Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.KUR'ÂN-I KERİM.::. > Kurân-ı Kerîm > Sürelerin Nuzul Sebepleri

Konu Kimliği: Konu Sahibi Tuba_,Açılış Tarihi:  30 Nisan 2014 (03:22), Konuya Son Cevap : 09 Eylül 2017 (23:54). Konuya 1 Mesaj yazıldı

Beğeni Aldı1Kez Beğenildi
  • 1 Beğenilen Tuba_
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 30 Nisan 2014, 03:22   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
Tuba_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:Tuba_ isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 20781
Üyelik T.: 10 Ekim 2012
Arkadaşları:13
Cinsiyet:
Yaş:38
Mesaj: 1.326
Konular: 73
Beğenildi:18
Beğendi:6
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart İbrahim suresi nüzul (iniş) sebebi

İbrahim suresi nüzul (iniş) sebebi

IBRAHIM SÛRESI
Kur'an-i Kerim'in ondördüncü sûresi elliiki ayet; sekizyüz ellibes kelime, üçbin dörtyüz otuzdört harftir. Fasilalari dâl, mîm, râ, bâ, nûn, zi, za, sâd, hemze ve lâm harfleridir. Mekke'de inen surenin adi Hz. Ibrahim (a.s)'in banini yüceltmek, hatirasini anmak için onun isminden alinmistir. Sûrede Hz. Ibrahim'den ve onun duasindan söz edilmektedir.
Surenin temel konusu peygamberlik müessesesidir. Bu konunun çevresinde tevhît ve ahiret inancindan da söz edilmektedir.
Sûre, peygamberlerin gönderilis sebebini özet olarak dile getiren bir ayetle baglamaktadir. Bu ayette peygamberimize hitaben söyle buyurulmaktadir: "Elif Lâm Râ. (Bu), bir Kitaptir ki Rablerinin izniyle insanlari karanliklardan aydinliga O güçlü ve övgüye layik (Allah)in yoluna çikaran için O'nu sana indirdik."
Birkaç ayet sonra Hz. Mûsâ'nin gönderilis sebebinin de bu oldugu belirtilir: "Andolsun biz, Mûsâ'yi da'kav ,mini karanliklardan aydinliga çikar, onlara Allah'in günlerini (geçmis milletlerin baslarina gelen olaylari) hatirlat' diye ayetlerimizle birlikte göndermistik." (14/5).
Sûrenin bu ayetleri, peygamberlerin hepsinin ayni davayi savunduklarini; hedeflerinin, insanlari cehalet karanliklarindan kurtarip aydinliga kavusturmak oldugunu ortaya koymaktadir.
Sure, peygamberlerin iki temel özelligini özenle vurgular:
a- Peygamberlerin, kavimlerinin diliyle gönderildiklerini (4). Bu da peygamberlerin, her seyden önce fikir savasçilari olduklarini gösterir. Onlarin silahi teblig ve insanlarin akillarina hitap etmektir. Insanlari karanliklardan aydinliga kavusturma savasinda silahlari dilleridir.
b- Peygamberlerin de, beser olduklari (11). Insanlara teblig ettikleri mesajin ilâhî olusu ve elleri üzerinde diger insanlari aczde birakan harikuladeliklerin cereyan etmesi, zihinlerde, onlarin da ulûhiyyet ve rubûbiyyette Allah'a ortak olduklari izlenimini uyandirabilir. Bu yanlis izlenimin dogmamasi için her peygamber, beser oldugunu; gaybi bilmedigini, Allah'in tasarruflarina ortak olmadigini, Allah'in dileginin disina çikamayacagini tekrar tekrar hatirlatmayi ihmal etmemistir.
Sûrede muarizlarin tavirlarindan ikisi de söz konusu edilmektedir:
Bunlardan biri, körü körüne inkârciliga saplanmalari (9); digeri ise, kaba kuvvete basvurarak peygamberleri ve onlara tabi olanlari yurtlarindan kogmalaridir: "Ya sizi mutlaka yurdumuzdan çikaracagiz, ya da bizim dinimize dönersiniz" (13).
Bu ayet, surenin Hicrete yakin bir dönemde indigine isaret etmektedir. O dönemde müslümanlara yapilan baski ve zulüm, yurtlarini terkettirme derecesine ulasmisti. Müminlere, daha önce yasamis peygamber ve tabilerinin de yurtlarindan kovulduklari hatirlatilmakta ve bunun yaninda onlari kovanlarin ise sonlarinin hüsran oldugu, o kovulan müminlerin tekrar yurtlarina dönüp oraya hâkim olduklari belirtilmektedir. Böylece müsriklere sonlarinin hüsran oldugu ve yurtlarindan kovulan müslümanlarin bir müddet sonra dönerek Mekke'ye hâkim olacaklarina isaret edilmektedir (13-14).
Peygamberlerin bu özellik ve muarizlarinin tavirlari anlatilirken Hz. Mûsâ ve kavmi misal gösterilir. Ardindan Nuh, Âd ve Semûd kavimlerinin peygamberlerini yalanlamalarindan bahsedilir.
Sûre bu arada peygamberlere inananlarin ahirette elde edecekleri mükâfattan ve inanmayanlarin ugrayacagi azaptan da bahseder.
Kur'an'in insanlari karanliklardan aydinliga kavusturmak için indirildigini belirten bir ayetle konuya giris yapan sûre, yine Kur'an hakkindaki bir uyariyla son bulmaktadir. Söz konusu ayette söyle buyurulmaktadir: "Bu (Kur'an), insanlara bir tebligdir. (insanlar), bununla uyarilsinlar. O'nun (Allah'in) yalniz tek tanri, oldugunu bilsinler ve sagduyu sahipleri ögüt alsinlar diye (gönderilmistir)" (52).
M.Sait SIMSEK
fatmabalci19 beğendi.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi Tuba_ 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Her bid’at delalet midir? Hurafeler-Bi'datlar Yitiksevda 1 2166 14 Temmuz 2014 17:57
Nur suresini sorularla tanıyalım Sorularla Sureleri Tanıyalım bilinmez 32 15298 14 Temmuz 2014 05:20
Hikmet İslami Kavramlar Tuba_ 0 2052 19 Mayıs 2014 03:02
Mina İslami Kavramlar GÖKCEN_AZRA 1 1943 19 Mayıs 2014 02:58
Hurâfeci Tahrif Akımlarından Hurûfîlik,... Hurafeler-Bi'datlar Tuba_ 0 2037 19 Mayıs 2014 02:53

Alt 09 Eylül 2017, 23:54   Mesaj No:2
Medineweb Üyesi
fatmabalci19 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:fatmabalci19 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 57235
Üyelik T.: 10 Mart 2017
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 72
Konular: 1
Beğenildi:47
Beğendi:421
Takdirleri:91
Takdir Et:
Standart

Alıntı:
Tuba_ Üyemizden Alıntı Mesajı göster
IBRAHIM SÛRESI
Kur'an-i Kerim'in ondördüncü sûresi elliiki ayet; sekizyüz ellibes kelime, üçbin dörtyüz otuzdört harftir. Fasilalari dâl, mîm, râ, bâ, nûn, zi, za, sâd, hemze ve lâm harfleridir. Mekke'de inen surenin adi Hz. Ibrahim (a.s)'in banini yüceltmek, hatirasini anmak için onun isminden alinmistir. Sûrede Hz. Ibrahim'den ve onun duasindan söz edilmektedir.
Surenin temel konusu peygamberlik müessesesidir. Bu konunun çevresinde tevhît ve ahiret inancindan da söz edilmektedir.
Sûre, peygamberlerin gönderilis sebebini özet olarak dile getiren bir ayetle baglamaktadir. Bu ayette peygamberimize hitaben söyle buyurulmaktadir: "Elif Lâm Râ. (Bu), bir Kitaptir ki Rablerinin izniyle insanlari karanliklardan aydinliga O güçlü ve övgüye layik (Allah)in yoluna çikaran için O'nu sana indirdik."
Birkaç ayet sonra Hz. Mûsâ'nin gönderilis sebebinin de bu oldugu belirtilir: "Andolsun biz, Mûsâ'yi da'kav ,mini karanliklardan aydinliga çikar, onlara Allah'in günlerini (geçmis milletlerin baslarina gelen olaylari) hatirlat' diye ayetlerimizle birlikte göndermistik." (14/5).
Sûrenin bu ayetleri, peygamberlerin hepsinin ayni davayi savunduklarini; hedeflerinin, insanlari cehalet karanliklarindan kurtarip aydinliga kavusturmak oldugunu ortaya koymaktadir.
Sure, peygamberlerin iki temel özelligini özenle vurgular:
a- Peygamberlerin, kavimlerinin diliyle gönderildiklerini (4). Bu da peygamberlerin, her seyden önce fikir savasçilari olduklarini gösterir. Onlarin silahi teblig ve insanlarin akillarina hitap etmektir. Insanlari karanliklardan aydinliga kavusturma savasinda silahlari dilleridir.
b- Peygamberlerin de, beser olduklari (11). Insanlara teblig ettikleri mesajin ilâhî olusu ve elleri üzerinde diger insanlari aczde birakan harikuladeliklerin cereyan etmesi, zihinlerde, onlarin da ulûhiyyet ve rubûbiyyette Allah'a ortak olduklari izlenimini uyandirabilir. Bu yanlis izlenimin dogmamasi için her peygamber, beser oldugunu; gaybi bilmedigini, Allah'in tasarruflarina ortak olmadigini, Allah'in dileginin disina çikamayacagini tekrar tekrar hatirlatmayi ihmal etmemistir.
Sûrede muarizlarin tavirlarindan ikisi de söz konusu edilmektedir:
Bunlardan biri, körü körüne inkârciliga saplanmalari (9); digeri ise, kaba kuvvete basvurarak peygamberleri ve onlara tabi olanlari yurtlarindan kogmalaridir: "Ya sizi mutlaka yurdumuzdan çikaracagiz, ya da bizim dinimize dönersiniz" (13).
Bu ayet, surenin Hicrete yakin bir dönemde indigine isaret etmektedir. O dönemde müslümanlara yapilan baski ve zulüm, yurtlarini terkettirme derecesine ulasmisti. Müminlere, daha önce yasamis peygamber ve tabilerinin de yurtlarindan kovulduklari hatirlatilmakta ve bunun yaninda onlari kovanlarin ise sonlarinin hüsran oldugu, o kovulan müminlerin tekrar yurtlarina dönüp oraya hâkim olduklari belirtilmektedir. Böylece müsriklere sonlarinin hüsran oldugu ve yurtlarindan kovulan müslümanlarin bir müddet sonra dönerek Mekke'ye hâkim olacaklarina isaret edilmektedir (13-14).
Peygamberlerin bu özellik ve muarizlarinin tavirlari anlatilirken Hz. Mûsâ ve kavmi misal gösterilir. Ardindan Nuh, Âd ve Semûd kavimlerinin peygamberlerini yalanlamalarindan bahsedilir.
Sûre bu arada peygamberlere inananlarin ahirette elde edecekleri mükâfattan ve inanmayanlarin ugrayacagi azaptan da bahseder.
Kur'an'in insanlari karanliklardan aydinliga kavusturmak için indirildigini belirten bir ayetle konuya giris yapan sûre, yine Kur'an hakkindaki bir uyariyla son bulmaktadir. Söz konusu ayette söyle buyurulmaktadir: "Bu (Kur'an), insanlara bir tebligdir. (insanlar), bununla uyarilsinlar. O'nun (Allah'in) yalniz tek tanri, oldugunu bilsinler ve sagduyu sahipleri ögüt alsinlar diye (gönderilmistir)" (52).
M.Sait SIMSEK
Allah razı olsun hocam

GM 5 Plus cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Meryem suresi nüzul sebebi Tuba_ Sürelerin Nuzul Sebepleri 0 05 Mayıs 2014 02:09
Tevbe suresi nüzul (iniş) sebebi Tuba_ Sürelerin Nuzul Sebepleri 0 30 Nisan 2014 03:37
Yunus suresi nüzul (iniş) sebebi Tuba_ Sürelerin Nuzul Sebepleri 0 30 Nisan 2014 03:30
Hicr suresi nüzul (iniş) sebebi Tuba_ Sürelerin Nuzul Sebepleri 0 30 Nisan 2014 03:20
isra suresi nüzul (iniş) sebebi Tuba_ Sürelerin Nuzul Sebepleri 0 30 Nisan 2014 03:12

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.