|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medine-web,Açılış Tarihi: 03 Nisan 2012 (18:14), Konuya Son Cevap : 03 Nisan 2012 (18:14). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
03 Nisan 2012, 18:14 | Mesaj No:1 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | 2. Sınıf islam düşünce tarihi ara sınav çalışma özeti 2. Sınıf islam düşünce tarihi ara sınav çalışma özeti AÇIKÖĞRETİM İLAHİYAT 2. SINIF İSLAM DÜŞÜNCE TARİHİ ARA SINAV ÇALIŞMA ÖZETİ ÜNİTE 1 -İslam Düşüncesi genel insanlık düşüncelerinden kaynağı bakımından ayrılır. -Yahudi din felsefesinin kurucusu Philon dur. - Hıristiyan din felsefesinin kurucuları Origene ve Crement dir. -Yahudilik ve Hıristiyan din felsefeleri Eflatun ve Yeni Eflatunculuk düşüncelerinin yorumlanmasından oluşmuştur. -İslam düşüncesine etkisi en az olan düşünce Sabiilik'tir. -İslam felsefesinin temel kaynağı Yunan -Hellenistik düşüncedir. -Hellenistik felsefe devrinde ortaya çıkan mekteplerin başında, Şüphecilik, Epikürcülük ve Yeni Eflatunculuk gelir. -Batı düşüncesinin ortaya çıkışı XI ve XII yy larda ÜNİTE 2 -İslam akılcılığının temeli Hz. Muhammed'in vefatıdır. -Hz.Muhammed ilk müslümanların sağlık ihtiyaçlarını bilimsel olarak çözmek için teyzesinin kocasını İran'a tıp öğrenmesi için göndermiştir. -Kelami, Siyasi ve Hukuki düşünce akımları Emeviler devrinde ortaya çıkmıştır. -Hz. Osman , Hz. Ali ve Muaviye döneminde cereyan eden olayların nedeni Hilafet Meselesi'dir. -Haricilerin ilk fırkası Ezrakiler'dir. -Muaviye ve Emevi iktidarı taraftarlığını savunan Cebriye Fırkası'dır. -Felsefi ve Bilimsel düşünce Abbasi devrinde ortaya çıkmıştır. -Mutezileninde öncülüğünü yaptığı Allahın Sıfatlarının olumsuz karşılanması görüşü Cehmiyye fırkası'dır. -Düşünce haraketlerine fırka yerine mezhep denmesi Abbasi döneminde başlamıştır. -Maturidilik hukuk sahasında ortaya çıkan bir mezhep değildir. -Selef haraketinin başlangıcı sayılan ilk fıkhi haraket Kur'an ve Sünneti anlamaya yönelik olan Medine Ehli haraketidir. -Medine Ehli haraketi İmam Şafi, Ahmet B.Hambel, Malik B.Enes gibi alimlerin yetişmesine vesile olmuştur. -İslamda esas tecüme haraketleri Abbasi döneminde başlar. -Abbasi döneminde başlayan tercüme haraketi adeta bir devlet politikası olmuş ve 830 yılında Beytül_Hikme adıyla tercüme bürosu açılmııştır. ÜNİTE 3 -Kalbe, akla düşüncelerin gelmesi ve marifet anlayışının temelini oluşturan İsbatiyye prensibi Havatır'dır. -İbnül Arabi'ye göre cihanı meydana getiren mertebelerin sonuncusu İnsan_ı kamil'dir. -Tarikatlerin müesseseleşmesi XVI yy. da başlamıştır. -Tasavvuf'a felsefi ve kelami düşünceyi sokan ve hululittisal anlayışlarına karşı çıkan mutasavvıf Gazzali'dir. -İbnül Arabi'nin en önemli eseri Fususil_Hikem'dir. -İmam Rabbani2nin en önemli eseri Maktubat'tır. -Rüya yolu ile Hz. Muhammed2ten feyz alınarak kurulan tarikat Üveysi tarikatıdır. -Gazzaliden önceki kelamcılar döneminde kelamın konusu Allahın Zat'ı ve Sıfatları olmuştur. -Felsefe'nin islam aleminde yayılması ile kelamın konusu Mevcud teşkil etmiştir. -Kelam ilmini felsefe ile mücadele yapabilecek şekilde geliştiren kelam ekolü Eş'ariyye'dir. ÜNİTE 4 -Alimlerin kelam ilmini tarif ederkenitina gösterdikleri Usul_ü Selase : Allah_Nübüvvet_Ahiret'tir. -El Fıkhul Ekber adlı eseri ile fıkıh ile kelamı birbirinden ayıran islam alimi İmam Ebu Hanife'dir. -Tarih boyunca kelam ilminin konuları ve metodları açısından değişimindeki etken ortaya çıkan ihtiyaçlardır. -Allahı zatından ve sıfatlarından, fiil ve birliğinden bahseden Kelam ilmidir. -İslam fikir tarihinde Kelam ilminin ilk kurucusu Mu'tezile kabul edilir. -Mu'tezile'nin kullandığı bu metod'a Kelam , İslam akaidini savunan ilme de Kelam ilmi denmiştir. -İmamiyye ve Zeydiyye Şiilik kelam ekolünün temelini oluştururlar. -İmam Ebu Hanife'nin iman esaslarını ele aldığı eseri El_Fıkhul_Ekber'dir. -İmam Maturidi'nin kelama dair görüşlerinin bulunduğu eseri Te'vilatü Ehlis_Sünne veya Te'vilatul Kur'an adlı eseridir. ÜNİTE 5 -İslam dünyasında felsefenin gerilemeye başlaması XIV yy da olmuştur. -Tabiat felsefesiyle uğraşmış olan İlahıyatçılar ile Tabiatçılar arasındaki fark ****fizik konulardır. -Felsefi reddeden bir tutum içerisinde olan Malikiler'dir. -Yunan-Hellenistik felsefeye karşı Doğu kaynaklı bir Hikmet felsefesi kurmak girişiminde bulunan Suhreverdi El-Maktul'dür. -IX yy İslam felsefesinin doğuş devridir. -İslam düşünce tarihinde Yunan-Hellenistik düşünceye bağlı felsefe akımının son temsilcisi İbn_Rüşd'tür. -Tabiatçıların en ünlü düşünürleri Es_Serahi ve Ebu Bekr Er_Razi'dir. -Er_Razi bilimsel kimyanın kurucusu sayılır. -Er_Razi'nin tıp alanında en ünlü eseri El_Havi ve Kitabul_Mansur'dur. -Er_Razi felsefesinde kozmolojik ve ****fizik görüşlerini hepsi ezeli olan Allah,Ruh,Madde,Zaman ve Mekan esaslarına dayandırır. ÜNİTE 6 -İlk islam filozofu Kindi'dir. -Farabi Allahın varlığını Kozalite delili ile ispatlamıştır. -Sudur nazariyesinin kaynağı Sümerler'dir. -Aristo'nun Batılılarca tanınmasını sağlayan ve Batıda hür düşüncenin doğmasına öncülük eden İslam düşünürü İbn_Rüşd'tür. -Suhreverdi'nin kurduğu İşrakilik temelde hakikatin sezgiyle elde edileceğine inanır. -İşrakilik geniş ölçüde Gazzali-Tasavvuf etkisinde kalmıştır. -İşarakilik eklektik bir felsefedir. -İşrakiliği tanıtan filozof Risale fi Akvalil isimli eseriyle Kasapbaşızade'dir. -Endülüs felsefe tarihinin önemli ilk filozofu İbn_Bacce'dir. -Gazzali2nin Tasavvufa yönelmesinde etkili olan şüphelerini anlattığı eseri El Munkız ed_Dari adlı eseridir. -İbn Sina dinle felsefeyi uzlaştırmada dini tercih etmiştir. -Sosyoloji ve Ekonomi ilimlerini kuran ve ilk Tarih Felsefecisi olan düşünür İbn Haldun'dur. -İbn Halduna şöhreti veren tarih felsefesi yaptığı eseri Mukaddime adlı eserdir., -İbn Haldun'un Mukaddime adlı eserine ilk çeviriler Türkiye'de Pirizade Cevdet Paşa tarafından yapılmıştır. ÜNİTE 7 -Düşünce tarihimizin yazılmasında zorlukların en fazla yaşandığı dönem Anadolu Türk Tarihidir. -Tasavvufi düşünce ve tarikat olarak en yaygın olan Nakşibendiliğin Osmanlı düşünce hayatına girişi Simavlı Molla İlahi iledir. -Tasavvufi düşüncenin en önemli ekollerinden olan Vahdet_i Vucud İbnü'l Arabi ile doğmuştur. -Mutasavvıflara göre Tasavvuf düşünce ve pratik olarak özünü Kur'an ve Sünnet'ten alır. -Tasavvuf'un gerçek kurucusu Hasan el Basri'dir. -Batıda gelişen modern mantık Osmanlılar düşüncesine Ali Sedat ve Salih Zeki ile girmiştir. -Osmanlı kelam düşüncesi büyük ölçüde Eş'ariliğin ve Maturidiliğin yorumlarına dayanır. -Kurtuluş devri kelamcıların en önemlisi İznik medresesinin ilk müderrisi, vahdet_i vücudçu olan Davud'ül Kayseri'dir. -Beşir Fuad ****ryalist bir ilim adamıdır. ÜNİTE 8 -Vasıtalı dorulama yöntemi Delil'dir. -Bilgide esas olan bilginin kesinliği (doğruluğu ve yanlışlığı )dır. -Bütün İslam alimlerinin bilginin kaynakları olarak birleştikleri kavram Akıl'dır. -Objektif ve Subjektif bilgiyi ifade eden kavramlar Akıl ve Duygu'dur. -Tümdengelim ve Tümevarım yöntemleri özellikle bilginin çıkarımsanımı için gereklidir. -Kelamcılara göre Tümevarımda anoloji yapılırken Hikmet gözönünde bulundurulur. -İlim tarihinde ilk sınıflamalar IX yy da Harizmi ve Kindi ile başlamış, Farabi, İbn Sina ve İhvanı Safa'larlada genişlemiştir. -İlmi matlablar kendileri ile ilim elde edilen sorulardır. -Farabinin ilimler sınıflaması İhsaü'l_Ulum adlı eserindedir. -Harizinin ilimler sınıflaması Mefhatihü'l_ulum adlı eserindedir.
__________________ Büyükler fikirleri,Ortalar olayları,Küçükler kişileri tartışır. |
Konu Sahibi Medine-web 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medineweb Görsel ve Slayt arşivi( kaybolmaması... | Medineweb.net Videolar | Medine-web | 5 | 211 | 23 Eylül 2024 20:24 |
Mustafa İslamoğlu Sözler | Medineweb.net Videolar | Mihrinaz | 2 | 393 | 30 Nisan 2023 16:51 |
Şirk Hakkında Kuran Ne Diyor? | Medineweb.net Videolar | Medine-web | 0 | 264 | 29 Nisan 2023 18:52 |
DÜNYA KABE'NİN NERESİNDE | Hacc-Umre-Kurban | Medine-web | 0 | 1106 | 27 Nisan 2020 21:40 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
İlahiyat Önlisans 2.Sınıf İslam Düşünce Tarihi 7. ve 8. Ünite Özeti | Milena | İslam Düşünce Tarihi | 1 | 01 Şubat 2013 15:23 |
islam düşünce tarihi kodlamaları | makbergülü | İslam Düşünce Tarihi | 0 | 17 Ocak 2013 09:25 |
islam düşünce tarihi 7.-8.-9.-10.ünite soruları | makbergülü | İslam Düşünce Tarihi | 0 | 16 Ocak 2013 23:42 |
İlahiyat Önlisans 2.Sınıf İslam Düşünce Tarihi 10. Ünite Özeti | Milena | İslam Düşünce Tarihi | 0 | 07 Ocak 2012 12:42 |
İlahiyat Önlisans 2.Sınıf İslam Düşünce Tarihi 9. Ünite Özeti | Milena | İslam Düşünce Tarihi | 0 | 07 Ocak 2012 12:41 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|