|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Arın,Açılış Tarihi: 09 Eylül 2008 (22:29), Konuya Son Cevap : 13 Nisan 2023 (22:46). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
09 Eylül 2008, 22:29 | Mesaj No:1 |
Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu? Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu? Değerli Kardeşimiz; Şafii mezhebine göre bilerek yeyip içmek orucu bozar ama bunun için keffaret gerekmez. Ancak böyle bilerek yeyip içen kimsenin, günün kalan kısmını oruçlu geçirmesi ve ayrıca bir gün kaza etmesi gerekir. Ramazanda oruçlu bulunan kişiye, oruçluyken sadece cinsel ilişkiye girmekten dolayı keffaret ve tazir gerekir. Ramazan dışında tutulan nafile, adak, kaza veya keffaret orucu tutanların cinsel ilişkiye girmesiyle oruç bozulsada keffaret ve tazir gerekmez. Şafi Mezhebine göre konunun açıklaması: Orucu bozan şeyler ise şunlardır: 1. Yemek ve içmek. Oruçlu kasden yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar az olursa olsun orucu bozulur. Fakat oruçlu olduğunu unutarak yer veya içerse, yediği ve içtiği ne kadar çok olursa olsun orucu bozulmaz. Çünkü Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: Kim oruçlu iken unutup yer veya içerse, orucunu (bozmayıp) tamamlasın. Çünkü ona, ancak Allah yedirmiş, içirmiştir.[1> 2. Gözle görülen birşeyin insan vücuduna girmesi. Hadîste geçen ´cevf kelimesi, boğazdan mideye, bağırsaklara kadar olan yol demektir. Açık delikten insan vücuduna giren şeyden maksat da ağız, kulak, ön ve arkadan giren şeylerdir. Bu bakımdan göze akıtılan bir damla orucu bozar, çünkü göz açık bir deliktir. Şaracıyye denilen damardan vurulan iğne orucu bozar, çünkü bu da açık delik sayılır. Fakat ´verid´ denilen damardan vurulan iğne orucu bozmaz, çünkü verid, açık bir delik değildir. Zikredilmeyen şeyler de buna kıyas edilir. Bütün bunlar kasden yapıldığında geçerlidir. Eğer unutularak yapılırsa, unutularak yenen yemeğe ve içmeye kıyasen oruca zarar vermez. İnsan vücuduna giren sinek veya toz orucu bozmaz. Çünkü bunlardan korunmak çok zordur. Diş etleri kanayıp tükürüğü necis olur da ağız yıkanıp temizlenmezse -tükürük bembeyaz olsa dahi- bu tükürüğü yutmak orucu bozar. Normal şekilde mazmaza (ağıza su vermek) ve istinşak (buruna su vermek) yapılırken boğaza kaçan su orucu bozmaz. Ancak mazmaza ve istinşak mübalağalı bir şekilde yapılır, ağıza alınan su gargara yapılırken boğaza su kaçarsa oruç bozulur. Çünkü Ramazan´da böyle yapmak yasaktır. Temizlenmesi mümkün olmayan bir yemek kalıntısı, kasıt olmaksızın tükürükle beraber içeri girerse oruç bozulmaz. Ancak dişlerin arasındaki yemek kalıntısının temizlenmesi mümkün olduğu halde temizlenmez de boğaza kaçarsa oruç bozulur. Yemeye veya içmeye zorlanan kimsenin orucu bozulmaz. Çünkü bunu kendi iradesiyle yapmamıştır. Boğaza birşey dönmese de kasden kusmak orucu bozar. Fakat kişi isteği dışında kusarsa, kusmuğun bir kısmı tekrar içeri girmiş olsa da orucu bozulmaz. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: . Oruçlu iken kendisine kusmak; galebe edip de kusan kimseye kaza yoktur. Fakat kendi kusarsa kaza etmelidir.[2> 3. Menisi akmasa dahi kasden cinsî münasebette bulunmak. Bunun delili şu ayettir: Fecrin beyaz ipliği, siyah ipliğinden ayrılıncaya kadar yeyin, için. Sonra gece oluncaya (güneş batıncaya) kadar orucu tamamlayın. Mescidlerde itikafta iken hanımlarınıza yaklaşmayın. (Bakara/187) Ayette geçen ´beyaz iplik´ten maksat, gün ışığı, ´siyah iplik´ten maksat ise gece karanlığıdır. Fecr ufukta yatay bir şekilde meydana gelen ve gecenin sona erdiğini gösteren ışıktır. Ayetteki ´onlara yaklaşmayın´ ibaresinden maksat, itikafta iken kadınlarla cinsel ilişkide bulunmamaktır. Eğer kişi unutarak hanımıyla cinsî münasebette bulunursa orucu bozulmaz. Bu, unutarak yeyip içmeye kıyas edilir. 4. İstimna İstimna kişinin hanımını öpmesi veya dokunması suretiyle veya el vasıtasıyla menisinin akmasıdır. Oruçlu iken bu kasden yapılırsa oruç bozulur. Ancak herhangibir sebepten ötürü isteği dışında olursa oruç bozulmaz. Karısını veya kocasını öptüğünde şehveti harekete geçecek olan kişinin bunu yapması tahrimen mekruhtur. Çünkü orucun ifsad olma tehlikesi vardır. Bu, kasden orucu ifsad etmeye çalışmak gibidir. Öpmekle şehveti harekete geçmeyen kişinin de öpmeyi terketmesi evlâdır. Hz. Aişe´den şöyle rivayet edilmiştir: ´Hz. Peygamber, oruçlu olduğu halde beni öperdi. Halbuki hanginiz Hz. Peygamber´in nefsine hâkim oluşu kadar nefsine hâkim olabilir?´[3> Âlimler, Hz. Aişe´nin sözünün şu anlama geldiğini söylemişlerdir: ´Sizin için hanımlarınızı öpmemek daha iyidir. Vehme kapılarak kendinizi Hz. Peygamber gibi saymaya kalkışmayın. Peygamber için mubah olan şeyin size de mubah olduğunu düşünmeyin. Çünkü Hz. Peygamber nefsine mâlikti; şehvetine kapılmaktan ve cinsî münasebette bulunmaktan emindi. Siz ise bunlardan hiçbir zaman emin olamazsınız´. 5. Hayız ve Nifas Hayız ve nifas, orucun sıhhatine mâni olan özürlerdir. Bu bakımdan günün bir kısmında hayız veya nifas olan kadının orucu bozulur ve daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir. Hz. Peygamber´e, kadının dininin nasıl noksan olduğu sorulunca, Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: Kadın hayız ve nifasîı olduğu zaman namazı terketmez mi, orucunu bırakmaz mı?[4> 6. Akıl ve şuuru kaybetmek ve dinden çıkmak Tecennün etmek (delirmek) ve dinden çıkmak (irtidad), orucun sıhhatine manidir, Çünkü bunlar, kişiyi mükellef olmaktan çıkarır. Ayrıca oruçlu kimse, orucu ifsad edecek şeylerden kaçınmalıdır ki orucu sahih olsun. Oruç, fecrin tulûundan başlar, güneşin batışına kadar devam eder. Eğer oruçlu bir kimse, fecrin doğmadığını zannederek orucu bozan şeylerden birini yaparsa, sonra da fecrin doğduğu anlaşılırsa orucu bozulur. Ancak Ramazan ayının hürmetine binaen o gün akşama kadar birşey yeyip içmemeli ve daha sonra da orucunu kaza etmelidir. Yine günün sonunda güneşin battığını zannederek iftar eden kişinin -güneşin batmadığı anlaşılırsa- orucu bozulur. Daha sonra orucunu kaza etmesi gerekir. Orucu bozanlardan cinsel ilişki dışındakiler için sadece bir gün kaza orucu gerekir. Ancak cinsel ilişkiye girenlerin hem kaza hem de 2 ay keffaret orrucu tutmaları lazımdır. [1> Müslim/1155, Buharî/1831, (Ebu Hüreyre´den) [2> Ebu Dâvud/2380, Tirmizî/720 ve başka muhaddisler, (Ebu Hüreyre´den) [3> Müslim/1106 [4> Buharî/298, Müslim/80, (Ebu Said´den) Selam ve dua ile... Sorularla İslamiyet Editör | |
Konu Sahibi Arın 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Azerinin aşkı :) | Serbest Kürsü | Filistin | 6 | 2582 | 21 Mayıs 2009 18:27 |
Futbol dini !.. | Serbest Kürsü | NUR | 2 | 2060 | 21 Mayıs 2009 18:24 |
ZİMEN DEFTERİ NEDİR BİLİYOR MUSUNUZ ? | Serbest Kürsü | Arın | 0 | 1826 | 21 Mayıs 2009 17:08 |
DUALARINIZ KABUL OLMUYORSA.. | Serbest Kürsü | inzar | 1 | 1812 | 21 Mayıs 2009 12:03 |
MEŞHURLARIN OKUMA ALIŞKANLIKLARI | Serbest Kürsü | Arın | 0 | 1749 | 21 Mayıs 2009 11:56 |
09 Eylül 2008, 23:58 | Mesaj No:2 |
Medineweb Site Yöneticisi Durumu: Medine No : 1 Üyelik T.:
14Haziran 2007 | Cvp: Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu?
iftar ile imsak arası dışında ramazanda cinsel ilişki dışında kefaret yoktur. tertip şudur..: 1-köle azat edecek 2-61 gün aralıksız oruç tutacak(58 gün tutsa bir ara verse yeniden başa dön) 3-61 fakire günlük bir fıtra verecek(toplam 61 fıtra 600 ytl civarı) not:tertip şarttır..güce göre yani..köle olmadığına göre böylelerini 61 gün selam söyler.. |
13 Nisan 2023, 22:46 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 59105 Üyelik T.:
03 Şubat 2018 |
Şafii mezhebine göre bilerek yeyip içmek orucu bozar ama bunun için keffaret gerekmez. Ancak böyle bilerek yeyip içen kimsenin, günün kalan kısmını oruçlu geçirmesi ve ayrıca bir gün kaza etmesi gerekir. Ramazanda oruçlu bulunan kişiye, oruçluyken sadece cinsel ilişkiye girmekten dolayı keffaret ve tazir gerekir. Ramazan dışında tutulan nafile, adak, kaza veya keffaret orucu tutanların cinsel ilişkiye girmesiyle oruç bozulsada keffaret ve tazir gerekmez.
__________________ Ben yalnızca sevdiklerimden korkarım. Çünkü beni sadece onlar incitebilirler |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Şafii mezhebine göre Orucu Bozan Şeyler | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 13 Nisan 2023 23:13 |
Şafii mezhebine göre Orucun Kazası, Fidye ve Kefaret | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 12 Nisan 2023 18:24 |
Şafii mezhebine göre nafile oruç | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 12 Nisan 2023 18:21 |
Şafii mezhebine göre bilerek orucu yemek kefaret gerektiriyor mu? | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 12 Nisan 2023 18:20 |
Şafii mezhebine göre Mekruh Olan Oruç | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 12 Nisan 2023 18:18 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|