Kur'an ve Empati
Kur'an ve Empati MURAT KAYACAN A. Giriş
Konuya girmeden önce emin insanın yapacağı Empati kavramını niçin ele aldığımıza değinmemiz yerinde olacaktır. Zira ilgi alanımız olan “Tefsir ilmiyle bunun ne ilişkisi var?” şeklinde bir soru gayet yerindedir. Niyetimiz karşımızdakini anlama çabasına dair Kur'an’ın bir şey söyleyip söylemediğini ortaya koymaktır. Çünkü müminlerin birbirlerini ya da inkârcıları anlamaları ve ona göre hareket etmeleri dünyevî anlamda fikrî ve fiilî çatışmaları azaltacaktır. Bu kavramın önemli faydalarından birisi de bakışımızın ve inançlarımızın değişmek zorunda olmayışıdır. Bu da empatik tavra karşı çekingen davranmayı gereksiz kılıcı bir durumdur. Bu kavrama ısınmamız açısından empat olduğunu rahatlıkla söyleyebileceğimiz Rachel Courrie iyi bir örnektir. Kendisi Müslüman değildi ancak Filistin’de Müslüman bir ailenin evi işgalci İsrail tarafından yıkılmasın diye bedenini buldozere siper etti ve inançlarını paylaşmadığı insanların hakları için canını feda etti. Yani Rachel Courrie bize ne kadar yakınsa bu kavram da o kadar yakın olabilir diye düşünüyorum. İnsan hakları ve özgürlük kavramları da bu bağlamda görülebilir.
Empati kavramını ele alırken bu mefhumun anlamını belirlemede yardımcı olacak akraba kelimelere de vurgu yapacağız. Ardından da Kur'an’da bu kavrama anlam olarak tekabül edebilecek âyetler üzerinde duracağız. Bu sırada Allah’ın kullarla ve kulların Allah ile empatisi üzerinde de duracağız. Ancak bu noktada bizi bir tehlike bekliyor. “Biz kimiz ki haşa Allah ile empati yapalım da onun ne kastettiğini anlama gayretine girelim? Bu, gaybı kurcalamak değil midir?” Gaybı bilemeyeceğimizi Allah kesin bir dille Kitabı’nda zaten ifade ediyor. Ancak Kur'an-ı Kerim ile empati yaparak O’nun bizden istedikleri konusunda ne kastettiğini anlama çabasına girmemiz gayet normaldir, yeter ki anladığımızı mutlaklaştırmayalım.[
1]
--------------------------------------------
1-Zaten Kur'an, Arapça indirilişini “anlaşılma” gayesine bağlar bkz. Yusuf 12/2.
------------------DEVAM EDECEK------------------------