|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 25 Mart 2011 (11:36), Konuya Son Cevap : 06 Ağustos 2015 (21:20). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
25 Mart 2011, 11:36 | Mesaj No:1 |
Medineweb Tefsir Tarihi ve Usulü 1. ünite özeti Medineweb Tefsir Tarihi ve Usulü 1. ünite özeti Tefsir Tarihi ve Usulü 2.Dönem 1. ünite
__________________ İmanı olanın, imkanı tükenmez. | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2898 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3640 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3281 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7794 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7258 | 02 Ekim 2012 21:16 |
03 Nisan 2011, 19:34 | Mesaj No:2 |
Cevap: Tefsir Tarihi ve Usulü 2.Dönem özetler/notlar TEFSİR TARİHİ VE USULÜ 1.ÜNİTE KUR”AN “IN NÜZUL SÜRECİ:VAHİY 1- Kuran kaç yılda indirilmiştir? CEVAP:23 yılda 2-vahyin sözlük anlamları nelerdir? CEVAP: gizli ve süratli bir şekilde bildirmekseslenmekgizli konuşmakfısıldamakemretmektelkin etmekilham etmekişaret etmekyazı yazmakbir şeyi başkasına intikal ettirmekelçi göndermek ve içgüdü 3-Vahyin terim anlamı nedir? CEVAP:Yüce Allahın insanlara ulaştırılmasını istediği mesajlarını peygamberlerinealışılmışın dışında gizli bir yolla süratli bir şekilde bildirmesidir. 4-Vahyin çeşitleri nelerdir? CEVAP: İslam alimleri vahyiMetlüv(okunan) ve gayr-i metlüv(okunmayan) olarak 2 ye ayırmışlardır.Cüveyni nin taksimi şöyledir: 1-Allah cebraili “Allah şöyle yapmanı emrediyor” diye Resulüne gönderir.Cebrailde Allah”ın dediklerini kavrayarak Hz.peygambere gelir ve rabbinin söylediklerini ona iletir. 2-Yüce Allah Cebrail e ”bu kitabı/metni Peygmbere aynen oku “ diye emreder; Cebrail de en ufak bir değişiklik yapmadan Allah ın kelamını olduğu gibi/harfiyen Resulallaha indirir. 5-Vahyin geliş şekilleri nelerdir? CEVAP: (Şura(42)51) Bu ayete göre vahiy 3 şekilde gerçekleşmiştir. 1-Allahın iletmek istediği mesajları peygamberinin kalbine doğrudan bırakması 2-Vahyi Peygamberine bir perde arkasından bildirmesi. 3-Vahiy getirmekle görevlendirdiği bir meleği elçi olarak göndermesiKuran bu şekilde yani Cebrail vasıtasıyla indirilmiştir. 6-Peygamberimize gelen vahiy şekilleri nelerdir? CEVAP:1-Hz.Peygamber in uyurken gördüğü sadık rüyalar.(Sadık rüya ile hiçbir ayet ve süre inmemiştir) 2-Cebrailin asli suretiyle görünerek vahiy getirmesi(necm (53)13-14) 3-Cebrailin görünmeden çıngırak sesine benzer bir sesle vahşy getirmesi 4-Hz Peygamber uyanık iken meleğin görünmeksizin onun kalbine ilahi vahyi ilka etmesi. 5-Cebrailin insan suretine girerek vahiye getirmesi 7-Vahy sırasında Peygamberimizde görünen haller nelerdir? CEVAP:1-Resulallahın en soğuk günlerde bile alnının terlemesi. 2-Resulallahın üzerine büyük bir ağırlığın çökmesi 3-Resulallahın yanında bazen horultuyabazende arı uğultusuna benzer bir ses işitilmesi 4-resulallahın sırt üstü yatarak üzerinin örtülmesi ve yüzünün kızarması. 5-Bunlardan başka vahiy inerken Resulallahın uykusu gelirvücudu kaskatı kesilir ve ağırlaşırüzerine sekinet inergözlerini belirli bir noktaya dikerdi. 8-Vahiyle ilham arasındaki farklar nelerdir? CEVAP:1-Peygamberler kendilerine indirilen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler.İlhamın kaynağı belli olmadığı için onu alanlar onun nereden geldiğini bilemezler. 2-Vahiy vasıtalı ilham ise vasıtasız olarak tecelli eder. 3-Vahiy olayı son bulmuşturilham ise devam etmektedir. 4-vahiy bağlayıcıdırilham ise bağlayıcı değildir. 5-Vahiy umumi ve külliilham ise hususi ve cuzidir. 6-Vahiy yoluyla elde edilen bilgiler birbirleriyle çelişmez;ilham ile elde edilen bilgiler ise birbirleriyle çelişebilir. 9-Mükaşefe nedir? CEVAP: Kalp gözünün açılması ve gayb aleminin görülmesini sağlayan hal 10-Vahiy katipleri kimlerdir? CEVAP:Mekke de ilk vahiy katibi: Abdullah b.Sa”d b. Ebi Sarh”tır. Medine de ise ilk vahiy katibi Übeyy b.Ka”b “ tır. Ondan sonrada Zeyd b.SabitAli b.Ebİ Talib 11-Vahyin yazıldığı malzemeler nelerdir? CEVAP: Hurma ağacının yapraklarıkabuklarıve kabuklarının orta damarları – ince beyaz taşlar – kürek ve kaburga kemikleri – işlenmemiş deri – ince deri (rakk) – Çanak çömlek parçaları – Parşömen parçaları- Tahtadan yapılmış levhalar – bez parçaları 11-Vahye ait bazı terimleri açıklayınız? CEVAP:EL-HADARİ: Hz. Peygamber seferde ve misafirlikte bulunmadığı zamanlarda inen vahiylerdir. EL-SEFERİ:Hz. Peygamber yolculukta veya savaşta bulunduğu sırada nazil olan vahiylerdir. EL-NEHARİ:Gündüz nazil olan vahiylerdir. EL-LEYLİ: Geceleyin inen vahiylerdir. EL-SAYFİ:Yaz mevsiminde nazil olan vahiylerdir. EŞ-ŞITAİ: Kış mevsiminde nazil olan vahiylerdir. EL-FİRAŞİ:Hz.Peygamber yatağında iken nazil olan vahiylerdir. EL-ARDİ:Hz.Peygamber yeryüzünde iken nazil olan vahiylerdir. E-SEMAİ:Hz Peygamber semada iken inen vahiylerdir. 12-Vahyin nuzül aşamaları nelerdir? CEVAP:Vahyin yüce Allah’tan Hz.Peygamber’e inişine kadar olan nüzul aşamaları şunlardır: Lev-i Mahfuz’a inmesi -Beytü’l izze’ye inmesi(yakın sema) -Hz.Peygamber’e inmesi 13-“Kur’andünya semasına kadir gecesinde toptan indirildi.Oradan da yirmi küsur yıl boyunca parça parça nazil oldu.” Sözü kime aittir? CEVAP: İbn Abbas 14- inzal ve nezzele nedir? CEVAP: İNZAL: toptan indirme NEZZELE: parça parça indirme 15-Tencimu’l Kur’an nedir? CEVAP: Kur’an’ın Hz. Peygambere toplu olarak bir defada değilpeyderpeyparça parça indirilmesi demektir. 16-peygamberimiz okuma yazma öğretmek amala kimlere görev vermiştir? CEVAP: erkekler için Abdullah b.Said b.El-As ile Ubade b.samit’ikadınlar için de Hafsa’yı görevlendirmiştir. 17-Kur’an’ın yazdırıldğına dair deliller nelerdir? CEVAP:1-ger şeyden önce Kur’an’ın bir ismininde “el-Kitap” olmasıonun yazıldığını göstermektedir. 2-şu ayetler kur’anîn yazıldığını ortaya koymaktadır.(abese(80)12-16(beyine(98)2-3)(Tur(52)1-3) 3-Resulallah şöyle buyurmuştur:”benden Kur’an’dan başka bir şey yazmayınız.Kim benden Kur’an’ın dışında bir şey yazmışsa onu imha etsin. 4-Hz.Ömer’in Müslüman olmaı hadisesindekız kardeşi Fatıma’ın elinde bulunan Taha süresinin baş tarafının yazılı bulunduğu sahife de Kur’an’ın yazıldığını gösteren önemli bir delildir. 5-Abdullah b.Ömer şöyle demektedir:”biz Kur’an üzerimizde iken düşman ülkesine gitmekten menedilmiştik.Bunun sebebi o yazılı metinlerin düşman eline geçme korkusu idi.” 6-Bera b.Azib şunu anlatmaktadırNisa(4)95) ayeti nazil olunca resulallah bana ”Zeyd’i çağırkalem ve mürekkep getirsin”dedi.Zeyd istenenler 18-Peygamberimiz zamanında kur’an’ın tamamını kimlerin topladığı rivayet edilmiştir? CEVAP: Ali b.Ebi TalibSa’d b. Ubeyd b. En Numan b.amr b.ZeydEbu’d-Derda’ Uveymir b.ZeydMuaz b. CebelEbu zeyd b. SabitZeyd b. SabitÜbey b.Ka’bUbeyd b.Mu’aviye 19-Peygamberimizin yaşadığı dönemde kur’an ‘ın cilt halinde toplanmayışının nedenleri nelerdir? CEVAP:1-Hz.Peygamber hayatta olduğu müddetçe vahiy devam ediyordu.Bu nedenle bazı ayetlerin neshedilme ihtimali vardı. 2-Ayet ve sureler nuzül tarihine göre sıralanmıyordu.Bazen daha önce bir sureyesonradan inen bazı ayetler ilave ediliyordu. 3-Vahyin tamamlanmasıyla Hz.Peygamberin vefatı arasındaki süreKur’an’ın bir cilt halinde toplanmasına yetecek kadar değildi. 20-Kur’an’ın bir cilt halinde toplanmasının en önemli nedeni nedir? CEVAP: Yemame savaşında 70(bazılarına göre 500 veya 700) kurra sahabinin şehid edilmesi olduğu öne sürülmektedir. 21-Kur’an’ın bir cilt haline getirilmek için kurulan heyetin başkanı kimdi? CEVAP: Zeyd b. Sabit 22-Zeyd b. Sabit’in Bu işin başına geçirilmesinin nedenleri nelerdir? CEVAP:1-Zeyduzun süre vahiy katipliği yapan bir kişi idi. 2-Resulallah hayatta iken Kur’an’ın tamamını toplamıştı. 3-Zeyd Kur’an’ın tamamını ezberleyen ve onu en güzel şekilde okuyan sahabilerden biriydi. 4-Zeydçok zeki bir kişi idi. 5-Zeydbütün Müslümanların güvenini kazanmış bir kişiydi. 23-Hz Ebu BekirHz.Ömer ve zeyd’e kur’an için ne talimatı vermiştir? CEVAP: “Biri size Allah’ın kitabından bir ayeti iki şahitle birlikte getirdiği zaman onu kaydedin” 24-Mushaf nedir? CEVAP: Hz.Peygamber’in vefatından 6 ay sonra başlıyan Kur’an’ı toplama faaliyetiyaklaşık 1 yıl sürmüştür.Toplanan bu nüshaya Abdullah b. Mesud’un teklifiyle MUSHAF adı verilmiştir. 25-Kur’an’ın Mushaf haline getirilmesinden sonra Zeyd. B.Sabit onu baştan sona okumuş ve nerelerde eksiklik olduğunu fark etmiş ve kimin şahitliğinde eklemiştir? CEVAP: Ahzab suresinin 23. ayeti ve Tevbe suresinin son 2 ayeti… ve bunları Huzeyme b.Sabit’in yanında eklemiştir. 26-Toplanan mushafın özellikleri nelerdir? CEVAP:1-Bu nüsha en ince ilmi tespit usulleriyle toplanmıştır. 2-Bu nüshaya ancak tilaveti mensuh olmayan ayetler alınmıştır. 3-Bu nüsha yedi harfi ihtiva etmektedir. 4-Bu nüshanın doğruluğuhem ümmetin icma’i ve hem de tevatürle sabitlenmiştir. 27-Kur’an kimin döneminde çoğaltılmıştır? CEVAP:MushafHz.Ebu Bekir’e teslim edilmiş ve vefatına kadar onun yanında kalmıştır.Onun vefatından sonra Hz.Ömer’eonun da vefatıyla Hz.Ömer’in kızı Hafsa’ya verilmiştir.Hz. Osman Mushaf’ı esas alarak Kur’an’ı çoğaltmıştır. 28-Hz. OsmanKur’an’ı çoğaltacak olan heyetehangi prensiplere göre çalışma talimatı vermiştir? CEVAP:1-ÇoğaltmadaEbu Bekir döneminde toplanan Mushaf esas alınacaktır. 2-Çoğaltılacak nüshalaraHz Peygamber’in son arzda okumuş olduğu bir harf alınacakgeriye kalan 6 harf alınmayacaktır. 3-Bu nüshalara tilaveti neshedilmiş ayetler yazılmayacaktır. 4-Heyetteki üyeler arasında lehçe bakımından herhangi bir ihtilaf çıkarsaKureyş lehçesi tercih edilecektir. 5-Birkaç Kur’an nüshası istinsah edilerek çeşitli beldelere gönderilecektir.Bu beldelere gönderilen Kur’an nüshalarına uyan diğer nüshalar aynen kalacakuymayanlar bunlara göre tashih edilecektashihi mümkün olmayanların ise ya imhası ya da mürekkeplerinin silinmesi sağlanacaktır. 6-Sureler bugün elimizdeki Kur’an’larda olduğu şekilde tertip edilecektir. 7-Çeşitli maksatlarla kaydedilen birtakım özel not ve kayıtlar bu Mushaflara yazılmayacaktır. 29-Kur’an’ın çoğaltılması(istinsahı) kaç yıl sürmüştür? CEVAP: hicretin 25.yılında başladığı istinsah işi 5 yılda bitmiştir. 30-Hz.Osman döneminde çoğaltılan nüshaları günümüzde nerelerde bulmak mümkün? CEVAP: Londra’daki Indİa Office kütüphanesindeTopkapı sarayında ve Taşkent’te 31-Kur’an’ı harekeleme ve noktalama işlemini ilk başlatan kişi kimdir? CEVAP:Ziyad b. Sümeyye 32-Kur’an’ın harekelenmesi ve noktalanması nasıl olmuştur? CEVAP: Rivayete göre Basra valisi Ziyad b.SümeyyeEbu’l-Esved ed –Dü’eli’ye müracaat ederek ondan Kur’an’a yanlış okumaları önlemek için bazı işaretler koymasını istedi.Ziyad ona 30 kadar katip gönderdi.Ebu’l Esved ed-Dü’eli’Abdu’l-Kays’dan olan birini tercih etti.Katibe2Bir eline Mushaf’ıdiğer eline de mürekkep renginden farklı olan bir boya albir harfi fetha okuduğunu duyunca onun tam üstüne kesre okuduğumda altınaötre okuduğumda önüne veya ortasına bir noktaTenvinli okuduğumda ise iki nokta koy2 şeklinde talimat verdikten sonra Kur’an’ı yavaş yavaş okumaya başladı.O okudukça katipta noktakları koyuyordu.Noktalanması tamamlanan sayfayı katip Ebu’l-Esved ed-Düeli’ye veriyoro da bu sayfayı kontrol ettikten sonra devam ediyorlardı. 33-Resmü’l-Mushaf ne demektir? CEVAP: “Kur’an’ın kelimelerinin ve harflerinin yazılışında Osman b. Affan’ın tasvip ve tercih ettiği imla şekil ve tarzı” buna Resm-i Osmani de denmektedir. 34-Hz.Osman döneminde Mushaf çoğaltılırken bugünkü yazım kurallarından farklı bir yazı stili kullanılmıştır.Bunlardan bazılarını sayınız. CEVAP:1-Hazif yapılması.Yani kelimeden harf düşürülmesi demektir. 2-Fazladan harf ilave edilmesi.Mesela çoğul ya da çoğul hükmünde olan kelimelerin sonunda bulunan vavdan sonra elif ilave etmek gibi. 3-Bedel.Yani bir harfin yerine başka bir harfin yazılması. 4-Fasl ve vasl.Vaslkelimenin son harfinin onu takip eden kelimenin baş harfiyle kaynaştırılması demektir.Fasl isekelimenin son harfinin takip eden kelimenin ilk harfiyle kaynaştırılması demektir. 5-İki kırata da elverişli olacak şekilde yazma. 35-“Mushaf-ı Osmani’nin hattına muhalefet etmek haramdır” bu söz kime aittir? CEVAP: Ahmed b. Hanbel 36-“Kur’an’ın resmindene sahabenin ve ne de başkalarının hiçbir payı yoktur.Otamamen Peygamber’den olup yevkifidr.” Diyen kimdir? CEVAP:Abdulaziz ed-Debbağ 37-“Yazıya gelince Allah ümmet üzerine bundan hiçbirşeyi farz kılmamıştır.Çünkü vahiy katiplerine ve Mushafları yazanlaraşu yazıyı kullanacaksınbu yazıyı kullanmayacaksın diye bir emir verilmemiştir.” Diyen kimdir? CEVAP: Bakıllani ÜNİTE 2 KUR'AN'IN TANITIMI VE UNSURLARI 1-Kur'an kelimesinin hemzesiz ve türemiş olduğunu savunanlar kimlerdir? CEVAP:1-Ebu Zekeriyya' Yahya b.Ziyad el-Ferra ""Kur'an lafzı"karinetün" kelimesinin çoğulu ve aynı zamanda hemzesiz olarak "el-karain" lafzından türemiştir"" görüşünü ileri sürmüştür. 2-Eş'ari ve ona tabi olanlar "" Kur'an kelimesisözlükte bir şeyi diğer bir şeye yaklaştırmak anlamına gelen karene fiilinden türemiştir"" görüşünü ileri sürmüştür. Bu görüşler doğru değildir. 2-Kur'an kelimesinin hemzesiztürememiş ve alem-i mürtecel olduğunu savunanlar kimlerdir? CEVAP:Şafii ve taraftarlarına göre "Kur'an lafzı hemzeli değildir;Marife yapılmış ve mürteceldir.(Arap dilinde alem-i mürtecelilk anda bir şeye isim olarak konmuşbundan sonrada başka hiç birşeyde kullanılmayan özel isimdir.)Eğer Kur'an kelimesi alem-i mürtecel olsaydı onun ya tamamen"el"takısı olmadan ya da "el" takısı ile birlikte zikredilmesi gerekirdi. 3-Kur'an kelimesinin hemzeli ve türemiş olduğunu savunanlar kimlerdir? CEVAP:1-Ebu Ubeyde Ma'mer b. el-Müsenna ve ez-Zeccac'a göre "Kur'an lafzısözlükte toplamak anlamına gelen kara'e'den türemiş fu'lan vezninde bir kelimedir.bu görüşünde kabul edilir bir tarafı yoktur. 2-Kutrub "Kur'an lafzı çıkarıp atmak anlamına gelen kara'e'den türemiştir" görüşünü ileri sürmüştür.Bu gerekçede muteber değildir. 3-Ebu'l Hasan Ali b.Hazm el-Lihyani tarafından "Kur'an lafzı "okumak"anlamına gelen kara'e den türemişfu'lan vezninde bir kelimedir." görüşü ileri sürülmştür.bu görüş İslam alimlerinin ekseriyeti tarafından kabul edilmektedir. 4- Kur'an lafzının kökünün ibranice veya süryanice olduğunu ileri süren oryantalistler kimlerdir? CEVAP:SchwallyWellhausen ve Horovitz 5-Kur'an lafzının kökünün ibranice beya süryanice olmadığını ispat eden deliller nelerdir? CEVAP:1-ArapçaSüryanice ve ibraniceSami dilleri ailesindendir.Bu dil ailesinin en eskisiüstünügelişmişive zengin kelime hazinesine sahip olanı Arapça'dır. 2-Kur'an'da da belirtildiği gibiİslamiyet öncesi Araplar-bir kaç kişi dışında- ümmi bir toplum idi.Sözlü rivayet esastı;edebi ürünlerkıssalar ve haberler hafızaya dayanıp şifahi olarak naklediliyordu.Bunların yazıya geçirilmesine hicretin birinci yüzyılından itibaren başlandı. 3-Arap edebiyatı ile Arapların sosyal hayatında dinin çok az bir yeri vardı.Yani Kur'an yoktu.olmayan bir şeyi isimlendirmeonunşu veya bu dilinşu veya bu kelimesinden türedidemek ise mümkün değildir. 6-Kur’an’ın terim anlamı nedir? CEVAP:Kur’anHz.Peygambere vahiyle indirilmiştevatürle nakledilmişMushaflarda yazılmıştilavetiyle ibadet edilenbir suresinin –dahi olsa- meydana getirilmesi için meydan okuyanFatiha suresiyle başlayıp Nas suresiyle sona erenAllah’ın kelamıdır. 7-Mekke döneminde inen ayet ve surelerde yer alan konular nelerdir? CEVAP:şirk ve putperestliğe karşı mucadele konuları yer alır. 8-Medeni olan ayet ve surelerde yer alan konular nelerdir? CEVAP: Çoğunda münafıklar hakkında bilgi veren kısımlar vardır.Ehli kitabın batıl inançları ve yanlış davranışlarını anlatan olaylartarihi konular ve olaylar anlatılır.Müslümanların yaptıkları savaşlara ve savaş hükümlerine geniş yer verilmiştir. 9-Peygamberimizin Kur’an hakkında söylediği sözlerden bazılarını söyleyiniz. CEVAP: “Ondan sizden öncekilerin ve sizden sonrakilerin haberleri vardır” “Aranızdaki meselelerin çözümü ondadır” “O doğru le yanlışı birbirinden ayırandır” “O incelikleri ve nükteleri bitmek bilmeyen bir hazinedir” 10-Hz. Osman dönemin de yazılan Kur’an’a ne ad verilmiştir? CEVAP:İmam 11-Fezailu’l-Kur’an nedir? CEVAP: Kur’an’ın tamamını veya bazı sure ve ayetlerini öğrenip okuyanöğretendinleyenezberleyenhükümlerine göre amel edenlerin kazanacakları sevaplarıbazı sure yahut ayetleri şifalı olduğunu bildiren hadisleri içeren literatür için kullanılan bir tabirdir. 12-Kur’an’ın fazileti hakkında yazılan ilk eser kim tarafından yazıldığı ileri sürülmektedir? CEVAP: İmam Şafii’nin Menafi’l-Kur’an 13-Ayet kelimesinin sözlük tanımı nedir? CEVAP:İzaçık işaretburhanemare ibretnişaneşaşırtıcı iş ve mucize manasına gelmektedir. 14-Ayetlerin tertibi nasıl olmuştur? CEVAP:Nazil olan bütün ayetlerbizzat Hz.Peygamber’in göstermiş olduğu yerlere yazdırılmışlardır.Dolayısı ile ayetlerin tertibi tevkifidiryani vahye dayanmaktadır. 15-Kur’an’ın en uzun ayeti hangisidir? CEVAP:Müdayene ayeti denilen Bakara suresinin 282.ayetidir. 16-En son indiğine dair ittifak sağlanan ayet hangisidir? CEVAP: Bakara 2/281(bu ayetin inişinden 9gün sonra Hz.Muhammed vefat etmiştir.) 17-Besmele nedir? Ayet olup olmadığındaki görüşleri açıklayınız. CEVAP: BesmeleYüce yaratıcınınen kapsamlı ismi olan”Allah” adınırahmet ve merhametinin genişliğini ve sonsuzluğunu ifade eden “rahman ve rahim” sıfatlarını bir arada toplayan veciz bir ibaredir. Neml suresinin 30. ayetinde geçmesi nedeniyle besmelenin Kur’an’ın bir ayeti olduğunda bir ihtilaf yokur.Fatiha ile diğer surelerin başındaki besmelelerin bir ayet olup olmadığı ise ihtilaflıdır. -Hanefilere göresurelerin başında bulunan besmeleler bulunduğu süreden ayrı olarak başlı başına birer ayettir. -İmam Şafii ye göre besmeleFatiha’nın başından bir ayettir.Ayrıca diğer surelerin başında bulunan besmelelerin de o süreden bir ayet olduğu şeklinde İmam Şafii’den rivayet vardır. -İmam Malik’e göre sure başlarındaki besmeleler Kur’an’dan değildir.bunlarsureleri birbirinden ayırmak ve teberrük için yazılmışlardır. 18-Tevbe suresinin başında besmele olmamasının nedeni nedir? CEVAP:Besmelenin güven ve rahmet içermesibu sure ise savaşı emretmesi nedeniyledir. 19-Secde nin sözlük anlamı nedir? CEVAP:aşırı saygı göstermektevazuyla eğilmek ve alnı yere koymak manalarına gelmektedir. 20-Tilavet secdesi nedir?hükmü nedir? CEVAP:Okunması veya dinlenmesi halinde secde edilmesi gereken ayetlere secde ayetibu sebeple yapılan secdeyede tilavet secdesi denir.Hanefilere göre vaciptir. 21-Kur'anda kaç secde ayeti vardır? CEVAP:14 secde ayeti vardır. 22-Surenin sözlük ve terim anlamı nedir? CEVAP:Sure sözlükteyüksek rütbemevkişerefyüksek binasur gibi manalara gelir. Terim olarak sure "ayetlerden -en az üç ayetten- meydana gelenbaşı ve sonu bulunan müstakil Kur'an parçası" demektir. 23-Kur'an da kaç sure vardır?En kısa sure ve en uzun sure hangisidir? CEVAP:114 sure vardır.en uzunu 286 ayeti olan Bakara suresien kısası ise 3 ayetten oluşan Kevser suresidir. 24-Surelerin tertibi nasıl olmuştur? CEVAP:Bu konuda 3 görüş vardır? 1-Surelerin tamamının tertibi Hz.Peygamber'e dayanmaktadır.(tevkifi) 2-Sahabenin ictihadi ile olmuştur. 3-Bir kısmının Hz.Peygamber'in bildirmesiyle bir kısmının da sahabinin ictihadi ile olmuştur. 25-Kur'an ' da sureleruzunluk ve kısalıklarına göre nasıl tasnif edilmiştir?Açıklayınız. CEVAP:1-Es-Sebu't-tuvel:En uzun 7 sure demektir.Bunlar BakaraAl-iİmranNisaMaideEn'amA'rafEnfal-Tevbe 2-El-Mi'un: Birinci gruptan sonra gelen ve ayet adedi yüz civarında olan surelerdir. 3-El-Mesani:Ayet Adedi yüzden az olan surelerdir. 4-El-Mufassal:Mushafın son bölümü olupKaf suresinin başından Nas suresinin sonuna kadar olan sureleri içine almaktadır. 26-Surelerin isimlendirilmesi nasıl olmuştur? CEVAP:İlk kelimelerinden(lem yekün gibi)Başlarındaki huruf-ı mukatta'a dan(Yasin gibi)Kıssasını ihtiva ettikleri şahsiyetlerden(Nuh gibi) veya topluluklardan (Münafikun gibi) ya da konularının birinden almışlardır.Bazen bir surenin birden fazla ismide bulunmaktadır.(Fatiha suresinin 20 den fazla ismi vardır).Bazen de birden fazla sureye bir isim verilmiştir. 27-Surelerin Mekki ve Medeni oluşları hakkında hangi görüşler vardır? CEVAP:Üç görüş vardır. 1-Vahyin indiği mekan dikkate alınarak yapılan taksim. 2-Muhattaplar dikkate alınarak yapılan taksim. 3-Zaman dikkate alınarak yapılan taksim.Buna göreHicretten önce inen ayet ve surelere Mekkisonra inen ayet ve surelere de Medeni denir.İşte doğru olan görüş budur. 28-Mekki surelerin özellikleri nelerdir? CEVAP:a)içinde peygamberlerin ve geçmiş milletlerin kıssaları anlatılan şirke ve putperestliğe karşı mücadele vardır. b)Tek Allah inancınübüvvet ve ahirete iman esasları veciz ifadelerle anlatılır. c)İyi ahlaka sarılmaya ve istikamete teşvik ederler. d)Ayet ve sureler kısaifadeler hararetli ve vurguludur. e)Kasemlere fazla yer verilmiştir. f)Ruhani cezbeler ve tatlı musiki ahenkler vardır. 29-Medeni surelerin özellikleri nelerdir? CEVAP:a)Ankebut suresi hariçmunafıklardan bahsedilen b)Cihada izin veren vecihad hükümlerini beyan eden c)Hudud ve miras paylaşımından bahseden d)İbadat ve muamelat konuları tafsilatlı olarak yer alan e)Ehl-i kitabın batıl inançları ve yanlış davranışları anlatıp onları İslam'a davet eden surelerin hepsi Medenidir. 30-Yedi Harf le ilgili görüşlerin bazılarını söyleyiniz. CEVAP: ihtilaflı bir meseledir.Konuya dair kırk civarda görüş vardır.Bunların belli başlıları şunlardır: 1-Yedi harften maksatArap kabilelerinden meşhur olan yedisinin lehçesidir. 2-Meşhur yedi imamın kıraatıdır. 3-Aynı manaya gelen çeşitli lafızlardır. 4-Yedi vecihtir.Bu görüşü savunanlar çoktur. 31-Kıraat nedir?konusu ve gayesi nedir? cEVAP:Kur'an'ın kelimelerinin eda keyfiyetlerini ve ihtilaflarını nakledenlerine isnat ederek bilmektir.Konusu:Telaffuzlarındaki ihtilaf ve edalarındaki keyfiyet bakımından Kur'an'ın kelimeleridir.Gayesi:Mütevatir kıraatların zabt melekesini elde etmektir. 32-Kıraatların sahih olması için 3 şart vardır.bunlar nelerdir? CEVAP:1-Kıraatsahih ve muttasıl bir senedle Hz.Peygambere ulaşmalı. 2-Takdiren ve ihtimalen de olsa Hz.Osman döneminde çoğaltılan nüshalardan birinin hattına uymalı. 3-Bir vecihle de olsa Arap dilinin kaidelerine uygun olmalı. 33-Senetleri bakımından kıraatların çeşitleri nelerdir? CEVAP:1-Mütevatir kıraatır 2-Meşhur kıraat 3-Ahad kıraat 4-Şaz kıraat 5-Mevzu(uydurma) kıraat AhadŞaz ve mevzu kıraatlar ile Kur'an okumak caiz değildir. 34-Mütevatir kıraat nedir? CEVAP:Yalan üzere ittifak etmeleri aklen mümkün olmayan bir topluluğun diğer bir topluluktan rivayet ettiği kıraata denir.(en önemlisi ve derecesi yüksek olanıdır) 35-Kıraatların bugünkü durumları nasıldır? CEVAP: Asım kıraatı: Bugün Müslümanların ekseriyeti Kur'an'ıAsım Kıraatının Hafs rivayetine göre okumaktadırlar. Nafi kıraatı:Mısır hariçiKuzey Afrika'da yaşayan Müslümanlar.Nafi kıraatının Verş rivayetine göre Kur'an'ı okurlar. Ebu Amr'ın kıraatı:Sadece sudan'ın bir kısmında okunmaktadır. 36-Vakıf ve ibtida nedir? CEVAP: VAKIF:"Kelime üzerindekıraata tekrar başlamak niyetiyleadet olduğu şekildenefes alacak kadar bir zaman sesi kesmekten"ibarettir. İBTİDA:"ilk defa okumaya başlamaya veya vakıftan sonra kıraata devam etmek için tekrar başlamaya" denir. Kur'an'ın manasının iyi anlaşılması için bu iki hususa uyulması gerekir. 37-Vakfın kısımları nelerdir? CEVAP:1-Tam vakıf(vakf-ı tam):KEndisinden sonrası ile lafız ve mana yönünden alakası bulunmayan bir kelime üzerinde yapılan vakfa denir. 2-Kafi vakıf(Vakf-ı kafi):Kelamlafız ve mana yönünden tamamlanmakla beraberyinede kendinden sonrası ile anlam bakımından bir alakası varsa bu tür yerlerde yapılan vakfa denir. 3-Hasen vakıf(vakf-ı hasen):Kelamlafız ve mana bakımından tamamlanmakla beraberYinede onun kendisinden öncesi veya sonrası ile lafız yönünden bir ilgisi varsa bu vakfa denir. 4-Kabih vakıf(Vakf-ı kabih):Kelamilafız ve mana yönünden tamamlanmadan ve kendisinden sonraki lafız ile her iki cihetten şiddetli alakası bulunan yerde yapılan vakfa denir. 38-İbtidanın kuralları nelerdir? CEVAP:1-Vakf-ı tam ve vakf-ı kafi olan yerlerde durduktan sonra peşinden gelen kelimeden başlamak uygundur. 2-Vakf-ı hasenayet sonunda ise takip eden ayetin başından okunarak devam edilireğer ayet ortasında yapılmışsamananın bütünlüğünü sağlamak şartıyla o kelimeden veya daha geriden alınarak başlanır. 39-Kur'an'ı Ker'im okuyuş şekilleri nasıldır? CEVAP:1-Tahkik:Kıraat ilminde tahkik her bir harfin hakkını tam vermekmedlerini yeterince uzatmakharekeleri birbirinden ayırmakşeddeleri tam yapmak ve gunnelerin hakkını vermek gibi tecvid kurallarını yerine getirmedeokuyuş hassasiyetinin en son imkanını kullanarak Kur'an'ı okuma tarzıdır.Buna yakın bir de "tertil" tarzı vardır ki Kur'an'ıacele etmedendura duraanlaya anlaya okumaya denir. 2-Hadr:Kur'an'ı tecvid kaidelerine uyarak hızlı bir şekilde okumaya denir. 3-Tedvir:Tahkik ile hadr arasında bir okuyuş tarzıdır. | |
06 Ağustos 2015, 21:20 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Cevap: Tefsir Tarihi ve Usulü 1. ünite özeti Tefsir Tarihi Ve Usulü Ünite:1 Kur-an’ın Nuzulu Ve Metinleşmesi Problemlere kalıcı ve gercekçi cözümler üretmek için Kur’an-ı sağlıklı bir şekilde anlamak yorumlamak ve uygulamak hayati bir önem taşımaktadır. Kur’an – ın Nüzül Süreci : Vahiy Vahy v-h-y kelimesinin mastarı olup sözlükte gizli ve süratli bir şekilde bildirmek seslenmek gizli konusmak fısıldamak emretmektelkin etmek ilham etmek işaret etmek yazı yazmak bir şeyi başkasına intikal ettirmek elçi göndermek ve iç güdü anlamlarına gelmektedir. Terim olarak vahiy : Yüce Allah’ın insanlara ulaştırılmasını istediği mesajlarını peygamberlerine alışılmışın dışında gizli bir yolla süratli bir şekilde bildirmesidir.Vahiy hadisesi gizli bir şekilde süratli olarak gerçekleşmektedir. “İbn Haldun vahiyin bu hususiyetini şu sözlerle ortaya koymaktadır.” “Peygamberlerin Cebrail’den vahiy almaları bir kere göz acıp kapayıncaya kadar gecen bir zaman dilimi içinde gercekleşmiştir.” Vahyin Başlangıçı : İlk vahiy peygamberimize hira dağında Alak süresinin ilk beş ayetinin inmesiyle başlamıştır.İlk vahiy olayını Hz.Hatice’ye anlatan peygamber efendimiz Hz. Hatice onu tastik etti. Daha sonra Hz.Hatice Hz . Peygamber efendimizi alıp amcasının oğlu Varaka b.Nefel’e götürdü.Peygamber efendimiz ile görüştükten kısa bir süre sonra Varaka b. Nefel vefat etti.O esnada vahiy bir müddet kesintiye uğramıştır.Vahyin bir müddet kesilmesinden (Fetret Devri) sonra ilk defa Müddesir süresinin baş tarafının inmesiyle vahyin gelişi devam etmiştir. Vahyin Keyfiyeti : Peygamber (elçi ) ile biz insanlara teblidilen (muhatap ) arasında iletişimin sağlanabilmesi için iki şartın olması gerekir. 1. Mahiyet / antolojik olarak eşit yani aynı seviyede olunmalı. 2. Aralarında ortak bir dil / anlaşma vasıtası bulunmalıdır. Vahyin Çeşitleri : İslam alimleri vahyi metlüv (okunan) ve gayr-i metlüv (okunmayan )olarak ikiye ayırmışlardır.(Sayfa 5-6 Cüvey’nin taksimini okuyun.) Vahyin Geliş Şekilleri : “Allah bir insanla ancak vahiy yoluyla veya perde arkadasından konuşur yahut bir elçi gönderip izniyle ona dilediğini vahyeder.” (Suara (42) 51.) Ayetine Göre Vahiy 3 Şekilde Gercekleşmiştir. Allah’ın iletmek istedigi mesajlarıpeygamberinin kalbine doğrudan bırakması / yerleştirmesi. Vahyi peygamberine bir perde arkasından bildirmesi. Vahyi getirmekte görevlendirdiği bir meleği elci olarak göndermesi .(Kur-an- Kerim bu şekilde indirimiştir.) Peygamber Efendimize Vahyin Geliş Şekilleri : 1. Hz. Peygamberin uyurken gördüğü sadık rüyalar.Gördüğü rüyaların gercekleşmesi.(Bu rüyalara “er – rü ‘ya –s-sadika veya er – rü’ya saliha denmektedir.) 2. Cebrail’in asli süretiyle görünerek vahiy getirmesi. 3. Cebrail’in görünmeden cıngırak sesine benzer bir sesle vahiy getirmesi.(Vahyin en ağır şekli) 4. Hz. Peygamber uyanık iken meleğin görünmeksizin onun kalbine ilahi vahyi ilka etmesi.(Ruhul Kuds) 5. Cebrail’in insan suretine girerek vahiy getirmesi.(Peygamber efendimize en kolay gelen vahiy şekli) Vahiy Esnasında Görünen Haller: 1. Resulullah’ın en soğuk günlerde bile alnın terlemesi. 2. Resulullah’ın üzerine büyük büyük bir ağrlık cökmesi. 3. Resulullah’ın yanında bazen horultuya bazende arı uğultusuna benzer bir ses işitilmesi. 4. Resulullah’ın sırt üstü yatarak üzerinin örtülmesi ve yüzünün kızarması. 5. Bunlardan başka vahiy inerken ; Resullah’ın uykusu gelir vücudu kaskatı kesilir ve ağırlaşır üzerine sekinet iner gözlerini belli bir noktaya dikerdi. İlham: “Kalpleri tasfiye edilmiş kişilere ani olarak verilen tefekkür ve istidlal dışı bilgiler”kastedilmektedir. Vahiy ile ilham arasındaki farklar: 1. Vahiy’in Allah katından kesin olduğu ilhamın kaynağının belli olmadığı. 2. Vahiy Vasıtalıilham ise vasıtasız olarak tecelli eder. 3. Vahiy olayı son bulmuşturilham ise devam etmektedir. 4. Vahiy bağlayıcıdırilham ise bağışlayıcı değildir. 5. Vahiy umumi ve külli ilham ise hususi ve cüzidir. 6. Vahiy yoluyla elde edilen bilgiler birbiriyle celişmez;ilhamda ise celişebilir. Kesf:”Duyular ve akıl yoluyla bilinme imkanı olmayan gaybi hakikatlerin gözle görünürcesine apacık bir şekilde kişiye bildirilmesidir. Mukaşefe:”Kalp gözünün acılması ve gayb aleminin görülmesini sağlayan hal.” Vahiy Katipleri: Mekkede ilk vahiy katibi Abdullah b. Sa’d Ebi Sarh’tır.Medinede ise ilk vahiy katipliği yapan kişi Ubey B.Kab’tır. Vahyin Yazıldığı Malzemeler: 1. Hurma ağacının yaprakları kabukları ve yapraklarının orta damarları. 2. İnçe beyaz taşlar. 3. Kürek ve Kaburga Kemikleri. 4. İşlenmemiş deri. 5. İnce deri(Rakk). 6. Canak çömlek parçaları. 7. Parsömen parcaları. 8. Tahtadan yapılmış levhalar. 9. Bez parcaları. Vahye Ait Terimler: El- Hadari eferde ve misafirlik halinde inen vahiylerdir.(Kur-an’ın ekserisi bu şekilde nazil olmuştur.) Es- Seter:Yolculuk ve şavaşta.(Nisa Süresi 176.ayeti) En -Nehari:Gündüz nazil olan vahiyler. El – leyli:Gece inen vahiyler.(Kasas S. 56.Ayeti Tevbe S. 15.ayeti) Es -Sayfa:Yaz mevsiminde. Eş- Sita :Kış mevsiminde. El – firaş:Hz.peygamber efendimiz yatağında iken inen vahiyler(Nur Suresi 11 nolu ayet.) El- Ardi:Hz.Peygamber efendimiz yeryüzünde iken inen vahiyler. Es – Sema: Hz.Peygamber efendimiz semada iken inen vahiyler.(Bakara 285.ayeti gibi.) Vahyin Nuzul Aşamaları: Levh-i Mahfuz’a İnmesi Beytü’l İzzeye Hz. Peygamber’e İnmesi: Kur’an-ın parca parca indirilmesi Arap dilinde “Tencimu’L- Kur’an “ terimiyle ifade edilmektedir. Vahyin Hz. Peygamber’e parca parca indirilmesinin hikmetleri: Müslümanlara kolaylık sağlamıştır. Hayata geçirme ve anlama kolaylaşmıştır. İnanmayanların iç yüzleri acıga cıkmıştır. Müslümanların sordukları sorularlamüşrikmunkire ve munafıkların şüühe ve itirazlarına anında cevab verilmiştir. Hz.Peygamber ve ashabına (Müslümanlara)moral ve güç kaynağı olmuştur. Problemlere cözümler getirmiştir. Hz.Peygamber ve ashabının yaptığı hatalar zamanında düzeltilmiştir. İlahi irade tarafından değiştirilmesi gereken bazı hükümlerin zamanı gelince değiştirilmesine imkan sağlamıştır.(nasih-mesuh) Kur’an-nın bir beşer kelamı değil ilahi bir kitap olduğunu göstermeye vesile olmuştur. Meydan okuma. Kur-an-ın Mushaflaşma Süreci : Kur-an-ın ezberlenmesi Hz. Peygamberin Ezberlemesi: Sahabenin ezberlemesi Sahabeyi Kur’an okumaya sevk eden sebepler. Güclü bir hafızaya sahip olmaları. Namazda belli bir miktar Kur’an okumanın farz ve vacip oluşu. Kur’an-nın emir ve yasaklarına uymanın gerekli olması. Resulullah’ın Kur’an eğitimi ve öğretimi ile bizzat ilgilenmesi. Kur’an okuyanlara vereiecek sevap ve mükafatın büyük olması. Kur’an’- ın Yazılması Peygamber efendimiz ve o zaman ki toplum ümmi bir topluluktu ve okuma yazma bilenler azınlıktaydı.Ancak peygamberimiz eğitim ve öğretime büyük önem vererek gerek ashabını gerekse diğer kişileri eğitim ve öğretime teşvik etmiştir. Okuma – Yazma öğrenmek amacıyla erkekler için: Abdullah b. Said B. El- As ile Ubabe b. Samit’i kadınlar icinde Hafsa’yı görevlendirmiştir.İstinsah işi bittikten sonra tahsis görülen asıl nüshaResulullah’a teslim edilerek”Hane – i saadette” muhafaza ediliyordu. Kur’an-ın Toplanması ( Cem ) Peygamber efendimiz hayatta iken Kur’an-ın bir cilt halinde toplanmayışının bazı sebepleri: • Hz.Peygamber efendimizin hayatta olduğu müddetce vahyin devam etmesi. • Ayet ve sureler nuzul sürecine göre sıralanmaması. • Vahy’in tamamlanması ile Hz.Peygamberimiz’in vefatı arasındaki sürenin yetmemesi. Hz.Ömer Kur’an-ın bir cilt halinde toplanmasını düşünerek Hz. Ebu Bekir’e düşüncesini bildirir ve bu şekilde Kur’an-ın bir cilt halinde toplanması konusunda ikna olur. Kur’an-ı bir araya toplamak icin Zeyd b.Sabit’in başkanlığında bir heyet kurulur. Hz.Peygamber efendimizin vefatından 6 ay sonra başlayan Kur’an –ı toplama faliyeti yaklaşık olarak 1 yıl sürmüştür.Toplanan bu nusaya Abdullah bin Mes’ud’un teklifiyle Mushaaf adı verilmiştir.Böylelikle Hz.Ebu Bekir zamanında Kur’an-ın en kücük bir parcasının dahi kaybolmaması için cilt halinde toplanmıştır. Kur’an-ın Coğaltılması (İstinsah):Kırat farklılıklarını önlemek ve Müslümanlar arasındaki birliğin korunmasını sağlamak icin Hz.Osman döneminde Kur’an –ı Kerim coğaltılmaya ve diğer şehirlere gönderilmeye başlanmıştır.Hz.Osman Kur’an –ı coğaltacak olan heyete bazı kurallar vermiştir.Bu kurallar ve prensipler kur’an coğaltıldı.(Sayfa 21 Prensiblere göz at.) Kur’an-ın Harekelenmesi ve Noktalanması: Yanlış okumaları düzeltmek ve gidermek icin yapılan çalışmalardır.İlk önce hareke görevi yapacak sonra şekilleri birbirne benzeyen harfleri ayırmak için noktalar konmuştur. Ebü’l –Esve ed – Dü –elinin koyduğu bu noktalar hareke yerine konan noktalardır.Bu noktalar tarihte ilk defa Ebü’l- Esved tarafından icat edilmiştir. Resü’l- Mushaf (Mushafın Yazısı ) : Resü’l- Mushaf “Kur-an-ın kelimelerinin ve harflerinin yazılışında Osman b. Affan’ın tasvip ve tercih ettiği imla şekil ve tarzı” diye tanımlanır.Buna Resm-i Osman’da denir. Alıntı...
__________________ O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Medineweb Tefsir Tarihi ve Usûlü – Ünite 5 Özet | Sevay571 | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 0 | 15 Nisan 2012 12:55 |
Medineweb Tefsir tarihi ve usulü 10.ünite | barışş | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 0 | 10 Nisan 2012 12:42 |
Medineweb Tefsir tarihi ve usulü ünite 2- 3 özeti | Mikdad | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 0 | 04 Nisan 2012 01:44 |
Medineweb Tefsir tarihi ve usulü ünite 2- 3 özeti | Mikdad | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 0 | 04 Nisan 2012 01:39 |
Medineweb Tefsir tarihi ve usulü ünite özetleri 1-4 | mehmet akif2 | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 9 | 27 Mart 2012 09:27 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|