|
Konu Kimliği: Konu Sahibi umut628,Açılış Tarihi: 26 Mayıs 2014 (18:57), Konuya Son Cevap : 26 Mayıs 2014 (23:54). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
26 Mayıs 2014, 18:57 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 24048 Üyelik T.:
01 Ocak 2013 | 2014 Yılı MBSTS soru ve cevap anahtarı 2014 Yılı MBSTS soru ve cevap anahtarı arkadaşlar soru ve cevap anahtarı Diyanet insan kaynakları duyuru bölümünde yayınlandı
__________________ O yüz , her hattı tevhid kaleminden bir satır; O yüz ki , göz değince Allah ' ı hatırlatır. |
Konu Sahibi umut628 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
ego - uşaklar ve efendiler! | Şiirler ve Şairler | umut628 | 0 | 2217 | 29 Ekim 2014 20:49 |
Sobadaki Hikmet | Serbest Kürsü | Allahın kulu_ | 5 | 2273 | 28 Ekim 2014 22:35 |
Insanlık için bir göz yaşı | Gönülden Dökülen Nağmeler | Kara Kartal | 4 | 2227 | 28 Ekim 2014 22:02 |
Din, savaş ve zulüm… | Serbest Kürsü | umut628 | 0 | 1934 | 02 Ekim 2014 23:11 |
Ey Allah'ın Kulları! Düşman Olun. Acımayın... | Serbest Kürsü | Allahın kulu_ | 1 | 2300 | 01 Ekim 2014 22:06 |
26 Mayıs 2014, 21:27 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 43 Üyelik T.:
03 Temmuz 2007 | Cevap: 2014 Yılı MBSTS soru ve cevap anahtarı DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 1 / 16 KUR’AN-I KERİM – TEFSİR Soru Adedi 15 1. “Câmiu’l-beyân an te’vili’l-Kur’ân” adlı eser aşağıdaki müelliflerden hangisine aittir? A) Fahruddin er-Râzi B) İbn Cerîr et-Taberî C) Kâdî Beydâvî D) Zemahşeri . 2إِذْ قَال لِأ بِيهِ يَا أَبَتِ لِمَ تَعْبُدُ مَا لا يَسْمَعُ وَلا يُبْصِرُ وَلا يُغْنِي عَنكَ شَيْئًا “Bir gün babasına şöyle demişti: Babacığım! Duymayan, görmeyen ve sana hiçbir fayda sağlamayan bir şeye niçin taparsın?” ayetinde Hz. İbrahim’i, babasına bu şekilde hitap etmeye sevk eden amil aşağıdakilerden hangisidir? A) Aciz bırakma B) Nefret C) Sevgi D) Tahrik 3. Kur’an-ı Kerim’de “cehennem”, “nâr”, “hutame”, “cahîm” gibi aynı manayı ifade eden lafızlara ne ad verilir? A) Nezâir B) Vücûh C) Mübeyyen D) Müşkil أَوَلَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأرْ ض بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُم . 4 Ayetinin meali aşağıdakilerin hangisinde tam ve doğru olarak verilmiştir? A) Gökleri ve yeri yaratan Allah onların huyunu da yaratmaya kadir değil midir? B) Onların benzerini yaratan Allah gökleri ve yeri de yaratmaz mı? C) Allah ki, gökleri ve yeri yaratmıştır. Yeni bir milleti yaratamaz mı? D) Gökleri ve yeri yaratan Allah onların benzerini yaratmaya kadir değil mi? يَا اَيُّهَا الَّذينَ اٰمَنُوا لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسٰى اَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسٰى اَنْ . 5 يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلا تَلْمِزُوا اَنْفُسَكُمْ وَلا تَنَابَزُوا بِالألْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الإيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَاُ و لئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ Ayetinde aşağıdaki hususlardan hangisine değinilmemiştir? A) Birbirini karalamak B) İftira etmek C) Kötü ad takmak D) Alay etmek DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 2 / 16 6. “Biz insanın önceden yapıp ettiklerine bakacağı, inkarcının da “Keşke toprak olsaydım.” diyerek dövüneceği gün gerçekleşecek olan yakın bir azaba karşı sizi uyardık.” ayet-i kerimesinde esas vurgulanmak istenen husus aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsanın yapıp ettikleriyle övünmesi B) Azabın dünyada da gelebileceği C) Bütün canlıların toprak olacağı D) Kâfirin pişmanlığı 7. I- فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هٰذَا الْب يْتِ (Şu evin Rabbine kulluk ediniz.) II- وَلا يَحُضُّ عَل ى طَعَامِ الْمِ سْكينِ (Yoksula yedirmeyi özendirmez.) III- لا اَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (Ben sizin tapmakta olduğunuz şeylere tapmam.) IV- مَا اَغْنٰى عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَ سَبَ (Ona ne malı fayda verdi ne de kazandığı şeyler.) Yukarıda sırasıyla “Kurayş, Mâûn, Kafirun ve Tebbet” surelerinden ayetler ve bu ayetlerin anlamları verilmiştir. Bu ayetlerden hangisinin anlamı yanlış verilmiştir? A) I B) II C) III D) IV 8. Aşağıdakilerden hangisi “Duhâ” suresinde peygamberimiz için doğrudan zikredilen nimetlerden biri değildir? A) Cenab-ı Hakk’ın onu terk etmemesi B) Fakirken zengin kılınması C) Yetim iken korunması D) Gecenin şerrinden emin kılınması 9. Aşağıdaki surelerin hangisinde “insanın en güzel bir şekilde yaratıldığına” değinilmiştir? A) İnşirah B) Beyyine C) Tîn D) Zilzal 10. Kur’an-ı Kerim’i okuyuş şekillerinden biri olan “hadr” ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Hadr okuyuşunda medd-i munfasıl bir elif miktarı uzatılır. B) Hadr okuyuşunda medd-i muttasıl bir elif miktarı uzatılır. C) Vasl ile okuyuş tercih edilir. D) Harekelerin “hazf” yapılmaksızın okunmasına dikkat edilir. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 3 / 16 11. Aslî med üzerine ziyadeyi gerektiren bir sebebe mebni meydana gelen medde “fer’î med” denir. Aşağıdaki kelimelerden hangisi “fer’î med”e örnek teşkil etmez? A) أُولَئِكَ B) الحَْاقَّة C) الرَّحِيمِ (vakıf hali dikkate alındığında) D) إِيَّاكَ (vasl hali dikkate alındığında) فَمَا زَا لَتْ تِلْكَ . 12 cümlesindeki altı çizili kelimelerde hangi tecvid kuralı uygulanır? A) İdğam misleyn B) İdğam bilâğunne C) İdğam mütekaribeyn D) İdğam mütecaniseyn وَاسْتَغْفِ ر لِذَنبِكَ . 13 cümlesindeki altı çizili kısım nasıl okunur? A) İdğam mütekaribeyn ile B) İdğam mütecaniseyn ile C) İdğam uygulanmadan D) İdğam bila ğunne ile كهيعص . 14 ayetinde sırasıyla hangi tecvid kuralları uygulanır? A) medd-i lazım, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lazım, ihfa, medd-i lazım B) medd-i lazım, medd-i lazım, medd-i lazım, medd-i lazım, ihfa, medd-i lazım C) medd-i lazım, medd-i tabîî, medd-i lazım, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazım D) medd-i lazım, medd-i tabîî, medd-i tabîî, medd-i lîn, ihfa, medd-i lazım 15. “Kim iyi bir uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davranışın hem de kıyamete kadar onu örnek alan kimselerin sevabı verilir. Yine kim kötü bir uygulamaya öncülük ederse, kendisine hem o davranışın hem de kıyamete kadar onu örnek alan kimselerin günahı yüklenir.” hadis-i şerifi aşağıdaki ayetlerin hangisiyle doğrudan alakalıdır? A) وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ B) وَإِن كُلٌّ لَمَّا جمَِيعٌ ل دَيْنَا مُحْضَ رُونَ C) لِيَغْفِرَ لَكَ اﻟﻠﻪَُّ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ D) وَأَسِرُّوا قَوْلَكُمْ أَوِ اجْهَرُوا بِهِ DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 4 / 16 AKAİD Soru Adedi 10 16. “Gözle görülen ve varlığı kabul edilen canlı cansız bütün kâinatın kendi kendine var olamayacağı ve mevcudiyetini sürdüremeyeceği” önermesinden hareketle yapılan isbat-ı vacip delili aşağıdakilerden hangisidir? A) Hareket B) Nizam C) Hudus D) İhtira‛ 17. Aşağıdakilerden hangisi Eş‛ari ve Maturidi ekolleri arasında ihtilaf edilen konulardan biri değildir? A) Dini tebliğ olmasa da kişinin, Allah’a iman ile sorumlu olup olmadığı B) Tekvin sıfatının müstakil bir sıfat olup olmadığı C) İyi ve kötü, güzel ve çirkinin akıl ile bilinip bilinemeyeceği D) Maktulün kendi eceli ile ölüp ölmediği 18. Osmanlı medreselerinde akaid ile ilgili ders kitabı olarak okutulan Teftâzânî’nin şerh ettiği metin aşağıdaki alimlerden hangisine aittir? A) Ömer en-Nesefî B) Sirâceddin el-Ûşî C) Nureddin Sâbûnî D) İbnu’l-Humâm 19. Aşağıdakilerden hangisi “Selefiyye”nin görüşlerinden biri değildir? A) Akaid sahasında akla rol vermemek B) Haberi sıfatları zatı-ı ilahiyeye yakıştığı şekliyle tevil etmek C) Müteşâbih kabilinden ayet ve hadislerinden ne kastedildiğini Allah’a havale etmek D) Akaid ile ilgili hükümlerde ayet ve hadislerle yetinmek 20. Müstakil manalar diye bilinen “meâni sıfatlar”dan zat-ı ilahiyyeyi tecrit etmek anlamına gelen kelamî kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Tenzîh B) Takdîs C) Ta‛tîl D) Teb‛îd 21. Aşağıdakilerden hangisi Allah’ın fiili sıfatları arasında yer almaz? A) Var olma B) Rızıklandırma C) Yaratma D) Hidayet etme 22. Aşağıdakilerden hangisi peygamberlerin gönderiliş amaçlarından biri değildir? A) Yüce Allah’a ait bir takım isim ve sıfatları açıklama B) İmanın pratik yansıması olan ibadetleri öğretme C) Ahirette insanların “Bilmiyorduk.” şeklindeki mazeretlerinin önünü alma D) Kıyamete kadar insanların karşılaşacağı tüm problemlerin hükmünü açıklama DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 5 / 16 23. “Allah’a iman, Allah’ın var ve bir olduğuna bütün üstünlük sıfatlarıyla nitelenmiş, noksan sıfatlardan uzak ve yüce olduğuna inanmaktır. Bir başka deyişle Allah hakkında vacip, caiz ve imkânsız sıfatları bilip öylece kabul etmektir.” Bu bilgilere göre aşağıdakilerden hangisi Yüce Allah için caiz sıfatlar kategorisinde değerlendirilemez? A) Peygamber göndermesi B) İnsanları rızıklandırması C) Kâinattaki her şeyi bilmesi D) Melekleri var etmesi 24. “Zihnen varlığı kabul edilen, kalben kendisine bağlanılan yüce kudrete karşı bazı davranışları yapma yükümlülüğüdür.” ifadesiyle dinin hangi unsuru açıklanmıştır? A) Zihnî B) Hissî C) İctimâî D) Taabbudî 25. “Kalben inanan ve inancını diliyle söyleyen, fakat çeşitli sebeplerle ameli terk eden, dolayısıyla şirk ve küfür dışında büyük günahlardan birini işleyen (fâsık, fâcir) kimse, günahı helal saymıyorsa mümindir. Fakat büyük günah işlediği için ceza görecektir. Ancak bu kimse için tövbe kapısı açıktır. Yüce Allah böyle bir kimseyi dilerse affeder, kendisine şefaat edilmesine izin verir. Dilerse günahı ölçüsünde cezalandırır. Neticede kalbinde iman bulunduğu için cennete girer.” ifadelerinden aşağıdakilerden hangisi çıkartılamaz? A) Fasık kimse işlediği günahın cezasını mutlaka görecektir. B) İşlediği günahı helal sayan, mümin değildir. C) Günahkarlar için ahirette şefaat edilmesi mümkündür. D) Kalbinde iman olan kimse cehennemde ebedi kalmayacaktır. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 6 / 16 FIKIH Soru Adedi 25 26. Aşağıdaki fıkıh kitaplarından hangisi dört mezhebin görüşlerini ihtiva etmesi bakımından diğerlerinden farklıdır? A) el-İhtiyâr li ta‛lîli’l-muhtâr B) Bidâyetü’l-müctehid C) Muğni’l-muhtâc D) el-Hidâye şerhu bidâyeti’l-mübtedî 27. “Kumarhane işletmecisine işyeri kiralamak caiz değildir.” görüşünde olanların dayandığı şer’i delil aşağıdakilerden hangisidir? A) İstishâb B) Şer’u men kablena C) Seddi zerâi‛ D) Örf 28. “Celbu’l-menfaa” ve “defu’l-mefsede” şeklinde özetlenen şer’i delil aşağıdakilerden hangisidir? A) İstislâh B) Kıyas C) İcma D) Kavlü’s-sahabi 29. Abdest aldığını kesin olarak bilen ancak abdestini bozduğu konusunda tereddüt eden kimsenin abdestli olduğunu söylemek, öncelikle aşağıdaki şer’i delilerden hangisine dayanır? A) Kıyas B) Örf C) Kitap D) İstishâb 30. Küçük abdest bozduktan sonra idrar yolunda kalabilecek idrar damla ve sızıntılarının tamamen kesilmesi için bir süre bekleyip, bundan sonra vücuttaki idrar sızıntılarını temizleme işlemine fıkıh dilinde ne ad verilir? A) İstinşak B) İstinca C) İstibra D) İstiska 31. Abdestin farzlarının ayette sayılan sıraya uygun yapılması anlamına gelen “tertîb”in farz olduğu mezhepler aşağıdakilerden hangisinde birlikte ve doğru olarak verilmiştir? A) Mâlikî ve Hanbelîler B) Şâfiî ve Hanbelîler C) Şâfiî ve Hanefîler D) Hanefî ve Malikîler DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 7 / 16 32. Vakit namazlarının öncesi veya sonrasında düzenli olarak kılınan sünnet namazlara ne ad verilir? A) Revâtib B) Regaib C) Fedâil D) Gayr-i müekked 33. Hanefî mezhebine göre aşağıdaki vakitlerin hangisinde nafile namaz kılmak mekruh değildir? A) Sabah namazını kıldıktan sonra güneş doğuncaya kadar B) İkindi namazını kıldıktan sonra güneş batıncaya kadar C) Yatsı namazını kıldıktan sonra imsak vaktine kadar D) Akşam namazının farzından önce 34. Hanefilere göre aşağıdakilerden hangisi namazın vaciplerinden biri değildir? A) Farz olan fiillerin sırasına riayet etmek B) İftitah tekbirini alırken elleri yukarı kaldırmak C) Secdede alın ile birlikte burnu da yere koymak D) Namazların gerek ilk, gerekse son oturuşunda teşehhütte bulunmak yani Tahiyyât'ı okumak 35. Aşağıdakilerden hangisi Hanefîler’e göre hutbenin sahih olmasının şartlarından değildir? A) Vakit içinde okunması B) Namazdan önce olması C) Cemaatin huzurunda irad edilmesi D) Arapça olması 36. Cenazenin tabuta konulup namazın kılınacağı yere ve namazdan sonra kabristana götürülürken eşlik edilmesine ne ad verilir? A) Telkîn B) Tekfîn C) Teşyî D) Teçhîz 37. Şafiî mezhebine göre aşağıdaki oruçlardan hangisine imsak vaktine kadar niyet edilmesi ve tutulacak orucun belirlenmesi gerekmez? A) Nafile oruçlar B) Ramazan orucu C) Adak orucu D) Kaza orucu 38. Aşağıdakilerden hangisi zekatın geçerlilik şartlarından biridir? A) Nisab B) Havelânü'l-havl C) Nemâ D) Niyet DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 8 / 16 39. 160 koyun için ödenecek zekat aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) 1 koyun B) 2 koyun C) 3 koyun D) 4 koyun 40. Aşağıdakilerden hangisi bir kimsenin kurban kesmekle mükellef olabilmesi için aranan şartlardan biri değildir? A) Müslüman olmak B) Büluğa ermiş olmak C) Hasta olmamak D) Yolcu olmamak 41. Aşağıdaki keffâret türlerinin hangisinde iki ay peş peşe oruç tutulması bir seçenek olarak yer almaz? A) Oruç bozma kefareti B) Yemin kefareti C) Zıhar kefareti D) Adam öldürme kefareti 42. Hanefilere göre aşağıdakilerden hangisi geçerli bir adak değildir? A) Ezan okumayı adamak B) Namaz kılmayı adamak C) Kurban kesmeyi adamak D) Sadaka vermeyi adamak 43. Aşağıdakilerden hangisi İslam aile hukukunda evlilik engellerinden biri değildir? A) Kan hısımlığı B) Sıhriyet C) Süt hısımlığı D) İhtilaf-ı dâr 44. Miktarı belirlenmeyen mehre ne ad verilir? A) Mehr-i müsemma B) Mehr-i misil C) Mehr-i muaccel D) Mehr-i müeccel 45. İslam hukukunda cenine karşı bir cinayet işlenmesi halinde ödenmesi gereken cezai tazminata ne ad verilir? A) Diyet B) Fidye C) Gurre D) Erş DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 9 / 16 HAC VE UMRE Soru Adedi 10 46. Şeytan taşlama esnasında cemreler arasında tertibe uymayan bir kimse hakkında aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur? A) Hanefilere göre tertip sünnet olduğundan herhangi bir şey gerekmez. B) Şafilere göre tertip sünnet olsa da taşları yeniden atması gerekir. C) Hanefilere göre tertip vacip olduğundan dem gerekir. D) Şafilere göre tertip vacip olduğundan taşları yeniden atsa da dem gerekir. 47. Arafat vakfesi ile ilgili aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur? A) Arafat meydanında vakfeye niyet etmeyen bir kimsenin vakfesi geçersizdir. B) Vakfe yapabilmek için kişide guslü gerektiren bir durum olmamalıdır. C) Vakfe yapan kişinin bilincinin açık olması gerekir. D) Cebel-i Rahme üzerinden helikopter ile geçen kişinin vakfesi geçerlidir. 48. Temettu haccı yapmak üzere umre ihramına girdikten sonra umreyi yapamadan âdet gören ve Arafat’ta vakfe zamanında da âdeti devam eden bir kadın hakkında, aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur? A) Hanefilere göre, umre yapmadan Arafat’a gider, hacdan sonra umresini kaza eder ve dem kesmesine gerek yoktur. B) Hanefilere göre umresini iptal eder, hac ihramına girer ve Arafat’a gider. C) Şafilere göre haccı ifrada dönüşür, doğrudan Arafat’a çıkar, daha sonra da umre yapması gerekmez. D) Şafilere göre kıran haccına niyet eder, Arafat dönüşünde hac ve umre niyetiyle iki tavaf ve iki sa’y yapar. 49. Dört mezhebe göre hacda saçların tıraş edilmesi ile ilgili aşağıdaki hükümlerden hangisi yanlıştır? A) Saçların tıraş edilmesi veya kısaltılmasının miktarı hakkında görüş birliği vardır. B) Kadınların saçlarını tıraş etmeyip kısaltmaları konusunda görüş birliği vardır. C) Saçların asgari tıraş edilme miktarı, abdestte başı mesh etmedeki asgari miktar ile aynıdır. D) Saçların tamamının tıraş edilmesi Hanefi ve Şafilere göre sünnet, Maliki ve Hanbelilere göre vaciptir. 50. Hac ve umrede kurallara aykırı davranışlardan kaynaklanan cezalarla ilgili aşağıdaki hükümlerden hangisi doğrudur? A) Doğrudan Medine'ye gitmek üzere Cidde'ye gelen ancak her hangi bir sebeple Mekke'ye gitmek durumunda kalan kimse, mikat mahallini ihramsız geçtiğinden dolayı dem gerekir. B) Bir kimse, avret yerleri açık olarak tavaf etse ittifakla tavafı geçersiz olur, yeniden tavaf etmesi gerekir. C) İlk tehallülden sonra henüz ziyaret tavafını yapmadan önce cinsel ilişkide bulunan kimsenin Hanefi ve Şafii mezheplerine göre haccı bozulmaz, ancak dem gerekir. D) Kına, koku cinsinden sayılmadığı için ittifakla ceza gerektirmez. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 10 / 16 HADİS Soru Adedi 10 إنَّما الأَعمالُ بالنِّيَّات، وإِنَّمَا لِكُلِّ امرئٍ مَا نَوَى ، فمنْ كانَتْ هجْرَتُهُ إِلَى لله ورَسُولِهِ فهجرتُه إلى لله . 51 ورسُولِهِ، ومنْ كاَنْت هجْرَتُه لدُنْيَا يُصيبُها أَو امرَأَةٍ يَنْكحُها فهْجْرَتُهُ إلى ما هَاجَر إليْهِ hadis-i şerifinde anlatılan hususlarla, aşağıdaki ayetlerin hangisi doğrudan ilişkili değildir? A) وَمَا أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اﻟﻠﻪََّ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّ لاةَ وَيؤُْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ B) وَلْتَكُنْ مِ نكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الخَْيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَي نْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وأُ ولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ C) لَنْ ينََالَ اﻟﻠﻪََّ لحُُومُهَا وَلا دِمَاؤُهَا وَلَكِنْ ينََالُهُ التَّقْوَى مِنْكُ مْ D) قُلْ إِنْ تُخْفُوا مَا فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تبُْدُوه يعَْلَمْهُ ا ﻟﻠﻪُ 52. Rasûlullah (s.a.s.) şöyle buyurmuştur: “İnsanoğlunun bir vadi dolusu altını olsa, bir vadi daha ister. Onun gözünü topraktan başka bir şey doyurmaz. Ama Allah, tövbe edenin tövbesini kabul eder.” Yukarıdaki hadisten aşağıdaki hükümlerden hangisi çıkarılamaz? A) Günahlar insanın mânevî dünyasını perişan ettiği gibi, dünya malına duyulan aşırı hırs da insanın geleceğini perişan eder. B) Çok kazanma duygusu insanı yaratılış gayesinden uzaklaştırmadığı sürece faydalı olabilir. C) Açgözlülük hastalığından kurtulmanın çaresi; Allah’a yalvarmak, günahlarını bağışlaması için ona yönelmektir. D) İnsanın yaratılışı icabı, ölünceye kadar dünya malı için çalışması bir gerekliliktir. لا يتَمنينَّ أَحدُكُمُ الْمَوْتَ لِضُرٍّ أَصَابَهُ، فَإِنْ كَانَ لا بُدَّ فاعلا فليقُل : ال لَّهُمَّ أَحْيني ما كَانَت الحْيا ةُ خَير اً لي . 53 وتوفَّني إِذَا كَانَتِ الْوفاَةُ خَيْراً لِي hadis-i şerifindeki altı çizili yerlerin hangisinin manası aşağıdaki seçeneklerde bulunmamaktadır? A) Mutlaka böyle bir şey yapacaksa B) Temenni etmesin C) Başına bir musibet geldi diye D) Yaşamak hayırlı olduğu sürece إِنَّ الصِّ دْقَ يَهْدِي إِلَى الْبِرِّ وَإِنَّ الْبِرَّ يَهْدِي إِلَى الجَنَّةِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ ليصْ دُقُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ صِدِّيق اً، إِنَّ . 54 الْكَذِبَ يَهْدِي إِلَى الفجُورِ وَإِنَّ الفجُورَ يَهْدِي إِلَى النَّارِ، وَإِنَّ الرَّجُلَ لَيَكْذِ بُ حَتَّى يُكتَبَ عِنْدَ اﻟﻠﻪَِّ كَذَّاب اً Yukarıdaki hadisle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Doğruluk teşvik edilmekte, yalandan uzak kalınması istenmektedir. B) Doğrularla beraber olan bir insan, hiçbir zaman yanlış yapmaz. C) Dürüstlük insanı Allah katında çok yüksek bir mertebeye yükseltir. D) Mükâfat ve cezâ, kulun yaptığı iyi ve kötü amellere göre söz konusu olur. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 11 / 16 يقولُ اﻟﻠﻪَُّ عزَّ وجَلّ : مَنْ جاءَ بِالحَسَنَةِ ، فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِها أَوْ أَزْيَدُ ، ومَ نْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ ، فَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ . 55 سَيِّئَةٌ مِثْلُهَا أَوْ أَغْفِرُ . وَمَنْ تَقَرَّبَ مِنِّي شِبْراً ، تَقَرَّبْتُ مِنْهُ ذِرَاع اً ، ومنْ تَقَرَّبَ مِنِّي ذرَاعاً، تَقَرَّبْتُ مِ نهُ باعاً، وَمَنْ أَتاني يمشي ، أَتَيْتُهُ هَرْولَةً ، وَمَنْ لَقِيَني بِقُرَابِ الأَرْضِ خَطِ يئَةً لاَ يُشْرِكُ بِي شَيْئاً، لَقِيتُه بمثْلِها مغْفِرَة Bu hadisle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir? A) Allah kulların yaptığı iyilikleri karşılıksız bırakmaz. B) Allah yapılan iyiliklere misliyle karşılık verir. C) Allah yapılan kötülüklere iki katıyla karşılık verir. D) Allah kendisine şirk koşanı tevbe etmese de affeder سَبْعَةٌ يُظِلُّهُمُ اﻟﻠﻪَُّ في ظِلِّهِ يَوْمَ لا ظِلَّ إلاَّ ظِلُّهُ : إِمامٌ عادِلٌ وشابٌّ نَشَأَ في عِبَادَةِ اﻟﻠﻪَّ تَعالى وَرَجُلٌ ق لْبُهُ . 56 مُعَلَّق بالمسََاجِدِ وَرَجُلانِ تَحَابَّا في اﻟﻠﻪَّ اجتَمَعا عَلَيهِ وتَفَرَّقَا عَلَيهِ وَرَجَلٌ دَعَتْهُ امْرَأَةٌ ذَاتُ مَنْصِبٍ وَجمَالٍ فَقَالَ : إِنيّ أَخافُ اﻟﻠﻪَّ ورَجُلٌ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةَ فأَخْفاها حتَّى لاَ تَعْلَمَ شِم الهُ ما تُنْفِقُ يَمِينهُ ورَجُلٌ ذكََرَ اﻟﻠﻪَّ « خالِياً فَفَاضَتْ عَيْنَاه hadisinde haber verildiği üzere; kıyamet gününde Allah Teâlâ, başka bir gölgenin bulunmadığı bir günde yedi sınıf insanı arşının gölgesinde barındıracaktır. Aşağıdakilerden hangisi bu yedi sınıftan biri değildir? A) Allah’a ibadet ederek yetişen genç B) Gönlü mescidlere bağlı olan kişi C) Allah rızasına uygun ortaklık yapan iki tâcir D) Tenhâda Allah’ı anıp gözyaşı döken kişi 57. Aşağıdakilerden hangisi râvinin adaletine taalluk eden ta'n sebeplerinden biridir? A) Bid'atu'r-râvi B) Muhalefetu'r-râvi C) Vehmu'r-râvi D) Fuhş-ı galatı'r-râvi 58. Aşağıdaki müelliflerden hangisinin “musannef” türü hadis eseri vardır? A) Ahmed b. Hanbel B) İbn Ebî Şeybe C) Ebu Dâvûd D) Beyhâkî DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 12 / 16 59. Hadislerin tedvin ve tasnif edilmesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Hadisler ilk önceleri sadece musannef tarzında tasnif edilmiştir. Müsned tarzındaki tasnif ise hicrî 400’den sonra olmuştur. B) Kütüb-i sitte hicrî II. asırda tasnif edilmiştir. C) Hadisleri toplama faaliyetlerinde kullanılan kitabet, tedvin ve tasnif kelimeleri eş anlamlıdır. D) Hadis alimlerine göre hadisleri ilk tedvin etmeye başlayan kişi İbn Şihâb ez-Zührî, onun faaliyetlerine resmi hüviyet kazandıran da Ömer b. Abdulaziz olmuştur. 60. Buhârî'nin “Sahîh”ine hâs bir özellik olan ve daha ziyade bab başlarında yer verdiği ta'lîkin sebebi kesin olarak bilinmezse de, bazı hadis alimleri, bunun için bir takım sebepler zikretmişlerdir. Aşağıdakilerden hangisi bu sebepler arasında yer alır? A) Buhârî’nin ta'lîk yoluyla zikrettiği hadîs, sika râvilerin muttasıl rivayetlerine muhalif ise, şazz duruma düşmemek için bu hadisi muallak olarak zikretmiştir. B) Eğer bir hadîs, fıkhî konuların işlendiği bir babda nakledilmişse, Buhârî, aynı hadîsi bâb başında vermek istediğinde, o hadisin isnadını tekrar vermek lüzumunu duymamıştır. C) Buhârî, rivayet ettiği hadisin senedindeki bir inkitaı gizlemek için, bu hadisin isnâdını tamamen hazfetmiştir. D) Buhari, muallak hadîslerin senedindeki ravilerde bulunan adalet yönüyle kusuru gizlemek için bu hadisleri talikan zikretmiştir. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 13 / 16 SİYER-AHLAK Soru Adedi 10 61. Aşağıdakilerden hangisi en eski sîret müelliflerindendir? A) Mevlâna Şiblî B) Mubârekfûrî C) İbn Hişâm D) Muhammed Hamidullah 62. İslam’a ilk davet ve ilk Müslümanlarla ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) İlk Müslümanlar arasında zengin ailelerin çocukları yoktu. B) Hz. Peygamber’e ilk inanan kimse Hz. Hatice idi. C) İlk Müslümanlardan bazıları Hz. Ebû Bekir’in daveti ile İslam’ı kabul etmişlerdi. D) İlk Müslümanlar genellikle genç kimselerden oluşuyordu. 63. Habeşistan’a hicretler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) İlk hicret peygamberliğin 5’inci yılında gerçekleşmiştir. B) İkinci hicret, Cafer b Ebi Talib’in başkanlığında olmuştur. C) Amr b. Âs ve Abdullah b. Ebû Rebîa’nın, Müslümanların buradan çıkarılmalarını sağlamakla görevli elçiler olarak gönderilmesi ikinci hicretten sonradır. D) Medine’ye hicretten hemen sonra Habeşistan’a gidenlerin hepsi Medine’ye dönmüşlerdir. 64. Hz. Peygamber'in Mekke dönemindeki mesajı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Tevhid inancı üzerinde yoğunlaşmıştır. B) Ahlakla ilgili temel esaslar konulmuştur. C) Ağırlıklı olarak muamelata dair konular işlenmiştir. D) Geçmiş peygamberlerin kıssalarına yer verilmiştir. 65. Bedir Gazvesi ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Savaş esirlerinin tamamı karşılıksız serbest bırakılmıştır. B) Hz. Peygamber, Müslümanları savaş alanına ashabın görüşü doğrultusunda yerleştirmiştir. C) Kur’an-ı Kerim’de bu savaştan “yevmü’t-teğâbün” şeklinde bahsedilmektedir. D) Bedir Gazvesi’nde Müslümanların sayısı yedi yüzdür. 66. Hz. Peygamberin Veda Haccı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur? A) Hicretin sekizinci yılında yapılmıştır. B) Hz. Peygamber hayatta iken Müslümanların yaptığı ilk hacdır. C) Arafat’ta, akşam ve yatsı namazlarını birleştirerek kılmıştır. D) Hz. Peygamber’in ilk haccıdır. 67. Hz. Peygamber’in Medine’ye hicreti ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Hz. Peygamber’in kızları ve eşlerinin hepsi kendisinden önce Medine’ye hicret etmiştir. B) Hicretten sonra Medine’de yaşayan Müslümanların nüfus sayımı yapılmıştır. C) Hicretten sonra Müslümanlar arasında kardeşleştirme akdi yapılmıştır. D) Hz. Peygamber, ilk Cuma namazını yolculuk esnasında Medine’ye gelmeden önce kıldırmıştır. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 14 / 16 68. Aşağıdakilerden hangisi Medine’ye hicretten önce gerçekleşmiştir? A) Necran Hristiyanları ile mübahele B) Orucun farz kılınması C) İsrâ ve Mirâc D) Recî Olayı 69. Sadece “kırıcı, üzücü ve dargınlığa sebebiyet veren sözleri birinden diğerine taşımayı” ifade eden en uygun kavram aşağıdakilerden hangisidir? A) Gıybet B) Nemîme C) İftira D) Kizb 70. Ahlak konusundaki hadisler ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Hadis kitaplarında “kitabu’l-birr” isimli bölümler özellikle ahlak konulu hadisleri içerir. B) “Kırk hadis” külliyatının başta gelen konuları genelde ahlakla ilgilidir. C) Buhari’nin Edebü’l-müfred’i, ahlaka dair hadisleri ihtiva etmektedir. D) Tirmîzî’de ahlak hadislerini içeren bölüm yoktur. DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 15 / 16 GENEL KÜLTÜR-BAŞKANLIĞIN HİZMET ALANI Soru Adedi 10 71. Hıristiyanlıkta Ortodoks Kilisesinde din adamlarının en yüksek rütbesi ve temsil makamı aşağıdakilerden hangisidir? A) Kardinallik B) Papalık C) Patriklik D) Rahiplik 72. İngiliz Kraliyet Hanedanının desteğiyle gelişen ve özellikle İngilizlerin mensup olduğu Hıristiyanlık mezhebi aşağıdakilerden hangisidir? A) Anglikanizm B) Kalvinizm C) Metodistler D) Yehova Şahitleri 73. XVI. asırda reform ve felsefi reaksiyon hareketlerini yaşayan Avrupa’da Katolikliğe yeni bir dinamizm kazandırmak için oluşturulan ve yeni ülkelerde başka toplumları Hıristiyanlığa davet etmek için dışa dönük bir çalışma yöntemi izleyecek şekilde örgütlenen Hıristiyan tarikatı aşağıdakilerden hangisidir? A) Sabataycılık B) Cizvitler C) Kabalacılar D) Zwinglianizm 74. Mirza Gulam Ahmed tarafından XIX. yüzyılın sonlarına doğru Hindistan'da kurulan ve günümüzde de müntesibi bulunan dini akım aşağıdakilerden hangisidir? A) Süryânîlik B) Bahailik C) Babilik D) Kadiyânîlik 75. “Şiiliğin İsmailiyye kolundan doğmuştur. Esasları, Fatımî halifelerinden el-Hâkim Bi-emrillah’ın veziri Hamza b. Ali tarafından ortaya konulmuştur. Bunlara göre cennet, cehennem, ceza, mükâfat vb. hususlar sadece bu dünyadadır. Kıyamet ve hesap günü, Hamza b. Ali’nin kendisine inanmayanlar aleyhine kıyamıdır. Mensupları, ağırlıklı olarak Lübnan, Suriye, Filistin ve Ürdün’de yaşamaktadır.” Yukarıdaki bilgiler aşağıdaki akımlardan hangisini anlatmaktadır? A) Nusayrilik B) Dürzîlik C) Yezidilik D) Hurûfîlik 76. Diyanet İşleri Başkanlığınca 2013 yılı “Kutlu Doğum Haftası” için belirlenen ana tema aşağıdakilerden hangisidir? A) Hz. Peygamber ve İnsan Onuru B) Hz. Peygamber Din ve Samimiyet C) Hz. Peygamber ve Merhamet Eğitimi D) Kardeşlik Ahlakı ve Hukuku DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI MBSTS 2014 Sayfa 16 / 16 77. Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’nın 136 ncı maddesinde, Diyanet İşleri Başkanlığıyla ilgili olarak “Genel idare içinde yer alan Diyanet İşleri Başkanlığı, laiklik ilkesi doğrultusunda, bütün siyasi görüş ve düşünüşlerin dışında kalarak ve milletçe dayanışma ve bütünleşmeyi amaç edinerek, özel kanununda gösterilen görevleri yerine getirir.” ifadesi yer almaktadır. Anayasanın bu maddesine göre aşağıdakilerden hangisi söylenemez? A) Başkanlığın görevlerini yerine getirirken uyması gereken kıstaslar belirlenmiştir. B) Başkanlık, anayasal bir kurum olarak düzenlenmiştir. C) Başkanlığın özel kanununda gösterilen görevleri yerine getireceği belirtilmiştir. D) Başkanlık, özerk bir kurum olarak tanımlanmıştır. 78. Diyanet İşleri Başkanlığı personel işlemlerinin elektronik ortamda yürütüldüğü program aşağıdakilerden hangisidir? A) İnsan Kaynakları Bilgi Yönetimi (İKBY) B) İnsan Kaynakları Bilgi Programı (İKBP) C) İnsan Kaynakları Yönetim Sistemi (İKYS) D) İnsan Kaynakları Bilgi Sistemi (İKBS) 79. Kurban hizmetleri, Başkanlığımız tarafından “Bakanlıklararası Kurban Hizmetleri Kurulu”nda temsilcileri bulunan kurum veya kuruluşlarla işbirliği içerisinde yürütülmektedir. Aşağıdakilerden hangisinin bu Kurul’da temsilcisi bulunmaz? A) Gümrük ve Ticaret Bakanlığı B) İçişleri Bakanlığı C) Sağlık Bakanlığı D) Türkiye Diyanet Vakfı 80. Diyanet İşleri Başkanlığının prestij eseri olarak kabul edilen, iki bin ilim adamının otuz yıl süren çalışmalarıyla nihayete eren ‘İslam Ansiklopedisi’ adlı dev eserin hazırlanması görevini üstlenen, “Türkiye Diyanet Vakfı”na bağlı birim aşağıdakilerden hangisidir? A) Bilge Adamlar Stratejik Araştırmalar Merkezi B) İslam Araştırmaları Merkezi C) İslam Tarih, Sanat ve Kültür Araştırma Merkezi D) Dini İlimleri Araştırma Merkezi__ DİYANET İŞLERİ BAŞKANLIĞI 2014 MBSTS CEVAP ANAHTARI 1 B 17 D 33 C 49 A 65 B 2 C 18 A 34 B 50 C 66 D 3 A 19 B 35 D 51 B 67 A 4 D 20 C 36 C 52 D 68 C 5 B 21 A 37 A 53 C 69 B 6 D 22 D 38 D 54 B 70 D 7 A 23 C 39 B 55 A 71 C 8 D 24 D 40 C 56 C 72 A 9 C 25 A 41 B 57 A 73 B 10 B 26 B 42 A 58 B 74 D 11 D 27 C 43 D 59 D 75 B 12 A 28 A 44 B 60 B 76 A 13 C 29 D 45 C 61 C 77 D 14 D 30 C 46 A 62 A 78 C 15 A 31 B 47 D 63 D 79 A 16 C 32 A 48 B 64 C 80 B |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
MBSTS Kuran ilimleri Soru Cevap/Medineweb | Medineweb | İmam-Hatip/Müezzin DHBT Sınavı | 3 | 07 Ağustos 2018 01:04 |
MBSTS İçin İtikat Notları (soru cevap) | Medineweb | Seviye Belirleme Sınavı-(MBSTS) | 1 | 25 Ocak 2017 19:40 |
MBSTS denemesi (120 soru ve cevap anahtarı) | Medine-web | Seviye Belirleme Sınavı-(MBSTS) | 2 | 21 Ocak 2017 10:54 |
Kelama Giriş 2013 / 2014 Ara Sınav ve Dönem Sonu Soru - Cevap | nurşen35 | Kelama Giriş | 7 | 15 Ocak 2017 16:12 |
MBSTS İçin SiyerNotları (soru cevap) | Medineweb | Seviye Belirleme Sınavı-(MBSTS) | 2 | 26 Ağustos 2012 13:40 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|