sarık ile ilgili hadisler
SARIK İLE İLGİLİ HADİSLER:
Tabinden Ebu Abdusselam şöyle dedi:İbn Ömer (ra)den "Nebi (sav) nasıl sarık sarardı" diye sordum İbn Ömer şöyle dedi: Başına sarığı sarar, ona bir kuyruk yapar ve sonra arkasından sarkıtırdı."
Beyhaki, Şuabu İman 5...s174
Cabir (ra) şöyle demiştir: "Resulullah sav. Mekke fethedildiği gün Mekke'ye başında siyah sarık olduğu halde girdi."
Nesei8s211, İbn Mace2s942
Amr b Haris şöyle demiştir: "Peygamber asv'ın üzerinde harkani bir sarık gördüm"
Nesei8s211
Ebu Ümame (ra) şöyle demiştir:
"Resulullah sav. bir vali tayin ettiğinde ona mutlaka sarık sarar ve sarığı sağ kulağı tarafından sarkıtırdı
Mecmauz-Zevaid (Taberani'den naklen)5s120
Tabiinden Nafi "İbn Ömer sarık sarar ve sarığın kuyruğunu iki omzu arasına bırakırdı" demiştir Ravilerden Ubeydullah şöyle dedi: "Şeyhlerimiz (tabiinin büyükleri) bize peygamber sav.'ın ashabının sarık sardıklarını ve sarığın ucunu iki omuzları arasına bıraktıklarını (çokça) gördüklerini rivayet ettiler"
Musannef ibn ebi şeybe5s180
Ubade (ra) Peygamber asv'ın şöyle dediğini rivayet etmiştir:
"Sarık sarınız! Çünkü o meleklerin nişanı, alametidir (sarığı sardıktan sonra) arkanızdan sarkıtınız.'
Beyhaki Şuabu iman5-176
Bedir savaşında beş bin melek peygamberimiz ve sahabelerin imdadına gelmişti Gelen meleklerin hepsi sarıklı idi "Rabbiniz, alametli beş bin melekle size yardım edecektir [2]" ayetindeki "Müsevvimin" "alametli, nişanlı" kelimesinin "sarıklı" manasında olduğu tefsirlerde beyan edilmiştir [3] Allah'ın peygamberine yardıma gönderdiği meleklerin sarıklı olması, sarığın Allah katında makbul ve razı olunan bir kisve olduğuna işarettir (Bazı müfessirler onların bizzat Allah tarafından sarıkla nişanlandırılmış, alametlendirilmiş olduklarını söylerler)
"Müşriklerle bizim aramızdaki fark
Peygamberimiz sav. hayatı boyunca müşriklere, ehli kitaba her hususta muhalefet etmiş, ümmetinin de muhalefet etmesini istemiştir Bu hususta pek çok hadis ondan rivayet edilmiştir Peygamberimizin ümmetinin diğer milletlere muhalefet etmesini istediği bir konu da "sarık"tır Peygamber as şöyle buyurmuştur:
Rükane (ra)den rivayet edildiğine göre Peygamberimiz sav. şöyle buyurmuştur:
"Bizimle müşrikler arasındaki fark bizim külahlar üzerine sardığımız sarıklardır"
(Tirmizi4S247, Ebu Davud2S452 , Hakim Müstedrek3S511, Taberani Mucemi Kebir5S71, Müsnedi Ebu Yala3S5, BeyhakiŞuabu İman5S175 [4])
Ali (ra)den rivayet edilmiştir:
Gadiri Hum günü resulullah sav. bana sarık sardı ve ucunu arkama sarkıttı ve sonra şöyle dedi: " Allah Azze ve Celle beni Bedir ve Huneyn günü bu şekilde sarık sarmış meleklerle teyid etti Muhakkak ki sarık küfür ile iman arasını ayırıcıdır"
Müsnedi Tayalisi1S23, Beyhaki Süneni Kübra14S10
Tabiinden Halid b Ma'dan (ra)den rivayet edilmiştir:
Nebi sav.'e sadaka olarak elbiseler geldi Onu sahabeleri arasında taksim etti ve şöyle dedi: " Sarık sarınız ve sizden önceki milletlere muhalefet ediniz" [5]
Beyhaki Şuabu imanc5s176
Halid b Ma'dan ve Fudayl b Fudale Allah resulü şöyle buyurdu demişlerdir:
"Allah Azze ve Celle bu ümmete sarıklarla ve sancaklarla ikramda bulundu"
Said b Mansur2206s
Namaz Kılarken Sarık Sarmak
Şehrimizin Valisiyle veya başbakanla görüşeceğimiz zaman, onun yanına en güzel kıyafetimizle mi, yoksa pejmürde bir kıyafetle mi gideriz? Elbette en güzel kıyafetimizle gideriz Böyle olduğuna göre Alemlerin yaratıcısı ALLAH CELLE CELALUHU VE CELLE SULTANUHU'nun huzuruna da temiz ve güzel elbiselerle çıkmamız gerekmez mi?
Kur'anı Kerimde de Cenab-ı Hak kullarına namaz esnasında süslenmelerini "Ey Ademoğulları! Her namazda zinet(ler)inizi üzerinize alınız (güzel elbiselerinizi giyiniz)" [6] ayetiyle emretmektedirPeygamberimiz asv'da "Allah güzeldir güzeli sever" "Allah kendisi için süslenilmeye daha layıktır" [7] buyurmuştur
İşte Allahın huzuruna çıkarken başımıza saracağımız sünnet olan sarıkta bizim Allaha karşı süsümüz ve güzelliğimizdir
Peygamberimizin İncil'de geçen bir isminin "Sahibü-t Taç" olduğunu yukarda zikretmiştik Sarığın "taç" oluşu yalnızca peygamberimize değil, onun bütün ümmetine has bir özelliktir Bir hadiste de "Sarıklar müslümanların tacıdır" denmiştir [8] Taçlar hükümdarların süsü, sarık ise müminlerin süsüdür
Madem Allah namaz esnasında zinetlerimizle onun huzuruna çıkmamızı istiyor Ve madem sarık müminin tacı, süsüdür, öyleyse namaz esnasında sarık sarmak da, Allahın rızasını üzerimize celbeder Bu yüzden sarıkla kılınan namazın sevabı, sarıksız kılınan namazın sevabından daha fazladır
Cabir (ra)den rivayet edilmiştir:
"Sarıkla kılınan iki rekat namaz sarıksız kılınan 70 rekat namazdan daha üstündür"
Deylemi Müsnedi Firdevs2s265/3233
(Başka bir rivayette şöyledir: "Sarıkla kılınan nafile veya farz bir namaz, sarıksız kılınan 25 namaza denktir [9]")
Alimlerden Münavi Cabir hadisini şerhederken: "Çünkü namaz hükümdarın huzurunda olmak (gibi)dir Hükümdarın huzuruna süslenmeden girmek edebe muhaliftir" der [10]
Ahir zamanda sarık
Peygamberimizin mucizelerinden biri de gelecekten haber vermesidir O kendi zamanında, sahabeler döneminde ve daha sonraları –bilhassa ahir zamanla ilgili- pek çok gaybi şeyleri haber vermiş ve verdiği haberler aynen çıkmıştır Mesela "Öyle bir zaman gelir ki, faiz yemeyen kalmazYemese bile tozundan, buharından bulaşır" hadisi bunlardandır ve bu haber bu gün hakikat olmuştur Bu haberin aynen tahakkuk etmesi, bu hadisin doğru olduğuna da bir emaredir
Sarıkla ilgili bazı hadisler nakledilmiş, fakat onlara zayıf denilmiştirHalbuki tahakkuk etmeleriyle zaman onların doğruluğunu tasdik etmiştir Aşağıda nakledeceğimiz hadisler işte bu vuku bulmalarıyla doğruluğu tahakkuk eden hadislerdir
İbn Abbas (ra)den rivayet edilmiştir:
"Sarıklar mümin için vakar, Araplar için izzettir Araplar sarıklarını bıraktıkları zaman izzetlerini de bırakmış olurlar"
Deylemi C3s88hn 4247
Bu gün Araplar umumiyetle sarık sarmazlar ve dünya üzerinde bir izzetleri ağırlıkları da yoktur Bu yönüyle bu hadis tahakkuk etmiştir diyebiliriz
Ebu Umame (ra)den rivayet edilmiştir:
"Sarıkların bırakılıp, takkelerin giyilmesi kıyamet alametlerindendir"
Deylemi C4s5 6002
Yezid b Rukane (ra)den rivayet edilmiştir:
"Ümmetim külahlar üzerine sarık sardığı müddetçe, fıtrat üzere olurlar"
Deylemi 5s93/7569
Sünneti ihya
İmam Malik şöyle der: sarığın terk edilmemesi gerekir Ben henüz yüzümde kıl yokken sarık bağlamıştım.Hatırlıyorum yüzümde hiç kıl tutamı yoktu, bizden hiçbir kimse Resulullahı sav iclal [saygı] gayesiyle mescide sarıksız girmiyordu (Hz Peygamber'in Yönetimi 2s 84 (Et-Teratib-ül İdariye) Kettani)
[1] Ed-Dürrül MensurC4S645(İbn Ebi Hatimden Naklen) (Hüccetullah Alel-Alemin Beyhakiden Naklen188)
[2] Ali İmran: 125
[3] Bkz Ed-Dürrül Mensurc2s309-310
[4] Her ne kadar bu hadis zayıf olmakla itham edilmişsede onu teyid eden başka hadisler onu zafiyetten kurtarır Hem bazı alimlerce zayıf hadis çok zayıf olmamak şartıyla dinde hüccettir Zayıf hadis mevzu hadis demek değildir
[5] Halid b Ma'dan tabiinden olduğundan sahabeyi zikretmeyerek peygamberimizden rivayet ettiği için bu hadis munkatı –daha doğrusu- mürseldir Fakat hadisi rivayet eden zat güvenilir olduğu için bu tür hadislere itimat edilir denilmiştir Bkz: Hadis Istılahları (Mürsel hadis) Talat Koçyiğit
[6] Araf:31
[7] Ed-Dürrül Mensur C3s442
[8] Kenzül Ummal C15s307 hadis no: 41143 Bazı rivayetlerde "Sarıklar arapların tacıdır" denmiştir Müsned-i Şihabc175, Beyhaki Şuabu iman5-175 Her ne kadar burada Araplar denmişse de, o dönemde Müslümanlar yalnızca Araplar olduğu için böyle söylenmiştir Yukarda müşriklerin sarık sarmadığını zikretmiştik Bu yüzden bu hadisi Müslüman Araplar olarak anlamamız mümkündür Vallahü A'lem
[9] Kenzül Ummal C15s306 hadis no:41139 İbn Asakir'den naklen
[10] Feyzül Kadirc4s37(ehli sünnet müdafası)