|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 15 Eylül 2012 (23:01), Konuya Son Cevap : 10 Kasım 2018 (15:05). Konuya 37 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme: |
15 Eylül 2012, 23:01 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | islam mezhepleri tarihi notlarımız islam mezhepleri tarihi notlarımız ıSLAM MEZHEPLERı TARıHı 1)Peygamber’e nispet edilen rivayetlerde yer alan ve muhalifleri tarafından Hariciler hakkında “dinden çıkmışlar” anlamında kullanılan isim aşağıdakilerden hangisidir? A)Ehl-i şurat B)Hâricun C)Vehbiyye D)Mârika E)Haruriyye 2)Aşağıdakilerden hangisi Peygamber’in vefatından sonra ensarın halife seçimi için üzerinde uzlaştığı sahabidir? A)Sa’d b. ubade B)Osman C)Ömer D)Ebu Bekir E)Ali 3)ıslam Mezhepleri tarihinde ilahi kaderi reddedenlere ne ad verilir? A)şia B)Cebriyye C)Vehhabiyye D)Mürcie E)Kaderiye 4)Aşağıdakilerden hangisi Mâturidi’nin imâmetle ilgili görüşlerinde biri değildir? A)Başkan mutlaka adil ve liyakatli olanlardan seçilmelidir. B)Ali ve evladının devlet başkanı olmasına dair nass bulunduğu iddiaları asılsızdır. C)ılk halife Ali b. Ebi Tâlip’tir. D)Devlet başkanı (imam) mutlaka belirlenmelidir. E)Devlet Kureyş’ten olması, ashâb döneminde problemin çözümünü kolaylaştırmaya yönelik bir unsurdur. 5)Aşağıdakilerden hangisi çağrıştırdığı anlam bakımından tefrika kavramıyla yakından ilgilidir? A)Mezhep B)Fırka C)Cemaat D)Makale E) Nıhle 6)Aşağıdakilerden hangisi mezheplerin doğuşunda etkili olan sebeplerden biri değildir? A)Siyasi ve sosyal temelli problemlerle karşılaşma B)Müteşabih ayetler C)ınsan psikolojisi D)Muhkem ayetler E)ıslam coğrafyasının genişlemesi 7)Hüseyin’in Kerbela’da şehit edilmesinden sonra ortaya çıkan Tevvabün hareketinin ilk lideri aşağıdakilerden hangisidir? A)Süleyman b.Surâd el- Huzai B)Abdullah b. Abbas C)ıbnü’l-Kevvâ D)Hurkus b. Züheyr E)Ebu Musa el-Eşari 8)Nusayrilik tarihi açısından önemli bir şahsiyet olan bazen fırkanın ikinci kurucusu olarak kabul edilen şahıs aşağıdakilerden hangisidir? A)ıbn Nusayr en-Nemiri B)Meymûn et- Taberâni C)Mekzun es- Sincâri D)Ebu Muhammed el- Cünbülâni E)Hamdan el- Hasıbî 9)ıslam Mezhepleri araştırmalarında Durkheim’in usulüne bağlı kalacağını belirterek içtimaiyatçı ( sosyal- pozitivist) bir metodu benimseyen bu nedenle gözlem ve görüşme tekniklerinin kullanıldığı alan araştırmalarına yönelen bilim adamı aşağıdakilerden hangisidir? A)Muhammed Tanci B)Ethem Ruhi Fığlalı C)Yaşar Kutluay D)Yusuf Ziya Yörükhan E)ısmail Hakkı ızmirli 10)Abbasi halifesi Memun’un 12 imam silsilesi içinde kendisine veliaht tayin ettiğişiî imam aşağıdakilerden hangisidir? A)Câfer es- Sâdık B)Ali Zeyne’l-Âbidin C)Ali er- Rıza D)Muhammed et- Tâki E)Muhammed Bâkır 11)Aşağıdakilerden hangisi Ehl-i Sünnet’in oluşum sürecinde etkili olan şahsiyetlerden biri değildir? A)Ebu’l Abbas el- Kalânisi B)Abdullah b. Zübeyr C)HÂris el- Muhâsıbi D)ıbn Küllab el-Basri E)Hasan el-Basri 12)Yezidilerin kelime-i şehadetinde yer alan “Emin Cebrail Habibullah” ile kim kastedilmiştir? A)şeyh Adi b. Müsafir B)Melek Derdâil C)şeyh Hasan b. Adi D)Melek Tâvus E)Melek Nuraîl 13)Aşağıdakilerden hangisi Bahailerin kutsal kitaplarından biridir? A)Berâhin B)Burhân C)Meşriku’l- Envâr D)Berâhin-i Ahmediyye E)El-Akdes 14)Aşağıdakilerden hangisi şia’nın görüşünü yansıtmaz? A)Peygamber ashabın tepkisinden çekindiği için Ali’nin imâmetini açıkça ilan etmemiştir. B)ımam nebiden gelen bir nalsa tayin edilmiştir. C)ımam büyük ve küçük bütün günahlardan korunmuştur. D)Ali ashabının en üstünüdür. E)Nebinin imamın tayinini unutması caiz değildir. 15)Aşağıdakilerden hangisi Vehhabiliğe yönelik ithamlardan biri değildir? A)Haricilik B)Mezhepsizlik C)Tarikatçılık D)Mezar yıkıcılığı E)Tekfircilik 16)Aşağıdakilerden hangisi ıslahatçı akımlara özgü bir özelliktir? A)Dini geleneğin derin bir sorgulamaya tabi tutulması B)Kadınların faaliyetlere geniş katılım göstermesi C)Silsile sistemine itibar edilmesi D)Akademik liyakata ve felsefi birikime önem verilmesi E)Nakli çözümleri tercih etmesi. 17)ımamiyye şiası hangi hanedanlık zamanında ilk defa devletin resmi mezhebi olarak kabul edilmiştir? A)Abbasiler B)Büveyhiler C)Moğol-ılhanlılar D)Kaçarlar E) Safeviler 18)” Abdal Musa Erkanı” ne zaman yapılmaktadır? A)Özellikle kış aylarında B)Sadece Muharrem ayında C)Genellikle baharda D)Yılın her mevsiminde E)Çoğunlukla yaz geldiğinde 19)”Hak-Muhammed-Ali” üçlemesindeki “ Hak” kavramı neyi sembolize etmektedir? A)Adaletli davranmayı B)Haksızlıktan kaçınmayı C)Uluhiyet inancını D)Eşitlik anlayışını E)Doğruluk inancını 20)Zeydiler aşağıdakilerden hangisini mehdi olarak nitelendirmişlerdir? A)Muhammed b. El- Hanefiyye B)Muhammed b. Abdullah en- Nefsü’z-Zekiyye C)ısmail b. Câfer D)Ali Zeynelâbidin E)Hasan el-Askeri CEVAP ANAHTARLARI = 1)E 2)A 3)E 4)C 5)B 6)D 7)A 8)E 9)D 10)C 11)B12)D 13)E 14)A 15)C 16)B 17)E 18)A 19)C 20)B alıntıdır |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33957 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4092 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2745 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 9035 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3353 | 19 Nisan 2015 15:45 |
15 Kasım 2012, 00:54 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 14629 Üyelik T.:
18 Kasım 2011 | İslam Mezhepleri Tarihi Sorular 1.ÜNİTE SORULARI 1.Bir dinin görüş, yorum ve anlayış ayrılıkları sebebiyle ortaya çıkan kollardan her birine ne ad verilir? A) makalat B) ihtilaf C) mezhep D) fıkıh E) tefrika 2.Kesin deliller kullanmak ve vaki olacak şüpheleri gidermek suretiyle dini inanç esaslarını ispata kudret kazandıran bir ilim dalına ne ad verilir? A) din sosyolojisi B) din fenomenolojisi C) din psikolojisi D) nihal E) kelam 3.Taşköprüzade mezhepler tarihine ne ad verilmiştir? A) makalat B) ilmu makalati'l-fırak C) nıhle D) mezahib E) el-milel 4.Kelamcılara lazım olan bilginin sıhatli kaynaklardan ve doğru biçimde elde edilmesi aşağıdakilerden hangisi ile mümkündür? A) dinler ve mezhepler tarihi araştırmalarıyla B) insanların dini oluşumlara girişleriyle C) çeşitli sosyal faaliyetlerle D) ana bünyeden farklılaşmış yeni oluşumlara E) batıl kabul edilen görüşlerin reddedilmesi 5.İslam düşünce tarihinde mezhepler tarihi yazıcılığını sistematik biçimde ilk başlatanlar ve aynı zamanda kelam usulünü ilk ortaya koyanlar aşağıdakilerden hangisidir? A) eftahiyyeler B) ismaililer C) zemmiyye takipçileri D) mu'tezile alimleri E) şii kelamcılar 6.Mezheplerin inançlarına ait kavramların, terminolojik bakiyelerin geleneklerin, ritüellerin incelenmesinde aşağıdakilerden hangisi mezhepler tarihi'ne yardımcı olur? A) din sosyolojisi B) din psikolojisi C) dinler tarihi D) islam tarihi E) din fenomenolojisi 7. I. gözlem II. anket III. görüşme IV. deney Yukarıda verilenlerden hangileri son yıllarda mezhepler tarihçileri tarafından kullanılan sosyolojinin ampirik yöntemlerindendir? A) I,III ve IV B) II,III, ve IV C) I,II ve III D) I,II ve IV E) I,II,III ve IV 8.Kişinin mezhep ve cemaati ile aynileşmesi, inancında müteassıplaşması, grubundan olmayan diğer müminleri ötekileştirmesi, bazen şiddete yönelmesi gibi vakıalar aşağıdakilerden hangisinin ilgi alanı içerisindedir? A) din sosyolojisi B) din psikolojisi C) dinler tarihi D) din fenomenolojisi E) islam tarihi 9. Ebû'l-hasan el-eş'ari'nin islam mezheplerini ve onların görüşlerini tanıttığı meşhur eseri aşağıdakilerden hangisidir? A) makalatü'l-islamiyyin B) el-milel ve'n nihal C) el-gunye D) el-fasl E) itikadatü fıraki'l müslimin ve'l-müsrikin 10.Lügatında mezhep kelimesine ''takip edilen itikad'' anlamı veren dilbilimci aşağıdakilerden hangisidir? A) şehristani B) ibn hallikan C) ibn hacer D) ibn manzur E) buhari 11.El-milel ve'n-nihal adlı kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir? A) abdülkadir bağdadi B) şehristani C) istehani D) ibn kuteybe E) nevbahti 12. I. ibn sa'd II. belazuri III. yakubi IV. taberi Yukarıda verilenlerden hangileri mezheplerin oluşumuna tesir etmiş tarihi olayları kaydeder? A) I ve III B) III ve IV C) I,II ve III D) I,III ve IV E) I,II,III ve IV 13. I. mürciiler II. şiiler III. hariciler IV. mu'tezililer Hicri ilk iki asra ait oldukları bilinen ilk makalat örnekleri, yukarıda verilenlerden hangileri tarafından kaleme alınmıştır? A) I,II ve III B) II,III ve IV C) I,II,III ve IV D) I,III ve IV E) II ve III 14.İslam mezhepleri tarihi edebiyatının en tanınmış eserleri olan el-fark beyne'l-fırak'ın yazarı aşağıdakilerden hangisidir? A) nevbahti B) şehristani C) ebu davud D) ibn mace E) abdülkahir bağdadi 15.Eş'ari'nin makalat'ının ilk tahkikli neşri kaç yılında yapılmıştır? A) 1924 B) 1930 C) 1921 D) 1918 E) 1927 CVPLAR; 1.C - 2.E - 3.B - 4.A - 5.D - 6.E - 7.C - 8.B - 9.A - 10.D - 11.B - 12.E - 13.C - 14.E - 15.A 2. ÜNİTE SORULARI 1. I. insanın yetiştiği ortam II. insanın yaşadığı zaman dilimi III. karşılaştığı psiko-sosyal problemler IV. muhatap olduğu insanlar Yukarıda verilenlerden hangileri din anlayışının şekillenmesinde kilit rolü üstlenmektedir? A) I ve III B) I,II ve III C) I,II,III ve IV D) I,III ve IV E) I ve II 2.Aşağıdakilerden hangisi ''nass''ları ifade eder? A) din adamlarının açıklamalarını B) kuran ayetleri ve hadisleri C) tarihçilerin elde ettiği bulguları D) sosyal ve siyasi olayları E) mezhepleri ve kültürleri 3. I. insanın tabiatı II. nassların tabiatı III. farklı din, kültür ve medeniyetlerle olan etkileşimler Yukarıda verilenlerden hangileri psiko-sosyal faktörlerdir? A) I ve II B) II ve III C) I ve III D) yalnız III E) I,II ve III 4.Aşağıdakilerden hangisi psiko-sosyal faktörlerle ilgili yanlış bir ifadedir? A) insan toplumla ilişkisi çerçevesinde kendisini inşa eden sosyal varlıktır. B) içinde bulunduğu toplumsal gerçeklik, hakikat algısının şekillenmesinde birincil derecede işlev görür. C) psiko-sosyal faktörler, temelde insanla ve insanın algılama biçimiyle ilişkili olan hususlardır. D) insan tek başına bir varlıktır. E) mezhepler insanın dini anlama ve yorumlama biçimlerinin zamanla kurumsallaşması üzerine kuruludur. 5.İslam dininin en temel iki kaynağı aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve dogru verilmiştir? A) kur'an ve sünnet B) erdem ve fazilet C) ahlak ve nefs D) iyi niyet ve kötü niyet E) fazilet ve ahlak 6.Önemli bir dini figür olmasının yanı sıra aynı zamanda mekke'yi bir ticaret ve kültür değişim merkezi haline getiren buluşma noktası aşağıdakilerden hangisidir? A) kudüs B) kufe C) kabe D) kahire E) busra 7. I. yahudilik II. hristiyanlık III. mecusilik IV. putpereslik Yukarıdakilerden hangileri arap yarımadası'nda islamiyetten önce hakim olan inanma biçimlerindendir? A) I,II ve IV B) I,III ve IV C) I,II ve III D) II ve III E) I,II,III ve IV 8.Hz. Muhammed'in ölümünden sonra halifelik seçimi için ilk girişimde bulunan kesim aşağıdakilerden hangisidir? A) ensar B) haşimoğulları C) abbasoğulları D) ümeyyeoğulları E) muhacirun 9.Hz. Osman kaç yıl halifelikte kalmıştır? A) 10 B) 15 C) 17 D) 12 E) 23 10.Aşağıdakilerden hangisi Hz. Ömer'den sonra devlet başkanlığına gelecek kişinin seçimi için oluşturulan heyette yer almaz? A) Hz. Osman B) Hz. Talha C) Hz. Zübeyr D) Hz. Ali E) Hz. Hasan 11. I. haricilik II. şiilik III. mutezile IV. mürcie V. ismailiyye Yukarıda verilen mezheplerden hangilerinin ortaya çıkışında ve görüşlerini oluşturmasında yabancı kültürlerden yapılan tercüme faaliyetleri etkili olmuştur? A) II,IV ve V B) III ve V C) yalnız IV D) I ve II E) I,III ve V 12.Aşağıdakilerden hangisi Hz. Osman'ın halifeliğine gösterilen tepkilerin nedenleri arasında yer almaz? A) fetihlerin durması B) devlet görevlerinde akrabalarını tercih etmesi C) farklı kur'an nüshalarını yaktırması D) Hz. Ömer'in katillerini bulmak için girişimde bulunmaması E) bazı özel mülkiyetleri devlet arazisine dönüştürmesi 13.Müteşabihat olarak adlandırılan ayetlerin zahiri anlamlarına göre yorumlanması aşağıdaki mezheplerden hangisinin doğmasına yol açmıştır? A) şia B) ismailiyye C) mücessime D) mürcie E) mutezile 14.Aşağıdakilerden hangisinde sıffın savaşının tarafları doğru olarak verilmiştir? A) muaviye ve Hz. Ömer B) amr b. el-as ve Hz. Osman C) emeviler ve Hz. Ömer D) abdullah b. sebe ve emeviler E) muaviye ve Hz. Ali 15.Tahkim olayı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Hz. Ali'nin hakemi ebu musa el-eşari seçilmiştir. B) muaviye'nin hakemi abdullah b. mülcem olmuştur. C) taraflar, Hz. Osman'ın katillerinin bulunup derhal cezalandırılması konusunda anlaştılar. D) muaviye'nin hakemi amr b. el-as anlaşma metnine sadık kalmamıştır. E) Hz. Ali'nin hakemi anlaşmayı herkesin huzurunda dile getirmiştir. CVPLAR; 1.C - 2.B - 3.E - 4.D - 5.A - 6.C - 7.E - 8.A - 9.D - 10.E - 11.B - 12.D - 13.C - 14.E - 15.B 3. ÜNİTE SORULARI 1. I. harûriyye II. vehbiyye III. mârika IV. muhakkime V. hâric Yukarıdakilerden hangileri hariciye mezhebi için kullanılan adlar arasında yer almaktadır? A) I ve V B) II ve III C) I,II ve IV D) II,III,IV ve V E) I,II,III,IV ve V 2.Hariciler kendileri için daha çok hangi isimlendirmeyi kullanmışlardır? A) marika B) ehl-i şurat C) haricun D) vehbiyye E) muhakkime 3.Aşağıdaki savaşlardan hangisinden sonra hariciliğin ortaya çıktığı düşünülmektedir? A) sıffın savaşı B) nehrevan savaşı C) bedir savaşı D) uhud savaşı E) hendek savaşı 4.Hariciler hangi bölgeleri istila ederek rüstemiler devleti'ni kurup burada hariciliğin ibadiyye kolunu oluşturmuşlardır? A) kudaa-akabe B) tebük-teyma C) trablus-miknase-sicilmase D) dımaşk-busra-tağlib E) şeyban-hire 5.Aşağıdakilerden hangisi ilk harici fırkaların özellikleri arasında yer almaz? A) kendi kanaatlerine katılmayanları, müslüman olsalar dahi kafir sayanlar; mal ve canlarını helal addederlerdi. B) genellikle yeni müslüman olan kesimlerden gelmekteydiler. C) devlet disiplinine uygun yaşamaya alışıktılar. D) tek bilgi kaynakları kur'an-ı kerim'di. E) günah işlemekten özenle sakınırlardı. 6.Aşağıdakilerden hangisi hariciligin ana fırkalarından değildir? A) necedat B) zeydiliyye C) sufriyye D) beyhessiye E) acaride 7.Uman ibadiliği kaçıncı yüzyıldan itibaren genel olarak hakim aile ve veliaht sistemiyle yürüyen bir imamet şekline bürünmüştür? A) 12. yüzyıl B) 13. yüzyıl C) 14. yüzyıl D) 15. yüzyıl E) 16. yüzyıl 8. I. ahirette şefaati inkar etmeleri II. Allah'ın sıfatlarının zatından ayrı olmadığını söylemeleri III. imamın bazı istisnalar dışında seçim yoluyla başa geçirilmesini istemeleri IV. Kur'an'ı mahluk kabul etmeleri Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ibadiler'in mutezile etkisinde kaldıklarını gösteren işaretler arasında yer almaktadır? A) yalnız I B) yalnız III C) II ve IV D) I,II ve IV E) I,II,III ve IV 9. I. ekonomik problemler II. emevilerin politik ve ekonomik siyaseti III. emevi-haşimi çekişmesi IV. harici zihniyeti Yukarıdakilerden hangisi/hangileri mürcie mezhebinin ortaya çıkışında etkili olan sebepler arasında yer almaktadır? A) yalnız I B) yalnız IV C) II ve IV D) I,II ve III E) I,II,III ve IV 10.Mürcielerle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) ilk mürcii fikirlerin oluşum dönemi abdullah b. ömer'in hayatının sonlarına doğru başlamıştır. B) mürcie, büyük günah işleyen bir kimsenin mümin sayılıp sayılmayacagı hakkındaki tartışmaların çogaldıgı bir dönemde ortaya çıkmıştır. C) mürcie, ameli imandan üstün görmüştür. D) mürcie mensupları kendilerini daha çok ilme vermiştir. E) mürcieler daha çok horasan ve maveraünnehir'de yürütülen fetih hareketlerine katılmışlardır. 11.Aşağıdakilerden hangisi ''günahın imana zarar vermediği tezini savunarak, büyük günah işleyene ümit veren ve onun hakkındaki nihai kararı Allah'a havale edip tehir edenler'' anlamında mezhebe ad olarak kullanılmıştır? A) mürcie B) haruriyye C) mutezile D) vehbiyye E) sufriyye 12.Aşağıdakilerden hangisi yönetim, iman-kültür, kader meseleleri etrafında oluşan ilk mezhepler arasında yer almaz? A) mutezile B) mürcie C) kaderiyye D) hariciyye E) selefiyye 13.Kaderiyye inançları el-cüheni'den sonra kim tarafından daha sistemli bir biçimde savunulmuştur? A) şebib b. yezid eş-şeybani B) mirdas b. udeyye C) useme b. zeyd D) vasıl b. ata E) geylan ed-dımeşki 14.Aşağıdakilerden hangisi ''uzaklaşan, ayrılıp bir köşeye çekilen'' anlamındaki mezhep adıdır? A) haricun B) mürcie C) batıniyye D) mutezile E) şia 15.Mutezile mensupları ''Allah şerri yaratmaz'' dedikleri için aşağıdakilerden hangileriyle adlandırılmıştır? A) cehmiyye-vaidiyye B) seneviyye-mecusiyye C) muattıla-cehmiyye D) kaderiyye-muattıla E) ibadiyye-seneviyye CVPLAR; 1.E - 2.B - 3.A - 4.C - 5.C - 6.B - 7.E - 8.D - 9.E - 10.C - 11.A - 12.E - 13.E - 14.D - 15.B 4. ÜNİTE SORULARI 1.Hz. Peygamber'in sahabenin ve onların yolunu takip eden ilk nesillerin inanç sahasındaki görüş ve tercihlerini benimseyip izleyen geniş kesimlere ne ad verilmektedir? A) ehl-i adl B) ehl-i sünnet ve'l-cemâat C) ehl-i beyt D) ehlu'l-hak E) el-fırkatü's-seneviyye 2.Aşağıdakilerden hangisi ehl-i sünnete verilen adlardan biri degildir? A) ehl-i adl B) ehl-i hak C) ehl-i hüdâ D) ehl-i cemâat E) sevâd-ı a'zam 3.Aşağıdakilerden hangisi ehl-i sünnetin temel inançlarını oluşturan görüşlerden degildir? A) Allah sayı yönünden degil, ortagı bulunmaması yönünden birdir. B) nebilerin mucizeleri haktır; velilerin kerametleri hak degildir. C) kıyamet ve hesap haktır. D) bir müminin, kafir olmamakla birlikte, fasık olması caizdir. E) peygamberlerin hepsi günahlardan, küfür ve çirkin fiillerden münezzehtir. 4. Aşağıdakilerden hangisi "ehl-i sünnet ve'l-cemaat" terkibi terimleşene kadar onun yerine kullanılan terimlerden degildir? A) ashab-ı eser B) sünni C) ehl-i eser D) ehl-i adl E) ashab-ı hadis 5. I. tasdik II. keff III. sükut IV. imsak V. Takdis Yukarıdakilerden hangisi/hangileri selefiyye'nin, inanç esaslarını ortaya koymada takip ettikleri metodik prensipler arasında yer almaktadır? A) yalnız II B) yalnız V C) I ve IV D) II,III ve V E) I,II,III,IV ve V 6. Selefiligin siyasallaşması ve suud hanedanı nezdinde bir devlet mezhebine dönüşmesi kim tarafından saglanmıştır? A) yahya ibn zekeriyyâ B) ibn teymiyye C) ibn abdülvahhab D) ibn kayyım el-cevziyye E) ibnül-vezir 7.Aşağıdakilerden hangisi gazzali'nin eserlerinden degildir? A) tehâfütü'l-felâsife B) el-ibâne'an usûli'd-diyâne C) mihakkü'n-nazar D) el-iktisâd fi'l-itikâd E) makâsidü'l-felâsife 8.Aşağıdaki şahıslardan hangisi ehl-i sünnet çerçevesinde, hicaz bölgesinde medine halkının yaşayışıyla bütünleşen nebevi sünnetini esar alarak kendi ekolünü oluşturmuştur? A) mâlik b. enes B) hasan el-basri C) ahmed b. hanbel D) ebû hanife E) ibn teymiyye 9.Aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) ehl-i sünnete verilen "sevâd-ı a'zam" ismi "çoğunluk müslümanlar" anlamında sünnilik için kullanılmıştır. B) eş'arilik, nakille aklı uzlaştırarak mu'tezile ve selefiyye arasında mutedil bir çizgide yer almıştır. C) ebû bekir bâkıllâni cevher, araz ve aded kavramlarına dayanarak eş'ariyye'nin tabiat felsefesini geliştirmiştir. D) nesefi ailesi ebû'l-mu'in dışındaki mensuplarıyla selefiyye mezhebine hizmet etmiştir. E) mâtüridi, isabetli din anlayışının ancak ehl-i sünnet'in izledigi yöntemle belirlenecegini savunmuştur. 10. I. sıfâtiyye II. mücbire III. sevâdiyye IV. nâsıbiyye V. müşebbihe Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ehl-i sünnete muhalifleri tarafından verilen yergi isimleri arasında yer almaktadır? A) yalnız II B) yalnız III C) II,III ve V D) I,II,IV ve V E) I,II,III,IV ve V 11.Selefiyye mezhebinin prensiplerinden olan "itikaden şüpheli meseleleri kalben düşünmekten dahi çekinmek" düşüncesi aşağıdaki terimlerden hangisiyle karşılanmaktadır? A) keff B) takdis C) sükut D) imsak E) tasdik 12."Kitâbü't-tevhid" ve "te'vilâtü'l-Kur'an" adlı eserler kime aittir? A) ebû mansur matüridi B) ebû hanife C) ebû'l-hasen el-eş'ari D) ahmed b. hanbel E) hasan el-basri 13. I. selefilik II. eş'arilik III. mâtüridilik IV. haricilik V. mu'tezililik Yukarıdakilerden hangisi/hangileri ashâb-ı rey ve kelâm mezhepleri arasında yer almaktadır? A) yalnız I B) yalnız V C) II ve III D) I,IV ve V E) I,II,III ve V 14.Aşağıdaki şahıslardan hangisi hasan el-basri'den itibaren sistemleşmeye başlayan ehl-i sünnet akaidini temsil edenler arasında yer almaz? A) ebû hanife B) ahmed b. hanbel C) mâlik b. enes D) muhammed b. idris eş-şâfii E) seyyid şerif cürcâni 15.Aşağıdakilerden hangisi eş'a-ri'nin yazıp imam berberhâri'ye sunduğu ve ahmed b. hanbel'in akidesini yansıtan eserdir? A) el-luma B) el-ibâne an usûli'd-diyâne C) mihakkü'n-nazar D) el-iktisâd fi'l-i'tikâd E) miyârü'l-ilm CVPLAR; 1.B - 2.A - 3.B - 4.D - 5.E - 6.C - 7.B - 8.A - 9.D - 10.D - 11.A - 12.A - 13.C - 14.E - 15.B 5. ÜNİTE SORULARI 1.Hz. Ali lehindeki ilk hareket aşagıdakilerden hangisinin valiligi devrinde kufe'de ortaya çıktı? A) velid b. ukbe B) selmân-ı fârisi C) ebû zer el-gıfâri D) ammâr b. yâsir E) mikdâd b. el-esved 2.Emeviler'den hüseyin'in intikamını almak için süleyman b. surâd el-huzâi tarafından başlatılan harekete ne ad verilir? A) tevvabûn B) ğâli C) mehdi D) râfiziyye E) sebeiyye 3.Zeyd'in en önemli çalışması kabul edilen eseri aşağıdakilerden hangisidir? A) eş-şifa B) en-necat C) el-mebde vel'-me'ad D) el-işarat vet-tenbihat E) el-mecmu 4.Aşağıdakilerden hangisi efdalın kavramını tanımlar? A) en üstün ve en erdemli kişi demektir. B) bir toplumda aynı mesele etrafında teşekkül eden gruplardan (fırkalar) her birisine verilen isimdir. C) bitişme anlamına gelir. D) bazı sahabe ve tabiün fakihleriyle ebu hanife'ye göre yaş üzümden elde edilen içkiyi ifade eder. E) söz ve davranışa farklı bir anlam vermektir. 5.Aşağıdakilerden hangisi kötülük yapanları, günah işleyenleri cezalandıracağını söyleyen Allah'ın bu sözünde durmasıdır? A) muhtesib B) va'id C) tevhid D) mefdûl E) mehdi 6.Hz. Osman devri ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) yakınlarına ölçüyü aşan ihsanlarda bulunması B) yakınlarının yaptıkları yanlış işlere göz yumması C) ümeyye ailesine mensubiyeti dolayısıyla valilik ve memuriyetlere yakınlarını tayin etmesi D) yakınlarını kontrol etmesi E) emeviler'in idare ettikleri yerlerin ahalisine kötü davranması 7.Şiiliğin teşekkülü ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) şiiliğin ibn sebe ile birlikte Hz. Osman döneminde başladıgı iddiası önemli sorunları içerir. B) ibn sebe'yle ilgili rivayetler birbirleriyle çekişkilidir. C) ilk dönemden itibaren ortaya çıkan bu gruplardan Hz. Ali'nin ilahlığını ve ölümsüzlügünü ileri süren sebeiyye'dir. D) şiiligin hz. Osman dönemindeki fitne olaylarına baglı olarak ortaya çıktığı görüşünde olanlar, daha çok ibn sebe meselesinden hareket etmektedirler. E) Hz. Ali'nin geç biatını sadece, eşi hz. Fatıma'nın ebû bekir'e olan kırgınlıgına baglayan alimlerin görüşlerine katılmak mümkündür. 8. I. zeydiyye II. ismâiliyye III. imâmiyye Yukarıda verilenlerden hangileri şia'nın günümüze kadar yaşayan büyük kolları arasında yer alır? A) yalnız I B) I ve II C) II ve III D) I,II ve III E) yalnız III 9.Zeydiyye'nin teşekkülü ve tarihçesi ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) emeviler'e şiddetle mukavemet eden zeyd ve taraftarları, hasımlarından yetmiş kadarını öldürmelerine ragmen maglup oldular. B) zeyd'i harekete geçiren en önemli husurlar, emevi-haşimi çekişmesi ve emevilerin kötü yönetimleridir. C) takiyyeye uyarak evinde oturan, siyasete karışmayan ve cihattan geri kalan kimse ise imam sayılır. D) zeyd b. Ali'nin isyanı, başarısızlıkla neticelenmiş olmasına ragmen, zeydi fikirlerin oluşumu bakımından bazı önemli sonuçlar dogurmuştur. E) zeyd'e göre, imâmet şartlarını taşıyıp da imâmetini iddia eden kişinin, insanları kendisine tabi olmaya çagırması şarttır. 10.İyilik yapanları ödüllendireceğini vaat eden Allah'ın bu sözünden dönmemesine ne ad verilir? A) tevhid B) el-vâd ve'l-vaid C) muhtesib D) nâtık E) mehdi 11.Aşağıdakilerden hangisi zeydiyye'nin imâmet anlayışı ile ilgili degildir? A) zeydiyye'yi imâmiyye ve diğer şii fırkalardan ayıran en önemli görüşü imâmet anlayışıdır. B) zeydiyye, ali'nin fatma'dan gelen evlâdından her kim olursa olsun, imâmet şartları kendisinde mevcut olan kimsenin imâmetini kabul eder. C) zeydiyye'ye göre hz. Peygamber, saglıgında isim vererek ve şahıs belirterek yerine bir iman tayin etmiştir. D) imamın sahip olması gereken özellikler bildirilmiştir. E) zeydiyye'ye göre imam, en küçük şüphelerden dahi kaçınmalıdır. 12.İmam olacak kişide mutlaka bulunması gereken iki önemli vasıf aşağıdakilerden hangisidir? A) takvâ ve ilim B) erdem ve fazilet C) hudûs ve nizam D) erdem ve nizam E) kudret ve fazilet 13.Dâisi ebû abdullah'tan kurdugu devleti teslim alarak "emirü'l-müminin" ve "mehdi" unvanlarıyla kısa zamanda hamiyetini pekiştiren kişi aşagıdakilerden hangisidir? A) mustansır B) nizâr C) ubeydullah D) kerim şah E) zeyd 14. Şia terimi ile ilgili aşagıdaki ifadelerden hangisi dogru degildir? A) Hz. Ali, imâmette en fazla hak sahibi olandir. B) Hz. Ali, Peygamber'den sonra insanların en üstünüdür. C) imâmet Hz. Ali'den sonra ogullarına geçmektedir. D) Hz. Ali nass ve tayinle imam tayin edilmiştir. E) Hz. Ali, Osman'dan sonra halife olmalıdır. 15.Nizârilerle ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) mustansır'ın büyük oglu nizâr'ın imâmetini savundugu için nizâriyye ismiyle anılır. B) günümüze kadar devam eden mevcudu ve islam tarihindeki yeri itibariyle, ismâiliyye mezhebinin en önemli koludur. C) nizâri ismâilileri'ne, hindistan'da genellikle hocalar, nur şâhiler veya imam şahiler denilir. D) hasan ali şah, feth ali şah'ın kızı serv-i cihân begûm ile evlenip saraya intisap ettikten sonra, kendisine ağa han şeref unvanı verildi. E) hasan sabbah'ın kurdugu etrafa dehşet saçan terör teşkilatı tevvabûn adıyla anılır. CVPLAR; 1.A - 2.A - 3.E - 4.A - 5.B - 6.D - 7.E - 8.D - 9.C - 10.B - 11.C - 12.A - 13.C - 14.E - 15.E 6.ÜNİTE SORULARI 1.Şia'nın doguş dönemi olarak adlandırılan bu devrede ortaya çıkan oluşumlara ne ad verilir? A) batıni hareketler B) ilk şii hareketleri C) ilk nusayri hareketler D) kadiriye hareketleri E) ilk kalenderi hareketleri 2.İmâmiyye şiası'nın teşekkülü ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Hz. Hüseyin'in ölümünden sonra siyasi istikamette oluşan şii temayüller, farklı istikametlerde gelişmeye başladı. B) Hz. Peygamber'in ölümünden sonra emevi-haşimi çizgisinde gelişen olaylar ve emeviler'in iktidara gelişi, imâmiyye'nin tarihinde ilk evreyi oluşturmaktadır. C) Hz. Peyga...mber'in fatıma soyundan gelenler, diger hâşimiler'den ayrılarak alioğulları cephesini oluşturdular. D) imâmiyye-isnâaşeriyye mezhebinin geliştigi siyasi ve fikri hareketliligin vuku bulması, hicri 290'lı yıllara kadar gecikmiştir. E) imâmete kimin geçecegi, genel temayül olarak, önceki imamın en layık olana vasiyet etmesinin dışında bir yolla tespit edilmiştir. 3.İmâmiyye günümüzde hangi devletin resmi mezhebidir? A) iran B) bahreyn C) suriye D) lübnan E) ırak 4.On iki imamın her birinin isimleriyle anıldıgı ilk rivayet, aşagıdakilerden hangisinin tefsir'inde yer alır? A) hişam b. hakem B) muhammed b. el-hanefiyye C) ali b. Ibrahim el-kummi D) mugire b. said E) abdullah b. muaviye 5. I. ali b. ebi tâlib II. hasan b. ali III. hüseyin b. ali IV. ali b. hüseyin zeyne'l-abidin V. mugire b. said Yukarıda verilenlerden hangileri bahsedilen on iki imam arasında yer alır? A) I ve II B) II ve III C) III ve IV D) I,II,III ve IV E) I,II,III,IV ve V 6.Lakabı eş-şehid olan kişi aşagıdakilerden hangisidir? A) ali b. ebi tâlib B) hüseyin b. ali C) ali er-rızâ b. mûsâ el-kâzım D) hasan el-askeri b. ali en-naki E) cafer es-sâdık b. muhammed el-bâkır 7.Gaybet-i sugrâ dönemi ile ilgili aşagıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) sefir,nâib, yahut vekil diye adlandırılan görevliler, imamla toplum arasında irtibat kurmuşlardır. B) imama gelen humus ve diger gelirleri imam adına toplayıp muhafaza etmişlerdir. C) insanların Allah'ın yolundan sapmaları sebebiyle Allah'ın onlara gazap edip huccetini aralarından çekip almasıdır. D) gaybetin şia için bir imtihan vesilesi olmasıdır. E) mehdi'yi, dört sefiri dahil herkesin gördügü ifade edilir. 8.Gaybet-i kübrâ dönemi ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) imâmiyye şiası'na göre 328/940 yılından itibaren gaybet-i kübrâ başlamıştır. B) imâmiyye'ye göre, ulemânın imamın dolaylı temsilcisi olabilmesi için sadece iki ön şart gerekir. C) dört sefir hz. Ali soyundagelen kişilerdi. D) şia fıkhının kurucusu olarak tusi kabul edilir. E) şeyh müfid ve şerif murtazâ usûli ekolüne mensup kabul edilmişlerdir. 9.Küleyni ve şeyh sadûk'un başını çektigi bir grup ulemâya, dini bilginin kaynagı olarak sadece imamların ahbârına dayandıkları, akla ve ictihada karşı çıkan bu kişilere ne ad verilir? A) ahbâri B) takiyye C) bedâ D) rec'at E) tevvabûn 10.Usûlilik ile ilgili ifadelerden hangisi yanlıştır? A) şii gelenek ve adetlerinin bir kısmı büveyhiler döneminde başlatılmıştır. B) tugrul bey'in bagdatı ele geçirmesiyle başlayan selçuklular dönemi, şia için bunalımlı bir devre olmuştur. C) kaçarlar döneminde, şii ulemâ, imamların vârisleri olma özelligini kaçar şâhıyla paylaştı. D) imâmiyye'nin en muteber saydıgı hadis külliyatı, itikad ve fıkha dair eserler, hep büveyhiler zamanında telif edilmeye başlandı. E) iran'da safeviler devletinin kurulmasıyla birlikte, devletin resmi mezhebi ilan edilen imâmiyye şiası, tarihte ilk kez resmi devlet destegine kavuşmuştur. 11. I. tevhid-i zât II. tevhid-i sıfât III. tevhid-i fiil IV. tevhid-i ibâdet Yukarıda verilenlerden hangileri imâmiyye'ye göre tevhid'in dayandıgı esaslar arasında yer alır? A) I ve II B) yalnız II C) II ve III D) I,II ve III E) I,II,III ve IV 12.On iki imam anlayışı aşagıdaki fırkalardan hangisine uymaz? A) keysâniyye B) isnâaşeriyye C) imâmiyye D) kâimiyye E) caferiyye 13.Tekrar dönülüp gelinen veya önceden bulunulan yere ne ad verilir? A) tevvabûn B) takiyye C) nübüvvet D) meâd E) tevhid 14.İmâmet ile ilgili aşagıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) imâmiyye şiası'nda iman, usûl-i dinden olan imâmete inanmakla tamamlanabilir. B) imâmiyye'ye göre imamın liderligi dini ve dünyevi bakımdan peygamber'inkine benzerdir. C) imâmiyye'ye göre, hiçbir peygamber kendi bilginin gerçek vârisleri olan imamlar olmaksızın gönderilmemiştir. D) peygamber "kendisine vahyedilen" imam da "kendisine ilham edilen kişidir. E) imâmiyye, hz. Adem'in sulbünde, peygamber'in ve ehl-i beyt'in nurlarının bulundugunu ve bu nurun Hz. Muhammed vasıtasıyla Hz. Ebubekir ve sırasıyla diger imamlara geçtigini ifade eder. 15.Aşağıdakilerden hangisi bedâ kavramını ifade eder? A) bir işi yapmaya niyetlenmişken o işten vazgeçip başka bir işi yapmaya kalkışmak anlamlarına gelir. B) tekrar dönülüp gelinen veya önceden bulunulan yer demektir. C) daha az üstün ve daha az erdemli kişi demektir. D) Allah'ı birlemek demektir. E) kötülük yapanları, günah işleyenleri cezalandıracagını söyleyen Allah'ın bu sözünde durmasıdır. CVPLAR; 1.B - 2.E - 3.A - 4.C - 5.D - 6.B - 7.E - 8.C - 9.A - 10.C - 11.E - 12.A - 13.D - 14.E - 15.A Alıntı
__________________ Ve Hayat... Herseye Rağmen Değil ! ALLAH'a Kul Olunca Guzel. . . !! ♥ |
21 Kasım 2012, 23:39 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ 3. ÜNİTE BAZI KODLAMALAR Mutezilenin Bağdat ve Basra Okulları Abbasiler döneminde mutezile Bağdat ve Basra koluna ayrılmıştır. Basra okulunun ilk temsilcisi ayrıca mezhebin kurucusu olan vasıl b. Atadır. >Mutezilenin yayıldığı bölgeler daha çok (şa ma ta hor ba k ye) Şam, Mağrip, Taberistan Horosan, Basra, Kufe, Yemen’dir Mürcie mezhebinin Doğuşu ve Gelişimi >Hz Osman’ın şahadetinden sonra aralarında (m u s a) Muhammet b. Mesleme Usame bin zeyd Sa’d b.Ebi vakkas, Abdullah b.Ömer gibi Sahabelerin de aralarında bulunduğu bir heyet evlerine çekilerek Hz. Ali’ye biat etmekten kaçınmışlardır. |
22 Kasım 2012, 08:59 | Mesaj No:4 |
Durumu: Medine No : 17173 Üyelik T.:
08 Mart 2012 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular 3.üniteye bir katkı da benden olsun.. Harici fırkalar ile ilgili bir kodlama yapmıştım onu size yazayım Muhakkime Acaride Necedat İbadiye Sealibe Ezarika Sufriyye hepsinin baş harfi MANİSES birtek Beyhesiyee boşta onuda akılda tutacağız artık |
22 Kasım 2012, 11:11 | Mesaj No:5 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular islam mezhepleri tarihi 3. ünite sorular Mezhepler, kendilerini 73 fırka hadisinde bahsi geçen Fırka-i Naciye(Ehlisünnet ve cemea-Kurtuluşa eren fırka) olarak kabul ederler. a-doğru b-yanlış yönetim-iman-küfür meselelerinde ilk ortaya çıkan mezheplerden değildir? a-haricilik b-mürcie c-kaderiye d-zehebiye e-mutezile kime göre; haktan ayrılmayan İmama karşı ayaklanan herkes harici olarak bilinir. a-taberani b-şehristani Çıkmak isyan etmek anlamında topluluk ismi? a-Hariciler b-Mutezile c-Ezarika d-Sufriyyye e-İbadiye Hariciler hakkında kullanılan bir diğer isim de “dinden çıkmış” anlamında olan kelime hangisidir a-haruriye b-marika Hangisi harici gruba verilen isimlerden değildir? a-ehl-i şurat b-Temimiye c-Haruriye d-Vehbiye e-Muhakkime haricilerin kendilerine verdiği isim nedir? a-muhakkime b-ehli şurat c-haruriye Haricilerin doğuşu hangi olaya bağlanır? a-Sıffın b-Cemel c-Nehrevan d-Emevilerin iktidara geçmesi Hz Ali zamanında haricilerin çıkardığı en büyük isyan? a-Abdullah b Vehb Er-Rasibi isyanı b-Müstevrid b Ullefe isyanı c-Hayyan b Zabyan isyanı d-Ebu Meryem es-Said isyanı Kufe Hariciliğinin sonu olan olay? a-Nehrevan olayı b-Banikya yenilgisi bugün ibadiye mezhebinii imamı devlet başkanı olan ülke? a-fas b-zengibar adası c-umman Basra Haricliği kimin önderliğinde kuruldu? a-Misar b Fedek b-Nafi b Ezrak c-Şebib b Yezid hariciler neden kendi içlerinde fırkalara ayrıldılar? a-kabile taassubu b-kur'anın zahirine göre mana verme c-iktidar hevesi aşağıdakilerden hangisi mutezilenin yayıldığı bölgelerden değildir a-basra b-kufe c-şam d-mağrip e-taberistan f-horasan g-arabistan h-yemen Ashabul-adl ve’t-tevhid, adliyye, Ehl-i adl, Ehlulhak, El fırka-i Naciye gibi adlar vardır yukarda hangi mezhepten bahsedilmektedir a-mutezile b-ibadiye ibadiye,menzile min el menzileteyn görüşünde hangi mezheple uyuşur a-maturudi b-mutezile c-zeydiyye mutezile Cehim b. Safvadan etkilendikleri için .... adı verilmiştir a-vehbiyye b-cemhiyye itikadi alanda ilk mezhep hangisidir a-mutezile b-mürcie akaid alanında tarafsızlığın adı olan mezheb? a-maturudi b-eşari c-mürcie sorumluluk doğuran fiillerin saadece insan iradesi ile gerçekleştiğini söyleyen mezheb? a-mutezile b-kaderiye ilk mürcii hareket oluşumu hangi sahabe ile başlamıştır? a-abdullah ibn ömer b-abdullah ibn mesud mutezile Edilley-i Şeriyyeden(şerri hükümlerden) icma ve kıyası kabul etmezler a-doğru b-yanlış *Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur* |
22 Kasım 2012, 17:18 | Mesaj No:6 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular Bu soruda cevap D ( Marika) olarak yazılmış ama doğru cevap: E (HARURİYYE) olması lazım. Bu konuda hadis var.
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
22 Kasım 2012, 18:38 | Mesaj No:7 |
Durumu: Medine No : 6340 Üyelik T.:
19 Ocak 2009 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular Ben hadislere göre söyledim. Marika ile ilgili hiç bir bilgi bulamadım.Hariciler marika dendiğini hiç bir yerde ne okudum ne de gördüm Muhammed bin İbrahim, Ebu Seleme ile Ata ibni Yesar’dan haber verdi ki bu ikisi Ebu Said (Radiyallahu Anh)’a gelmiş ve kendisinden Haruriyye hakkında şöyle soru sormuşlardır: −“Sen Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den Haruriyye’yi zikrederken duydun mu? Ebu Said (Radiyallahu Anh): −Ben Haruriyye’nin kimler olduğunu bilmiyorum. Lakin Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den işittim: −‘Bu ümmet içinde öyle bir kavim çıkacak ki siz onların namazlarının yanında kendi namazlarınızı küçük göreceksiniz. Onlar; Kur’an’da okuyacaklar, fakat Kur’an onların boğazlarını geçmeyecek. Onlar okun avdan çıkdığı gibi dinden çıkacaklar…’ buyurdu.” Müslim 147, Buhari 6796, 6797 Ali bin Ebi Talib (Radiyallahu Anh) şöyle demiştir: “Ben size Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den bir hadis tahdis ettiğimde andolsun ki gökden düşmem bana O’nun dilinden yalan uydurmamdan daha sevimlidir. Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den işittim: ‘Zamanın sonunda yaşları küçük, akılları zayıf bir kavim meydana çıkacaktır. Onlar mahlûkatın hayırlısı olan Nebinin sözünü söyleyecekler. Fakat bunların imanları boğazlarından öteye geçmeyecektir. Onlar okun avdan çıkışı gibi dinden çıkacaklar. Siz onlara nerede rastgelirseniz, onları öldürünüz. Çünkü bunları öldürmekte, öldüren kişiye kıyamet gününde ecir ve sevab vardır’ buyurdu.” Buhari 6795, 6796, Ebu Davud 4765, 4767 Kitaplarda bazen basım yanlışları da olabilir.Kelime anlamı olarak "dinden çıkmışlar" anlamını düşünsek bile marika değil de "haricun" denilebilir. Ama soruda zaten hariciler ismi geçtiği için "haricun" şıkkı da olmaz. Bence en doğru cevap: Haruriyye
__________________ Selam Hidayete Tabi Olanlara Kur'an Senin Lehinde ve Aleyhinde Hüccettir(Müslim) |
23 Kasım 2012, 19:13 | Mesaj No:8 | |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular Alıntı:
ben henüz okumadım bile kitabı abi konu alıntıydı ama merve demir in hazırlamış olması gerekiyor..teşekkür ederim uyarı için okuyayım kitabı bi düşünceli000 kitaplarda daha öncede yanlış şıklar verilmişti aslında hadislerde olanı işaretlememiz lazım..düzeltiyorum ben cevap şıkkını | |
23 Kasım 2012, 19:52 | Mesaj No:9 | |
Durumu: Medine No : 17229 Üyelik T.:
10 Mart 2012 | Cevap: islam mezhepleri tarihi sorular Alıntı:
A)Ehli şurat B)Hâricun C)Vehbiyye D)Mârika E)Haruriyye ... abi muhalfleri tarafndn kullanlan ismini gözdn kçrdnz sanırım.. sorya dkkt edrsnizdüşünceli000 Hariciyye ve Havarıc ismini ; " insanlardan , dinden , haktan veya Hz. Aliden uzaklaşan ve yönetime karşı ayaklanarak cemaatten çıkanlar" anlamında kullanmşlrdır. Haruriyye ismini;Hz. Aliden ayrldktn sonra ilk toplandkları yer olan Harura'ya nisbtle kullanmşlrdr.. ..Havarıc ismini "kafrlrn arsndn çkrk Allaha ve peygamberine hicret edenler mealndeki ayete dayanrk " Allaha ve peygmbrine hicret ednler " şeklinde ( kendileri de ) kullanmşlrdr.
__________________ "..insanın ruhunu yücelten bir acı, ucuz bir mutluluktan daha değerlidir..." | |
30 Kasım 2012, 11:22 | Mesaj No:10 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 | Cevap: islam mezhepleri tarihi notlarımız İSLAM MEZHEPLERİ TARİHİ 4. ÜNİTE SORULARI aşağıdakilerden hangisi siyasi ve itikadi sebeblerden müslümanlardan ilk ayrılan grup değildir a-harici b-şia c-mutezile h2. yy başından itibaren ilahi sıfatları nefy eden grubun adı nedir? a-mutezile b-mürcie c-cehmiyye itikadi konularda,nasları tevil ederek aklı nakle hakim kılmayı benimseyen mezheb? a-maturudi b-eş'ari c-mutezile bazı araştırmacıların farklı sebeblerle imam azamı dahil ettikleri mezheb aşağıdakilerden hangisidir? a-zeydiyye b-mürcie c-ceymiyye d-mutezile aşağıdakilerden hangisi ehli bidat olarak sayılan mezheblerden değidir? a-havaric b-şia c-mücribe d-ceymiyye e-mutezile mihne kuramı hangi mezhebe aittir? a-harici b-maturudi c-mutezile ehli sünnet akaidi kaçıncı yydan itibaren sistemleşmeye başladı* a-h2-h3 b-h1-h2 c-h3-h4 aşağıdaki alimlerden hangisi ehli hadis değildir? a-imam muhammed idris el şafii b-ahmed bin hambel c-imam enes bin malik d-imam muhammed şeybani aşağıdaki alimlerden hangisi mihne sebebiyle zulüm görmüştür? a-ebu hanife b-imam ahmed b. hanbel c-imam malik ..........ekolleşmesi Ebu’l-Muîn en-Nesefi ile belirgin hale gelmiştir. a-mutezile b-maturidiyye c-selefiyye ........nübüvveti ispat etmek için dayandıkları en önemli delil mucizedir a-eşarilik b-maturidilik selefiyyenin imamı kimdir a-şafii b-ahmed b. hanbel maturidiyelik ne ekolüdür a-mihne ekolü b-kelam ekolü Doğruluğundan şüphe edilmeyen bilgilere .......bilgi denir. a-zaruri b-şüphesiz Selefiyye ekolü hicri 8.y.y.dan ........tarafından canlandırılmıştır a-İbn Teymiyye b-gazzali kime göre imanın asıl unsuru kalp ile tasdiktir. Dilin ikrarı ise kalpteki imanın anlatılmasına ilişkin bir vasıtadır. a-eşari b-maturidi hangisine göre Fiiller, kazanılması (kesb) ve icra edilmeleri yönünden insanın, yaratılmaları yönünden ise, ALLAH’ın iradesi ve etkisiyle meydana gelir. a-şia b-mutezile c-maturidilik kime göre İman tasdikten ibarettir. İkrar ve amel imana dahil değildir a-eşari b-maturidi selefiye alimlerinin müteşabih ayetleri tevilden çekinmelerine ne denir? a-sukut b-imsak h5.yy dan günümüze kadar,ehli sünneti en geniş çerçevede temsil eden itikadi mezheb hangisidir? a-maturudi b-eş'ari hangisi eş'ari alimlerinden değildir? a-ibn furek b-teftazani c-nesefi selefiye alimlerinin diğer isimlerinden değildir? a-ehli sünneti hassa b-ehli sünneti amme c-ehli hadis kader-kaza bahsinde maturudinin yaklaştığı mezheb? a-batınıyye b-cebriyye c-mutezile imam mansur maturudinin en önemli eseri? a-maturidiyye akaidi b-kitabu't tevhid Eşari 40 aşına kadar hangi mezhebe mensuptu? a-Haricilik b-Mürcie c-Kaderiye d-Cebriye e-Mutezile I İbn Küllab II Haris el muhasibi III Hasan basri IV el-Kalanisi Hangileri selefi sünnilik ile kelamcı sünnilik arasında köprü vazifesi gören alimlerdendir? aI-I b- I-II-IV C-III-IV D-hepsi E-II-III Eşariliğin muteahhirun dönemi hangi alimle başlar? a-gazali b-cüveyni c-şehristani d-beyhaki e-bakıllani Maturidiye göre imanın aslı nedir? a-Kalp ile tasdik b-Amel etmek c-Tasdik ve ikrar d-Tasdik ikrar d-Tasdik ikrar bilgi e-Dil ile ikrar Ebu Mansur maturidinin en önemli eseri? a-el-İbane b-Kitabut tevhid c-Es -sehafiul ilahiyye d-maturidiyye akaidi e-şerhul usuli hamse kader kaza mevzularında eşariliğin yakınlaştığı mezhep? a-cebriye b-mutezile c-şia kaza kader mevzularında maturidiyye nin yakınlaştığı mezheb? a-hariciyye b-Mutezile c-Cebriyye I Muvahhidler devletini kurdu II Kuzey Afrikada Eşariliği yaydı III Gazalinin öğrencisidir a-İbn Tumert b-İbn Arabi c-Şehristani d-Abdulkahir Bağdadi Eşariliğin mutekaddimun dönemi son temsilcilerinden değildir? a-İbn Furek b-Cüveyni c-Ebu said Müteveli d-Fahruddin Razi I Bilgi zaruri ve iktisab olmak üzere ikiye ayrılır II Bilgi sadece nazar ve tefekkürle değil tarrtışma ile de elde edilebilir III Bilginin kaynakları duyular akıl ve haberden ibarettir IV Mütevatir hadis ile ahad arasında fark yoktur V Nasların zahirini almak teşbihe yol açmaz Görüşleri hangi mezhebe aittir? a-Eşari b-Mutezile c-Selefiyye Ehli sünet tabirini ilk olarak kim hangi kitabında kullandı? a-Ebu leys semerkandi-Şerhu Fıkhıl Ekber b-Eşari-el Luma c-abdulkahir bağdadi-Usuld –din Eşariliğin ikinci kurusu olarak kabul edilir a-Gazali b-Bakıllani c-İbn Tumert Nakli akla hakim kılan=Selefiyye Aklı nakli hakim kılan=Mutezile Nakil ile aklı uzlaştıran=Eşarilik+maturidilik doğru mu yanlış mı? cevap:doğru I Hakikatin keşf yoluyla bilenebileceğini öne sürer II Aristo geleneğini eleştirir III Eşariliğin savunuculuğunu yapar IV Miyarul İlm -Mihakün Nazar mantık eserleri var Yukarıda özellikleri sayılan kimdir? a-İbn Hazm b-İbn Arabi c-İbn Rüşd d-Gazali e-İbn Kayyım Hangi olay Ehli Sünnetin oluşumunda büyük paya sahip olan olaylardandır? a-Mutezilenin nakli terkedip aklı üstün tutmalrı b-Mutezilenin inanç ve düşünce özgürlüğünü engellemeleri c-Ahmet bin hambele eziyet etmeleri d-mihne olayına sebep olmaları e-hepsi Ehli sünnet vel cemaat tabirinde ilk terim olan''Sünnet ''kelimesi kimi referans vermektedir. a-Hz. peygamber ve Sahabeyi b-Hz. Peygamberi c-4 halifeyi Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine aittir. |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
islam kurumları ve medeniyeti notlarımız | mehmet akif2 | İslam Kurumları ve Medeniyeti | 15 | 31 Mart 2021 15:44 |
islam edebiyatı notlarımız | mehmet akif2 | Türk İslam Edebiyatı | 22 | 04 Mart 2019 17:42 |
islam hukukuna giriş notlarımız | mehmet akif2 | İslam Hukukuna Giriş | 21 | 22 Nisan 2017 21:12 |
islam mezhepleri çalışma takvimi | Medineweb | İslam Mezhepler Tarihi | 1 | 18 Kasım 2015 02:15 |
islam mezhepleri tarihi | Yusuf Beyy | İslam Mezhepler Tarihi | 4 | 20 Aralık 2013 00:21 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|