|
Konu Kimliği: Konu Sahibi YaŞuHa,Açılış Tarihi: 26 Aralık 2011 (16:07), Konuya Son Cevap : 28 Ocak 2023 (18:52). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
26 Aralık 2011, 16:07 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13867 Üyelik T.:
24 Mayıs 2011 | Rabb'la İlgili Ayetler Rabb'la İlgili Ayetler Rabb'la İlgili Ayetler Alemlerin Rabb'i (terbiye edip yetiştiricisi) Allah'a hamd olsun.” [1] “O (Rabb) ki yeri sizin için döşek, göğü de bina yaptı. Gökten su indirdi, onunla size rızık olarak çeşitli ürünler çıkardı. Öyleyse siz de, bile bile Allah'a eşler koşmayın.” [2] “Rabb'i ona; 'İslam, ol' demişti. Alemlerin Rabb'ine teslim oldum dedi.”[3] “İbrahim demişti ki; “Rabb'im, bu şehri güvenli bir şehir yap, halkından Allah'a ve ahiret gününe inananları çeşitli ürünlerle besle” Rabb'i buyurdu ki; inkâr edeni dahi az bir süre geçindirir, sonra onu cehennem azabma (girmeğe ) zorlarım, ne kötü varılacak yerdir orası!” [4] “Rabb'i onu güzel bir şekilde kabul buyurdu, onu güzel bir bitki gibi yetiştirdi ve Zekeriyya'yı da o (nun bakımı) na memur etti. Zekeriyyâ, onun yanına, mabede her girdiğinde yanında bir rızık bulurdu. Ey Meryem, bu sana nereden? derdi. (O da): 'Bu Allah tarafından' derdi. Zira Allah, dilediğine hesapsız rızık verir.”[5] “De ki: Allah, her şeyin Rabb'i iken ben O'ndan başka Rabb mı arayayım? Herkesin kazandığı yalnız kendisine aittir. Kendi (günah) yükünü taşıyan hiç kimse, bir başkasının (günah) yükünü taşımaz. Sonra dönüşünüz Rabb'inizedir. (O) ayrılığa düştüğünüz gerçeği size haber verecektir.”[6] “De ki: Sizi gökten ve yerden kim rızıklandırıyor? Ya da O kulaklara ve gözlere kim sahiptir (onları yaratıp yöneten kimdir) ölüden diriyi, diriden ölüyü kim çıkarıyor? (Yaratma) işini kim düzenleyip yönetiyor? “Alİah” diyecekler o halde O'nun azabından korunmuyor musunuz? İşte gerçek Rabb'iniz Allah budur. Gerçekten sonra sapıklıktan başka ne var? Öyleyse nasıl (hak'tan sapıklığa) çevriliyorsunuz.”[7] “…Babacığım, dedi, işte bu önceden (gördüğüm) rü'yanın yorumudur. Rabb'im onu gerçek yaptı, bana iyilik etti, zira şeytan benimle kardeşlerim arasına fitne soktuktan sonra O' beni zindandan çıkardı, sizi de çölden getirdi. Gerçekten Rabb'im dilediği şeyi, çok ince düzenler. O, (her tedbiri) bilen, her şeyi yerli yerince yapandır.”[8] “Rabb'imiz, ben çocuklarımdan bazısını, senin Beyt-i Haram (Haram Ev) inin yanında, ekinsiz bir vadiye yerleştirdim. Rab'imiz, namazı kılsınlar diye (böyle yaptım). Artık sende insanlardan bir takım gönülleri, onları sever, (Onlara koşar) yap ve onları çeşitli meyvalarla besle ki ( sana) şükretsinler.” [9] “Size ulaşan her nimet Allah'tandır. Sonra size bir sıkıntı dokunduğu zaman da yalnız O'na yalvarırsınız. Sonra sizden o sıkıntıyı açıp (kaldır) dığı zaman içinizden bir grup, derhal Rabb'lerine ortak koşarlar.” [10] “Rabb'in dilediğine rızkı açar (bol bol, verir dilediğine) kısar, çünkü o kullarının halini haber alır, görür.”[11] “(Ey insanlar), Rabb'iniz O'dur ki nimetinden (payınızı) aramanız için gemileri denizde yürütür. Doğrusu O, size karşı çok merhametlidir.”[12] “(Fir'avn): Rabb'iniz kim ey Musa? dedi. (Mûsâ): Rabb'imiz her şeye yaratılışını (varlığım ve biçimini) verip, sonra onu doğru yola ileten (yaratılış gayesine uygun yola yönelten) dir. Dedi.” [13] “Onlar benim düşmanımdır. Yalnız alemlerin Rabb'i (benim dostumdur). Beni yaratan ve bana yol gösteren O'dur. Bana yediren ve içiren O'dur. Hastalandığım zaman bana şifa veren O'dur. Beni öldürecek, sonra diriltecek O'dur. Ceza günü hatamı bağışlayacağını umduğum da O'dur. Rabb'im, bana hüküm (yüksek bilgi, olgun hareket) ver, ve beni salihler (zümresin)'e kat.” [14] [1] Fatiha: 1/1. [2] Bakara: 2/22. [3] Bakara: 2/131. [4] Bakara: 2/126. [5] Âl-i İmrân: 3/37. [6] En'am: 6/164. [7] Yûnus: 10/31-32. [8] Yûsuf: 12/100. [9] İbrahim: 14/37. [10] Nahl: 16/53-54. [11] İsrâ: 17/30. [12] İsrâ: 17/66. [13] Tâhâ: 20/49-50. [14] Şuarâ: 26/77-83. |
Konu Sahibi YaŞuHa 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Aile Edep demekti | Şiirler ve Şairler | YaŞuHa | 2 | 2287 | 04 Mayıs 2014 21:47 |
Kardeşimize dua lütfen | Dua Bölümü | MusabBinumeyr | 4 | 2563 | 04 Aralık 2013 19:38 |
Kilonuz mu Var? Sorun Değil Artık/Medineweb | Diyet | gün ışığı | 4 | 3000 | 27 Kasım 2013 21:45 |
Üzüm çekirdeği mucizesi | Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri | YaŞuHa | 2 | 2491 | 27 Kasım 2013 21:34 |
Peki Anne senin yüregini kim sogutacak? | Makale ve Köşe Yazıları | Mihrinaz | 7 | 3352 | 26 Kasım 2013 20:23 |
26 Aralık 2011, 23:14 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 13855 Üyelik T.:
22 Mayıs 2011 | Cevap: Rabb'la İlgili Ayetler Yüce Allah'ın güzel isimlerinden biri. Sözlükte "Rabb" kelimesi mâlik, yaratıcı, sâhip, bir şeyi ıslâh eden, terbiye eden, efendi anlamlarını ifade etmektedir. İbnul-Enbârî'ye göre Rabblık, yani bir şeyin Rabbi olmak üç mânâya gelir: 1. Mâlik olmak; yani tasarrufu, kudreti altında bulunan her şeyin yegane sahibi ve idarecisi olmak. İşte sadece o Rabb, bütün onların sahibi, yöneticisi ve istediği gibi, ilmine ve iradesine uygun olarak tasarrufta bulunandır. 2. Kendine itaat edilecek, boyun eğilecek efendi anlamım da ifade eden Rabb, Kur'an-ı Kerim'deki "Mevlâ" kelimesiyle eş anlamlıdır. Yine o Rabb, kendisine itaat edilecek, emirlerine uyulup, yasaklarından uzak durulacak yegâne, tek efendi anlamına da gelir. 3. Rabb; ıslâh eden, arıtıp, saflaştırıp, olgunlaştıran anlamındadır. Yani o Rabb, her şeyi düzelten, sivrilikleri, çıkıntıları tesviye eden, tam bir şekilde halden hale geçirerek düzenleyen, terbiye edendir. Bilindiği gibi Rabb kelimesinin asıl mânâlarından biri de "terbiye eden" anlamıdır. Burada zikredilen bu üç mânâdan kolayca anlaşılmıştır ki; Rabb kelimesi Allah Teâlâ için kullanılmaktadır. Ancak Arap dilinde isim tamlaması şeklinde (izafet terkibi olarak) insan için de kullanılmıştır. Meselâ; "evin sahibi", "devenin sahibi" gibi anlamlarda da kullanıldığı görülmektedir. Kur'an-ı Kerim'de ise "rabbim, rabbın, rabbimiz, rabbınız..." gibi iyelik zamirlerine bitişik olarak da kullanılmıştır. Meselâ; ilk nazil olan ayetlerde; Ey Muhammed, yaratan Rabbinin adıyla oku!... Kalemle öğreten Rabbin kerem sahibidir". "Rabbimiz, eğer unutacak veya yanılacak olursak bizi sorumlu tutma! Rabbimiz, bizden öncekilere yüklediğin gibi bize de ağır yük yükleme!. " (el-Bakara, 2/285) buyurulur. Bilindiği üzere bu örnekleri çoğaltmak mümkündür. Bununla beraber bu ayetlerde geçen Rabb kelimeleri doğrudan doğruya yüce Allah'a işaret etmektedir. er-Rabb, Allahu Teâlâ demektir. O, her şeyin rabbi, mâliki, sâhibi, efendisi, ıslâh edeni, varlıkların ihtiyaçlarını tekeffül edeni yani görüp gözeteni, ihtiyaçlarını karşılayanıdır. İşte bu anlamlarda "Rabb", Allah Teâlâ'dan başkası için kullanılmaz. Bu kullanım şeklini daha iyi anlayabilmek için Kur'an-ı Kerim'den örnekler vererek birbirini destekleyen bu mânâları şöylece sıralayabiliriz: l. Hz. İbrahim (a.s), milletine Şuarâ süresinin 77-80. ayetlerinde şöyle diyordu: "İşte o taptıklarınız benim düşmanımdır. Fakat sadece âlemlerin Rabbı dostumdur. O Rabb ki, beni yaratan ve doğru yola eriştirendir. Beni yediren de içiren de Odur. Hasta olduğumda bana şifayı O verir. Beni öldürecek ve diriltecek O'dur". De ki; Allah her şeyin rabbi iken O'ndan başka bir rabb mı arayayım? Herkesin kazandığı kendisinedir. Kimse başkasının yükünü taşıyamaz: sonunda dönüşünüz Rabbinizedir, ayrılığa düştüğünüz şeyleri size bildirecektir" (el-En'am, 6/164). "O, doğunun ve batının Rabbidir. Ondan başka Tanrı yoktur, öyleyse O'nu vekil tut" (el-Müzzemmil, 73/9). Görüldüğü gibi bu ayetlerde geçen Rabb lafızları Allahu Teâlâ'nın ismi olup Allah lafzı yerine kullanılmıştır. Terbiye eden, kefil olan, vekil olan, ihtiyaçları gideren, yetiştiren, yaratan, kanun ve hüküm koyan yegane kişi şâri, murâkabe eden, her şeyin sahibi ve maliki olan Allahu Teâlâ anlamında kullanılmıştır. 2. "...O sizin Rabbinizdir, O'na döneceksiniz" (Hud, 11/34); "...Hiç kimse diğerinin günahını yüklenmez, sonunda dönüşünüz Rabbinizedir..." (ez-Zümer, 39/47); " De ki, Rabbiniz sonunda hepinizi toplar, sonra aramızda adaletle hükmeder..." (es-Sebe', 34/26). Bu ayetlerde de "rabb", etrafında toplanılacak mümtaz varlık anlamındadır. Zira lugatta "rabb" kelimesi "Toplum içinde kutup sayılacak ve etrafında toplanılacak mümtaz kişi" anlamına da gelmektedir. 3. "...Allah'ı bırakıp da birbirimizi (kimimiz kimimizi) rabbler edinmeyelim" (Âl-i İmran, 3/64). "Onlar Allah'ı bırakıp hahamlarını, papazlarını ve Meryem oğlu Mesih'i Rableri olarak kabul ettiler. Halbuki bir tek Tanrı'dan başkasına kulluk etmemekle emrolunmuşlardı. O'ndan başka tanrı yoktur. Allah koştukları eşlerden münezzehtir" (et-Tevbe, 9/31). Bu iki ayette geçen rabb kelimelerinin çoğulu olan "erbâb" lafızları, toplulukların ve milletlerin önder ve rehber edindikleri kimselere işaret etmektedir. İnsanlar bu önderlerin emirlerine uyarlar, yasaklarından kaçınırlar ve onların koydukları kural ve kaidelere de uyarlar; onların hiç bir delile dayanmaksızın ileri sürdükleri helâl ve haram gibi değerlendirmelerini de kabul ederler. İşte Yüce Allah, onların gerçek mânâda rabb olmayıp diğer insanlar gibi âciz birer insan olduklarını haber veriyor. 4. " ... Yusuf'a elçi gelince; "Efendine dön, kadınlar niçin ellerini kesmişlerdi, bir sor! Doğrusu Rabbin onların düzenini (fendini) bilir" (Yusuf 12/50). Bu ayetin hemen baş tarafında geçen "rabb" kelimesiyle, Mısırlılara hitaben Mısır azizi-efendisi kasdedilmiştir. Çünkü Mısırlılar onun otoritesine, üstün özelliklerine ve değerine inanıyorlar, emir ve yasak koymaya yetkili olduğunu kabul ediyorlardı. İşte bu bakımdan ayette geçen "Rabbine dön!" lafızları, "Efendine dön!" anlamındadır. Ancak emir ve yasak koyma yetkisine sahip olan sadece Alemlerin Rabbidir. Ama kanun ve hüküm koyucu olarak Cenab-ı Allah'tan başkasını tanıyan ve kabul edenler bu kanun koyucuları rabb edinmişler demektir. 5. "Eğer yerle gökte Allah'tan başka tanrılar olsaydı, ikisi de bozulurdu. Arşın Rabbi olan Allah, onların vasıflandırdıklarından münezzehtir" (el-Enbiyâ, 21 /22); "Yedi göğün de Rabbi, yüce Arşın da Rabbi kimdir?" (el-Mü'minun, 23/86). Bu ve benzeri ayetlerde de "rabb" lafızları, sâhib, mâlik anlamlarında kullanılmıştır. İşte bütün bu örneklerden ve açıklamalardan anlaşılıyor ki, "er-Rabb" tabiri Yüce Allah'ın güzel isimlerinin en fazla anlam ifade edenlerinden biridir. Bu isim, birbirini destekleyip kuvvetlendiren en az beş ayrı mânâya işaret etmektedir. Böylece Cenab-ı Hakk'ın isimleri ve bu isimlerin ifade ettiği anlamlar daha iyi anlaşılmaktadır ve buna bağlı olarak kişilerin Allah'a olan inançları da o nisbette kuvvetlenip şüphe ve tereddütlerden temizlenmekte ve arınmaktadır. Vesselam.. |
28 Ocak 2023, 18:52 | Mesaj No:3 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 |
Allah razı olsun sizlerden
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Kabe İle İlgili Ayetler | eLnino | Konular İle İlgili Ayetler | 7 | 17Haziran 2014 07:01 |
birini rabb edinmiş olmak için, ona rabb adı vermek şart değildir. | YASEMİN ATAMAN | Kur'ân-ı Kerim Genel | 0 | 21 Mayıs 2011 11:51 |
Ay İle İlgili Ayetler | MERVE DEMİR | Konular İle İlgili Ayetler | 0 | 24 Ekim 2008 10:38 |
Adn İle İlgili Ayetler | MERVE DEMİR | Konular İle İlgili Ayetler | 0 | 27 Eylül 2008 21:09 |
Acizlik İle İlgili Ayetler | MERVE DEMİR | Konular İle İlgili Ayetler | 0 | 27 Eylül 2008 20:57 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|