|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 10 Nisan 2009 (10:20), Konuya Son Cevap : 14 Kasım 2010 (12:49). Konuya 1 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
10 Nisan 2009, 10:20 | Mesaj No:1 |
Namazda huşu ile ilgili soru ve cevaplar Namazda huşu ile ilgili soru ve cevaplar Namazda Huşu’ ne demektir? Huşu ile namaz kılmak ve gafletten kurtulmak için ne yapmak gerekir? Huşu: Sözlük anlamı itibariyle; korkmak, itaat etmek, tevazu göstermek, boyun eğmek demektir "O gün insanlar, hiçbir tarafa sapmadan Hakkın davetçisine uyarlar Gözler Rahman'ın heybetinden huşu' içerisine girmiş, kısılmıştır Artık bir fısıltıdan başka bir ses işitemezsin"(Ta Ha, 20/108) mealindeki ayette, kıyamet gününde, insanların Allah'ın azameti karşısındaki korkuları, bükülüşleri, alçalışları, sessiz-sedasız duruşları "huşu" kavramıyla ifade edilmiştir "İman edenlerin kalpleri, Allah'ı ve O'ndan gelen hakikatleri hatırlayarak huşu ile dolma zamanı gelmedi mi?" (Hadid, 57/16) mealindeki ayette huşu kavramı doğrudan kalbin bir fonksiyonu olarak ortaya konmuştur Terim olarak Huşu; bir yandan çekinmek, korkmak, boyun eğmek gibi kalbin bir eylemi, diğer yandan sükûnet içinde olmak, hareketsiz duruş sergilemek gibi organların bir eylemi olarak kendini gösterir Buna göre, Huşu; aslı kalpte, tezahürü/yansıması bedende olmak üzere iki yönlü bir etkileşimin adıdır Namazın Ruhu Huşudur İçinde huşuyu barındıran namaz, Kur’an’da, kurtuluşun anahtarı olarak gösteriliyor “Muhakkak ki, iman edenler kurtulmuştur Onlar öyle kimselerdir ki, namazlarını huşu ile kılarlar” (Müminun, 23/1-2) mealindeki ayette bu manayı görebiliriz Fakat şu da bir gerçektir ki, bir çok müslüman sürekli olarak samimi bir şekilde namaz kıldığı ve kılmak istediği halde, insanî bir gaflet hali yaşayabiliyor ve her an huşu içinde olamıyor O halde bu dermansız derdin teşhisini doğru koymak gerekir Huşuyu yansıtan bir hadis: Hz Ali anlatıyor: Hz Peygamber(asm), rükûda şu duayı okuyordu: "Allah'ım! Senin için rükûa vardım, Sana iman ettim, Sana teslim oldum Kulağım, gözüm, beynim(iliğim), kemiğim ve damarım(sinirim), sana karşı huşu içerisine girmiştir" (Müslim, Müsafirin, 201) Namazdaki Huşuun İki Unsuru: Tahliye/boşaltma ve Tahliye/doldurma Tahliye: Arapça orijinli bu kelimenin üçüncü harfi "h", noktalıdır Türkçe’de "evi tahliye etme", bu anlamdadır Konumuzla ilgili olarak; namaz kılanın iç âlemini arındırması, temizlemesi, namazla ilgili olmayan düşünceleri kalbinden çıkartıp atması, duygu ve düşünce yuvasını -Rabbinin huzurunda- huzurunu bozan her türlü tasavvurlardan tahliye etmesi anlamına gelir Tahliye: Yine Arapça orijinli olan bu kelimenin üçüncü harfi "h" ise, -gözlü "ha" değil- noktasız "hı"dır Süslemek, ziynet eşyasıyla donatmak anlamına gelir Namazda tahliye demek; Namaz kılan kimsenin kalbini, aklını, duygularını, bütün iç âlemini ilâhî huzurla canlandırması, namazın hakikatleriyle süslemesi demektir Kelime-i tevhitte, tahliyeye/temizleme ameliyesine öncelik verildiği gibi, namazda da bu hususa öncelik vermek gerekir Kelime-i tevhitte, önce “la” edatı, bir süpürge görevini üstlenmiş ve yoldaki tüm mevhum/batıl ilahları ortadan süpürüp silmiştir Kalbin yuvası, “la” ile yapılan tahliye/temizleme ameliyesine tabi tutularak şirkin kirlerinden temizlendikten sonra, söz konusu kalbin sahibi, “illa” asansörüyle tevhit sarayına çıkmış ve onun hakikatiyle süslenmiş olacaktır "Lâ ilâhe İllallah", bu hakikati ifade etmektedir Bu husus namazda da geçerlidir Masivanın (Allah'ın dışındaki varlıkların) manevî kirlerinden temizlenmeden, gerçek anlamda Allah'ın manevî huzuruna çıkmak ve “huşu” mertebesine ulaşmak mümkün değildir Çünkü insanın duyguları, birer sarmaşık otu gibi, meşgul oldukları şeylere yapışıp kalırlar Bunların ellerini/pençesini masivadan çektirmeden, Yüce Allah’ın huzuruna çıkmak ve huşua ermek çok zordur Ayranla dolu bir kabı sütle doldurmak için ayranı boşaltmaktan başka çare var mı? Bu fizik kuralı, meta-fizik için de geçerlidir Kalp de bir kaptır; içindeki masiva ayranını dökmeden huzur ve huşu sütünü dolduramazsınız O halde, namazda iken yine de dünyevî meşgalelerle haşir ve neşir olmamızın sebebi, söz konusu ilmî ve tecrübe edilmiş kuralı uygulamayışımızdan kaynaklanmaktadır Dünya işleri daha bütün sıcaklığıyla kalbimizde yer etmeye devam ederken, namaza durmaya ve sonra da “neden huzur ve huşua eremiyoruz” diye şikâyette bulunmaya hakkımız yoktur Aslında, temizlik ve abdest gibi ön hazırlıkların namazdan önce öngörülmesinin bir hikmeti de budur Abdest almakla; bir yandan maddi yönden temizlenme ameliyesini gerçekleştirdiğimiz gibi, fikir, zihin ve duygu planında da manevî bir temizlik işini icra etmiş ve bunu yaparken de, sıkı bir kontrol ile zihnimizi ve duygularımızı biraz sonra huzuruna varacağımız Yüce Yaratanımıza yönlendirmekle, önemli bir mesafeyi kat etmiş oluruz Huşu Namazın hem çekirdeği hem de Meyvesidir “Namaz huşu sahiplerinin dışındakilere ağır gelir”(Bakara, 2/45) mealindeki ayette huşu, namazın çekirdeği olarak gösterilmiştir “Muhakkak ki, iman edenler kurtulmuştur Onlar öyle kimselerdir ki, namazlarını huşu ile kılarlar” (Müminun, 23/1-2) mealindeki ayette ise huşu namazın bir meyvesi olarak gösterilmiştir Huşunun zıddı gaflettir Gaflet ise, üç ayaklı bir şeytan üçgenidir Şeytan namazla ilgisi olmayan şeyleri hatırlatıp telkin eder Nefis, daha önceki meşguliyetini namazda da devam ettirmek ister Disipline alışmamış fikir ise, Allah’ın huzurunda olduğunu düşünmeden rast gele şeylerle eğlenmek ister Bu sebeple, vesvese ve lüzumsuz işlerle meşgul olduğumuzu fark eder etmez, hiçbir şey olmamış gibi huzura dönüp yolumuza devam etmemiz gerekir “Aman niye böyle oldu?” ya bile yer vermemeliyiz Huşu ile kılınan bir namazın huşusuz kılınan bir namazla aynı olması zaten adalet ölçüsüne de terstir Ancak baştan sona kadar huzuru yakalamak ta güçtür Mühim olan namazdaki gafletle geçen zaman dilimini asgariye indirmektir Yoksa ondan bütün, bütün kurtulmak insanın yapısına aykırıdır Bu zorluğundan ötürüdür ki, Hz Peygamber(asm) uhud savaşından dönerken, “Biz küçük savaştan döndük, artık büyük savaşa gideceğiz” diye buyurmuş ve bunun nefisle savaş olduğunu söylemiştir Nefisle mücadele etmenin en zorlu sahnesinin de namaz olduğu ifade edilmiştir Nitekim, Maun Suresinin azarlamasını değerlendiren Hz Ali, Hz İbn Abbas ve Hz Enes gibi bazı sahabîler, ayetteki inceliğe dikkat çekmiş ve “namazdan” ifadesinin “namazda” tabirinden çok farklı olduğunu söylemişler Buna göre: “Fi salatihim” denilse, namazlarında gaflet gösterenlerin vay haline, anlamı çıkar ve yanlış olur Çünkü, namazda gaflet etmemek, sehiv yapmamak insan gücünün dışında bir şeydir Kaldı ki, Hz Peygamber(asm)’in bizzat namazda sehiv yaptığı bilinmektedir Fıkıh kitapların hepsinde, “Namazda sehiv yapma” bölümü vardır Onun içindir ki, ayette “an salatihim” denilmiştir Yani onlar ki, namazlarından gaflet ediyorlar Yani; namazın kendisinden haberleri yoktur, onu tamamen unutuyorlar, ehemmiyet vermiyorlar İnsanlara karşı bir gösteriş kaygıları olmazsa asla kılmazlar Bu sebepledir ki, bazı alimler bu ince farka işaret etmek üzere demişler ki; Allah’a şükürler olsun ki, Kur’an’da “Fi Salatihim (Namazlarında)” demeyip de “An salatihim (Namazlarından)” demiştir Sonuç olarak, namazı huşu ile kılmak, beden ve ruh bütünlüğüne ermektir Buna ulaşmak için maddi ve manevi hazırlık yapmak gerekir Niyazi Beki (yrddoçdr) | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2913 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3663 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3306 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7882 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7359 | 02 Ekim 2012 21:16 |
14 Kasım 2010, 12:49 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 5446 Üyelik T.:
30 Kasım 2008 |
ALLAH cc bizlere namazlarımızı huşu içinde eda etmeyi nasib etsin inşallah AMİN
__________________ DÜNYA mü,minin (ahiretteki ebedi nimetlere göre)zindanı Kafirin de (ahiretteki azabına göre) cennetidir. hadis |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Medineweb 1982 anayasası ile ilgili soru ve cevaplar | MERVE DEMİR | Vatandaşlık | 1 | 27 Mart 2017 13:54 |
Namazda Huşu Problemi, Namazı Huşuyla Kılmak/Muhsin İyi | muhsin iyi | Makale ve Köşe Yazıları | 2 | 19 Nisan 2016 22:34 |
Namazda Huşu'suzluk | YaŞuHa | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 17 Kasım 2011 12:52 |
Gebelik testleri ile ilgili soru ve cevaplar | MERVE DEMİR | Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri | 1 | 12 Nisan 2009 00:06 |
Namazda mezhep taklidi ile ilgili sorulara cevaplar | MERVE DEMİR | İslam/Dinler/Mezhepler | 0 | 10 Nisan 2009 10:47 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|