|
Konu Kimliği: Konu Sahibi nurşen35,Açılış Tarihi: 20 Ocak 2018 (14:43), Konuya Son Cevap : 20 Ocak 2018 (14:43). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
20 Ocak 2018, 14:43 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 38944 Üyelik T.:
09 Şubat 2014 | Tefsir Tarihi ve Usulü 2011/2017 Dönem Sonu Soru ve Cevaplar Tefsir Tarihi ve Usulü 2011/2017 Dönem Sonu Soru ve Cevaplar TEFSİR TARİHİ VE USULÜ 1. Hangisi Hz. Ebû Bekir döneminde toplanan Kur’ân nüshasının özelliklerinden biri değildir? Cevap: Bu nüsha yedi kırâatı ihtiva etmektedir. 2. Hz. Peygamber’in risâleti esnasında meydana gelen ve Kur’ân’ın bir veya birkaç âyetinin yahut tam bir sûresinin inmesine yol açan olayı ya da soruyu ifade etmek için kullanılan ifade nedir? Cevap: Esbâb-ı nüzul 3. Hangisi Resulullah zamanında Kur’ân’ın tamamını ezberleyen sahabelerden biri değildir? Cevap: Enes b. Mâlik 4. Hz. Peygamber’e verilen teşrî fonksiyonu nedir? Cevap: Hüküm koyma 5. Hangisi, Hz. Osman döneminde çoğaltılan Kur’ân nüshalarının gönderildiği şehirlerden biridir? Cevap: Şam 6. Hangi konuda âlimler arasında ihtilaf vardır? Cevap: Ayetlerin sayısı 7. “Allah’ın adı anılmadan başlanılan her önemli iş eksik olur” hadisi hangi konu için söylenmiştir? Cevap: Besmele 8. Asıl dildeki kelimelerin tertibine ve nazmına bağlı kalmaksızın herhangi bir sözün anlamını bazı şerh ve izahlarla başka bir dile nakletmeye ne ad verilir? Cevap: Tefsîrî tercüme 9. Tefsirin kendine malzeme sağladığı ve Müslüman toplumlar için inanç yönüyle bir çerçeve çizerek Allah, ahlâk, siyaset vb. konularda hükümler üreten ilim dalı nedir? Cevap: Kelâm 10. Hz. Peygamber’in tefsiri hangi tefsir yöntemine girmektedir? Cevap: Rivayet 11. “Kim Kur’ân’ı kendi görüşüyle tefsir ederse, cehennemdeki yerine hazırlansın” hadisinden maksat kimlerdir? Cevap: Kur’ân’ı şahsi görüş, fikir veya mezhebi doğrultusunda tefsir edenler 12. Hangisi İbn Abbas’ı tefsirde üstün mertebeye yükselten sebeplerdendir? Cevap: Arap dili ve edebiyatını çok iyi derecede bilmesi 13. Hâricî tefsir ekolünün en önemli özelliği nedir? Cevap: Kur’ân’ın lafız düzeyini kanun olarak değerlendirir; lafzın yüzeysel anlamını benimserler, tefsir ve tevile ihtiyaç olmadığını savunurlar. 14. Hangisi işârî tefsirin kabul şartlarından biri değildir? Cevap: Yapılan tefsirin, deney ve gözlemle ispatlanmış olan ilmî nazariyelere uygun olması 15. Hangisi içtimâi tefsir ekolünün eleştirilen yönlerinden biri değildir? Cevap: İsrailiyattan ve faydasız bilgilerden uzak durmak 16. Muhammed Abdullah, Seyyid Kutup, Reşid Rıza ve Mustafa Meraği hangi tefsir ekollerindendir? Cevap: İçtimai tefsir ekolü 17. Mezhebi tefsir ekollerinin kapsamıyla ilgili hangi ifadeler doğrudur? Cevap: İtikâdi konularla ilgili olup, kelamla ilgilenen mezhepleri kapsar. 18. Dirayet tefsirinin bir diğer adı nedir? Cevap: Akli tefsir 19. Rivayet tefsir yönteminde ilk başvurulması gereken kaynak nedir? Cevap: Kur’ân 20. Hangisi rivayet tefsir yönteminde başvurulması gereken unsurlardan biri değildir? Cevap: Tevrat’ın nakilleri 21. Hangisi fıkhî tefsir ekol temsilcisidir? Cevap: Cessâs 22. Kur’ân ve tefsiri açısından Hz. Peygamber’den sonraki en önemli tabaka nedir? Cevap: Sahâbe 23. Hicri ilk dört asra ait Kur’ân tefsirine dair hemen hemen tüm görüş ve rivayetleri aktardığı için ilim ve kültür ansiklopedisi hüviyetini kazanan tefsir hangisidir? Cevap: Câmiu’l-Beyân an Te’vîli Âyi’l-Kur’ân 24. Tefsir faaliyetlerini tevhid ve adalet prensiplerine dayandıran, akla büyük önem veren, sağlam akıl ile sahih naklin çelişmediğini; akıl ve nakil arasında çelişki varsa naklin te’vil edileceğini benimseyen tefsir ekolü hangisidir? Cevap: Mutezile tefsir ekolü 25. “Tefsir ilmi içerisinde müstakil niteliklere ve özelliklere sahip; kendi içinde yöntem ve prensipleri bulunan; ayrıca belli temsilcileri ve literatürü olan akım ve okullara” ne ad verilir? Cevap: Tefsir ekolleri 26. Tefsirinde re’ye yoğun olarak yer veren ve tâbiîn âlimlerin önde gelenlerinden olan müfessir kimdir? Cevap: Mücahid 27. Hangisi tefsir türü, otorite olan müfessirler tarafından “ilhâdî” (sapkın, batıl) yorum olarak kabul edilir? Cevap: Nazarî sûfî tefsir 28. Hangisi tefsirde İsrâiliyata başvurulan konulardan biridir? Cevap: İsrâilî rivayetleri tashih 29. Hangisi, tâbiûn tefsirinin kaynak değeri üzerinde fikir yürüten ibn Teymiyye’nin yaklaşımını ifade etmektedir? Cevap: Üzerinde ittifak edilen görüşlerin ancak kaynak değeri vardır. 30. Kur’ân’ın tefsiri bağlamında Hariciyye mezhebi nezdinde en önemli husus nedir? Cevap: Kur’ân’ın lafzı 31. Yahudi, Hristiyan ve diğer kültürlerden Kur’ân tefsirlerine giren rivayetlere ne ad verilir? Cevap: İsrailiyat 32. Kur’ân tefsirinde Batı düşüncesi referans gösterilerek yapılan modern yorumlara ne ad verilir? Cevap: Çağdaş İsrâiliyat 33. Hangisi sahabenin israiliyata başvurduğu konulardan biri değildir? Cevap: Kur’ân’da geçen bazı garip kelimelerin izahı 34. İsrâilî rivayetler en fazla hangisinden gelmiştir? Cevap: Ka’b el-Ahbar 35. Hangisi tedvin dönemi müfessirlerinden biri değildir? Cevap: Taberî/ Abdullah b. Mesud 36. Kur’ân’da, insan, melek ve cin gibi varlıkların veya bir topluluk ya da kabilenin veyahut bir kelime ve nitelemenin ism-i işaretler, ism-i mevsuller, zamirler, cins isimleri, belirsiz zaman zarfları ve belirsiz mekân isimleriyle zikredilmesine ne ad verilir? Cevap: Müphem 37. Kur’ân’da bazı surelerin başında bazen bir, bazen de birkaç harfin birleşmesinden meydana gelen rumuzlara ne ad verilir? Cevap: Kesik harfler 38. “el-Hurûfu’l-mukatta’a” tabiri ne anlama gelmektedir? Cevap: Kesik harfler 39. Allah’ın kesik harflerle başlayan sûrelerde anlatılan tüm hüküm ve kıssaları bu harflere gizlediğini, sonra da bu hususları sûrede açıkladığını, fakat bu şifreleri ancak peygamber ve velilerin çözebileceğini ileri süren bilim dalı hangisidir? Cevap: Tasavvuf 40. Kur’ân kıssalarıyla ilgili hangi ifade doğrudur? Cevap: Hz. Peygamber döneminde meydana gelen hadiseleri anlatan âyetler topluluğu da Kur’ân kıssaları içerisinde değerlendirilebilir. 41. Kur’ân kıssalarının nüanslarla tekrar edilmesinin amacı nedir? Cevap: Kur’ân’ın muhataplarını kıssanın farklı yönleri ile buluşturmak 42. Hangisi Kur’ân’da anlatılan kıssaların gayelerinden biridir? Cevap: Anlatılan kıssalardan hareketle ortak bir prensibe ulaşmak ve muhataplara genel bir ilke hakkında fikir vermek 43. Hangisi, İslâm dünyasında Kur’ân’ı anlama ve yorumlamada yeni yönelişlerin doğuşunu hazırlayan sebeplerin başında gelir? Cevap: Müslüman entelektüellerin Batı dünyasından ciddi biçimde etkilenmiş olması 44. Hangisi siyak ilkesi doğrultusunda geliştirilen Kur’ân sınıflandırmasının temel unsurlarından biri değildir? Cevap: Ayet sûre arası siyak münasebeti 45. Hangisi Kur’ân ayetlerinin sayıları hakkında farklı rakamların ortaya çıkmasının sebeplerinden biridir? Cevap: Sûrelerin başlarında bulunan besmelelerin bir ayet olarak kabul edilip edilmemesindeki ihtilaf 46. Hangisi, modern dönem Kur’ân yorumcularının Kur’ân-ı tarihsel bir metin olarak değerlendirmelerine bir gerekçe teşkil etmektedir? Cevap: Kur’ân bir yazılı-metin (kitap) olmaktan çok bir söz-metin (hitap) hüviyetindedir. 47. Hangisi modern dönem Kur’ân yorumcularının klasik tefsirlere yönelttiği eleştirilerden biridir? Cevap: Kur’ân’ı yorumlarken parçacı bir bakış açısıyla hareket etmeleri 48. Hangisi Kur’ân’ın temsili anlatıma başvurma gayesi olamaz? Cevap: Emretmek 49. Kur’an’ı baştan sona âyet âyet ele alıp belli bir yöntemle açıklama eylemini gerçekleştiren kişiye ne ad verilir? Cevap: Müfessir 50. Kur’ân’ın tanımının unsurlarından, “insanların, meleklerin ve cinlerin sözlerini” tanımın dışında bırakan kısım nedir? Cevap: Allah’ın kelâmı 51. Kur’ân tercümelerinin Türkçedeki ilk basımları hangi dönemde gerçekleşmiştir? Cevap: Tanzimat fermanından sonra 52. Kur’ân’ın üslûbuyla ilgili olarak, “en seçkin Arap ediplerinin kıymet itibariyle Kur’ân’a denk olabilecek bir şey yazamamaları şaşılacak bir şey değildir” diyen Batılı şahıs kimdir? Cevap: Palmer 53. Batı’da en eski Kur’ân meali hangi dilde yapılmıştır? Cevap: Latince 54. Hz. Peygamber’in, Kur’ân’a yönelik tefsiri onun bir kısmını içermektedir, tezini ortaya atan ilk İslâm alimi kimdir? Cevap: Gazâlî 55. Kur’ân’daki bilimsel hakikatleri içeren âyetlere ne ad verilir? Cevap: Kevnî âyetler 56. Kur’ân kelimesinin hemzesiz, türememiş ve alem-i mürtecel olduğunu savunan görüş kime aittir? Cevap: Şafiî 57. Müsteşrikler tarafından Kur’ân kelimesinin türediği iddia edilen kelime ya da kelimeler hangisidir? Cevap: Keryânî- Kiryânî 58. Kur’ân’a bugünkü harekeleri koyan kişi kimdir? Cevap: Halil b. Ahmed 59. Kur’ân’ın bir isminin de “el-Kitâb” olması, ne anlama gelmektedir? Cevap: Kur’ân’ın yazıldığı 60. Kur’ân ayetlerine tarihçi gözüyle yaklaşan modernist düşünür kimdir? Cevap: Muhammed Arkoun 61. Âyet sonunda değil de âyet içinde bulunduğu zaman üzerinde durulursa, tekrar geriden başlamanın gerekli olduğu vakıf işareti hangisidir? Cevap: Lâ 62. Âyetin lafzî tahlilinden sonra ortaya çıkan manasını, makul ve kuvvetli delillerle desteklenmiş olmak şartıyla muhtemel manalarından bağlamına en uygun olana çevirmeye ne ad verilir? Cevap: Te’vîl 63. Âyetler arasında çeşitli sebeplere binaen oluşan çelişki vehmini ortadan kaldırmaya çalışan Kur’ân ilmi nedir? Cevap: Müşkilu’l- Kur’ân 64. Hangisi, âyetler arasında çelişki vehmini ortadan kaldırmaya yönelik kurallardan biri değildir? Cevap: Kur’ân âyetlerini hadislerle mukayese ederek ayetler arasındaki çelişki vehmi ortadan kaldırılır. 65. Hangisi âyetler arasında çelişki vehmini doğuran sebeplerden biri değildir? Cevap: Bazı ayetlerin hadislere aykırı olması 66. Âyetler arasındaki bütünlüğe azami derecede gayret gösteren meal hangisidir? Cevap: Tanrı Buyruğu 67. Kevnî ayetleri pozitif ilimlerin verileriyle tefsir etmeyi amaçlayan akım hangisidir? Cevap: Bilimsel tefsir ekolü 68. “Mensûh âyet” ifadesi ne anlama gelmektedir? Cevap: Hükmü kaldırılan ayet 69. Hangisi Kur’ân’ın hakkıyla tercümesinin yapılamayışının sebeplerinden biridir? Cevap: Kur’ân’da müteşabih ayetlerin bulunması 70. “Üzerlerine yürüdü ve onlara sağ eliyle vurdu” (Saffat (37), 93) âyetindeki “yemin” kelimesinin ifade ettiği manalar dikkate alınırsa, bu âyet müteşabihin hangi türüne örnek oluşturmaktadır? Cevap: Lafızda müteşabih 71. “iyilik ve erdem, evlere arkalarından girmeniz değildir” (Bakara (2), 189) ayeti, müteşabihin hangi türüne örnek teşkil eder? Cevap: müteşabihliğin hem lafız hem de manada olmasına 72. “Allah’ın müteşabih sıfatları bilinir gibi görünse de bu sıfatların Allah’a isnadı beşer açısından imkânsızdır” diyen mezhep hangisidir? Cevap: Selef mezhebi 73. “Müminler, ancak kardeştir” âyetinde hangi tür teşbih yapılmıştır? Cevap: Teşbih-i beliğ 74. Teşbih sanatının en güçlü türü nedir? Cevap: Teşbih-i beliğ 75. “Zikr-i küll, irade-i cüz” hangi dilsel sanat çeşididir? Cevap: Mecaz-i Mürsel 76. Hangisi istiârenin unsurlarından biri değildir? Cevap: Kinaye 77. Hangisi kasemin amaçlarından biri değildir? Cevap: Söylenen sözdeki kapalılığı gidermek 78. “Ve namazı kılın” âyetindeki kapalılığı karşılayan Kur’ân ilimleri terimi hangisidir? Cevap: Mücmel 79. Kapalılığı sadece Allah’ın kelamı ve Peygamberin sözü ile açıklanan lafız türü nedir? Cevap: Mücmel lafız 80. Anlamı kapalı olan lafız türleri, hangisinde tam olarak verilmiştir? Cevap: Ğarib, Mübhem, Mücmel 81. Hangisi, müphem lafzın anlamını doğru olarak tespit etmek için bakılması gereken kaynaklardan biri değildir? Cevap: Şâirin şiiri 82. Allah’ın arşa istiva etmesi sorulduğunda, “istiva malumdur, keyfiyeti meçhuldür, bu konuda soru sormak ise kötü bir şeydir” şeklinde cevap veren İslâm âlimi kimdir? Cevap: Malik b. Enes 83. Herhangi bir şer’î hükmün yerine başka bir şer’î hükmün gelerek öncekinin hükmünü ortadan kaldırmasına ne ad verilir? Cevap: Nesh 84. Bir dilin temelini oluşturan kelimeleri ayrıntılı bir şekilde tahlil ederek anlamlarını doğru bir şekilde ortaya koymaya çalışan ilmî disipline ne ad verilir? Cevap: Semantik 85. Burhânî te’vîl’in İslâm düşüncesinde en ünlü kuramcısı kimdir? Cevap: İbn Rüşd 86. “Nakil, nakd, tercih” metodunu ilk defa ortaya koyan müfessir kimdir? Cevap: Yahya b. Sellâm 87. Bir ifadenin önünde ve arkasındaki birimlerle sergilediği ilişkiler bütününe ne ad verilir? Cevap: Siyak 88. Hangisi Türkiye’deki meâlci kesimi derinden etkileyen eserlerden biri değildir? Cevap: Tefsir Tarihi 89. Türkiye’deki meâl hareketinin temel argümanı nedir? Cevap: Kur’ân’ın bütün edebî metinlerden daha fasih olması, bu sebeple Kur’ân’ın her dildeki tercümesi muhatapları tarafından rahatlıkla anlaşılabilmesi 90. Rasyonel bakışta Batı düşüncesinden, metot ve düşüncesini Kur’ân ve hadis ile sınırlandırma hususunda selefi düşünceden, âyetleri mecazî yoruma tâbi tutmada İslâm kültüründen, sembolik yaklaşımlarda ise kısmen Batı ve Hint-Pakistan alt kıtası düşünce ekollerinden etkilenmiş olan şahsiyet kimdir? Cevap: Muhammed Esed 91. Hangisi vahiyle ilham arasındaki farklardan biridir? Cevap: Peygamberler kendilerine gelen vahyin Allah katından olduğunu kesin olarak bilirler, ilhamı alanlar onun nereden geldiğini bilmezler. 92. Vahiy-ilham ilişkisi bağlamında hangi yargı doğrudur? Cevap: Vahiy umumi ve külli, ilham ise hususi ve cüzidir. 93. Hangisi vahyin Hz. Peygamber’e geliş şekillerinden biri değildir? Cevap: Vahyi peygamberine bir perde arkasından yazılı olarak sunması 94. Nuzül sebepleri ile ilgili hangi ifade doğrudur? Cevap: Bütün ayetler belli sebeplere bağlı olarak inmemiştir. 95. Hangisi “semiyotik” sürecin aşamalarından biri değildir? Cevap: Okuma 96. “Arap dilinin kuralları dâhilinde hareket edilerek Kur’ân’dan anlamlar üretmek” olarak tanımlanan ve daha ziyade kelâmcılar, fakihler, müfessir ve dilciler tarafından kullanılan yorum(te’vîl) yönetimi nedir? Cevap: Beyânî Te’vîl 97. Hangisi Medenî sûrelerin özelliklerinden biri değildir? Cevap: Secde ayeti ihtiva etmesi
__________________ O (cc)’NA SIĞINMAK AYRICALIKTIR |
Konu Sahibi nurşen35 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Gündem Korona Aşısı | Gündem/ Manşetler | Esma_Nur | 6 | 1478 | 10 Aralık 2020 12:20 |
DHBT Muhteşem Özetler | DHBT-Hazırlık/Notlar/Özetler | nurşen35 | 4 | 2241 | 08 Aralık 2020 18:40 |
Kıssaları Hayatımıza Taşıyalım | Kıssalar-Hikayeler-Nasihatler | nurşen35 | 1 | 958 | 08 Aralık 2020 17:46 |
TENKİD | Serbest Kürsü | nurşen35 | 0 | 847 | 08 Aralık 2020 12:44 |
Vitir Namazını Niye Kılıyoruz Biliyor musunuz... | Namaz-Abdest-Teyemmüm | nurşen35 | 0 | 974 | 04 Aralık 2020 13:56 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Hadis Tarihi ve Usulü 2017 Bahar Dönemi Dönem Sonu Sınavı | nurşen35 | Hadis Tarihi Ve Usulü | 3 | 08 Ağustos 2018 16:33 |
Medineweb Tefsir Tarihi ve Usulü 2013 Bahar Dönemi Ara Sınavı ve Dönem Sonu Sınavı | nurşen35 | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 21 | 23 Mart 2017 20:45 |
Tefsir Tarihi ve Usulü 2015 Bahar Dönem Sonu Sınavı | nurşen35 | Tefsir Tarihi Ve Usulü | 4 | 23 Ocak 2016 15:04 |
Tefsir(2010-2011 Güz dönem sonu soru cevap) | küskün | Tefsir | 0 | 26 Ocak 2015 21:11 |
Önlisans İlahiyat Hadis Tarihi ve Usulü 2010-2011 Dönem Sonu Soruları ve Cevapları | RemLe | Hadis Tarihi Ve Usulü | 0 | 19 Mart 2012 01:12 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|