Durumu: Medine No : 5587 Üyelik T.:
05 Aralık 2008 Arkadaşları:14 Cinsiyet: Memleket:İstanbul Yaş:35 Mesaj:
2.537 Konular:
2038 Beğenildi:116 Beğendi:0 Takdirleri:270 Takdir Et:
Konu Bu
Üyemize Aittir! | Cvp: Dinizmide Mehir Verilmesi İle İlgili Meseleler
Sual: Mehr nedir? Dinimizde mehrin önemi nedir?
CEVAP :
Mehr, erkeğin evlenirken kıza vermesi gereken altın, mal veya bir menfaattir İstanbulda genel olarak 11 Reşat altını mehir olarak verilir Mehrin altın olması şart değildir Herhangi bir mal [ev, apartman, bağ, araba, fabrika] veya bir menfaat de olabilir Dul kadınla evlenen de mehr verir
Mehr söylenmeden yapılan nikah da sahihtir Fakat evlendikten sonra da erkeğin hanımına Mehri misil vermesi gerekir
Bir kız veya kadın evlenirken, (Benim nikahım mehirsiz olsun) diyemez Bir mehirde anlaşılır Bu mehir kadının hakkı olduktan sonra, henüz almadan da kocasına bağışlayabilir Bağışlaması ise çok sevaptır
Hanım, mehrimi helal ettim dedikten sonra, haram olsun demesi ile haram olmaz, hediyesini geri isteyemez
Düğünden önce, kıza verilen takılar, nikahta mehirden söz edilmemişse, mehr yerine geçer Erkek, nişan için gönderdiğim şeyler mehr idi dese, kadın ise, hediye idi dese, yenilen şeyler hediye olur Başka şeyler, mehr olur
Mehr iki kısımdır Mehri muaccel ve mehr-i müeccel Her iki mehr, nikahta bildirilmedi ise, Mehr-i misil verilmesi gerekir Kadının baba tarafından akrabasına verilen kadar verir
Mehri muaccel: Acele verilmesi gereken mehr demektir Bir bilezik, bir küpe, bir buzdolabı vesaire olabilir Nikah yapılınca, verilmesi vacip olur Zifaftan veya halvetten önce verilir Mehr-i muacceli geciktirmek caiz değildir Hanım ayrılmaya sebep olan bir şey yaparsa, mesela mürted olursa, hürmet-i musaherer17;ye sebep olursa, mehr-i muaccel verilmez Erkek boşarsa veya ayrılığa sebep olanı yaparsa, yarısı verilir
Önce kıza takılan takılardan hangisinin mehri muaccel olduğu bilinmeli Nikah kıyılırken o zaman (malum olan) denilir Bilinmiyorsa, malum olan demek yanlış olur En uygunu ise, mehri müeccel gibi muaccel de tespit edilip, şu kadar mehri muaccel ve şu kadar mehri müeccel ile denmelidir Taraflar, mehri muacceli tespit ettikleri halde söylemek istemezlerse o zaman, (aralarında malum olan mehri muaccel ile) ifadesi kullanılır İleride boşanma vaki olunca takılan takıların hangisi emanet, hangisi hediye, hangisi mehri muaccel olduğu bilinmeli, herhangi bir uyuşmazlığa sebep olmamalı
Mehr-i müeccel: Hemen verilmeyip daha sonra verilmesi gereken mehr demektir Halvet olmuşsa veya ikisinden biri ölmüşse, mehri müeccelin verilmesi vacip olur Hanımının istediği zamanda verilir Eğer istemedi ise, ikisinden biri ölünce, verilmesi vaciptir Hanım ölünce, kocası, hanımının vârislerine verir Kocası ölünce, mirasından hanımına verilir Mehrin başlık parası ile ilgisi yoktur Başlık parası almak haramdır
Boşanma halinde, zifaf veya halvet olmuşsa, müeccel mehrin tamamı, olmamışsa yarısı verilir Bir âyeti kerime meali:
(El dokunmadan boşadığınız kadınlara, mehrin yarısını verin!) [Bekara 237]
Nikah kıyılırken mehr söylenip de, ne kadarı muaccel olduğu bildirilmedi ise, âdete ve hanımının emsaline göre, söylenilenin bir miktarı muaccel olur Nikah kıyılırken, mehr-i müeccelin belli bir tarihte ödenmesini şart etmek caizdir Boşanma halinde, mehrin ödeme tarihi beklenir Ödeme tarihi belli değilse, boşarken hemen ödenir (Fetvayı Hindiyye)
İslamiyette mehr parası, evlenmek için değildir Evliliğin düzenli, mutlu olarak devam etmesi, kadının hak ve hürriyetlerinin korunması, din cahili huysuz erkeğin elinde oyuncak olmaması içindir Mehr parasını vermek ve çocukların nafaka paralarını her ay ödemek korkusundan, erkek, hanımını boşayamaz Bu korkunun olmadığı yerlerde, mahkemeler boşanma davaları ile dolup taşar Bunun için, evlenecek kızın, İslamın güzel ahlakını ve kadına verdiği kıymeti bilen ve bunlara önem veren erkekten az miktarda, böyle olmayandan ise, fazla miktarda mehr istemesi efdaldir
Mehr parası, kadın için bir sigorta sayılır Erkeğin zor ödeyeceği veya hiç veremeyeceği bir mehr ile evlenen kadını, erkek boşayamaz Boşarsa, maddi hayatı felce uğrar Mehr vermek korkusu, erkeğin iyi geçinmesine de sebep olur Şayet erkek, mehr parasını verir de, hanımından ayrılırsa, hanımın kimsesi de yoksa, bu mehr parası ile geçinme imkanı bulabilir İmkanı olan erkeğin, saliha kız veya kadına çok mehr vermesi iyi olur Habeş imparatoru Necaşi, Ümmi Habibe validemiz ile Peygamber efendimizin nikahlarını kıyınca, mehr olarak yaklaşık 2 kilo altın vermişti (Nesai)
Mehr biçilmeden yapılan nikah da sahihtir Ama daha sonra mehr-i misil vermek gerekir Mehrin çoğunun bir sınırı yoktur Fakat en azı, 5 gram altındır
Boşadığı kadına mehrini ödememek kul hakkıdır Ödemezse, ahirette azabı çok şiddetlidir Kurr17;an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Kadınlara mehrlerini gönül rızası ile verin; kendi arzuları ile mehrin bir kısmını size hediye ederlerse, onu da afiyetle yersiniz) [Nisa 4]
Hadisi şeriflerde de buyuruldu ki:
(Mehr vermemek niyeti ile evlenen, kıyamette hırsızlarla haşrolur) [RNasıhin]
(Hanımını bırakıp mehrini vermemek haramdır) [Hakim]
(Mehr olarak, bir yüzük olsa da verin!) [Müslim]
(Mehr parası hayırlı maldır) [Deylemi]
(En iyi mehr kolay ödenendir Mehirde kolaylık gösterin Çok mehr istemek düşmanlığa sebeptir) [Abdürrezzak]
Karı koca arasında olan meşru halvet, yabancı kadın ile olan haram halvet gibi değildir Yanlarında hissen veya şeran yahut tabiaten cinsi münasebete mani bir sebep bulunursa, meşru halvet olmaz İkisinden birinin hasta olması, ihramlı olması, farz namazda, Ramazan orucunda olması, kadının hayız veya nifas halinde olması, yanlarında akıllı [7 yaşında] bir çocuk bulunması bu halvete mani olur Fakat akıl baliğ olmayan bir çocuk, haram olan halvete mani olamaz (Mezahibi erbea)
Bir kız ile bir erkek nikahlanıp, sonra boşanırlarsa, böyle meşru bir halvet de olmamışsa, mehrin yarısını verir Halvet olmuşsa mehrin tamamını verir
Zifafa girmeyen ve halvet de olmayan kız, bir kere boşanınca, bain [kesin boşanmış] olur Erkeğin buna hemen yarım mehir vermesi lazım olur ve iddet beklemez Boşandığı gün bile, başkası ile evlenebilir
|