Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.İLAHİYAT-ÖNLİSANS -AÇIK ÖĞRETİM FAKÜLTESİ.::. > 1.SINIF*Bahar Dönemi* > Tefsir Tarihi Ve Usulü

Konu Kimliği: Konu Sahibi bargiran,Açılış Tarihi:  30 Nisan 2014 (18:48), Konuya Son Cevap : 31 Mayıs 2016 (18:36). Konuya 1 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 30 Nisan 2014, 18:48   Mesaj No:1
Medineweb Acemi Üyesi
Avatar Otomotik
Durumu:bargiran isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 42290
Üyelik T.: 29 Nisan 2014
Arkadaşları:0
Cinsiyet:Min-RİCAL
Memleket:Şanlıurfa-Van
Yaş:33
Mesaj: 11
Konular: 2
Beğenildi:0
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart TEFSİR TARİHİ VE USULU 1. sınıf 6. UNİTE özet-soru-cevap

TEFSİR TARİHİ VE USULU 1. sınıf 6. UNİTE özet-soru-cevap

TEFSİR ÜNİTE 6. özet soru cevap


Soru 1: Ekol kavramının tanımı nedir?
Cevap: Ekol kavramı, bir bilim ve sanat dalında ayrı nitelik ve özellikleri bulunan yöntem ve akım anlamına gelmektedir.

Soru 2: Tefsir ekolleri kavramı nedir?
Cevap : Tefsîr alanıyla ilgili olarak tefsir ekolleri kavramı, tefsîr ilmi içerisinde müstakil niteliklere ve özelliklere sahip; kendi içinde yöntem ve prensipleri bulunan; ayrıca belli temsilcileri ve literatürü olan akım ve okullara verilen isimdir.

Soru 3: Tefsir ekollerinin ortaya çıkıp gelişmesinde en önemli etkenler nelerdir?
Cevap : 1) temsilcilerinin interdisipliner (değişik ilimlerde ihtisas sahibi) şahıslar olmasıdır. Yani, hem tefsîr alanı, hem de başka alanda uzman olan şahısların tefsîre dair çalışma yapmaları neticesinde ilgili akımlar ortaya çıkmıştır.
2) Hicrî birinci yıldan itibaren İslâm coğrafyasının genişlemesi, Arap olmayan unsurların Müslüman olması, İslâm toplumunda siyasi karışıklıkların baş göstermesi, akaid ve iman konusunda ihtilafların ortaya çıkmasıdır.

Soru 4 : Tefsîr ekolleri içerisinde, “mezhebî tefsîrler” alanı nasıl oluşmuştur?
Cevap : Ehl-i Sünnet başta olmak üzere Şîa, Mutezile ve Hâricîler kendi mezheplerinin doğruluğunu ıspatlamak için bu iki kaynağa başvurarak görüşlerini bunlarla temellendirmek zorundaydı. Bu zorunluluk bir taraftan Kelâm ilmi içerisinde bir gelişmeye sebep olurken, diğer taraftan tefsîr bağlamında her grubun Kur’ân’ı tefsîr yöntemini de beraberinde getirmiştir. Her grup kendi mezhebine göre bir tefsîr geleneği oluşturmuş, böylece tefsîr ekolleri içerisinde, “mezhebî tefsîrler” alanı yerini almıştır.

TEFSİR EKOLLERİ

KLASİK TEFSİR EKOLLERİ
(19.yy öncesi ) ÇAĞDAŞ TEFSİR EKOLLERİ
(19.yy sonrası )

Mezhebi (kelami)
Tefsir ekolü Fıkhi
Tefsir ekolü İşari
Tefsir ekolü Konulu
Tefsir ekolü Bilimsel
Tefsir ekolü İctimai
Tefsir ekolü

MUTEZİLİ ŞİA HARİCİ

NOT : Dikkat edilirse tabloda Ehl-i sünnet (Eş'ari ve Matüridi) ekolüne yer verilmemiştir. Tefsîr ilmi, temelde Ehl-i Sünnet mezhebinin doktrini çerçevesinde şekillendiği için Ehl-i Sünnet ekolünü müstakil olarak incelemeye ihtiyaç duyulmaz. 5.ünitede haklarında bilgi verilen müfessir ve tefsîrlerin hemen tamamına yakını Ehl-i sünnet ekolüne mensupturlar.

Soru 5: İslâm terminolojisinde……….., dinin itikâdî ve amelî hükümlerini anlama ve yorumlama konusunda kendine özgü yaklaşımlara sahip olan düşünce sistemine verilen isimdir.
Cevap: mezhep

Soru 6: İman esaslarıyla ilgilenen mezheplere…………… mezhepler; ibadet, hukuk, ahlak ve insan-ilişkileriyle ilgilenen mezheplere de …………… mezhepler denmektedir.
Cevap : itikâdî -- fıkhî
Soru 7: Tefsîr alanında “mezhebî ekol” kavramı, temelde itikat alanıyla ilgili olup bir anlamda Kelâm ilmi ile ilgilenen mezhepleri kapsamaktadır. Bu bağlamda itikâdî mezhepler………………ve………… olarak iki kısma ayrılmaktadır.
Cevap: Ehl-i Sünnet ----- Ehl-i bidat

Soru 8: Mezhebî tefsîr ekolleri, esas itibariyle……. ,……… ve…… olarak üç kısma ayrılmaktadır.
Cevap : mutezile ekolü, şîa ekolü , hâricîyye ekolü

Soru 9 : Mutezile tefsir ekolü ne zaman ve kim tarafından kuruldu?
Cevap : Emevîler zamanında, hicri ikinci asırda Hişam b. Abdülmelik zamanında yaşayan Vâsıl b. Ata’nın kurmuş olduğu mezheptir.

Soru 10: Bu ekol neden mutezile adını aldı ?
Cevap : Hasan Basri’nin ders halkasında yer alan Vâsıl, büyük günah konusunda hocasından farklı bir görüşe sahip olmasından dolayı ondan ayrılmış (itizal), bu yüzden de mezhebe “mutezile” (ayrılanlar) ismi verilmiştir.

Soru 11: Vâsıl b. Ata’nın hocası kimdir?
Cevap: Hasan Basri

Soru 12: Mutezile, düşünce sistemini “usûl-i hamse” (beş temel prensip) üzerinekurmuştur. Bu beş prensip neledir?
Cevap: 1) Tevhid (Allah’ın zatında, sıfatlarında veeylemlerinde tek olduğu inancı)
2)Adalet (Allah’ın hayrı yapması, şerrinmeydana gelmesinde etkisinin olmaması)
3) Va’d-vaid (Allah’ın sözüne sadık kalması)
4) Menzile beynel menzileteyn (büyük günah işleyenin ne kâfir ne de mümin olacağı yani, fasık olduğu)
5) Emr-i bil ma’ruf ve nehyi ani’lmünkerdir (iyiliği emretmek, kötülüklere engel olmaktır).

Soru 13: Mutezile’nin Ehl-i Sünnet tarafından kabul edilmeyen temel görüşleri nelerdir?
Cevap: ‘’ Kaderi inkâr ederler. İnsan’ın mutlak iradeye sahip olduğunu; kendi eylemlerini yarattığını benimserler. Allah’ın hayrı yarattığına; şerri yaratmadığına inanırlar. Allah’ın bazı kadim sıfatlarını ona nispet etmezler. Tövbe etmeden ölenlerin bağışlanmayacağını ve fasıkın ebedi olarak cehennemde kalacağını savunurlar.’’

Soru 14: Mutezile, Kur’ân tefsîrini özellikle tevhid ve adalet prensipleri üzerine temellendirmiştir. Bu prensiplerin dışında mutezile ekolünün dayandığı en önemli unsur ……..dır.
Cevap : Akıl

Soru 15 : Mutezile âlimlerinin tefsîr yöntemi nasıldır?
Cevap: âyetleri öncelikle dilbilgisi ve belağat ilmi açısından açıklamışlardır. Ancak zâhir anlam konusunda doktrinlerine ters düşen- bir problemle karşılaştıklarında mecaza başvurarak te’vîl yoluna gitmişlerdir. Özellikle de manası anlaşılmayan veya zor anlaşılan müteşabih âyetlerde, Arap dilinin kaide ve prensiplerini ihlal etmeden sembolik yoruma başvurmuşlardır. Allah’ınsıfatlarının bir kısmını tenzih doktriniyle yorumlarken, bir kısmını da inkâr yoluna gitmişlerdir. Kırâat farklılıkları konusunda, mezhepleriyle çelişen mütevatir kırâatları ve sahih hadisleri bile reddetmekten çekinmemişlerdir.

Soru 16: Mutezile, Kur’ân âyetlerinin imanla ilgili olanlarını çoğunlukla Kelâmî eserleri içerisinde izah etmişlerdir. Ancak bunun dışında Kur’ân tefsîri yazan müfessirleri de mevcuttur. Bunlara örnekler veriniz.
Cevap : Ebû Müslim el-Isfahânî, Câmiü’t-Te’vîl li Muhkemi’t-Tenzîl; Kâdî Abdulcebbâr, Tenzîhu’l-Kur’ân ani’l-Metâ’in; Şerif Murtezâ, Ğureru’l-Fevâid ve Dureru’l-Kalâid; Zemahşerî, el-Keşşâf an Hakâiki’t-Tenzîl. (Bu tefsîrler içerisinde en meşhur olanı, Zemahşerî’nin Keşşâf’ıdır.)

Soru 17: Şîa, kelime olarak “……….” anlamına gelip terim olarak Hz. Peygamber’in vefatından sonra Hz. Ali ve Ehl-i beytini halifeliğe layık gören ve halifelerin ……….soyundan gelmesi gerektiğine inanan topluluğun genel adıdır.
Cevap : taraftar ---- Hz. Ali

Soru 18 : Şîa, kendi içinde …..….ve……. olmak üzere iki temel kola ayrılır.
Cevap: mutedil---- aşırı

Soru 19: Şîa’nın genel olarak diğer mezheplerden ayrıldığı temel nokta nedir?
Cevap: imâmet/halifelik meselesidir.

Soru 20: Tefsîr bağlamında Şîa’nın büyük bir çoğunluğunu temsil eden mezhep hangisidir?
Cevap: İmâmiyye Mezhebîdir. İsna aşeriyye ve Caferiyye gibi adlarla da anılır.

Soru 21: İmâmiye Şîasının tefsîr anlayışı nasıldır?
Cevap : Başta imâmet olmak üzere kendi temel inançlarıyla doğrudan ilgilidir. İmâmiye Şîasına göre, Kur’ân’ın bir zâhiri, bir de bâtını vardır. Kur’ân’ın bu iki bilgisi de imâmlardadır; onlar hem zâhiri, hem de bâtını bilirler. Hatta zâhirin peygamberlere; bâtının ise imâmlara ait olduğunu bile iddia ederler. İmâmlardan herhangi bir rivâyet bulunmadığında Kur’ân’ın tefsîrini caiz görmezler. Onlar, Kur’ân’ın tümünün imâmları hakkında varid olduğunu iddia ederler. Aynı zamanda onların büyük bir kısmı, Kur’ân’ın sahabe tarafından tahrif edildiğine inanırlar. Ehl-i beyt dışında Hz. Peygamber’den gelen sahih haberleri uydurma nitelemesiyle kabul etmezler.

Soru 22: mutezile ve şia’nın birleştiği noktalar nelerdir?
Cevap: Kur’ân’ın itikâda yönelik âyetlerinin tefsirinde mutezileyle paralel iken, geri kalan âyetleri “imâmet” doktrini başta olmak üzere diğer prensiplerini destekleyecek şekilde tefsîr ederler.

Soru 23: Ehl-i Sünnet tarafından kabul edilmeyen görüşlei nelerdir?
Cevap : İmâmiyenin imâmet ve imâmlarla ilgili görüşleri kabul edilmediği gibi, Kur’ân’a yaptıkları ilaveler ve bâtınî te’vîlleri de batıl sayılmıştır.

Soru 24: önemli tefsirleri nelerdir?
Cevap: İmâmiye Şîasının en önemli tefsîrleri şunlardır: El-Kummî, Tefsîru’l-Kummî; Ebû Cafer et-Tûsî, et-Tibyân fi Tefsîri’l-Kur’ân; Tabressi,Mecmeu’l-Beyan fi Tefsîri’l-Kur’ân; Tabatabai, el-Mizan fi Tefsîri’l-Kur’ân.

Soru 25: Hariciye fırkası nasıl oluşmuştur?
Cevap: Tahkim olayını Hz. Ali’nin kabul etmesinden dolayı Hz. Ali taraftarları (Şîa) arasından hilafetin zaten Hz. Ali’ye ait olduğunu; onun bu tahkim olayını kabulüyle hata ettiğini ileri süren ve Şîa’dan ayrılan yeni bir fırka oluşmuştur. “Hüküm, Allah’ındır” sloganıyla ayrılan fırka, Hz. Ali’ye bu tahkim olayına razı olmaması gerektiğini söylemiş, kabul görmeyince de Kufe’den ayrılarak “Hurara” denilen yere çekilmişlerdir. Bölgeye nispetle bu fırka, Haruriyye, Hz. Ali’den ayrılmasına nispetle de Hâriciyye olarak isimlendirilmiştir.
Soru 26: Haricilerin Kur’an tefsiri konusunda izledkleri yol nasıldır?
Cevap: Hâricîye fırkası Kur’ân’ın, lafız düzeyine son derece önem verirler, tefsir ve te’vîle ihtiyacı olmadığını benimserler. Kur’ân lafzının yüzeysel anlamıyla hareket ederler. Lafzın yüklendiği derin zâhirî anlamların varlığını kabul etmezler. Kur’ân metnini anlamada yardımcı olan “hadis, sahabe kavli, ümmetin icmaı” gibi unsurlara özellikle de mezheplerine aykırı olduğunda- itibar etmezler. Ancak âyetlerin tefsirinde kendi fikirlerini ispat konusunda zorlama te’vîllerden de kaçınmazlar.

Soru 27: Hâricîlere ait günümüze ulaşan tefsir hangisidir?
Cevap: İbaziye koluna mensup olan Muhammed b. Yusuf Itfiyyiş’in Himyanü’z-Zad ila Dari’l-Mead isimli 13 ciltten oluşan matbû tefsîrdir.

Soru 28: Mezhebî tefsîr ekollerinin ayırt edici özellikleri nelerdir?
Cevap: Mutezile tefsîr ekolü, akla önem verir ve mecâzî-sembolik yorumu önemser; Şîî tefsîr ekolü, 12 imâmı kutsal sayar ve sadece onların tefsîrine itibar eder; hâricî tefsîr ekolü ise Kur’ân’ın lafzını kanun düzeyinde görür; zâhirî tekanlamın varlığına inanır.

Soru 29: keşf, ilham ve sezgi yoluyla elde edilen bâtıni/ledünni bilgiyle Kur’ân âyetlerinin bir kısmını veya tamamını yorumlama yöntemine ………….denir.
Cevap: İşârî Tefsîr

Soru 30: İşârî tefsîr yöntemi nasıldır?
Cevap: İşârî tefsîr yöntemi, Kur’ân’ı mutasavvıfların (sufilerin) yorumlama tarzıdır. Âyeti, zâhirinden çıkan anlamın ötesinde mutasavvıfın keşf ve ilham yoluyla elde ettiği bilgiyle yorumlamasını ifade etmektedir. Bir anlamda metnin bâtınî anlamının keşfidir.
Soru 31: Tasavvuf, amelî ve nazarî olarak iki kısma ayrılır. Buna göre işârî tefsir de ikiye ayrılır, bunlar nelerdir?
Cevap: İşârî sufi tefsîr ve nazarî sufi tefsir

Soru 32: İşârî sufi tefsîr nedir?
Cevap: Ayetlerin, mutasavvıfların ilham ve keşf yoluyla elde ettikleri ve zâhirî manaya ters düşmeyen bâtınî bilgiyle tefsîr edilmesidir.

Soru 33: nazarî sufi tefsir nedir?
Cevap: Felsefîleşmiş nazarî tasavvuf ehlinin nazariyelerini desteklemek için âyetlere getirdikleri bâtınî şahsî yorumlardır.

Soru 34: İşârî tefsîrin kabul görmesi için müfessirler hangi şartları ileri sürmüşlerdir?
Cevap: 1. Bâtınî anlamın, zâhirî anlama ters düşmemesi.
2. Bâtınî anlamın doğruluğunu teyid eden aklî veya naklî bir delilin bulunması.
3. Bâtınî manaya aykırı dini veya akli bir delilin bulunmaması.
4. Zâhirî mana olmaksızın sadece bâtınî mananın kastedildiğinin iddia
edilmemesi gerekmektedir.

Soru 35: En önemli işârî tefsirler hangileridir?
Cevap: 1) Sehl b. Abdullah et-Tüsterî, Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm;
2)Abdurrahman es-Sülemî, Hakâikü’t-Tefsîr; Kuşeyrî, Letâifü’l-İşârât;
3) Necmüddin ed-Dâye, Bahru’l-Hâkaik ve’l-Me’ânî;
4)Nimetullah Nahcivânî, el-Fevâtihu’l-İlâhiyye;
5) İsmail Hakkı Bursevî, Rûhu’l-Beyân.

Soru 36: Fıkhî tefsir ne demektir? Konusu ve gayesi nedir?
Cevap: Kur’ân’daki ibadet, muamelat ve ukubat ile ilgili ameleyönelik âyetleri yorumlayan akıma verilen isimdir. Konusu, ahkâm âyetleridir. Gayesi ise Kur’ân’ın hükümlerini ortaya koymak suretiyle insanların dünya hayatlarını düzenleyip ahiret mutluluğunu kazanmalarını sağlamaktır.

Soru 37: “Fıkhî tefsîr ekolü”; literatürü de “………………..” adıyla anılmaktadır.
Cevap: Ahkâmü’l-Kur’ân

Soru 38: Fıkhî tefsîrler, yapısı itibariyle kaç kısma ayrılmaktadır? Nelerdir?
Cevap: İki kısma ayrılmaktadır: 1) Bir kısmı, Kur’ân’ın bütününü tefsîr etmekle beraber ahkâm âyetlerine ağırlık vermişlerdir. 2) Diğer bir kısmı ise sadece ahkâm âyetleriyle kendini sınırlayıp bu âyetlerin tefsirini yapanlardır. Bunların bir kısmı, sûre düzeni dikkate alınarak tertib edilmiş iken, bir kısmı da fıkhî konulara göre tasnif edilerek yazılmıştır.

Soru 39: Meşhur olan bazı ahkâm tefsîrleri ve yazarları şunlardır:
Cevap:1- İmâm Şâfiî, Ahkâmü’l-Kur’ân;
2-Tahavî, Ahkâmü’l-Kur’ân;
3-Cessâs, Ahkâmü’l-Kur’ân; İl-Kiyâ el-Herrâsî, Ahkâmü’l-Kur’ân;
4- Ebubekir İbnü’l-Arabî, Ahkâmü’l-Kur’ân;
5-Kurtubî, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’ân;
6- Sâbûnî, Muhammed Ali, Revaiü’l-Beyan fi Tefsîri Ahkâmi’l-Kur’ân.
Soru 40: 19. yüzyıl sonrasında Kur’ân âyetlerinin belli bir kısmıyla alakalı özel açıklama biçimlerine sahip yeni ekoller ortaya çıkmıştır. Bunların birçoğunun temelleri klasik dönemde mevcut olmakla birlikte sistemleşmesi ve müstakilleşmesi modern zamanlarda olmuştur. 19. Yüzyıl sonrası gelişen bu akımlara, ……………………..denmektedir.
Cevap: çağdaş tefsîr ekolleri

Soru 41: Çağdaş tefsîr ekolleri kaç kısımdır?
Cevap: Konulu tefsîr ekolü, ictimâî tefsîr ekolü ve bilimsel tefsîr ekolü olmak üzere 3 kısımdır.

Soru 42: Konulu Tefsîr Ekolü nedir?
Cevap: Kur’ândaki bir konuyu, Kur’ân’ın temel hedef ve ilkelerine uygun bir şekilde belli usûller çerçevesinde bütüncül olarak araştırıp ortaya koyma yöntemine verilen isimdir.

Soru 43: “Konulu tefsîr”, Arap tefsîr literatüründe “………………..” olarak geçer.
Cevap: et-tefsîru’l-mevzûî

Soru 44: Konulu tefsîr yönteminin gelişmesindeki etkenler nelerdir?
Cevap: 1- Kur’ân’ın temel amacıyla uygunluk
2- Müfessire bütüncül bir yaklaşımı kazandırması; hataya düşmesine engel olması.
3- Çağdaş problemlere çözüm arayışı
4- İslâm davetçisine yardımcı olması
5- Oryantalistlerin Kur’ân hakkındaki iddialarına cevap verme.

Soru 45: Konulu tefsîr yönteminin kısımları nelerdir?
Cevap: Konulu tefsîr yöntemi, temelde üç kısma ayrılmaktadır:
1. Kur’ân merkezli konulu tefsîr: Bu da kendi içinde şu kısımlara ayrılmaktadır:
a. Konu tefsîri: Bu, kavram tefsîrinden daha kapsamlı ve geniş çerçevelidir.
b. Kavram tefsîri: Bu ise konu tefsîrinden daha dar çerçevelidir.
2. Sûre merkezli konulu tefsîr: Sûre merkezli konulu tefsîr, iki kısma ayrılır:
a. Sûredeki tek konunun tefsîri.
b. Sûrenin tüm konularının tefsîri.
3. Âyet merkezli konulu tefsîr: Kur’ân’daki bir âyet merkeze alınarak onunlailgili diğer âyetlerden; ayrıca sünnet, sahabe ve tabiun sözleri, başkamüfessirlerin görüşleri ve sair referanslardan hareketle âyeti bütün yönleriyle inceleme şeklinde gerçekleştirilir.

Soru 46: Arap dünyasında ve gerekse ülkemizde en fazla önemsenen tefsir yöntemi nedir? Cevap: Konulu tefsir

Soru 47: Konulu tefsîri yöntem olarak inceleyen çalışmalardan bazıları şunlardır:
1-Müslim, Mustafa,Mebâhis fi Tefsîri’l-Mevzûî;
2- Fuda, Mahmud Besyuni, et-Tefsîru’l-Mevzûî ve Menhecü’l-Hakk fi Hidâyeti’l-Halk;
3- Hicazi, Muhammed, et-Tefsîru’l-Mevzûiyye fi’l-Kur’âni’l-Kerim;
4- Demirci, Muhsin, Konulu Tefsîre Giriş;
5- Güven, Şahin, Konulu Tefsîr Metodu.
Soru 48: Kur’ân’ın bir hidâyet kitabı olduğui düşüncesinden hareketle mesajını doğrudan bütüncül olarak insanlara ulaştırmayı ve toplumdaki sosyal, siyasal ve kültürel sorunlara Kur’ân’dan çözüm üretmeyi amaçlayan akıma…………….denir.
Cevap: İctimâî Tefsîr Ekolü

Soru 49: İctimâî tefsîr ekolünün en belirgin yönü nedir?
Cevap: Tefsîrde donukluğu ve durgunluğu aşmak; mesajın ötesindeki faydasız gramatik polemikler ve ileri detaylardan uzaklaşarak doğrudan mesaja yoğunlaşmaktır. Bir diğeri ise yaşanan çağda ortaya çıkan problemlere Kur’ân çerçevesinde çözüm üretmektir.

Soru 50: İctimâî tefsîr ekolü ne zaman ve neden ortaya çıkmıştır?
Cevap: 19. yüzyılın son çeyreğinde pozitivizmin etkisiyle aklın sadece bilim, teknoloji ve pozitif ilimlerle özdeşleştirilmesine bir reaksiyon olarak MISIR ‘da ortaya çıkmıştır.

Soru 51: İctimâî tefsir ekolünün ilk temsilcileri kimlerdir ve eselei nelerdir?
Cevap: 1- Muhammed Abduhve telebesi Reşid Rıza, Tefsîru’l-Menâr;
2- Mustafa Merâğî, Tefsîru’l-Merâğî;
3-Kutup, Seyyid, Fi Zilali’l-Kur’ân.

Soru 52: İctimâî tefsîr ekolünün olumlu bulunan yönleri nelerdir?
Cevap: 1. Körükörüne taklidi reddedip araştırma ve doğruyu bulma konusunda çaba gösterme.
2. Kur’ân mesajına engel olan ilgisiz ve faydasız bilgilerden, isrâiliyattan uzak durma.
3. Mezheplerin tesirinde kalmadan doğrudan ahkâma ve mesaja yönelme.
4. Kevnî âyetleri, pozitif bilimlerin ispat edilmiş verileriyle yorumlama.
5. Sarf, nahiv ve benzeri ilimleri bir araç konumunda görüp yeterince kullanma.
6. Belağatın anlamdaki fonksiyonuna binaen edebi dile ağırlık verme.
7. Vahiy-vâkıa ilişkisini büyük ölçüde gerçekleştirme; bir taraftan Kur’ânın mesajını insanlara iletirken, diğer taraftan da toplumda ortaya çıkan problemlere çözüm üretme.

Soru 53: İctimâî tefsîr ekolünün eleştirildiği noktalar nelerdir?
Cevap: 1. Pozitivizmin etkisinde kalarak akla gereğinden fazla önem verme; hatta bazen onu naklin önüne geçirme.
2. Buhari ve Müslim gibi muhaddislerin rivâyet ettiği bazı sahih hadisleri zayıf ve uydurma olarak niteleyip reddetme.
3. Âlimlerin sahihliğini tescil ettiği bir kısım âhâd haberlere itibar etmeme.
4. Lafızların zâhirine ters düşecek tarzda yorumlara gitme.

Soru 54: Kur’ân’daki evren, insan ve canlılarla ilgili kevnî âyetlerin, pozitif bilimlerin verileriyle tefsîr edilmesini amaçlayan akım ve ekole……………..denir.
Cevap: Bilimsel tefsir

Soru 55: Bilimsel tefsîrin, “………………”nin başlamasıyla birlikte pratik olarak başladığı söylenebilir.
Cevap: dirâyet tefsiri

Soru 56: Bilimsel tefsîr ekolünün en önemli temsilcileri ve eserleri şunlardır:
1-Cevherî, Tantâvî, el-Cevâhir fi Tefsîri’l-Kur’ân;
2-Ahmed Muhtar Paşa,Serairu’l-Kur’ân;
3- Muhammed b. Ahmed el-İskendarani, Keşfu’l-Esrari’n-Nuraniyyeti’l-Kur’âniyye;
4-Seyyid Abdurrahman Kevakibi, Tabâiu’l-İstibdâd ve Masariu’l-İsti’bâd.

Soru 57: Bilimsel tefsîr ekolü, 20. Asırda hangi eserle zirveye ulaşmıştır?
Cevap: Mısırlı Tantâvî Cevherî, el-Cevahir fi Tefsîri’l-Kur’ân

Soru 58: Cevherî bu tefsîre yönelişini nasıl tanımlamıştır?
Cevap: “Kur’ân’da fıkha ait 150 âyet bulunurken, bilim ve fenle ilgili 750 âyet mevcuttur. Seleflerimiz fıkhî âyetlere itibar edip onlara yoğunlaşmış, ancak kevnî âyetler üzerinde durmamışlardır. Halbuki Kur’ân’ın bizzat kendisi insanları kevnî âyetlerin incelenmesine ve araştırılmasına teşvik etmektedir.”

Soru 59: Bilimsel tefsîr ekolü ile Fıkhî tefsîr ekolünün ortak noktası ne olabilir?
Cevap: Her iki ekolün ortak noktası, kendi alanıyla ilgili âyetlerle ilgilenmesidir; Bilimsel tefsîr ekolü, kevnî âyetleri; fıkhî tefsîr ekolü ise ahkâm âyetlerini yorumlarlar.
Not : sonuç olarak ünite ile ilgili unutmamamız gereken maddeler:
1-Mutezile, akli tefsîr düzeyinde dirâyetin en keskin çizgilerini oluşturur.
2- İmamiye şii tefsîr, akla ehemmiyet vermekle beraber imâmlardan nakli önemsediği için rivâyet yönü daha baskın bir ekol görünümündedir.
3- Hariciler ise hem dirâyet hem de rivâyet yönü çok zayıf ve lafız düzeyine mahkûm olan bir ekoldür.
4-Fıkhî tefsîr, dirâyet tefsîrindeki ahkâm âyetlerinin parçacı tefsîrinin müstakilleşmiş şeklidir; hem dirâyet hem de rivâyet yönü vardır.
5-İşârî tefsîr ise, ahlak ve ibadet âyetlerine getirilen yorumların sûfî rengini temsil etmektedir.
6-Konulu tefsîr, dirâyet bağlamında yeni bütüncül bir anlama yöntemidir.
7-İctimai tefsîr ekolü, dirâyet yönteminin faydasız ve ilgisiz bilgilerinden bir arınma; mesaja dönme projesidir.
8- Bilimsel tefsîr ise, dirâyet bağlamında klasik tefsîrlerin kevnî âyet
yorumlarının sistemleşmiş şeklidir.



*****BARGİRAN *****
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi bargiran 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
TEFSİR TARİHİ VE USULU 1. sınıf 6. UNİTE... Tefsir Tarihi Ve Usulü S.büsra 1 8251 30 Nisan 2014 18:48
Kuranı tanıyalım dersleri-1 Tefsir Çalışmaları bargiran 15 7264 29 Nisan 2014 15:19

Alt 31 Mayıs 2016, 18:36   Mesaj No:2
Avatar Otomotik
Durumu:S.büsra isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 54678
Üyelik T.: 28 Mayıs 2016
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Mesaj: 5
Konular: 0
Beğenildi:3
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Standart

Emeğinize sağlık, Allah Razı olsun. Şimdiden sınavınızda başarılar.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
4.Sınıf Güz İSLAM TARİHİ ÖZET Mihrinaz SİVAS İlitam 8 21 Aralık 2020 22:14
TEFSİR 7 / 10 Ünite Soru ve Cevap Medineweb Çalışmaları nurşen35 Tefsir 5 25 Nisan 2016 00:59
ınkılap tarıhı 1__5.unıte sultan5 İnkilap Tarihi 1 0 02 Şubat 2015 13:37
Hadis tarihi ve usulu 1/10 özet ve soru cevap umut628 Hadis Tarihi Ve Usulü 9 05 Mart 2014 14:14
DİNLER TARİHİ soru cevap f_kryln Dinler Tarihi 0 25 Ekim 2013 16:35

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.