Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLİTAM İLAHİYAT LİSANS TAMAMLAMA.::. > İLİTAM Bölümleri Ders/ Dökümanlar > DİCLE İlitam

Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi:  08 Nisan 2019 (23:07), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2019 (23:16). Konuya 2 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 08 Nisan 2019, 23:07   Mesaj No:1
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.546
Konular: 1328
Beğenildi:12684
Beğendi:9315
Takdirleri:28874
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart D.Ü sİSTEMATİK Kelam 2012 Final

D.Ü sİSTEMATİK Kelam 2012 Final

1. “Peygamber ve din gönderilmese dahi insan aklı, Allah’ı bilmekle sorumlu-dur?” görüĢü aĢağıdaki mezheplerden hangisine aittir?
A. Eş’arîler
B. Mâturîdîler
C. Şâfîler
D. Selefîler
E. Hanbelîler
2. Allah’ın varlığı konusunda geçen “âfâkî deliller” baĢlığı aĢağıdaki hangi tür delilleri kapsamaktadır?
A. Dış dünyadaki varlıkların yaratılışına
yönelik deliller
B. İnsanın yaratılışına yönelik deliller
C. Allah’ı bilmenin insan ufkuna kapalı oldu-ğuna yönelik deliller
D. Allah’ın zorunlu olarak bilindiğine ilişkin deliller
E. Allah’ın sıfatlarının anlaşılamayacağına yönelik deliller
3. Allah’ın zatından ayrı olan “kadîm sıfatlar”ın varlığını reddederken Mutezile’nin ileri sürdüğü gerekçe aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Allah’ın insanlara benzeyeceği
B. Evrenin kadîm olacağı
C. Evrenin hâdis olacağı
D. Allah’ın sıfatlarının anlaşılamayacağı
E. Ezeli varlıkların çoğalacağı
4. “Allah’ın kelâmı, kelam-ı nefsî ve kelâm-ı lafzî olarak ikiye ayrılır. Kelam-ı nefsî, yü-ce Allah’ın zatına ait ezeli kelamıdır, ke-lâm-ı lafzî ise onun ses ve harflere dö-külmüş halidir. Harfler ve sesler mahlûk-tur; fakat Allah’ın ezelî kelamı mahlûk değildir.”
Bu görüĢ aĢağıdaki guruplardan han-gisine aittir?
A. Selefiyye’ye
B. Mürcie’ye
C. Mutezile Kelamcılarına
D. Ehl-i Sünnet Kelamcılarına
E. Şia kelamcılarına
SİSTEMATİK KELAM
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
15 Diğer sayfaya geçiniz.
5. Mâturîdîlerin “tekvin” sıfatına iliĢkin görüĢünü yansıtan ifade aĢağıdakiler-den hangisidir?
A. Tekvin, Allah’ın kudret sıfatına bağlı yara-tılmış bir sıfatıdır
B. Tekvin, Allah’ın diğer sıfatlarından ayrı yaratılmış bir sıfatıdır
C. Tekvin, Allah’ın diğer sıfatlarından ayrı ezelî bir sıfattır
D. Tekvin, Allah’ın kudret sıfatına bağlı yara-tılmamış bir sıfatıdır
E. Tekvîn, Allah’ın zâtıyla aynı olan müstakil bir sıfatıdır
6. Ġnsan fiillerinin meydana gelmesiyle il-gili aĢağıdaki görüĢlerden hangisi Ehlisünnete aittir?
A. İnsan fiilleri, Allah tarafından yaratılır; in-san tarafından kesb edilir
B. İnsan fiilleri, yalnızca Allah tarafından ya-ratılır, insanın rolü yoktur
C. İnsan fiilleri yalnızca insan tarafından ya-ratılır
D. İnsan fiilleri, hem insan hem de Allah ta-rafından yaratılır
E. İnsan fiilleri, Allah tarafından kesb edilir, insan tarafından yaratılır
7. Ġnsan fiillerinin meydana gelmesini ge-rektiren kudretin, fiilden önce insanda bulunduğunu savunan mezhep aĢağı-dakilerden hangisidir?
A. Maturidilik
B. Mutezile
C. Eş’arîlik
D. Selefiyye
E. Mürcie
8. “Allah’ın, Ģerri yaratıp yaratmadığı” ko-nusunda Ehlisünnet’in görüĢü aĢağı-dakilerden hangisidir?
A. Allah şerri yaratır fakat razı olmaz
B. Allah şerri yaratmaz fakat razı olur
C. Allah şerri ne yaratır ne de razı olur
D. Allah şerri yaratır ve razı olur
E. Allah şerrin yaratılmasına engel olur
9. “Bir Ģey, iyi olduğu için Allah onu em-retmiĢ; kötü olduğu için yasaklamıĢ-tır.” görüĢü aĢağıdaki mezheplerden hangisine aittir?
A. Mâlikiyye
B. Selefiyye
C. Eş’ariyye
D. Şâfiiyye
E. Mâturîdiyye
10. “Ġlâhî fiillerde illet ve hikmet” baĢlı-ğında ele alınan konu aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Allah’ın fiillerinde şer bulunup bulunma-dığı konusu
B. Allah’ın fiillerinde hastalık ve bozukluk bu-lunup bulunmadığı konusu
C. Allah’ın fiillerinde bir sebep ve gaye bulu-nup bulunmadığı konusu
D. Allah’ın fiillerinde irade bulunup bulunma-dığı konusu
E. Allah’ın fiillerinde, kudret bulunup bulun-madığı konusu
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
16 Diğer sayfaya geçiniz.
11. Mutezile’nin Bağdad ekolü içerisinde “ashâbu’l-aslah” olarak isimlendirilen gurup, hangi konularda “kulları için en faydalı olanı yaratmasının Allah’a vacip olduğunu” söylemiĢtir?
A. Dini ve dünyevî konularda
B. Sadece dünyevî konularda
C. Sadece dini konularda
D. Zor duruma düştüklerinde
E. İrade dışı olaylarda
12. Ecelin asla değiĢmeyeceğini belirten ayetler ile sadaka ve akraba ziyaretinin ömrü uzatacağını belirten hadisleri nasıl uzlaĢtırabiliriz?
A. Allah’ın ezelî iradesiyle
B. Allah’ın ezeli ilmiyle
C. Allah’ın mutlak kudretiyle
D. Allah’ın “mümît” ismiyle
E. Allah’ın yaratmasıyla
13. AĢağıdakilerden hangisi Peygamberle-rin gönderiliĢ gayelerinden biri değildir?
A. Allah’a nasıl ibadet edileceğini öğretmek
B. Aklın yetersiz kaldığı konuları bildirmek
C. Faydalı ve zararlı olan şeyleri öğretmek
D. Kendisinden sonraki halifeleri tayin etmek
E. İnsanlar arasındaki ihtilafları halletmek
14. AĢağıdakilerden hangisi mucizenin özelliklerinden biri değildir?
A. İnsanların güzellik duygusuna hitap etmesi
B. Allah’ın fiili olması
C. Tabiat kanunlarının üstünde ve ona aykırı olması
D. Peygamberlik iddiasıyla birlikte mey-dana gelmelidir
E. İnsanın benzerini ve dengini yapmaktan aciz kaldığı bir olay olması
15. Ġmanın hakikatinin ne olduğu konu-sunda Ehlisünnetin genelinin görüĢü aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Sadece dilin ikrarıdır
B. Kalbin tasdikidir
C. Azalarla amel etmektir
D. Kalbin marifetidir
E. Dilin ikrarı, kalbin tasdiki ve ameldir
16. AĢağıdakilerden hangisi Ģirkin çeĢitle-rinden değildir?
A. Şirk-i Taklîd
B. Şirk-i Teb'îz
C. Şirk-i Nifakî
D. Şirk-i Takrîb
E. Şirk-i Esbâb
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
17 Diğer sayfaya geçiniz.
17. Ġman eden kimse (Mümin) açısından imanın kısımları aĢağıdakilerden han-gisidir?
A. İcmâlî iman ve Tafsîlî iman
B. Ziyâde iman ve nâkıs iman
C. Bilgiye dayalı iman ve bilgiye dayalı olma-yan iman
D. Taklidî iman ve Tahkîkî iman
E. Gaybe iman ve görünür olanlara iman
18. AĢağıdakilerden hangisi “Yalan üze-rine anlaĢmaları ve birleĢmeleri aklen mümkün olmayan bir topluluğun nak-lettiği haber” anlamına gelmektedir?
A. Mütevâtir haber
B. Ahad haber
C. Zorunlu haber
D. Meşhur haber
E. Münkatî haber
19. Allah’ın bilgisi ile ilgili olarak aĢağıdaki ifadelerden hangisi yanlıĢtır?
A. Allah bütün bilinenleri tek bir bilgi ile bilir
B. Allah’ın bilgisi, bilinenlerin değişmesi ile kesinlikle değişmez
C. Allah’ın bilgisi kesinlikle duyularla ve dü-şünerek elde edilen bir bilgi değildir
D. Allah’ın bir şeyi bilmesi başka bir şeyi bil-mesine engel olmaz
E. Allah’ın bilgisi gerçekleşmesi zorunlu olan bir bilgi değildir
20. Delilleri “ortaya koydukları sonucun değeri açısından” ifade eden kavram çifti aĢağıdakilerden hangisidir?
A. Aklî-naklî delil
B. Katî-zannî delil
C. Burhan-hatebe
D. Cedel-makbûlât
E. Meşhurât-vehmiyyât
21. AĢağıdakilerden hangisi mütekad-dimûn kelamcılarının istidlal yöntemle-rinden değildir?
A. Kıyâsü'l-gâib ale'ş-şâhid
B. Sebr ve Taksim
C. Bedîhiyyât
D. Mucize ile İstidlal
E. Sona Başlangıçla İstidlal
22. AĢağıdakilerden hangisi Ġnsan için ahiretin varlığını zorunlu kılan duygu ve düĢüncelerden değildir?
A. İnsanda bulunan adalet duygusu ve ilahi adaletin gerçekleşeceği düşüncesi
B. İnsanda bulunan sorumluluk duygusu
C. İnsanda bulunan sonsuzluk ve ebedîlik duygusu
D. İnsanda bulunan gayesiz ve başıboş yaratılmadığı düşüncesi
E. İnsanda bulunan dünya ve mala olan düş-künlük duygusu
A İlahiyat Lisans Tamamlama Programı Final Sınavı
18 Diğer sayfaya geçiniz.
23. I. Varlık alanına çıkması yani var olması düşünülemeyen şeylere ve hükümlere ……………….. varlık denilmektedir
II. Hakikati, yokluğa mani olmayan, ken-disine yokluk arız olabilmesi imkân dâhi-linde olan, varlık alanına çıkması da çık-maması da imkân dâhilinde olan var-lık………………varlıktır.
III. Kendi varlığı başka bir varlığa bağlı olmayan, zatı varlığını gerektiren yokluğu asla düşünülemeyen varlık ………….. varlıktır.
Yukarıdaki cümlelerde boĢ bırakılan yerlere sırasıyla hangi kavramlar geti-rilmelidir?
A. Zorunlu, mümkün, muhal
B. Mümkün, zorunlu, imkânsız
C. İmkânsız, mümkün, zorunlu
D. İmkânsız, zorunlu, mümkün
E. Muhal, imkânsız, zorunlu
24. “Onlar sabah akşam ateşe sokulurlar. Kı-yametin kopacağı gün de, Firavun ailesini azabın en çetinine sokun”(Mümin, 40/46) ayeti kelamcılar tarafından neyin varlı-ğını ispatlamak için delil olarak kulla-nılmıĢtır?
A. Cehennemin
B. Kabir azabının
C. Hesaba çekilmenin
D. Amellerin tartılacağının
E. Kıyametin ne zaman kopacağının
25. I. İlk tasavvur varlıktır.
II. Varlığın tanımı imkânsızdır.
III. Varlık tasavvur edilme açısından ilkin ilki/evvelü’l-evâildir.
Yukarıda varlıkla ilgili olarak verilen hükümler, aĢağıdaki kelamcılardan hangisine aittir?
A. Bâkillanî
B. Mâturîdî
C. Âmidî
D. Cüveynî
E. Râzî
1B
2A
3E
4D
5C
6A
7B
8A
9E
10C
11A
12B
13D
14A
15B
16C
17D
18A
19E
20B
21C
22E
23C
24B
25E
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Dedesi Ruhunun Yanında Serbest Kürsü Sükutu-Ezber 4 52 17 Aralık 2024 19:46
Peygamberler Neden Sadece Ortadoğu'ya Geldi? Peygamberler(a.s) Esma_Nur 1 53 16 Aralık 2024 08:47
Namaz Hep Vardı Namaz-Abdest-Teyemmüm Mihrinaz 0 39 16 Aralık 2024 08:36
Esad Ailesinin Keyfi Tutuklamaları Makale ve Köşe Yazıları Mihrinaz 3 89 09 Aralık 2024 17:02
53 Yıllık Esad Rejimi Çöktü Gündem/ Manşetler Vasat 8 118 08 Aralık 2024 09:59

Alt 08 Nisan 2019, 23:15   Mesaj No:2
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.546
Konular: 1328
Beğenildi:12684
Beğendi:9315
Takdirleri:28874
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Bu testte 30 soru bulunmaktadır.
Cevaplarınızı, cevap kâğıdının Sistematik Kelam Testi için ayrılan kısmına işaretleyiniz.
1. “Ma’lûm”un kelam ilminin konusu haline gelişi aşağıdaki mütekellimlerden hangisiyle olmuştur?
A) Râzî
B) Bâkıllânî
C) Gazâlî
D) Mâturîdî
E) Eş’arî
2. Aşağıdaki eserlerden hangisi Mutezile kelamcısı Kâdı Abdulcebbâr’a aittir?
A) el-Muhtasar fî Usûli’d-Dîn
B) Usûlu’d-Dîn
C) el-Erba’în fî Usûli’d-Dîn
D) eş-Şâmil fî Usûli’d-Dîn
E) el-Bidâye fî Usûli’d-Dîn
3. Allah’ı kabul etmeyip O’nun dışında doğrudan başka ilahlar edinme aşağıdaki kavramlardan hangisiyle ifade edilmiştir?
A) Şirk-i Teb’îz
B) Şirk-i İstiklâlî
C) Şirk-i Takrîb
D) Şirk-i Taklîd
E) Şirk-i Esbâb
4. Ebu Hanîfe’nin iman tanımına göre iman ile tasdik-amel-ikrar arasındaki ilişki hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) İman sadece kalbin tasdîkidir.
B) İman ikrardan ibarettir.
C) Amelsiz iman makbul değildir.
D) İman; tasdik, ikrar ve amelin tümünü içerir.
E) Tasdik ve ikrar, Allah katında mümin sayılmak için şarttır.
5. Aşağıdaki cümlelerden hangisi Allah’ın birliğini ispatta kullanılan “Temânü” delilinin özüdür?
A) Âlemdeki her şey sonradan yaratılmıştır.
B) Yaratılmış her şeyde bir ahenk ve düzen vardır.
C) Var olan her şeyin bir yaratıcısı vardır.
D) Varlığı düşünülen ilâhlar arasında irade uyuşmazlığı vardır.
E) Varlığı düşünülen ilahlar arasında kudret çatışması vardır.
6. “Âlem değişimden uzak değildir. Değişimden uzak olmayan her şey sonradan yaratılmıştır. Sonradan yaratılan her şey de bir yaratıcıya muhtaçtır. Bu yaratıcı da Allah’tır.” şeklinde ifade edilen delil aşağıdakilerden hangisidir?
A) Gaye ve Nizam
B) Fıtrat
C) Hudûs
D) Tevârud
E) İmkân
A
6 Diğer sayfaya geçiniz »
7. “Allah’ın sıfatlarında bir olması” aşağıdakilerin hangisinde tam olarak ifade edilmiştir?
A) Allah’ın sıfatlarının mahiyet açısından mahlukata benzememesidir.
B) Allah’ın sıfatlarının keyfiyet açısından mahlukata benzememesidir.
C) Allah’ın sıfatlarının isimlendirme noktasında mahlukata benzememesidir.
D) Allah’ın sıfatlarının keyfiyet ve mahiyet açısından mahlukata benzememesidir.
E) Allah’ın sıfatlarının isimlendirme ve sayı açısından mahlukata benzememesidir.
8. Aşağıdakilerden hangisi Kur’an-ı Kerim’de üzerinde en çok durulan sıfattır?
A) Kelâm
B) İlim
C) İrade
D) Vücud
E) Kudret
9. Eş’arîlere göre Allah’ın uygun bir ölçü ve nizamla ezeli ilmiyle bilip düzenlediği şeylerin vakti gelince uygulanmasına ne ad verilir?
A) Kaza
B) Takdir
C) Kader
D) Hüküm
E) Tedbir
10. “Allah’ın, insanların kendi iradeleri ile yapacaklarını Levh-i Mahfuz’da yazması, hüküm koymak şeklinde değil, vasıflama iledir” sözü aşağıdaki kelamcılardan hangisine aittir?
A) Ebu Hanîfe
B) İmam Mâturîdî
C) İmam Eş’arî
D) İmam Gazâlî
E) Fahreddin Râzî
11. Aşağıdaki şıklardan hangisinde “Peygamber gönderilmese dahî aklın kendi başına bazı şeylerin iyi (hasen) ve çirkin (kabîh) olduğunu kavrayabileceğini, ama diğer bazı şeylerin iyi ve çirkin olduğunu kavramakta güçlük çekeceğini” iddia eden/edenler doğru olarak verilmiştir?
A) Mutezile ve Mâturîdî
B) Mâturîdî
C) Filozoflar ve Mutezile
D) Filozoflar ve Mâturîdî
E) Hiçbiri
12. “İmkân” açısından nübüvvetin ispatı problemini değerlendirirken aşağıdaki başlıklardan hangilerinin kullanılması doğru değildir?
I. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların dünya saadetini elde edip etmeme açısından nübüvvetin imkânı.
II. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların oluşturdukları inanç grupları açısından nübüvvetin imkânı.
III. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların mutlak doğruyu elde edip etmemeleri açısından nübüvvetin imkânı.
IV. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların aklı açısından nübüvvetin imkânı.
V. Nübüvvet müessesesine muhatap olan insanların, tanrının isteklerini doğru bilip bilmemeleri açısından nübüvvetin imkânı
A) I-II
B) III-V
C) II-IV
D) I-III
E) I-IV
A
7 Diğer sayfaya geçiniz »
13. Aşağıdakilerden hangisi nübüvvet ile mucize arasındaki bağlantıyı göstermez?
A) Destek vermek
B) Güçlü kılmak
C) Başka bir şeyi yapmaya izin vermemek
D) Engel olmak
E) Peygamberin yenilemez olduğunu ortaya koymak
14. İslam filozoflarının mucize ile ilgili görüşü aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru olarak verilmiştir?
A) Peygamberin değer kazanma sebebidir.
B) Peygamberlerin şahsi fiili değildir.
C) Peygamberin nübüvvetini onaylamaya yönelik bir işlevi vardır.
D) Peygamberin mucizesinde meydan okuma (tehaddi), mucizenin aslı veya parçasıdır.
E) Nübüvvette doğruluğa kesin olarak delalet eder.
15. Harikulâde (olağandışı) şeylerden olan istidrac ile ihanet arasındaki farkla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) İhanetin, kâfirlerin istek ve arzularına uygunluk arz etmesidir.
B) İstidracın, kâfirlerin istek ve arzularına uygunluk arz etmemesidir.
C) İhanetin, kâfirlerin amaçlarına aykırı bir şekilde ortaya çıkmasıdır.
D) İstidrac ile ihanet arasında bir fark bulunmaz, çünkü istidrac veli kullarda olur, ihanet kâfirde olur.
E) İstidrac ile ihanet arasında bir fark bulunmaz, çünkü istidrac velilik derecesine ermeyen iyi kullarda olur, ihanet ise kâfirde değil, günahkâr kullarda olur.
16. Torah’ı oluşturan beş kitabın hangisinde ifadeler, kendi tecrübelerinin bir aktarımı olarak Musa’ya aittir?
A) Tekvin
B) Çıkış
C) Levililer
D) Sayılar
E) Tesniye
17. İslam düşüncesindeki vahiy anlayışıyla ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
A) Vahiy, Allah’ın dilediği hükümleri, sır ve hakikatleri peygamberlerine özel yollardan biriyle bildirmesidir.
B) Vahiy, Allah’ın peygamber ya da melek gibi bir varlığa zâtıyla tecelli etmesidir.
C) Vahiy, Allah’ın nebi ve rasullerine irade ettiği bilgileri söz ve mana olarak bildirmesidir.
D) Vahiy, Allah’ın, peygamberlerine çeşitli şekillerde söz ve emirler göndermesidir.
E) Vahiy, Allah’ın, kullarına bildirmek istediği hidayet ve emirlerini, onların arasından seçtiği peygamberlerine, onların alışık olmadığı gizli ve süratli bir yolla bildirmesidir.
18. Cinler ile meleklerin birbirlerinden farklılığı hakkında aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
A) Cinler nurdan melekler ateşten yaratılmıştır.
B) Cinler Allah’a isyan etmezler, ama meleklerden zaman zaman zelle meydana gelir.
C) Cinler gaybı bilebilirler, ama melekler hiç bilemezler.
D) Cinler hızlı hareket edemezler ama melekler hızlı hareket edebilirler.
E) Cinler nârdan melekler nurdan yaratılmıştır.
A
8 Diğer sayfaya geçiniz »
19. İnsanlarla meleklerin derecelenmesinin sırası aşağıdakilerden hangisinde doğrudur?
A) Meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - insanların peygamberleri – insanların salihleri – diğer melekler – diğer insanlar
B) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - diğer melekler – insanların salihleri – diğer insanlar
C) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - diğer insanlar - diğer melekler – insanların salihleri
D) İnsanların peygamberleri - meleklerin peygamberi konumunda olan dört büyük melaike - insanların salihleri - diğer melekler - diğer insanlar
E) Hiçbiri
20. Aşağıdakilerden hangisi ahiret hayatının Kur’ân’daki isimlerinden birisi değildir?
A) Aldanış günü(Yevmu’t-Teğâbun)
B) Kurtuluş günü(Yevmu’l-Felah)
C) Pişmanlık günü(Yevmu’l-Hasret)
D) Ebediyet günü(Yevmu’l-Hulûd)
E) Kavuşma günü(Yevmu’t-Telâk)
21. İnsanların canlarının alınmasıyla görevli meleğin Kur’ân’daki adı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Cebrail
B) Mikail
C) İsrafil
D) Azrail
E) Hiçbiri
22. Kıyametin, “Feryad, figan günü” anlamına gelen diğer ismi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Yevmü’l-Hasret
B) Yevmu’l-Va‘îd
C) Yevmu’t-Tenâd
D) et-Tâmmetu’l-Kübrâ
E) Yevmu’l-Ba’s
23. Aşağıdakilerden hangisi kıyametin büyük alametlerinden birisi değildir?
A) Güneşin batıdan doğuşu
B) Hz. İsa’nın inişi
C) Akşam mümin olarak yatan kişinin sabah kâfir olarak kalkması
D) Dâbbetu’l-Arz
E) Duman (duhân)
24. “Ba’s” kelimesi sözlükte hangi anlamlara gelmektedir?
A) Defterini sağdan alma
B) Diriltme, gönderme ve sevk etme
C) Sırat köprüsünü geçme
D) Hesaba çekilme
E) Bedene ruhun iade edilmesi
25. “Acbü’z-zeneb” kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Canlıların bütün özelliklerini taşıyan kök hücre
B) Bedenine ait aslî parça
C) Kuyruk sokumu kemiği
D) Tekrar yaratılış
E) Diriliş
A
9 Diğer sayfaya geçiniz »
26. Aşağıdakilerden hangisi A’raf ehli olarak sayılanlardan değildir?
A) İyilikleri, kötülükleriyle eşit olanlar
B) Babalarının izni olmadan savaşa çıkıp şehit olanlar
C) Cennetliklerin fakir ve yoksul olanları
D) Namaz ehli kişilerden fâsık ve günahkâr olup Allah’ın affettiği kimseler
E) Salih amelleri bulunan inkârcılar
27. Aşağıdakilerden hangisi “cennet” kelimesinin kök anlamıdır?
A) Örtmek ve gizlemek
B) Mükafat
C) Mutluluk
D) Müjdelemek
E) Karşılık
28. Şia’ya göre on iki imamın sonuncusuna ne denilir?
A) İmam nâibi
B) Beklenen mehdi
C) Gaybubet
D) İmamet-i kübra
E) Mehdi
29. Şia kelimesinin anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hz. Ali’nin taraftarı olanlar
B) Hz. Ali’yi sevenler
C) Hz. Ali’nin neslinden gelen imamları sevenler
D) Hz. Ali’ye tapanlar
E) Diğer üç halifenin aleyhinde olanlar
30. “İmam, Kureyş kabilesinden olmalıdır” ilkesi aşağıdaki ekollerden hangisine aittir?
A) Şia
B) Mutezile
C) Hariciler
D) Ehli Sünnet
E) Hiçbiri
SİSTEMATİK KELAM
1) C
2) A
3) B
4) E
5) D
6) C
7) D
8) B
9) C
10) A
11) B
12) D
13) E
14) A
15) C
16) E
17) B
18) E
19) D
20) B
21) E
22) C
23) C
24) B
25) C
26) E
27) A
28) B
29) A
30) D
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla
Alt 08 Nisan 2019, 23:16   Mesaj No:3
Medineweb Baş Editörü
Mihrinaz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu: Mihrinaz isimli Üye şuanda  online konumundadır
Medine No : 14593
Üyelik T.: 15 Kasım 2011
Arkadaşları:15
Cinsiyet:Anne
Memleket:MEDİNEWEB
Yaş:44
Mesaj: 12.546
Konular: 1328
Beğenildi:12684
Beğendi:9315
Takdirleri:28874
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

1. Aşağıdakilerden hangisi Kelam İlminin
kapsam ve yöntemini tam olarak ifade
eder?
A) Müslümanın zihniyet sorunlarını ele
alan ve bunları vahye dayanarak
temellendirmeye çalışan bir disiplindir.
B) Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatlarını
konu edinen, yöntem ve gerekçelerini
Kur’ân’dan alan bir bilimdir.
C) Dinin temel esaslarını Kur’ân’dan
hareketle belirleyen, bunları akıl ile
temellendiren ve karşıt fikirlere karşı
savunan bir bilimdir.
D) Dinin temel öğelerini vahiyden
bağımsız olarak ele alan ve bunları
akılda temellendiren bir disiplindir.
E) Müslümanların Kur’ân’dan
kaynaklanan sorunlarıyla ilgilenen ve
bunları ayet ve hadislerle açıklamaya
çalışan bir bilimdir.
2. İbn Haldun, Kelam ile Fıkıh arasındaki
ilişkiyi alanları ve yöntemleri açısından
aşağıdaki seçeneklerden hangisiyle
açıklamıştır?
A) Kelam, kalbî yükümlülükleri akıl
yöntemiyle ele alırken; Fıkıh, amelî
yükümlülükleri kıyas yöntemiyle ele
alır.
B) Kelam, aslî hükümleri salt akla
dayanarak ele alırken; Fıkıh fer’î
hükümleri salt vahye dayanarak ele
alır.
C) Kelam ilmi, ele aldığı konularda icmâ
yöntemini, fıkıh ise kıyas yöntemini
kullanır.
D) Kelam, âyet, hadîs ve sahabe kavline
yer veren bir bilim; Fıkıh ise sadece
Kur’ân, İcma ve Sünnet’e dayanan bir
bilimdir.
E) Kelam, inançla ilgili konuları nazar ve
istidlâl metoduyla ele alırken; Fıkıh ise
bu konuları kıyas yöntemiyle ele alır.
3. Kelam’ın, içinde bulunulan koşullara ve
ihtiyaçlara göre şekillenmiş olması,
onun hangi niteliğini öne çıkarır?
A) Vahye dayanmayan bir bilim olduğunu
B) Sosyal bilim olduğunu
C) Pozitif bir bilim olduğunu
D) Eşref-i Ulûm oluşunu
E) Dinî nasslara dayanan bir bilim
olduğunu
4. Erken dönemde sosyo-politik
koşullarda ortaya çıkan imamet
tartışmalarında siyaseti dinin temel
unsuru olarak belirleyen teori aşağıdaki
kelam sistemlerinden hangisine aittir?
A) Maturidiye B) Mutezile
C) Eş’ârîye D) Selefiyye
E) Şia
5. İslam geleneğinde ortaya çıkan
özgürlükçü söyleme dayalı siyaset
yapma isteği doğrudan hangi kelam
sorunu ile ilgilidir?
A) İman B) Vahiy C) Kader
D) Marifetullah E) Adalet
6. Kelamcılar, Müslüman filozofların “illetmalul”
kavramlarına karşılık aşağıdaki
kavramlardan hangisini kullanmışlardır?
A) Kadîm-Muhdes
B) Fail-Fiil
C) Vacibu’l-Vucud-Mümkünü’l-Vucûd
D) Vacibun bi’z-Zât-Vacibun bi’l-Ğayr
E) Cevher-Araz
7. Kur’ân’da geçen “Göklerde ve yerde,
Allah’tan başka tanrılar olsaydı, gökler de
2007-2008 Yil Sonu 2.oturum 1.SINIF
A
Diğer sayfaya geçiniz.
2
yer de bozulurdu.” anlamındaki ayet,
Kelam’da kullanılan delillerden
hangisine kaynaklık etmiştir?
A) Gaye B) İhtira
C) İnayet D) Temânü
E) Hudus
8. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın
yetkinliğini gösteren zatî isimleri
arasında yer almaz?
A) Bakî B) Kadîr C) Adil
D) Evvel E) Hayy
9. Bedihî bilgiyi nazarî bilgiden ayıran en
temel özellik aşağıdakilerden
hangisidir?
A) Zorunlu olması
B) Delil getirilerek elde edilmiş olması
C) İktisabî olması
D) Tecrübeye dayanması
E) Sebep-sonuç ilişkisine dayanması
10. Aşağıdaki düşünce okullarından
hangisi ihtilaflı sonuçlara kaynaklık
ettiği gerekçesiyle kıyasın dinde
kullanımını reddetmiştir?
A) Şafiîlik B) Hanefilik
C) Şia D) Zahirilik
E) Eş’âriye
11. Akıl-Vahiy ilişkisi ile ilgili aşağıda
verilen ifadelerden hangisi Kur’ân’ın
genel yaklaşımıyla bağdaşmaz?
A) Akıl, vahiy gibi bir bilgi kaynağıdır.
B) Akıl hidayet-i amme; vahiy ise hidayeti
hasse’dir.
C) Sorumluluk, ilkesel olarak akla, fiilî
olarak şeriata dayanır.
D) Vahyi anlamak ve yorumlamak aklın
görevleri içerisinde yer alır.
E) Vahiy, ortaya koyduğu ilkelerle insan
aklının yerine geçer.
12. Aşağıdaki kelam okullarından hangisi
imanın eylemle olan ilişkisini reddetmiş
ve imanı salt bilgi olarak tanımlamıştır?
A) Cehmiye B) Mutezile
C) Hariciye D) Eş’âriye
E) Şia
13. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân-ı
Kerîm’de doğrudan iman edilmesi
istenen hususlar içerisinde yer
almamasına rağmen Temel İnanç
İlkeleri içerisinde yer almaktadır?
A) Allah’a İman
B) Peygamberlere İman
C) Kaza ve Kadere İman
D) Meleklere İman
E) Ahirete İman
14. Kur’ân’a göre,
- İlk üfürüşle birlikte dünya için belirlenen
süre dolduğunda dünyanın düzeni
bozulacaktır.
- İkinci üfürüşle birlikte ise insanlar diriltilip
hesaba çekilecektir.
A
Diğer sayfaya geçiniz.
3
Kur’ân’da bu iki olay sırasıyla
aşağıdaki kavramlardan hangisiyle
ifade edilmiştir?
A) Yevmu’l-Kıyâme-Ahiret
B) Yevmu’t-Teğâbun-es-Sa’at
C) Yevmu’t-Talâk-Yevmu’d-Dîn
D) es-Sa’at-Yevmu’l-Kıyâmet
E) Yevmu’l-Kıyamet-Yevmu’t-Teğabûn
15. “Elçilik vazifesi ile görevlendirilenlere itaat
etmek gerekir. Çünkü onlar, Allah’ın
ayetlerini insanlara bildirmekle
görevlendirilmiştir. Dolayısıyla onlara itaat
Allah’a itaattir.”
Buna göre peygambere itaatin temel
gerekçesi aşağıdakilerden hangisidir?
A) Masum olması
B) Allah’ın elçisi olması
C) Güvenilir olması
D) Doğru olması
E) Allah’tan vahiy alması
16. Kelâm’daki mucize kategorisiyle ilgili
olarak aşağıda verilen bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Mucize, benzerini yapmaktan aciz
kalma durumudur.
B) Olağanüstü olay olarak mucizenin
tekrarı mümkündür.
C) Mucize peygamberlere özgüdür.
D) Mucize, peygamberin meydan
okuduğu iddiasına uygun olmalıdır.
E) Her bir peygamber farklı mucizeler
göstermiştir.
17. Aşağıdakilerden hangisi vahyin
Kur’ân’daki kullanımları arasında yer
almaz?
A) Allah’ın bal arısıyla olan ilişkisi
B) Allah’ın meleklerle olan iletişimi
C) Şeytanların birbiriyle olan
fısıldaşmaları
D) Allah’ın elçi olarak seçtiği kişilerle olan
iletişimi
E) Allah’ın velî kulları ile olan iletişimi
18. Kur’ân’daki Müteşabih ayetler üzerinde
durmak ve onları te’vîl etmek yerine,
keyfiyetlerinin meçhul olduğu tezinden
hareketle onlara olduğu şekilde iman
etmeyi tercih eden düşünce sistemi
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Ashâbu’l-Hadîs B) Şia
C) Mutezile D) Zeydiye
E) Maturidiye
19. Aşağıdaki kavramlardan hangisi
Kur’ân’da, insanın sorumluluk
üstlenecek niteliklere sahip olarak
yaratıldığını göstermek üzere
kullanılmıştır?
A) Ulû’l-Emr B) Halîfe C) Biat
D) Velî E) Emânet
20. İnsan fiilleri konusunda geliştirilen
“Kesb” teorisiyle ilgili olarak
aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
A) Kesb, insandan sorumluluğu
kaldırmamıştır.
B) Kesb, kavram olarak Eş’ârî’den önce
de kullanılmıştır.
C) Kesb teorisine göre, Allah’ın insan
fiillerinde doğrudan bir etkisi yoktur.
D) Kesb, yaratma ve irade etme fiilleri
açısından iki failli bir teoridir.
E) Kesb teorisi insana sınırlı da olsa
sorumluluk vermiştir.
21. Aşağıdakilerden hangisi Eş’ârî kelam
sisteminin savunduğu görüşlerden biri
değildir?
A) Kudret sadece Allah için kullanılabilir.
B) Acz, kudretin değil istitaatın zıddıdır.
C) Kudret, kadîm ve hadîs olarak ikiye
ayrılır.
D) İstitaat, bir fiili yapabilme imkanıdır.
A
Diğer sayfaya geçiniz.
4
E) İstitaat, fiille birlikte değil fiilden önce
vardır.
22. Din, Birey ve Toplum ilişkisiyle ilgili
olarak aşağıda verilenlerden hangisi
İslam’ın dayandığı ilkeler arasında yer
almaz?
A) İnanma ihtiyacı doğuştandır.
B) Sorumluluk bireyseldir.
C) Din, bireysel deneyimleri önceler.
D) Din, ahlakî ilkelerini kolektif anlayıştan
alır.
E) Dinin muhatabı tek tek bireylerdir.
23. Aşağıdakilerden hangisi Müslüman
siyaset kültüründe otoriteye itaat’in ana
gerekçeleri arasında yer almaz?
A) Devletin bütünlüğünün korunması
B) Yoksunluk, anarşi ve karışıklığın
engellenmesi
C) Yasaların etkili ve verimli şekilde
uygulanması
D) Siyasetçiler de alanlarında uzman
olduklarından onlara itaatin
emredilmesi
E) Halkın siyasal muhalefet yapma
hakkının korunması
24. “İmamet ve hilafet Kureyşliliğe
dayandırılamayacağı gibi nass ve tayin
yoluyla da temellendirilemez. O, bütün
bunların ötesinde topluma ve onun ortaya
koyacağı iradeye dayandırılmalıdır.”
Bu görüş aşağıdaki siyaset
teorilerinden hangisi tarafından
savunulmuştur?
A) Mutezilî Siyaset öğretisi
B) Sünnî siyaset teorisi
C) Şiî Siyaset öğretisi
D) Haricî siyaset öğretisi
E) Mürciî siyaset teorisi
25. Haricî siyaset öğretisinin ortaya çıkış
gerekçesi aşağıdaki etmenlerden
hangisidir?
A) Dinî nasslarda yönetim işinin emanet
ehline bırakılması
B) Hilafet konusuna ayet ve hadislerde
değinilmemiş olması
C) Bilinç altında Kureyş kabilesine karşı
oluşan tepki
D) Bireyin karizmasına dayanan siyaset
anlayışını benimsemeleri
E) Bu konuda açık bir nassın
bulunmaması
26. Kelam’da kader sorununun
açıklanamayışının temel nedeni
aşağıdakilerden hangisidir?
A) İlahî bilgiden ve mutlaklıktan hareket
edilmesi
B) Sorumluluk ilkesinden hareket
edilmesi
C) İnsan özgürlüğünden hareket edilmesi
D) İnsan iradesinin esas alınması
E) Varlık yasalarından hareket edilmesi
27. Ehl-i Sünnet kelamcıları, genel anlamda
“ölüm” için aşağıdaki kavramlardan
hangisini kullanmış-lardır?
A) Ecel-i kaza B) Ecel-i müsemma
C) Ecel-i karîb D) Ecel-i muallak
E) Ecel-i mevkûf
A
Diğer sayfaya geçiniz.
5
28. Aşağıdakilerden hangisi insanın
ömrünü uzatan faktörlerden biri
değildir?
A) Sağlık imkanları B) Maddî koşullar
C) Beslenme D) Çevre koşulları
E) İlahî takdîr
29. Aşağıdakilerden hangisi Kur’ân’ın ölüm
olgusuna yüklediği anlamlar arasında
yer almaz?
A) Bir varoluş alanından diğer bir varoluş
alanına geçiştir.
B) Her canlının kendisinden kaçamadığı
ilahî bir kanundur.
C) Ümitsizlik duygusuna karşı insana
ümit vermektir.
D) Ölümle mutlak bir yokluk aşamasına
geçilmektedir.
E) Denenme sürecinin tamamlanması
için ikinci bir varoluşa geçiştir.
30. Kur’ân’ın kıyametin kopması, sura
üfleme, yeniden dirilme, haşredilme ve
hesaba çekilme süreçlerinden söz
etmesi aşağıdakilerden hangisini
imkânsız kılmaktadır?
A) Üçüncü bir varoluşu
B) Dünya-Ahiret bütünlüğünü
C) Ölümden sonra başlayan Ahiret
gününü
D) Dünya hayatının geçiciliğini
E) İnsanın denenme ve sorumluluğunu
SİSTEMATİK KELAM TESTİ BİTTİ.


2007–2008 İLİTAM YILSONU SINAVI
SİSTEMATİK KELAM- A KİTAPÇIĞI YANIT ANAHTARI
1) C
2) A
3) B
4) E
5) C
6) B
7) D
8) C
9) A
10) D
11) E
12) A
13) C
14) D
15) B
16) B
17) E
18) A
19) B
20) C
21) E
22) D
23) E
24) D
25) C
26) A
27) B
28) E
29) D
30) A
__________________

~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~




Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
D. Ü Mantık 2012 Final Mihrinaz DİCLE İlitam 0 08 Nisan 2019 23:06
SİSTEMATİK KELAM Dry3850 Kelam 6 22 Kasım 2018 10:32
Atauzem 2011 – 2012 sistematik kelam final soru ve cevapları EyMeN&TaLhA Erzurum Atatürk İlitam 0 16 Ocak 2015 11:30
SİSTEMATİK KELAM ÖZET (malatya ilitam) Medineweb MALATYA İNÖNÜ İlitam 0 11 Ocak 2014 15:46
SİSTEMATİK KELAM Ünite 1 f_kryln Sistematik Kelam 0 01 Kasım 2013 16:26

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.