|
Konu Kimliği: Konu Sahibi FECR,Açılış Tarihi: 15 Mayıs 2009 (20:34), Konuya Son Cevap : 14 Aralık 2022 (08:36). Konuya 115 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
28 Mayıs 2009, 11:05 | Mesaj No:41 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | re: BİR AYET BİR YORUM
Ankebut-45.ayette karşımıza dikkat çekiçi şu kavramlar geçiyor -Tertil kavramı -Vahy kavramı -Salatı-Namazı İkame Etmek -Fahşa kavramı -Münker kavramı -Zikr kavramı -Tekbir-Allahu Ekber kavramı -Allah'ın herşeyi bilmesi .................................... Tertil kavramı Tertil kavramını anlamak için kıraat ve tilavet kavramlarını da bilmek gerekir Telahu;bir kişiyi,aralarında hiç kimsenin bulunamayacağı kadar yakın bir şekilde izlemek ve ona uymaktır.bu bazen bizzat bedenle izlemeyi bazen de hükümde birine uymayı ifade eder.Bazen de okumak ve manayı düşünmek şeklinde izlemek anlamına gelir.Mastarı tilavettir Tilavet sadece Yüce Allah’tan gelen kitablara bağlılık için kullanılır.Bu bazen okumak,bazen de orada yer alan emir ve yasakları ,teşvik ve sakındırmaları ciddiye alıp gereğini yapmak ya da orada olduğuna kanaat getirilen şeyleri yapmaktır.bu okumaktan daha özel bir anlam ifade eder.Buna göre,her tilavet bir kırattir ama her kıraat bir tilavet değildir 108/Yunus-30 8/Enfal-31 29Ankebut-51 10/Yunus-16 8/enfal-2 18/Kehf-27 5/Maide-27 37/Saffat-3 Bu ayetlerde bahsedilen kıraat edilecek şeylerdir /Bakara-121 de tilavet;ilim ve amelle ona bağlanmak 3/Ali İmran-58 de indirmek anlamında 2/Bakara-102 de söz anlamında kullanılmaktadır (RAGIB EL İSFAHANİ) Elmalı Hamdi Yazır Tilavetle ilgili şöyle diyor: Tilavet iki manaya gelir: 1-Takip etmek,bir şeyin ardına düşmek 2-Satır satır okumak TERTİL Rettele:Bir şeyi bir doğrultuda sıralamak ve düzenlemek Tertil;Kelimenin ağızdan akıcı ve düzgün bir şekilde çıkmasıdır 73/Müzemmil-4 "Ve Kur'an'ı da belli bir düzen içinde (tertil üzere) oku." 25/Furkan-32 "Küfredenler dediler ki: «Kur'an ona tek bir defada, toplu olarak indirilmeli değil miydi?» Biz onunla senin kalbini sağlamlaştırıp-pekiştirmek için onu böylece (ayet ayet indirdik) ve onu 'belli bir okuma düzeniyle (tertil üzere) düzene koyup' okuduk." Mustafa İslamoğlu: Rettelnahu tertila ifadesinin açılımı şudur:Bütünlüğü olan öğretiyi,onun iç bütünlüğünü bozmadan anlaşılmasını,öğrenilmesini,yaşanmasını ve korunmasını sağlamak için bir süreç ve sıra içerisinde talim ettirmek.furkan 30.ayette Allah Rasulunun kıyamette şikayet edeceği “hecr”in yani terkedilmişliğin panzehiri “tertil”dir.Zira tertil vahyi hayata okumaktır KIRAAT Kıraat;Kalpte yazılı veya kayıtlı olanı bilinen bir lisanla dillendirmek( İbni AŞUR) Kıraat-tertil ve tilavet ilişkisi nasıldır? Buna en iyi örnek olarak şunu verebiliriz. Ashab'tan şöyle rivayet edilir: "Biz on ayet okur ,onu hayatımıza aktarır sonra diğer ayetlere geçerdik" İşte Ashab'ın yaptığı eylem içerisinde hem kıraat var hem tertil var hem de tilavet vardır Ashab Kur'an'ı kıraat ediyorlardı yani sözsel boyutuyla,ağızdan çıkma ile okuyordu:Bu okuma işini beli bir düzen ile yani on ayet on ayet ile yani tertil üzere kıraat ediyorladı.Ayrıca bu kıraatlerini o ayetleri amellerine çevirerek tilavet gerçekleştiriyorlardı,yani ayetleri hayatına aktarıyorlardı.Bunu yaparken bir sıralamaya-tertile yada tedrice dikkat ediyorlardı. Bu üçlü birbirini tamamlayarak olması gerekeni ortaya koyuyor.Ehli Kitap bunu bildikleri halde 3 lü halkada kopukluk yapıyorlardı.Bugün Müslümanların yaptığı gibi. Bugün insanlar Kuranı tertil üzere tilavet etmeyi tecvide çevirmişler,öyle anlamaya ve anlatmaya çalışmışlardır. Bugün insanların Kur'an okumaktan maksadı onu metninden tecvide uygun olarak okumaktır.Biz de böyle anlarsak "ikra" ile kastedilenin ne olduğunu tam olarak anlayamayız. Hani halk arasında şöyle bir söz vardır: "Benim oğlan bina okur,döner döner yine okur" Biz de yıllarca Kuranı yüzünden okuruz,döner döner yine okuruz ama bir türlü tertil ile tilavet kısmına giremeyiz. Tertil ile tilavet kısmına girmeyen okuma ancak "bina" okumaktan farksızdır. Ayetin diğer kısımlarını sonra irdeleyim inş. |
28 Mayıs 2009, 12:06 | Mesaj No:42 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
1.utlu : oku 2.ma : şey 3.uhıye : vahyedilen 4.ileyke : sana 5.min : dan 6.el kitabi : kitap 7.ve ekımı : ve ikame et (kıl) 8.es salate : namaz 9.inne : muhakkak 10.es salate : namaz 11.tenha : nehyeder, yasaklar, mani olur 12.anil fahşai (an el fahşai) : fuhuştan, kötülükten 13.ve el munkeri : ve münker, nekir, kötülük 14.ve le : ve elbette, mutlaka 15.zikrullahi (zikru allahi) : Allah'ın zikri 16.ekberu : en büyük 17.vallahu (ve allahu) : ve Allah 18.ya'lemu : bilir 19.ma : şey(ler), ne 20.tasneune : yapıyorsunuz Namaz,dinin direği olarak belirtilen ilahi vecibe, Namaz,mümin'in miracı, Namaz,kulun yaradanıyla sohbeti, kulu Allah'a yaklaştıran en büyük ibadet, Namaz,sırlarla dolu ancak yalnız hakikat ve hikmeti anlaşılınca yerine getirilebilen bir farz. Namaz,ile kıbleye yönelme istiklal,vahdet ve birlik sembolü Namaz,terbiye. Namaz,haramlardan sakınma Namaz,takva Namaz,nimetin şükrü Namaz,günahlara kefaret Namaz,arınma,temizlenme Namaz,kulu rabbine yaklaştırma ve İlahi aşka ulaşma Namaz,Şeytana karşı en büyük koruma Namaz,Ahlaklanma Namaz,tevhidi duruşun simgesi Namaz,zikir,tefekkür Maddeler halinde verdiğimiz özelliklerin hepsini kendinde barındıran namaz dinin direği denilmesi ne kadar manidardır.Namaz ibadetinde dünya müslümanları olarak tek bir dil ile kılınması namazın vahdetin sembolü olduğunu tek dil ile kılınması apaçık ortaya koymaktadır aynı yakarışla birleştirmesi ehemmiyetini gözler önüne sermektedir. Allah'u ekber nidasıyla,küfre,zulme,tağutlara,sapmışlara,başka rabler edinenlere Allah en büyüktür demekle idrak ve kalpten söylenmesi tevhidin sembolüdür. Namaz zikirdir,Allah'a en yakın olma anıdır kalplerin huşu ile rabbine yönelişidir Allah ile konuşmadır duadır,teffekürdür,şükrü edadır. Bilimsel yönüyle yapılan bir araştırma sonucuna göre,havada bulunan ozon 3 denilen gaz şafak vaktinde en yüksek derecededir ve güneşin doğuşuyla yok olmaktadır.Bu gazın sinir sistemi üzerinde,kas ve zihinsel faaliyetler üzerinde o gazı şafak vaktinde solumaktaki lezzet ve canlılık veren yönü namazın aynı zamanda şifa olduğunun ispatıdır. Allahu teala fussilet suresi 19-22 ayetlerinde şöyle buyurmaktadır: Allah'ın düşmanlarının bir araya getirilip toplanacakları gün işte onlar,ateşe bölükler halinde dağıtılırlar.Sonunda oraya geldikleri zaman,onların işitme,görme (duyuları)ve derileri kendi aleyhlerine şahitlik edecektir.Kendi derilerine dediler ki.Niye aleyhimize şahitlik ettiniz?Dediler ki:Herşeye nutuk verip konuşturan Allah,bizi konuşturdu.Sizi ilk defa o yarattı ve O'na döndürülmektesiniz.Siz,işitme,görme (duyularınız) ve derileriniz aleyhinize şahitlik eder diye sakınmıyordunuz.Aksine yapmakta olduklarınızın bir çoğunu Allah'ın bilmeyeceğini sanıyordunuz. Bu ayeti kerime bizlere her eylemimizde ve söylemimizde şahitlerin Allah'ın huzuruna vardıkları zaman şahitlik edeceklerinin ve Ayetlerle yumuşamayan kalplerin ateş ile cezalandırılacığın ispatıdır.Demekki Namaz aynı zamanda duyularımızın Allah'a şahitlik yapacakları günde bize şahitlik edeceklerinin ispatı ile huşu ile kılınan namazın ne kadar ehemmiyetli olduğunun örneğidir. Namaz'ın dinin direği denilmesi elbette boş yere değildir.Namaz ile Allah'a tam bir teslimiyet ve itaat oluşur .Kardeşlerim namazlarımızı hafife almak Allah'ın dinini hafife almaktır.Kuran'ın özü nasıl Fatiha ise İnsanında Rabbine tam teslimeti namaz'dır. Şu linkteki resme dikkatlice bakalım. http://forum.medineweb.net/images/101.gif |
28 Mayıs 2009, 19:09 | Mesaj No:43 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | re: BİR AYET BİR YORUM
Kur'anda namaz-salat kavramı "ekimus salah" yani namazı ikamet etmek tabir kullanılır. "İkame"kelimesi "kame" "ayağa kalktı" kelimesinden gelir.Kıyam kavramı da yine bu kökten türemedir. Namazı ikame etmenin açılımını aslında ayet güzel bir şekilde açıklıyor: Namazı ayağa kaldırmak-ikame etmek,fahşiyattan-kötü işlerden uzak durmayı gerektirir. Namazı ayağa kaldırmak-iakame etmek,münkerden-kötülüklerden kaçınmayı gerektirir. Namazı ikame etmek,yanlışlardan sıyrılmak,doğrulmak demektir Namazı ikame etmek,özün sözün bir olması demektir Namazı ikame etmek,dosdoğru olmak demektir Namazı ikame etmek,hayatın bütün alanlarını Allah adına yaşamak demektir. Namazı ikame etmek,her zaman Allahın sınırlarına riayet etmek demektir Namazı ikame etmek,Kulluğun Allaha olduğunun farkındalığına varmaktır Namazı ikame etmek,Küfür ile şirk arasındaki bir ayıraçtır Namazı ikame etmek,yolun yarısında benzinin bitmesine engel olmak demektir Namazı ikame etmek demek,Kitaba ve sünnete sarılmak demektir Namazı ikame etmek demek,Kur'anı hayat merkezine almak demek Namazı ikame etmek demek,hayatın anlamını kavramak demek Namazı ikame etmek demek,Ahirette sorguyu kolaylaştırmak demek ............................. |
29 Mayıs 2009, 23:32 | Mesaj No:44 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
Siz, İnsanlar kastı ile Allah İslam üzere olan ümmeti topluluğu,insanlar için çıkarılmış hayırlı bir topluluk olarak bizlere tanıtmaktadır .Hayırlı bir toplumun öncelikle Ahlak üzere olduğunu ,çünkü emri bil marufu emrediyor,nehyi anil münkerden sakındırıyorsunuz.Kurani kerimde öncelikli olarak hep iman emri verilmiştir ama bu ayeti kerimede öncelikle Ahlak verilmiştir çünkü şöyle yorumluyabiliriz Ahlak üzere olamayan bir topluluk Kamil bir imanıda elde edemiyecektir. Allah'ın ipine sıkıca sarılarak birliktelik ile, tek bir vücud olabiliyorlar. Eğer Ehli Kitap da bu anlatılan vasıflar üzere olsaydı, elbette onlar için de daha hayırlı olurdu. Fakat onlar kendi aralarında ihtilaf ettiler ,anlaşmazlığa düştüler. İçlerinde inanan bir topluluk vardır,ama azınlıktadırlar çoğunluk ise hüsrana uğramış fasıklardandırlar. Çünkü siz Allah'a iman ediyorsunuz marufu emretme ve münkeri engelleme görevini yerine getiriyorsunuz.Bilindiği gibi,bu onurun tüm ümmeti kapsayacak şekilde genelleştirilmesi, ümmetin içindeki bazı kimselerin gerçek imana sahip olmaları, marufu emretme ve münkeri yasaklama görevini hakkıyla yerine getirmeleri dolayısıyladır. |
30 Mayıs 2009, 12:53 | Mesaj No:45 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
1.ve kul : ve de 2.li el mu'minati : mü'min kadınlara 3.yağdudne : çeksinler, indirsinler 4.min ebsari-hinne : (onların) gözlerinden, bakışlarından, bakışlarını 5.ve yahfazne : ve korusunlar 6.furuce-hunne : (onların) ırzları 7.ve la yubdine : ve açmasınlar 8.zinete-hunne : (onların) ziynetleri 9.illa : dışında, hariç 10.ma : şey 11.zahera : zahir oldu 12.min-ha : ondan 13.vel yadribne (ve li yadribne) : ve örtsünler 14.bi humuri-hinne : (onların) başörtüleri 15.ala : üzerine 16.cuyubi-hinne : (onların) yakaları 17.ve la yubdîne : ve açmasınlar 18.zinete-hunne : (onların) ziynetleri 19.illa : dışında, hariç 20.li buuleti-hinne : (onların) eşleri, kocaları 21.ev : veya 22.abai-hinne : (onların) babaları 23.ev : veya 24.abai buuleti-hinne : (onların) kocalarının babaları 25.ev : veya 26.ebnai-hinne : (onların) oğulları 27.ev : veya 28.ebnai buuleti-hinne : (onların) kocalarının oğulları 29.ev : veya 30.ıhvani-hinne : (onların) erkek kardeşleri 31.ev : veya 32.beni ıhvani-hinne : (onların) erkek kardeşlerinin oğulları 33.ev : veya 34.beni ehavati-hinne : (onların) kız kardeşlerinin oğulları 35.ev : veya 36.nisai-hinne : kadınlar 37.ev : veya 38.ma meleket eymanu-hunne : (onların) ellerinin altında sahip oldukları, 39.evit tabiine (ev et tabiine) : veya onlara tabi olanlar, hizmetliler 40.gayri uli el irbeti : kadına ihtiyaç duymayan 41.min er ricali : erkeklerden 42.evit tıflillezîne : veya çocuklar ki onlar 43.lem yazharu : zahir olmaz, farkına varmaz 44.ala avratin nisa : kadınların avret yerlerine 45.ve la yadribne : ve vurmasınlar 46.bi erculi-hinne : (onların) ayakları 47.li yu'leme : bilinsin diye 48.ma yuhfine : gizlediklerini 49.min zineti-hinne : (onların) ziynetlerinden 50.ve tubu : ve tövbe edin 51.ilallahi (ila allahi) : Allah'a 52.cemian : topluca (hepiniz) 53.eyyu-ha : ey 54.el mu'minune : mü'minler 55.lealle-kum : umulur ki böylece siz 56.tuflihune : felaha eresiniz Bu ayeti kerime özellikle Mümin kadınların hicabını anlatmakla beraber nasıl davranacaklarını nelere dikkat edeceklerini açıklamaktadır.bu ayetten çok güzel ve net bir şekilde çıkarabilirler. |
30 Mayıs 2009, 18:50 | Mesaj No:46 |
re: BİR AYET BİR YORUM
1-Ayet-i kerime tesettür farzının delilidir.(Nur 31 ve Ahzab 59.)Müslüman biri kem küm edip, tesettür hakkında ileri geri konuşunca dellilleri bu ayetlerdir. 2-Bu ayet-i kerime tesettürün sınırlarını çizdiği gibi müslüman bir kadının mahremi olup olmayan kişileri de belirtir. ...Cazibe ve güzelliklerini kocalarından, babalarından, kayınpederlerinden, oğullarından, üvey oğullarından, kardeşlerinden, erkek kardeşlerinin ya da kız kardeşlerinin oğullarından, kendi evlerindeki kadınlardan, yahut yasal olarak sahip oldukları kimselerden, yahut kendilerine bağlı olup cinsel isteklerden yoksun bulunan erkeklerden, ya da kadınların mahrem yerlerinin henüz farkında olmayan çocuklardan başka kimsenin önünde açığa vurmasınlar... Yukarıda sayılan gruplar dışındaki tüm erkekler kadının mahremidir.Toplumumuzda nikah düştüğü halde bazı akraba ilişkilerinde ''O benim dünya ahiren bacım/kardeşim, öyle şey düşünmüyoruz , ne olcak onun yanında kolum kısa olsa vs. gibi söylemlere rastlıyoruz.Maalesef bunlar ayet-i kerimenin ruhuna ters.Allah bir şeyi haram veya helal kıldıysa mutlaka bir hikmeti vardır.Bizler kusursuz uygulamak zorundayız.
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
31 Mayıs 2009, 01:52 | Mesaj No:47 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
Bugünün ayetini görsel olarak vereyim görsellik daha etkili oluyor. |
31 Mayıs 2009, 02:30 | Mesaj No:48 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
1.ya eyyuha :ey 2.ellezine :onlar, olanlar 3.amenu : amenu oldular, Allah'a ulaşmayı dilediler 4.ectenibu : çekinin, sakının 5.kesiren : çok 6.min ez zann(zanni) : zandan 7.inne : muhakkak 8.ba'de : bazısı, bir kısmı 9.ez zanni : zan 10.ismun : günah 11.ve la tecessesu : ve tecessüs etmeyin (birbirinizin gizli yönlerini, hatalarını araştırmayın), merak etmeyin 12.ve la yağteb : ve gıybetini yapmasın (arkasından çekiştirmesin) 13.ba'du-kum : sizin bir kısmınız 14.ba'da(ba'den) : bir kısmı 15.e yuhibbu : sever misiniz 16.ehadu-kum : sizden biri 17.en ye'kule : (bir şey)'i yemek 18.lahme : et 19.ehi-hi : kardeşi 20.meyten : ölü, ölmüş halde 21.fe : işte böyle, elbette 22.kerihtumu-hu : onu kerih gördünüz, tiksindiniz, ondan hoşlanmadınız 23.ve itteku allahe : ve Allah'tan sakının, Allah'a karşı takva sahibi olun 24.inne allahe : muhakkak ki Allah 25.tevvabun : tövbeleri kabul eden 26.rahimun : rahim olan, rahim esması ile tecelli eden Zan duygusu insanda mevcut bulunan en büyük şer güçtür Varolmayan ya da varolması mümkün olmayan şeyleri imkan dahilinde göstererek bilinci adeta esir eder.Tüm korkuların, endişelerin, sıkıntıların kökeninde zan yatar. Ve işte Rabbiniz hakkındaki sizin bu zannınız, sizi helaka sürükledi. Böylece hüsrana düşenlerden oldunuz. Fussilet 23 ********************* devam edecek********************* |
31 Mayıs 2009, 10:21 | Mesaj No:49 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | re: BİR AYET BİR YORUM
Hucurat suresi toplumsal ahlaki ilişkileri açıklayan bir suredir.12.ayette karşımıza kavram olarak şunlar çıkıyor: -Ey İman Edenler İfadesi -Kaçınmak-ictinab etmek kavramı(Kur'an'daki başka ayetlerdeki "kaçının" ifadeleri nelerdir? -Zann kavramı -İsm(Günah)kavramı(Kur'an'da başka hangi ayetlerde neler için ism-günah kavramı kullanılır) -Tecessüs(Ayıp Araştırmak-Casusluk Yapmak) kavramı -Arkadan Çekiştirmek İfadesi(Gıybet) -Allah'tan İttika-Korkmak Kavramı(Takva) -Tevbe Kavramı-Tevvab Kavramı -Rahim Kavramı |
02Haziran 2009, 11:19 | Mesaj No:50 |
Durumu: Medine No : 2 Üyelik T.:
10 Nisan 2008 | re: BİR AYET BİR YORUM
[size=xx-large]وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثَالُكُمْ ۚ مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ ۚ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ[/size] Ve ma min dabbetin fil ardı ve la tairin yatiru bi cenahayhi illa umemun emsalukum, ma farratna fil kitabi min şey’in summe ila rabbihim yuhşerun(yuhşerune)Enam Suresi 38 Yerde kımıldayan bütün hayvan türleri ve kanatları ile uçan bütün kuş çeşitleri sizler gibi birer canlılar topluluğudurlar. Biz hiçbir şeyi o kitabın dışında bırakmadık. Sonra bunlar, Rabblerinin huzurunda biraraya getirilirler. |
Konuyu Toplam 6 Kişi okuyor. (0 Üye ve 6 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Medineweb -ÜÇ üye ÜÇ- Yorum | Medineweb | Forum Etkinlileri | 259 | 26 Kasım 2024 11:26 |
su-su-yorum ! /medineweb | su damlası | Gönülden Dökülen Nağmeler | 234 | 23 Kasım 2024 22:24 |
Yorum Sizin Medineweb | İslaminesil | Serbest Kürsü | 190 | 14 Ağustos 2024 23:24 |
Bir Nükte Bir yorum... | İslaminesil | Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler | 12 | 14 Aralık 2014 09:16 |
Ders Ayet-i: İbrahim Sr. syf: 260 Ayet:31-34 Kutsiyye syf: 28 | sakin | Kur'ân-ı Kerim Genel | 1 | 26 Aralık 2009 20:32 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|