RE: İslam Hukukunda ÖRF ÖRFÜN HUKUKİ YÖNÜ (ŞER’İ HÜCCET OLUŞU)
İnsan hayatının her safhasında göze çarpan âdetlerden birçoğu İslâmî prensiplere aykırı olduğu gibi, bir kısmı da güzel ve hoştur. Âdetlerin kötü olanlarının kaldırılıp (ilga), iyilerini ıslah ve ibkâ etmek, beşeriyetin saadetini, maslahatını gaye edinen dinlerin hedefleri arasındadır .
İslâm dini de aynı gaye ile hareket etmiş ve cahiliye arablarınca uygulanan ve hukuki yönü olan bazı âdetleri bir takım şartlarla ibkâ ve ıslah etmiş ve birçoklarını da ilga ederek yasaklamıştır . Bununla beraber İslâm, gerek ferdi, gerek içtimai hayatı tanzim için nev-i şahsına mûnhasır birçok hukuki hükümler de getirmiştir .
Beşeriyetin ıslahı ve saadetin temini gayesiyle, İslâm’ın birtakım güzel âdetleri ibkâ etmesi, başka bir ifadeyle onlara şer’i (hukuki) değer vermesi, fukahanın da ictihadlarında örf- adet’e itibar etmelerine sebep olmuştur . Bu konuda İslâm hukukçuları arasında bazı farklı görüşler olmasına rağmen, örfü hukuki delil kabul etmeyen adeta yok gibidir, hatta görüş birliği vardır .
Örf- âdet kendisine hakem gözüyle bakılan hukuki bir düsturdur. Bu itibarla örf, insanlar arasında önemli bir mevkiye ve hukuki bir değere sahiptir. Bu ifadelerden sonra örfün hüccet olduğunu gösteren deliller üzerinde duralım.
--------------devam edecek-----------------
|