|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Belgin,Açılış Tarihi: 09 Nisan 2009 (10:19), Konuya Son Cevap : 09 Nisan 2009 (10:19). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
09 Nisan 2009, 10:19 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 7 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Kaç çeşit kaza vardır? Kaza-i muallak-mutlak gibi kavramlar neyi ifade ediyor? Kaç çeşit kaza vardır? Kaza-i muallak-mutlak gibi kavramlar neyi ifade ediyor? “Allah, dilediğini siler, dilediğini de sabit kılıp bırakır Ana kitap (Levh-i Mahfuz) O’nun yanındadır" (Ra’d Suresi 39) Ayet-i kerimesini açıklayabilir misiniz? Önce şunu düzeltelim: “levh-i mahfuz ve ispat” değil, “levh-i mahv ve ispat”tır Lehv-i mahv ve ispat, içindekilerden bazılarının silinebileceği ve bir kısmının da sabit kalacağı kitap/yazılım anlamındadır - Eceli; ecel-i müsemma/mubrem ve ecel-i kaza/muallak olarak tespit etmek mümkündür Ecel-i Müsemma; Allah’ın ilminde, levh-i ezelîde olan, kesin ve değişmez eceldir Ecel-i kaza ise; Levh-i mahfuzda kesin bir hüküm şeklinde gözüken, ancak şartlara bağlı olarak değişebilenler yanında, değişmeyen hükümleri de ihtiva etmek üzere iki şekli vardır Ecel-i müsemma değişmez olduğundan asıldır Levh-i mahv ve isbatta yazılan Ecel-i Kaza ise ona aykırı olamaz Dolayısıyla, Ecel-i kazanın, diğer adıyla ecel-i Muallakın gerçekleşmesi, aynı zamanda ecel-i müsemmanın gerçekleştiği anlamına gelir(krş B S Nursi, Lemalar, s104; Barla, s349) - Bu açıklamalardan anlaşılıyor ki; genel olarak Mukadderat üç şekilde söz konusu olmaktadır Birincisi: Ecel-i müsemma olarak yerini almıştır Buna eceli mübreme/kesin hüküm de denilir İkincisi: Ecel-i muallak olarak yazılımı söz konusu olan mukadderattır Buna Ecel-i kaza da denilir(bk Nursi, Barla, s349) Ecel-i muallak: Şartlı olan hükümlerin yazılımını gösterir Hadis-i şerifte “ Bazen bela nazil oluyor; gelirken karşısına sadaka çıkar, geri çevirir”(Kenzu’l-Ummal, 5144) Abdullah b Ömer’den gelen diğer bir rivayette Efendimiz şöyle buyurmuştur: “Sadaka verin; hastalarınızı sadaka ile tedavi edin Muhakkak ki sadaka, gelen arazlar, marazları/hastalıkları geri çevirir Sadaka aynı zamanda ömrünüzün uzamasına, iyiliklerinizin katlanmasına vesile olur”(Kenzu’l-Ummal, h No: 16113) Bu hadislerin sırrı şudur ki; muallak olan mukadderat bazı şartlarla vukua gelirken, geri kalır Demek ki mutlak olmayan, bilakis bazı şartlarla mukayyet olan bir kısım mukadderat- şartları yerine gelmediği için- vukuu bulmayabilir(krş Nursi; Lemalar, agy) - Ecel-i müsemma; Allah’ın ilminde var olan veya ilmî hükmün aynısı koruyan şekliyle Levh-i Mahfuzda yazılandır - Ecel-i muallak ise, bazı şartlara bağlı olarak Levh-i ezelînin bir nevi defteri hükmünde olan Levh-i mahv ve ispatta mukadder olarak yazılanlardır(bk Nursi, agy) - Mukadderatın üçüncü bir şekli de Levh-i mahfuzda şartsız/kesin şekilde gözüken, fakat Allah’ın ilminde ise, belli şartlara bağlı olan mukadderattır İmam-ı Rabbanî, buna “ecel-i mübreme-i saniye= ikinci derecede kesin olan ecel/Yani Allah’ın ilminde kesin olan ecel” adını vermiştir - Allah dilediğini imha eder, dilediğini de yerinde bırakır Ana kitap O'nun katındadır (Ra’d Suresi 39) Allah dilediğini mahveder, dilediğini yerinde sabit tutar Gerek yaratmada, gerek hüküm koymada dilediğini mahveder Varlık âleminden siler, hükümden düşürür, yürürlükten kaldırır, izini yok eder, dilediğini de onun yerine geçirir veya doğrudan doğruya yenisini yaratır Evvela yaratılışta görülüyor ki, Allah Teâlâ, âlemde birtakım şeyleri yok edip, ortadan kaldırırken, diğer birtakım şeyleri durduruyor ve yeniden vücuda getiriyor Mesela bir milleti mahvediyor, diğer bir milleti yaşatıyor Aynı şekilde bir kavim içinde Zeyd ölürken bir Amir doğuyor veya Ahmed yaşamaya devam ediyor Aynı şahısta ve aynı varlıkta hastalık, yaşlanma vs gibi sebeplerle durmadan durum değişikliği oluyor Bedende hücreler bir yandan ölürken, bir yandan da yenileri onların yerine geçiyor Mesela ticaret hayatında aynı kişi bazı işlerinde kâr ediyor, bazılarında zarar ediyorlar Allah, bazan onun rızkını arttırır, bazan azaltır, ecelini ve ömrünü uzatır, kısaltır seadetini şekavete, şekavetini seadete dönüştürür Tevbe edenin günahlarını, amel defterinden siler, yok eder, onun yerine, sevap yazar, ilh Öyle ki, bütünüyle kâinat, bir taraftan harfleri ve satırları silinip, diğer taraftan yazılan bir kitap gibidir Böyle iken kâinatın sayfa düzeninde, hikmetli akışında ne bir silinti, ne de bir kazıntıdan eser bulunmaz, kusursuz olarak işler İşte ilâhî yaratılışta böyle olduğu gibi, teşri hususunda da durum böyledir: Allah Teâlâ, bir süre için yürürlükte tuttuğu bir şer'î hükmü, diğer bir zaman için yürürlükten kaldırır, yerine başka bir hüküm getirir: Hükümlerin bir kısmını başka hükümlerle nesheder "Eğer biz bir âyetin hükmünün kaldırır veya onu unutturursak, ondan daha hayırlısını veya dengini getiririz" (Bakara 2/106) âyetinin gereğince o hükmün yerine ondan daha hayırlısını ya da en azından onun gibisini ikâme eder Çeşitli devirlerin ve farklı toplumların durumlarına uygun düşen çeşitli şeriatlar bulunur Böylece "her ecelin bir kitabı var" olmuş olur Çünkü kitaplar, şeriatlar dünya ve ahiret mutluluğunu elde etmek için, insanların uyması gereken kurallardır İlahî irade ve meşiyyetin gereğince devirden devire insanların ve toplumların ihtiyaçları değişik olduğundan, ona göre, hükümlerin değişmesi de ilâhî hikmetin gereğidir Bununla beraber Allah Teâlâ, dilediği bazı hükümleri de neshi mümkün olmayacak şekilde muhkem ve sabit kılar ki, bu gibi hükümler, her devir için şeriatın temel ilkeleri "usûlu-i şeriat", diğerleri de ayrıntı sayılan dallar "furu-i şeriat"dır (Maide Sûresi'nde 48 âyete bkz) Bundan dolayı Kur'ân, Tevrat ve İncil'in ve diğer ilâhî kitapların önemle üzerinde durdukları temel ilkelerden bir kısmını destekleyerek, ehli kitabın hepsini sevindirip ferahlandırırken, o kitaplarda ahir zamanın şartlarına uygun olmayan birtakım hükümleri de neshedip ortadan kaldırır Ve bundan dolayıdır ki, Kur'ân bütün kitaplar üzerinde, müheymin (gözetici) ve bütün zamanların değişikliğine hakim Arapça bir hüküm kitabıdır Allah, böyle "dilediğini imha ve dilediğini ibka ve isbat eyler", ve ana kitap ancak O'nun katındadır Bütün kitapların ilk kaynağı, aslı, esası olan, hiçbir şekilde değişmeyecek, mahvi mümkün olmayan ana kitap, daha doğrusu kitabın anası, "düstur-i âlâ" denilen kütük ancak O'nun katındadır ki, o "Levh-i Mahfuz" veya "ilm-i ezelî-i ilâhî"dir Değişecek ve değişmeyecek olan, giden ve kalan işte her şey o kitapta yazılıdır Hepsi bilinmektedir Onun için dinin temel ilkelerinden olmayan konularda şeriatlar arasında veya aynı kitapta meydana gelen nesihlerden dolayı, Allah Teâlâ'ya hiçbir şekilde beda lazım gelmez Ve yine onun içindir ki, tekvin ve teşride mahiv ve isbat cereyan ettiği halde Ana kitaba (Ümmü'l-kitaba) göre, her şey "yazılmış, bitmiştir, kalem kurumuştur" Kâinatta yeniden yazılacak, yeniden programlanacak hiçbir şey yoktur Her şey yerli yerinde ve yazılıp programlandığı şekilde akıp gitmektedir Binaenaleyh Tevrat veya İncil'i "Ümmü'l-kitap" olarak farzedip de nesih kabul etmez diye iddia eden o inkârcı ehli kitap hiziplerinin inatları ve inkârları ne kadar boş, ne kadar batıl hevestir Halbuki Kur'ân'dan önceki kitaplar, yalnızca nesihten değil, tahriften de uzak kalamamışlardır (Bkz Elmalılı, ilgili ayetin tefsiri) |
Konu Sahibi Belgin 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Ben Sana Gül Diyemem | Hz.Muhammed(s.a.v) | Belgin | 0 | 2464 | 29 Eylül 2009 10:25 |
Bir evliyayı vesile ederek dua edilirmi? | Soru Cevap Arşivi | Kara Kartal | 21 | 11037 | 24 Eylül 2009 10:38 |
Mahşerde âzâlarımızın konuşması | Soru Cevap Arşivi | KuM TaNeSi | 1 | 2675 | 17 Eylül 2009 16:06 |
Zekâtını vermeyenlere ibrettir Sâlebe'nin servet... | Zekat-İnfak | dua dilencisi | 1 | 2291 | 17 Eylül 2009 10:56 |
Yaşlı kadınların tesettürü... | Tesettür Konuları | Belgin | 0 | 2707 | 07 Eylül 2009 09:26 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Üç Çeşit İnsan Vardır... | enderhafızım | Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler | 8 | 19 Aralık 2013 13:40 |
Orucun Kazası, Kaza Orucu, Kaza Oruçları, Kaza Orucu Nasıl Tutulur/Muhsin İyi | muhsin iyi | Makale ve Köşe Yazıları | 0 | 26 Temmuz 2012 11:05 |
Kaç Çeşit Tavaf Vardır? | İmamHüseyin | Hacc-Umre-Kurban | 0 | 11 Nisan 2009 15:46 |
Orucu Bozmanın Cezası: Kaza Ve Kefaret / Kazâ ve Keffâret Nedir? | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 2 | 10 Nisan 2009 15:33 |
Hamilelik döneminde tutulmayan oruçlar kaza edilir mi Ödediğim fidyeler kaza yerine g | İmamHüseyin | Oruç-Ramazan | 0 | 10 Nisan 2009 15:23 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|