. Cevap: A Şer'î Hüküm Istıshâbı Kaynaklarda “ıstıshâbü'l-hükmi'şşer'î” bazen da “vasıf ıstıshâbı” adıyla anılır. 11. Cevap: B Burada aksi sabit oluncaya kadar abdestli olma vasfı devam ettiğinden bu türe “vasıf ıstıshâbı” denmiştir. 12. Cevap: A Hz. Peygamber‟in Ramazan orucu için “Hilâli (Ramazan hilâlini) gördüğünüz- de oruç tutun ve (yine) hilâli (Şevval hilâlini) gördüğünüzde orucunuzu açın (bitirin)! Şayet hava kapalı olursa (hilâlin görülmesine engel olursa) Şaban ayının günlerinin sayısını otuza tamamlayın!” şeklindeki emri de vasıf ıstıshâb türü kapsamında değerlendi -rilebilir. Zira bu hadise göre, Ramazan hilâlinin görülmemesi halinde, önceki ay olan Şaban‟ın devam ettiği kabul edilmektedir. 13. Cevap: C Bu hadis-i şerif, Ramazan hilalinin görülmemesi halinde, evvelce mevcut olan Şaban ayının sürdüğünü geçerli saymakta ve böylece ıstıshâbın muteberliğine delil olmaktadır. 14. Cevap: E Hanefî ve Mâlikîler ıstıshâb'ı“defetme”(eski hakların zayi olması önleme) konusunda elverişli, (yeni hakları)“ispat” hususunda ise elverişsiz sayarlar. Yani onlara göre ıstıshâb ile yeni haklar elde edilmez, USUL-İ FIKIH Sayfa 26 fakat bu sayede eski hakların zayi olması önlenir. 15. Cevap: C Mefkûd, kaybolan ve hayatta olup olmadığı bilinmeyen kişidir. 16. Cevap: E A,B,C ve D seçeneğinde yer alan ifadelerin tümü mefkud hakkında doğru bilgilerdir. Zira Hanefî ve Malikîlerce ıstıshâb, bir şeyin hilafı bilinmedikçe bulunduğu hal üzere devam ettirilmesini sağlamak üzere müdafaa için bir hüccet olarak kabul edilir. bu durum da zikredilen ifadelerde mecuttur. 17. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîler ıstıshâb'ıhem “defetme” ve hem de “ispat” hususunda yeterli bir delil sayarlar. 18. Cevap: A Şafiî ve Hanbelîlere göre önceden sabit olup sonradan devam edip etmediği hususunda şüpheye düşülen bir abdestin veya mülkiyetin ya da nikâhın devamına, ıstıshâb ile hükmedilir. Onlar "şayet ıstıshâb bir hüccet olmasaydı, bunların böyle devam etmesine hükmedilmezdi" derler. 19. Cevap: C Şafiî ve Hanbelîlere göre kayıplık müddeti içerisinde (ölümüne hükmedilmeksizin) mefkûd kendisine ait malların mülkiyet hakkına sahip olduğu gibi, kendisine miras, vasiyet ve benzer yollarla da mal intikal edebilir. Dolaysıyla cevap C seçeneğidir. 20. Cevap: D Sedd-i zerayi Kendi başına mubah olan bir fiilin, şer'an mefsedete götüreceğinden emin olunması veya bunun kuvvetle muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasıdır. 21. Cevap: C Hediye vermek mubahtır. Hatta “Birbirilerinize hediye veriniz ki birbirinize muhabbetiniz olsun” hadisi sebebiyle müstehaptır. Fakat âdil olmayan bir karar vermesine yol açması kuvvetle muhtemel görüldüğünden ve Sedd-i zerayi (mefsedetin , olumsuzluğun giderilmesi için) hâkimin hediye kabul etmesi yasak sayılmıştır. 22. Cevap: E Bu tür fiillerin bizzat kendileri haram olduklarından, bunların yasaklanması doğrudan sedd-i zerâyi‟ kapsamına girmez; Zira bunlar mahiyeti İtibarıyla mefsedete götüren Fiiller kapsamında değerlen- dirilir. 23. Cevap: C Asıl sedd-i zerâyi‟nin konusu teşkil eden fiiller, Mahiyeti İtibarıyla Mefsedete Götürmeyen Fakat Mefsedete Vasıta (sebep) Olan Fiillerdir. 24. Cevap: B Mefsedete götürmesi/yol açması bakımından mubah fiiller üç kısım olarak şunlardır: - Nadiren Mefsedete Götüren Mubah Fiiller - Çoğu Zaman Mefsedete Götüren Mubah Fiiller - Meşru Kılınış Amacının Dışında Bir Sonucu Elde Etmeye Vasıta Kılınan Mubah Fiiller 25. Cevap: A üzümün kendisini yemek mubah olduğu gibi sarhoşluk veren içki yapılması dışında helal dairede istifade edilecek pek çok yararı USUL-İ FIKIH Sayfa 27 vardır dolaysıyla bu önerme Nadiren Mefsedete Götüren Mubah Fiiller kapsamındadır. 26. Cevap: B Mâlikî ve Hanbelîler gibi bir kısım fakihler bu yasağı sedd-i zerâyi„ deliline dayandırırken, Hanefîler, Şâfiîler ve Zâhirîler gibi diğer bir kısım fakihler ise bunu başka bir temele dayandırırlar. 27. Cevap: A Şâfiîler, yasaklanan sonuca erişme maksadının anlaşılmasını lafız ve ibare ile sınırlı tutarlar. Bunun açıklanması/açıkça ifade edilmesi durumunda vasıtanın önlenmesini kabul ederler. Bu tür fiillerde, işlemi çevreleyen karinelerden, özel şart ve ilişkilerden niyet araştırılmasını ise doğru bulmazlar. 28. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler maksadı açığa çıkaran delili lâfız ve ibare ile sınırlı tutmazlar, söz konusu maksat, sözlü açıklamalardan anlaşılabileceği gibi, işlemi çevreleyen karinelerden, özel şart ve ilişkilerden de anlaşılabilir. 29. Cevap: E Mâlikî, Hanbelî ve Hanefîler, ölüm hastalığı sırasında karısını bâin talâkla boşayan ve ardından vefat eden kişinin bu tasarrufunu geçersiz sayarak kadının mirasçı olması gerektiğine hükmetmişlerdir. 30. Cevap: E Şâfiîler , kocanın kötü niyetini açıkça ifade etmemesi durumda talakın geçerli olduğuna ve kadının, iddeti içinde bile vefat etse kocasına mirasçı olamayacağına hükmetmişlerdir. 31. Cevap: D Hülle kavramı, üç talakla boşanan bir kadının sırf ayrıldığı kocasına dönebilmesi amacıyla bir başka erkekle evlenmesi anlamına gelmektedir. 32. Cevap: A Mâlikîler ve Hanbelîler, sırf boşanmış kadının önceki kocası ile evlenebilmesi ne imkân sağlamak üzere yapılan muvâzaalı nikâhın - erkeğin bu tür nikâhlarda sıkça taraf olup toplumda bu özelliği ile tanınır hale gelmesi gibi bir delil ile bu muvâzaa kastının anlaşılması durumunda- geçersiz olacağına hükmetmişlerdir. 33. Cevap: A Hanefîler , anlaşmalı nikâhın mekruh olduğunu, bâtıl olmadığını ileri sürmüşlerdir. 34. Cevap: A Şâfiîler , akit esnasında haram sonucu amaçladığını açıklamadıkça- üç talakla boşanmış kadının ilk kocasıyla evlenebilmesine imkân sağlama (tahlîl, hülle) maksadıyla yapılan evliliğin sahih kabul edilmesi gerektiğine hükmetmişlerdir. 35. Cevap: C Sedd-i zerâyi' prensibine en geniş şekliyle dayananlar Mâlikîler ve Hanbelîler, onu daraltarak benimseyenler Şâfiîler, teorik olarak benimsediklerini ifade etmemekle beraber uygulamada ona geniş bir yer verenler ise Hanefîlerdir. 36. Cevap: E Sedd-i zerâyi‟ işer'î delil kabul edenler, bunu ispat için şu delilleri ileri sürmüşlerdir: - Kitap ve Sünnet - Hz. Peygamber - Sahâbî Kavli - Aklî Delil 37. Cevap: D 37. Soruda Sedd-i zerayi ile ilgili verilen bilgilerde herhangi bir yanlışlık söz konusu değildir. ALINTIDIR..
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
10 Ocak 2021, 10:23 | Mesaj No:3 | |
Alıntı:
| ||
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Fıkıh Usulü 3. Ünite Sorular Ankara İlitam | sultan5 | Fıkıh Usülü | 0 | 31 Ağustos 2019 02:46 |
Sivas İlitam Fıkıh Usulü Ünite Özetleri | nurşen35 | SİVAS İlitam | 0 | 21 Temmuz 2019 18:15 |
OMU İlitam Fıkıh Usulü(2011) Büt Soruları | Mihrinaz | SAMSUN OMÜ İlitam | 1 | 17 Ocak 2019 20:14 |
Erzurum İlitam Fıkıh Usulü 1/ 14 Ünite Konu Anlatımları | nurşen35 | Erzurum Atatürk İlitam | 1 | 17 Ekim 2018 15:56 |
İnönü İlitam Fıkıh Usulü Vize Soruları | Mihrinaz | MALATYA İNÖNÜ İlitam | 0 | 14 Kasım 2016 09:20 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|