|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Faruk,Açılış Tarihi: 21Haziran 2008 (20:30), Konuya Son Cevap : 06 Kasım 2010 (22:06). Konuya 4 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
21Haziran 2008, 20:30 | Mesaj No:1 |
hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır Allah’ın birliği ve Kur’ân’daki “biz” ifâdesi “Kur’ân-ı Kerîm’de bazı âyetlerde “Biz yarattık”, “Biz yaptık” şeklinde ifâdeler var. Allah bir olduğu halde, Kur’ân-ı Kerîm’de neden “Ben” yerine “Biz” tabiri kullanılmıştır?” Cenâb-ı Hak Kur’ân’da kendi Zât-ı Akdes’ini bazan “mütekellim-i vahde”, yani “birinci tekil şahıs” zâmirleriyle; bazan ise “mütekellim-i maalgayr” yani “birinci çoğul şahıs” zamirleriyle nazara verir. Bunda hiç şüphesiz muhtelif hikmetler mevcuttur. Önce bir hususu nazara verelim: Biz de çoğu zaman kendi şahsımızdan bahsederken “tek” olduğumuz halde, “ben” yerine, “biz” tabirini tercih ederiz. Ve “ben” yerine “biz” tabiri, yerine göre daha nâzik, yerine göre daha mütevâzi, yerine göre daha müşfik, yerine göre daha ölçülü olarak kullanım alanımıza girer; bazan kendi zâtımızı, bazan ise bizim de dahil olduğumuz bir ekibi tanımlar. Bununla beraber; hiçbir zaman “biz” demekle birden fazla kişiliğimiz olduğunu kastetmeyiz. Âyetlerden örnekler alalım: *“Ey İsrâil oğulları! Size verdiğim nimetleri hatırlayın ve ahdimi yerine getirin ki, Ben de yerine getireyim. Yoksa Benden korkun.”1 *“Kullarım sana Benden sorarlarsa, bilsinler ki, Ben şüphesiz onlara yakınım. Benden isteyenin, duâ ettiğinde duâsına cevap veririm. Artık onlar da Benim davetime icâbet etsinler ve Bana îman etsinler ki, doğru yolda yürüyenlerden olsunlar.”2 Kur’ân’da bu örneklerin devamı oldukça fazladır. Bununla berâber Kur’ân bazan Allah’ın Zât-ı Muallâsına “Biz” zamirini de izâfe eder. Örneklendirecek olursak: *“Muhakkak Biz ki; Kitabı Biz indirdik; O’nu koruyacak olan da Biziz.”3 “Bulutla sizi gölgelendirdik. Kudret helvası ve bıldırcın indirdik. Size verdiğimiz rızkların iyi ve güzel olanından yiyiniz. Onlar Bize zulmetmediler; lâkin kendi kendilerine yazık ediyorlardı.”4 Görüldüğü gibi Cenâb-ı Hakk’a “Biz” zâmirinin izâfe edildiği bazı âyetlerde, Allah’ın azamet ve kibriyâsı nazara verilir. Bazı âyetlerde ise vâsıtaların da âdetâ gönlü alınır. Hiç şüphesiz Allah tektir, birdir, yektâdır, Vâhiddir, Ehaddir, Ferddir, bütün noksanlıklardan berîdir, mâsivâya mahsus çokluklardan mukaddestir, bütün sıfatları zâtîdir ve kemâl derecededir. Kur’ân’da Allah’ın Vahdâniyeti ile örtüşmeyen tek bir işârete rastlanmaz. Âyetlerin bâzısında geçen “Biz” ifâdesi ise, Bedîüzzaman’a (ra) göre “azâmet ve kibriyâ”ya delâlet etmek içindir.5 Bu görüşe Ebu’s-Suûd Efendi ve Fahreddin Râzi dahil bir çok müfessir de katılır. Bedîüzzaman Hazretleri (ra) vâsıta ile gelen tecellîler için Kur’ân’ın genelde “Biz” ifâdesini kullanmayı tercih ettiğini kaydeder.6 Meselâ vahiy için Cebrâil Aleyhisselâm vazifelidir. Bulutların gönderilmesi ve yağmurun yağdırılması için görevli melekler vardır. Tabiât olaylarının her birini Cenâb-ı Hak bir meleğin uhdesine ve sorumluluğuna vermiştir. Kur’ân’ın korunmasında ve hizmetinde Allah’ın izniyle ehl-i îmân da seferberdirler. Cenâb-ı Hak gerek meleklerinin, gerekse insanların uhdesine emâneten bir vazîfe verir. Sonra, bu vazîfeyi yürütebilecek güç ve kudreti kendisi verdiği gibi, imkân ve şartları da kendisi hazırlar. Meleklere ve insanlara düşen sadece itaat etmek; kendilerine verilen vazîfe penceresiyle Cenâb-ı Hakk’ın Ulûhiyetine ve Rubûbiyetine şâhitlik etmek; İzzet ve Azâmetine tazimde bulunmak; Kibriyâ ve Ulviyetine tesbihle secde etmektir. Netîce îtibariyle, melekler veya bir kısım vâsıtalar Allah’ın mülkünde Allah’ın emriyle memurdurlar. Emre tâbîdirler ve aldıkları emirleri eksiksiz ve harfiyen yaparlar. Yapmakla mükelleftirler. Cenâb-ı Hakk’ın, bazı âyetlerinde böyle vâsıtaları da ifâde ihâtası içine almış olması, O’nun emre mutî ve vazîfeye düşkün kullarına ne derece müşfik ve merhametli olduğunu gösterir. Yani Cenâb-ı Hak âyetleri kapsamına bazı vazîfedarları almak sûretiyle onların vazîfelerinden memnûniyetini ve rızâsını bildirmiş olmaktadır. Böyle ifâdeler Tevhîde zarar vermez. Zihinlerde ve dimağlarda Allah’ın bir olduğu hakîkatı şüpheye yer vermeyecek ölçüde yerleşmiştir. Zaten hiçbir münkir bile, Kur’ân’daki “biz” ifâdelerinden hareketle Kur’ân’ın Tevhîdi—hâşâ—dışladığını iddiâ etmemiştir. Bilakis, Kur’ân’a her başvuran, cümlelerinden noktasına ve virgülüne kadar Kur’ân’da Tevhîd hakîkatının ispatını bulmuştur. Dipnot: 1-Bakara Sûresi, 2/40; 2-Bakara Sûresi, 2/186; 3-Hicr Sûresi, 15/9; 4- Bakara Sûresi, 2/57; 5-İşârât’ül-İ’câz, s. 249; 6-A.g.e., s. 249. | |
Konu Sahibi Faruk 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır | Soru Cevap Arşivi | Vuslat Zamanı | 4 | 2014 | 21Haziran 2008 20:30 |
msn orucu bozarmı | Fıkralar-Hikayeler | mehmet akif2 | 18 | 8282 | 14Haziran 2008 20:36 |
Rasullah sav efendimizin in vefat yıldönümü | Hz.Muhammed(s.a.v) | Seleme | 4 | 2004 | 08Haziran 2008 14:55 |
bir iki paragraf | Şiirler ve Şairler | Faruk | 4 | 2401 | 20 Nisan 2008 15:47 |
21Haziran 2008, 20:31 | Mesaj No:2 |
Cvp: hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır
BEN - Zatı tekliği BiZ = Esmalarıyla tecelli şekilleri, kudret ve güçlerin ve bütün bu tecellilerin ustası, yapanı yani (Rab'bı)... Ben= Vahiy = Zatı ahadiyetinden sudur eder. Biz = Kudret ve kuvvetlerinin tezahürleridir. Muntazam değişmeyen bir kanun halinde... Maddi ve manevi ne varsa hepsi dahil. Vahyin Şekilleri: 1- (Ben) dağa vahyettim. 2- (Ben) Ağaca vahyettim. 3- (Ben) Arıya vahyettim. 4- (Ben) Meryem'e vahyettim. 5- (Ben) Resul'e vahyettim. 6- (Biz) Nebilere vahyettik. Âdem ve bütün Peygamberler göğe bakarak. Oturarak. Dİz çökerek. Ellerini göğe doğru kaldırarak. Muayyen bir yıldıza bakarak vahiylerini daima gece alırlardı. Ses olarak alırlardı. İsa ayakta: Turda göğe bakarak ellerini kaldırırlardı. Vahyi daima gece alırlardı, ve muayyen yerlerde, Musa Turda, İsa dağda." Vahiy, bunlara kuvvetli ilham şeklinde adeta duyarak işiterek... Resulü Ekrem ise zaman ve mekân olmadan her yerde gece ve gündüz mübarek kalplerine çevrilerek vahiy'i Cebrail'den alırlardı... (Lanü ferrigu beyne ahadin mim resulih) Ayeti kerimesi. (Ben) (Biz) Lâfızlarında gizli Hakkın murad'ı ve arzusundaki hikmetin ifadesidir. Bu Ayeti Kerime... Kelâmın çıkış yeri aynıdır: Musa'ya (İbranice). isa'ya (Süryanice). Resul'e (Arapça) ya çevrilerek gelirdi. Aralarında Resullerin fark yoktur lâfzı bunu ifade eder. Manaya çok dikkat ediniz... BEN= Ruha... Sırdır. Biz = Ceset'de cari hayy'ın husule getirdiği bütün havas ve hassalar her türlü işleme, ahenk... Kâinattaki... Bunların içine dalmak için bazı Ayeti Kerimeler vardır. Bunları iyi anlamak gerekir çalıntı | |
21Haziran 2008, 21:20 | Mesaj No:3 |
Cvp: hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır Allah razı olsun kıymetli abicim.. O kendi ahlakıyla taltif eyleye bizi de Benlikten çıkarıp bizliğe erdire... amin... | |
29 Aralık 2008, 23:59 | Mesaj No:4 |
Durumu: Medine No : 4458 Üyelik T.:
19 Ekim 2008 | Cvp: hz ALLAH cc neden biz zamirini kullanmıştır
selamın aleyküm allah bin kere razı olsun bu kdr olur dicem bugün arkadaşlar ile bu konuyu tartıştık tatmin edicek sonucada ulaşamamışdık baya bir aydınlattın bizi
__________________ Birbirimize Fikirlerimiz uyuşmasa bile İNSAN olduğumuz için SAYGI duymamız lazım... Ne MUTLU MÜSLÜMANIM DİYENE.... |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Allah bu zulme neden müdahale etmedi? | Sükutu-Ezber | Serbest Kürsü | 1 | 19 Aralık 2024 12:53 |
Allah Kötüleri Neden Hemen Cezalandırmıyor? | Mihrinaz | En Çok Merak Edilen Sorular | 1 | 25 Ekim 2022 09:02 |
Neden allah'a yöneliş? | Muhteşem | Serbest Kürsü | 1 | 24 Ekim 2011 19:16 |
Neden Allah Hükmetmeli? | YASEMİN ATAMAN | Muhtelif Konular | 1 | 06Haziran 2011 17:00 |
Allah (c.c.) insanları neden yaratmıştır? | Belgin | Soru Cevap Arşivi | 0 | 13 Nisan 2009 10:27 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|