Cevap: tefsir tarihi ve usulü ünite özetleri
TEFSİRTARİHİ VE USULU
VAHİY VE TANIMI (1. ÜNİTE)
v-h-y kelimesinin mastarı olup sözlükte;
-seslenmek -telkin etmek
-yazı yazmak -elçi göndermek
-gizli konuşmak -ilham etmek
-fısıldamak -içgüdü
-emretmek -işaret etmek
-bir şeyi başkasına intikal ettirmek anlamlarına gelir.
terim anlamı;Yüce Allah'ın insanlara ulaştırılmasını istediği mesajlarını,peygamberlerine,alışılmışın dışında gizli bir yolla,süratli bir şekilde bildirmesidir.
VAHYİN BAŞLANGICI
İlk vahiy başlangıcı uykuda(rüyay-ı sadıka) yani,doğru rüya görmekle olmuştur.ilk vahiy alak suresının ilk beş ayeti,ikinci vahiy ise;müddessir suresının baş tarafıdır.
VAHYİN KEYFİYETİ
Allah ile peygamberi arasında bir sırdır.tebliğ eden(elçi )ile tebliğ edilen(muhatap) arasında bir iletişimin olabilmesi için iki şart gerekir
1-mahiyet olarak eşit yani aynı seviyede olmak
2-aralarında ortak bir dil bulunması
Bu yüzden de peygamber cebrailden vahiy alırken iki şekilde almıştır
1-ya melek beşer suretine girmiştir.
2-ya rasullah,beşer suretten melek suretine geçmiştir
VAHYİN ÇEŞİTLERİ
1- Metlüv(okunan)
2-Gayr-ı metlüv(okunmayan)
VAHYİN GELİŞ ŞEKİLLERİ
1-Peygamberin kalbine doğrudan bırakması
2-Bir perdenin arkasından bildirmesi
3-Meleği elçi olarak göndermesi
Rasullullah'a vahiy geliş şekilleri beş şekilde olmuştur;
1-sadık rüyalar
2-Cebrail'in asıl suretiyle görülmesiyle( 3 defa olmuştur.)
3-çıngırak sesine benzer bi sesle (vahyin en ağır şekli)
4-kalbine ilahi vahyin ilka edilmesi
5-Cebrail'in insan suretine girerek getirmesi (vahyin en kolay şekli)
not: Cebrail insan suretine girerken girdiği suret" dıhye el-kelbi"dır
Peygamberimizin Cebrail'i kendi suretinde gördüğü vakitler;
1-peygamberliğin başlangıcında
2-miraçta sıdretül münteha'da
3-hıra mağarasında müddessir suresini indirdiği esnada
VAHİY ESNASINDA GÖRÜLEN HALLER
1-En soğuk günlerde alnının terlemesi
2-ağırlık çökmesi
3-Rasullullah'ın yanında uğultu ve arı uğultusuna benzer sesler
4-sırt ustu yatarak ustunun ortulmesı ,yüzünün kızarması
5-uykusu gelir,vucudu kaskatı kesılır,belli bir noktaya bakardı.
vahiyle-ilham arasında farklar;
1-vahiy kaynağı kesin,ilham kesin dil.
2-vahiy vasıtalı,ilham vasıtasız
3-vahiy olayı son buldu,ilham devam ediyor
4-vahiy bağlayıcı,ilham bağlayıcı değil
5-vahiy umumi ve külli,ilham hususi ve cüzi'dir.
6-vahiyde bilgiler çelişmez,ilhamda çelişir.
VAHİY KATİPLERİ
Mekke: Abdullah b.Sa'd Ebi Sarh
Medine:Übeyy b. Ka'b / Zeyd. b. Sabit
-Ebu Bekir -Zübeyir b. Avvam
-Ömer b. el Hattab -Halid b. Velid
-Ali b. Ebi Talib -Amr İbnu'l As
-Osman b. Affan -Huzeyfe İbnu'l -Yeman
VAHYİN YAZILDIĞI MALZEMELER
-kürek ve kaburga kemikleri -parşömen kağıdı
-işlenmemiş deri -tahtadan yapılmış levha
-ince deri(rakk) -bez parçaları
-çanak-çömlek parçaları
VAHYE AİT BAZI TERİMLER
El-Hadari:seferde ve misafirlikte olmadığı zamanlar
El-Seferi:yolculukta ve savaşta olduğu zamanlar(nisa 176.)
En-Nehari:gündüz inen vahiy
El-Leyli:gece inen vahiy(kasas 56./tevbe 118.)
Es-Sayfi:yaz mevsimide inen vahiy (nisa 176.)
Eş-Şitai:kış mevsiminde inen vahiy(nur 11.26.)
El-Firaşi:yatağındayken inen vahiy(maide 67.)
El-Ardi:yeryüzündeyken inen vahiy
Es-Semai:semada iken vahiy(bakara 285.)
VAHYİN NUZÜL AŞAMALARI
1-Levh-i mahfuz'a inmesi
2-Beytü'l-izze'ye inmesi
3-Hz. Peygamber'e inmesi
NOT:Peygamberimizin okuma-yazma öğretmek için erkekler için görevlendirdiği kişi: Abdullah b. Said b. el-As /Ubade b. Samit
kadınlar için ise: Hafsa^yı görevlendirmiştir
KUR'AN-IN TOPLANMASI(cem')
En önemli gerekçe; yemame savaşında 70 kurra sahabinin şehit edilmesi etkili olmuştur.
Kur'an-ı toplamak için bir araya gelen heyetin başkanlığına "Zeyd. b. Sabit getirilmiştir.
Kur'an-ı toplama işi yaklaşık 1 yıl sürmüştür.
Kur'an-a "mushaf" ismini verilmesi fikri "Abdullah b. Mes'ud "tan cıkmıstır ve kabul edılmıstır.
KUR'AN-IN ÇOĞALTILMASI(İNTİNSAH)
En önemli nedeni; Hz. Osman döneminde ortaya cıkan kıraat farklılıklarını ortadan kaldırıp müslüman arasında birlik ve butunluk sağlanmak istenmesı...
NOT: Bu farklılığa neden olan kıraat şekilleri:
-Ubey b. Ka'b
-Abdullah b. Mes'ud
HZ.Osman'ın Kur'an-ı çoğaltmak için topladığı heyet üyeleri;
1-Zeyd b. Sabit
2-Abdullah b. ez-Zübeyr
3-Said b.el-As
4-Abdurrahman b. Haris
Kur'an-ı Kerim'i çoğaltma işlemleri 5 yıl sürmüştür.
Hz.Osman döneminde çoğaltılan nushalar bugün
-Londra İndia Office Kütüphanesi
-Topkapı Sarayı
-Taşkent tedir.
KUR'AN-IN HAREKELENMESİ VE NOKTALANMASI
İlk defa "Ebu'l -Esved ed-Düeli"bulmuştur.
MUSHAFIN YAZISI(RESMÜ'L- MUSHAF)
Kur'an kelimeleri ve harflerin yazılımında "Osman b. Affan "tarzı tercih edilmiştir.
__________________ Büyükler fikirleri, Ortalar olayları, Küçükler kişileri tartışır.
|