Tekil Mesaj gösterimi
Alt 16 Mart 2012, 01:07   Mesaj No:8

Medine-web

Medineweb Site Yöneticisi
Medine-web - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Medine-web isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 1
Üyelik T.: 14Haziran 2007
Arkadaşları:8
Cinsiyet:Erkek
Yaş:50
Mesaj: 3.036
Konular: 340
Beğenildi:1437
Beğendi:478
Takdirleri:10498
Takdir Et:
Standart Cevap: tefsir tarihi ve usulü ünite özetleri

TEFSİRTARİHİ VE USULU
VAHİY VE TANIMI (1. ÜNİTE)

v-h-y kelimesinin mastarı olup sözlükte;

-seslenmek -telkin etmek

-yazı yazmak -elçi göndermek

-gizli konuşmak -ilham etmek

-fısıldamak -içgüdü

-emretmek -işaret etmek

-bir şeyi başkasına intikal ettirmek anlamlarına gelir.

terim anlamı;Yüce Allah'ın insanlara ulaştırılmasını istediği mesajlarını,peygamberlerine,alışılmışın dışında gizli bir yolla,süratli bir şekilde bildirmesidir.

VAHYİN BAŞLANGICI

İlk vahiy başlangıcı uykuda(rüyay-ı sadıka) yani,doğru rüya görmekle olmuştur.ilk vahiy alak suresının ilk beş ayeti,ikinci vahiy ise;müddessir suresının baş tarafıdır.

VAHYİN KEYFİYETİ

Allah ile peygamberi arasında bir sırdır.tebliğ eden(elçi )ile tebliğ edilen(muhatap) arasında bir iletişimin olabilmesi için iki şart gerekir

1-mahiyet olarak eşit yani aynı seviyede olmak

2-aralarında ortak bir dil bulunması

Bu yüzden de peygamber cebrailden vahiy alırken iki şekilde almıştır

1-ya melek beşer suretine girmiştir.

2-ya rasullah,beşer suretten melek suretine geçmiştir

VAHYİN ÇEŞİTLERİ

1- Metlüv(okunan)

2-Gayr-ı metlüv(okunmayan)

VAHYİN GELİŞ ŞEKİLLERİ

1-Peygamberin kalbine doğrudan bırakması

2-Bir perdenin arkasından bildirmesi

3-Meleği elçi olarak göndermesi

Rasullullah'a vahiy geliş şekilleri beş şekilde olmuştur;

1-sadık rüyalar

2-Cebrail'in asıl suretiyle görülmesiyle( 3 defa olmuştur.)

3-çıngırak sesine benzer bi sesle (vahyin en ağır şekli)

4-kalbine ilahi vahyin ilka edilmesi

5-Cebrail'in insan suretine girerek getirmesi (vahyin en kolay şekli)

not: Cebrail insan suretine girerken girdiği suret" dıhye el-kelbi"dır

Peygamberimizin Cebrail'i kendi suretinde gördüğü vakitler;

1-peygamberliğin başlangıcında

2-miraçta sıdretül münteha'da

3-hıra mağarasında müddessir suresini indirdiği esnada

VAHİY ESNASINDA GÖRÜLEN HALLER

1-En soğuk günlerde alnının terlemesi

2-ağırlık çökmesi

3-Rasullullah'ın yanında uğultu ve arı uğultusuna benzer sesler

4-sırt ustu yatarak ustunun ortulmesı ,yüzünün kızarması

5-uykusu gelir,vucudu kaskatı kesılır,belli bir noktaya bakardı.

vahiyle-ilham arasında farklar;

1-vahiy kaynağı kesin,ilham kesin dil.

2-vahiy vasıtalı,ilham vasıtasız

3-vahiy olayı son buldu,ilham devam ediyor

4-vahiy bağlayıcı,ilham bağlayıcı değil

5-vahiy umumi ve külli,ilham hususi ve cüzi'dir.

6-vahiyde bilgiler çelişmez,ilhamda çelişir.

VAHİY KATİPLERİ

Mekke: Abdullah b.Sa'd Ebi Sarh

Medine:Übeyy b. Ka'b / Zeyd. b. Sabit

-Ebu Bekir -Zübeyir b. Avvam

-Ömer b. el Hattab -Halid b. Velid

-Ali b. Ebi Talib -Amr İbnu'l As

-Osman b. Affan -Huzeyfe İbnu'l -Yeman

VAHYİN YAZILDIĞI MALZEMELER

-kürek ve kaburga kemikleri -parşömen kağıdı

-işlenmemiş deri -tahtadan yapılmış levha

-ince deri(rakk) -bez parçaları

-çanak-çömlek parçaları

VAHYE AİT BAZI TERİMLER

El-Hadari:seferde ve misafirlikte olmadığı zamanlar

El-Seferi:yolculukta ve savaşta olduğu zamanlar(nisa 176.)

En-Nehari:gündüz inen vahiy

El-Leyli:gece inen vahiy(kasas 56./tevbe 118.)

Es-Sayfi:yaz mevsimide inen vahiy (nisa 176.)

Eş-Şitai:kış mevsiminde inen vahiy(nur 11.26.)

El-Firaşi:yatağındayken inen vahiy(maide 67.)

El-Ardi:yeryüzündeyken inen vahiy

Es-Semai:semada iken vahiy(bakara 285.)

VAHYİN NUZÜL AŞAMALARI

1-Levh-i mahfuz'a inmesi

2-Beytü'l-izze'ye inmesi

3-Hz. Peygamber'e inmesi



NOT:Peygamberimizin okuma-yazma öğretmek için erkekler için görevlendirdiği kişi: Abdullah b. Said b. el-As /Ubade b. Samit

kadınlar için ise: Hafsa^yı görevlendirmiştir



KUR'AN-IN TOPLANMASI(cem')

En önemli gerekçe; yemame savaşında 70 kurra sahabinin şehit edilmesi etkili olmuştur.

Kur'an-ı toplamak için bir araya gelen heyetin başkanlığına "Zeyd. b. Sabit getirilmiştir.

Kur'an-ı toplama işi yaklaşık 1 yıl sürmüştür.

Kur'an-a "mushaf" ismini verilmesi fikri "Abdullah b. Mes'ud "tan cıkmıstır ve kabul edılmıstır.

KUR'AN-IN ÇOĞALTILMASI(İNTİNSAH)

En önemli nedeni; Hz. Osman döneminde ortaya cıkan kıraat farklılıklarını ortadan kaldırıp müslüman arasında birlik ve butunluk sağlanmak istenmesı...



NOT: Bu farklılığa neden olan kıraat şekilleri:

-Ubey b. Ka'b

-Abdullah b. Mes'ud



HZ.Osman'ın Kur'an-ı çoğaltmak için topladığı heyet üyeleri;

1-Zeyd b. Sabit

2-Abdullah b. ez-Zübeyr

3-Said b.el-As

4-Abdurrahman b. Haris

Kur'an-ı Kerim'i çoğaltma işlemleri 5 yıl sürmüştür.

Hz.Osman döneminde çoğaltılan nushalar bugün

-Londra İndia Office Kütüphanesi

-Topkapı Sarayı

-Taşkent tedir.

KUR'AN-IN HAREKELENMESİ VE NOKTALANMASI

İlk defa "Ebu'l -Esved ed-Düeli"bulmuştur.

MUSHAFIN YAZISI(RESMÜ'L- MUSHAF)

Kur'an kelimeleri ve harflerin yazılımında "Osman b. Affan "tarzı tercih edilmiştir.
__________________

Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır.
Alıntı ile Cevapla