Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 Arkadaşları:15 Cinsiyet:Anne Memleket:MEDİNEWEB Yaş:44 Mesaj:
12.716 Konular:
1315 Beğenildi:12541 Beğendi:9260 Takdirleri:28574 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | BÖLÜM-2 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
1. Terim olarak “insan nefsinde yerleşen
öyle bir melekedir ki eylem ve fiiller
hiçbir zorlama olmaksızın, düşünüp
taşınmadan kolaylıkla ve rahatlıkla
ortaya çıkar” diye tarif edilir. Cümleleri
aşağıdakilerden hangisinin tanımıdır?
A) İyi
B) Değer
C) Ahlak
D) Felsefe
E) Meleke
2. Ahlak ilminin konusu aşağıdakilerden
hangisidir?
A) İyi ve kötü huyların sahibi olarak
bizzat insandır.
B) İki cihan mutluluğunu sağlamaktır.
C) Doğruluk, yükümlülük, erdem,
güzellik ve hakikattir.
D) Hazza göre değerlerin tabiatını
belirlemektir.
E) Ontolojiye, değere ve estetiğe bağlı
bilgidir
3. İslam düşüncesinde felsefe/hikmet
teorik ve pratik ilimler diye iki kısımda
incelenir. Ahlak, klasik ilim tasnifinde
hangi kapsamda değerlendirilmektedir?
A) Teorik ilimler
B) Hukuk
C) Metafizik
D) Pratik ilimler
E) Fizik
4. Aşağıdakilerden hangisi ayet ve
hadislerde geçen olumlu ahlaki
özelliklerden değildir?
A) Tayyib
B) Hasene
C) Bir
D) Said
E) Asabiyet
5. Adalet prensibine göre Allah zatı
gereği adildir; bundan Allah’ın adil
olduğu ve kötülüğü asla işlemeyeceği
sonucu çıkartılır. Allah’ın fiillerinin adil
olmasının önemli bir sonucu olarak
insan, ahirette ödül ve cezayı hak
kazanır. Cümleleri hangi ekolün
düşüncelerini yansıtmaktadır?
A) Eşari
B) Maturidi
C) Cebriye
D) Mutezile
E) Kaderiyye
6. “Mutezile, ahlaki değerleri, fiillerin
değişmez niteliği olarak kabul eder.
Değerlerin kaynağı ontik olarak
kendilerinde bulunmaktadır.” Bu
düşünceye göre değerler hakkında
aşağıdaki yargılardan hangisi
söylenebilir?
A) Değerler sübjektiftir.
B) Değerler bilinemez.
C) Değerler objektiftir.
D) Değerlerin kaynağı nakildir.
E) Değerler hazza göre belirlenir.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
6
BÖLÜM-2 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
7. “Hakim olan Allah, her işi hikmete ve
bir gayeye göre yapar çünkü
Mutezile’ye göre gayesiz eylemler boş
ve anlamsızdır (sefeh abes). Fakat Allah
kendisi için değil insanların faydasını
gaye edinmektedir. O’nun bütün işleri
iyi, mükemmel, adil ve hikmetlidir.”
Aşağıdaki seçeneklerden hangisi
metinde verilen düşünceyle uyuşmaz?
A) İnsan, irade hürriyetine sahiptir.
B) İnsan fiillerinin yaratıcısı Allah’tır, kul
kesbeder.
C) İrade hürriyetinden mahrum olan
insanın ödül ve cezaya (va’d ve vaid)
muhatap olması söz konusu değildir.
D) İnsanların fiillerinin yaratıcısı Allah
değil, insanların kendileridir.
E) İnsanın eylemlerinden sorumlu
tutulabilmesi, insanda irade, kudret,
kasıt ve ilim olmasını gerektirir.
8. Fesad anlamına gelen ve “kabih”
terimiyle ifade ettikleri ahlaki şer ile
hastalık, felaket, sakatlık gibi zarar ve
musibetleri ifade eden tabii ve metafizik
şer arasında ayrım yapılır. İrade
hürriyeti sadece ahlaki kötülük için söz
konusudur. Metafizik şer kapsamındaki
hususlar insan güç ve kudretini aşan
olaylar olduğu için insan sorumluluğu
dışında değerlendirilir. Bunlar sadece
Allah’ın takdirine bağlıdır. Yukarıdaki
ifadeler hangi düşünceyi yansıtır?
A) Maturidiye
B) Eşariye
C) Mutezile
D) Meşşai filozoflar
E) Şia
9. Mutezile düşüncesine göre insanın
yaptığı eylemlerden dolayı sorumlu
tutulabilmesi için taşıması gereken
şartlar nelerdir?
A) İrade/ kudret/ kasıt/ ilim
B) Kesb/ kudret/ irade/ hikmet
C) Ödül/ ilim / hikmet / kudret
D) Asalet/ hikmet/ kudret / akıl
E) Beş duyu/ akıl/ hikmet / kudret
10. “Allah, dilediğini dilediği gibi yapan,
her şeye gücü yeten mutlak kudret ve
irade sahibi bir varlık olarak tarif edilir.
Buna bağlı olarak, iyi, kötü, doğruluk,
adalet, zulüm gibi ahlaki değerlerin
Allah’ın kudret ve iradesinden bağımsız
objektif değerleri yoktur. İyi, kötü gibi
ahlaki nitelikler, Allah’ın emir ve
yasaklarıyla ortaya çıkar.” Aktarılan
cümleler hangi düşünürün fikrini
yansıtmaktadır?
A) İmam Maturidi
B) Kindi
C) Ebubekir Razi
D) Hasan Eşari
E) Kadı Abdülcebbar
11. Aşağıdaki ifadelerden hangisi Eşari
düşüncesi için söylenemez?
A) Ahlaki değerlerin tabiatı, ancak ilahi
emir ve yasaklarla mümkündür.
B) Ahlaki değerler, İlahi hitaba muhatap
olduktan sonra tezahür eder.
C) İnsan davranışlarını iyi veya kötü
şeklinde kategorize etmek ilahi
vahiyden bağımsız yapılamaz.
D) Değer hükümlerinin sabit oluşu
onlara göre akılla değil şeriat yoluyla
gerçekleşir.
E) Bir şey iyi olduğu için Allah
emretmekte; bir şeyde zati olarak
kötü olduğu için Allah
nehyetmektedir.
12. Şeyler, tabiatlarında iyilik, kötülük
gibi nitelikleri barındırır. Ona göre
bu niteliklerin eşyaya nispetleri
aklen ya zorunlu, ya mümkün ya da
imkansız olmak üzere üç çeşittir.
Maturidi’nin ahlak düşüncesini
yansıtan bu ifadelerle uyuşmayan
seçenek aşağıdakilerden hangisidir?
A) Aklen zorunlu olan bir şeyi vahiy
başka türlü değerlendirmez.
B) İmkansız olan hususlarda akıl-nakil
çelişmez.
C) Zorunlu ve imkansız kategorileri
hakkında aklın hükmü nakle
uygundur.
D) Akılla nakil arasındaki değerlere dair
farklılaşma
E) Mümkün kategorisine giren
hususlardadır.
13. “Şer yüce Allah’tandır; fakat Allah
şerri, kendisi için değil başkası için
şer olarak yaratmıştır” ifadesi hangi
ekolün görüşüdür?
A) Maturidiye
B) Eşariye
C) Mutezile
D) Meşşaiyye
E) Cebriye
14. Maturidiye ahlak düşüncesine
uymayan seçenek aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Güç sahibi olmayan birinin yükümlü
tutulması görüşüne (teklif-i ma la
yutak) karşı çıkar.
B) Küfür ve şirk dışındaki büyük ve küçük
günahların cezalarının devamlı
olmayacağı hatta Allah isterse bu
günahları affeder.
C) İnsan fiil ve davranışlarında seçme
özgürlüğü ve onu gerçekleştirme
kudretine sahip değildir.
D) İnsan sahip olduğu kudretle, birbirine
aykırı ahlaki değer taşıyan fiillerden
birini seçme ve yapma hürriyetine
sahiptir.
E) Yaratılmış kudret, zorunluluğun değil
hürriyetin sebebidir.
15. Hüsun- Kubuh veya Euthyphron
Problemini ifade eden seçenek
hangisidir?
A) X, Tanrı istediği için mi iyidir; yoksa
iyi olduğu için mi Tanrı onu
istemektedir.
B) Kötülük, metafizikten mi yoksa
insandan mı kaynaklanır.
C) Adalet, ahlakın mı yoksa hukukun mu
kapsamına girer.
D) Değerler, objektif midir yoksa
sübjektif midir.
E) Ahlaki nitelikler öğrenilir mi
öğrenilemez mi.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
8
BÖLÜM-2 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
16. Aşağıdaki bilgilerden hangisi
yanlıştır?
A) Kyrene Okulunun kurucusu
Aristoppas olup haz öğretisini
(Hedonism) savunur.
B) Kynik okulunun kurucusu Atinalı
Antisthenes’e göre mutlu olmak için
doğaya uygun çabaları seçmek
gerekir.
C) Felsefe tarihinde ilk defa ruhun iyi
durumda olmasını (euthymia)
insanın amacı olarak ortaya koyan
Demokritos’tur.
D) Sokrates’e göre iyi ve doğru gibi
değerler bilinemez; bilinse de relatif
bir şekilde bilinir.
E) Platon insanları bilgiyi seven, şerefi
seven ve zenginliği seven şeklinde
üçe ayırır.
17. İslam filozofları, “insanın gücü
yettiği nispette dış varlıkları bizzat
bulundukları durumda ne halde
iseler o şekilde bilmek” olarak
tanımlar. İslam filozoflarının
tanımladıkları şey nedir?
A) İyi
B) Değer
C) Felsefe (hikmet)
D) Özgürlük
E) Adalet
18. İslam dünyasında felsefi tarzda
yazılan ilk ahlak kitabının yazarı ve
eserin ismi aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Kindi / Şifa
B) Gazali / İhya
C) Farabi / Tahsilu’s-Saade
D) Ebubekir Razi / Tıbbur’-Ruhani
E) Kindi / Risale fi'1-hîle li-defi'1-ahzan
19. Tıbbu’r-Ruhani adlı eseriyle bilinen
Ebu Bekir Râzi, Tıbbu’r-Ruhani ile
neyi ifade etmektedir?
A) Hayatın zıddı, bitmek, tükenmek,
sönmek, hissiz kalmak, bir şeyden
kuvvetin gitmesi, ruhun bedenden
kurtuluşudur.
B) Nefsin fiillerinin ifrat ve tefrite
düşmekten korunup dengede
olmalarının sağlanması için delil ve
burhanlarla yapılan bir ikna
faaliyetidir.
C) Ölüm korkusunun sebep olduğu
hastalıkların giderilmesidir.
D) Mutluluğu engelleyen hastalıkların
artırılmasıdır.
E) Erdemleri hazza bağlı olarak
incelemedir.
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
9
BÖLÜM-2 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
20. “Nebati nefsin tefriti bedenin beslenme
ve büyüme ile ilgili ihtiyaçlarını
karşılayamamasıdır. İfratı ise bedenin
ihtiyaç duyduğundan daha fazlasını
yerine getirerek lezzet ve şehvetlere
dalmasıdır. Hayvani nefsin tefriti ihtiyaç
duyduğunda şehvani nefsi kontrol altına
azalmasına imkân verecek cesaret gibi
özelliklere sahip olmamasıdır. İfratı ise
bütün canlıları ve insanları hâkimiyeti
altına alarak yenmeye çalışacak
derecedeki kibir duygusudur. Natık nefsin
tefriti, bu dünyaya hayret etmemesi,
alem hakkında düşünmemesi, kaianttaki
her şeyi özellikle bedeni ve onun öldükten
sonraki durumunu bilmeyi istememesidir.
İfratı ise insanın bu ve benzeri hususları,
insan sağlığı için gerekli uyku, gıda ve
benzeri şeyleri alması mümkün
olmayacak derecede çok fazla
düşünmesidir.”
Her üç kuvvenin itidalinden çıkan
erdemler hangileridir?
A) İffet / Cesaret / Hikmet
B) Adalet / Yiğitlik / Sadakat
C) Adalet / Hikmet / Mutluluk
D) Cesaret / Mutluluk / Hikmet
E) Mutluluk / Hikmet / Cesaret
21. Ahlak Anlayışı Olarak Ahlat-ı Erbaa
teorisini savunan kimdir?
A) Kindi
B) Ebubekir Razi
C) Farabi
D) İhvan-ı Safa
E) Gazali
22. Aşağıdaki bilgilerden hangisi Farabi
hakkında söylenemez.
A) Mutluluk konusunu ilk defa sistemli
bir şekilde ele alan İslam filozofu
Farabi’dir.
B) İnsanın müstefad akıl seviyesinde
Faal akılla olan irtibatı aynı zamanda
mutluluğun en üst mertebesinin elde
edilmesi anlamına gelir.
C) İnsan eylem ve davranışlarının ahlaki
niteliği kazanabilmesi, ödev ahlakına
uymasıyla meydana gelir.
D) Nazari akıl başka bir şeye hizmet için
değil mutluluğa ulaştıran teorik
bilgiyi elde etmek için vardır.
E) İnsan, fiillerin iyi veya kötü olduğunu,
mutluluğu veya mutsuzluğu akıl
gücüyle idrak eder.
23.Farabi erdemleri dört gruba ayırarak
inceler. Aşağıdakilerden hangisi
Farabi’nin taksiminde bulunan
erdemlerden değildir?
A) Nazarî erdemler
B) Fikri erdemler
C) Ahlaki erdemler
D) Ameli erdemler
E) Aşkın erdemler
24. İbn Sina, insanın ahlaki
yetkinleşmesini ve nihai amacı olan
mutluluğu elde etmesini
………………… ile
temellendirmektedir. Metinde boş
bırakılan yere gelmesi gereken ifade
nedir?
A) Nefis teorisi
B) Haz teorisi
C) Fizik teorisi
D) Mutluluk teorisi
E) Metafizik teori
25. İbn Sina, teorik ve pratik akıl
bakımından yetkinleşen ve mutlu olan
nefisleri de kendi içinde dereceleri
olduğunu söyleyerek beş gruba ayırır.
seçeneklerden hangisinde bu beş grup
doğru bir şekilde verilmiştir?
A) Yetkin nefisler / Eksik nefisler / Eksik
ve arınmış nefisler/ Yetkinleşmeyen
nefisler / Yetkinleşmemiş ve arınmamış
nefisler
B) Yetkin ve arınmış nefisler/ Yetkin
olup arınmamış nefisler/ Eksik ve arınmış
nefisler/ Yetkinleşmeyen nefisler /
Yetkinleşmemiş ve arınmamış nefisler
C) Yetkin ve arınmış nefisler/ Yetkin
olup arınmamış nefisler/ Eksik ve arınmış
nefisler/ Yetkin ve kötü nefisler / Eksik ve
kötü nefisler
D) Eksik ve arınmış nefisler/
Yetkinleşmeyen nefisler / Yetkinleşmemiş
ve arınmamış nefisler / Yetkin ve kötü
nefisler / Eksik ve kötü nefisler
E) Yetkin ve kötü nefisler / Eksik ve
kötü nefisler / Yetkin nefisler / Eksik
nefisler / Eksik ve arınmış nefisler/
Yetkinleşmeyen nefisler
26. İbn Sina’nın “bu nefisler, hem teorik
hem de pratik akıl bakımından tam
yetkinliğe ulaşmış olup, ölümden sonra
mutluluğun zirvesindedirler. Bu gruptaki
nefislerin en üstünleri, nebevi nefislerdir.”
Şeklinde tanımını verdiği aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Yetkin olup arınmamış nefisler
B) Yetkinleşmemiş ve arınmamış
C) Yetkin ve arınmış nefisler
D) Yetkinleşmeyen nefisler
E) Eksik ve arınmış nefisler
27. Aşağıdaki seçeneklerden hangisini
Kınalızade, adaletin olması gereken
yerler arasında zikretmemiştir?
A) Mal paylaşımında
B) Muamelede
C) Mübadelede
D) Yasama ile yürütme arasındaki
ilişkilerde
E) Terbiyeye yönelik had cezalarında
28. Gazali, iradi fiilin kendisinden mi
yoksa bu fiilin arkasındaki niyetten
mi sorumluyuz problemini beş
aşamada incelemektedir. Aşağıdaki
seçeneklerden hangisi bu beş
aşamadan biri değildir?
A) Hatır ve hadis-i nefs
B) Meyil
C) Hüküm
D) Niyet
E) Haber
29.Gazali, ahlaki değerlerin mutlak
olduğunu ileri sürenlerin bu
kanaatinin oluşmasında psikolojik
nedenlerin etken olduğunu ifade
etmektedir. Psikolojik nedenler
olarak zikrettiği hususlar hangi
seçenekte bir arada verilmiştir?
A) İnsan tabiatının bencilliği/ Telkin /
Sempati duygusu
B) İnsan tabiatı / Cebir / Telkin
C) Efali ibad / Telkin / Bencillik
D) Sempati/ Telkin / Subjektif bilgi
E) Telkin / Cebir / Mutluluk
D.Ü. İLAHİYAT FAKÜLTESİ - İLİTAM FİNAL SINAVI
11
BÖLÜM-2 İSLAM AHLAK FELSEFESİ
30. İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri ile
yeniçağ ahlak felsefeleri arasındaki
en önemli fark nedir?
A) İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri
subjektif, yeniçağ ahlak felsefeleri
objektiftir.
B) İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri
nesnelci ve ontolojik iken yeniçağ
ahlak felsefeleri öznelcidir.
C) İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri
öznelci, yeniçağ ahlak felsefeleri
objektiftir.
D) İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri
hazcı; yeniçağ ahlak felsefeleri
diğerkamcıdır.
E) İlkçağ/ ortaçağ ahlak felsefeleri
menfaatçi; yeniçağ ahlak felsefeleri
hazcıdır CEVAPLAR:
1. B
2. A
3. D
4. E
5. D
6. C
7. B
8. C
9. A
10. D
11. E
12. E
13. B
14. C
15. A
16. D
17. C
18. E
19. A
20. B
21. D
22. C
23. E
24. A
25. B
26. C
27. D
28. E
29. A
30. B
__________________
~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |