|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi: 08 Nisan 2019 (21:53), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2019 (21:53). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
08 Nisan 2019, 21:53 | Mesaj No:1 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | Dicle 2013 Bütünleme Sınavı Dicle 2013 Bütünleme Sınavı BÖLÜM-2 SİSTEMATİK KELAM 1. Allah’ın iradesini muhdes olarak gören hangi ekoldür? A) Mutezile B) Cebriye C) Maturîdiye D) Eş’ariye E) Hiçbiri 2. Cebr-i mutavassıt olarak da görülen mezhep aşağıdakilerden hangisidir? A) Cebriyye B) Cehmiyye C) Eş’ariyye D) Sufiye E) Eş’asiyye 3. Cehm b. Safvan kimdir? A) Kaderiyyenin kurucusu B) Hariciyyenin temsilcisi C) Eş’arî bir alim D) Cebriyyenin müessisi E) Maturîdî bir alim 4. Makalatu’l-İslamiyyîn aşağıdakilerden hangi müellife aittir? A) Şehristanî B) Bakillanî C) Cüveynî D) Ebu’l-Hasen el-Eş’arî E) Bağdadî 5. İbnu’l-Hümam hangi mektebe mensuptur? A) Maturidiyye B) Kaderiyye C) Eş’ariyye D) Mutezile E) İbaziyye 6. Kesbi ıstılahî anlamıyla ilk kullanan kimdir? A) İmam Şafiî B) İmam Ebu Hanife C) İman Malik D) Hasan Basrî E) Gazzalî 7. Fiilerin yaratılması konusunda iktiran kavramını daha çok hangi mektep kullanır? A) Eş’ariyye B) Maturidiyye C) Cebriyye D) İbaziyye E) Mutezile 8. Kesb kelimesi hangi fiillerle ilgilidir? A) Gayr-ı iradî fiillerle B) Izdırarî fiillerle C) İhtiyarî fiillerle D) Cebrî fiillerle E) Hepsi 9. Kelam ilminde fiillerin güzellik ve çirkinliğinin aşağıdakilerden hangisiyle bir ilişkisi yoktur? A) İyi-kötü B) Hasen - Seyyi’ C) Hayır-Şerr D) Cebir-İhtiyar E) Husun-Kubuh 10. Bir işin Allah’a vacip olması iddiası aşağıdakilerden hangi kavramla ilgilidir? A) Zulüm-adalet B) Teklif- Mükellef C) Salah Aslah D) Hasen –Kabih E) Caiz-Muhal 11. Teklif-i malayutak’ı aklen caiz gören mezhep aşağıdakilerden hangisidir? A) Cebriyye B) Cehmiyye C) Şia D) Eş’ariyye E) Maturidiyye 12. Mutezile’nin hangi okulu salah ve aslah konusunu ağırlıklı olarak ahirete irca etmektedir? A) Basra okulu B) Bağdat okulu C) Kufe Okulu D) Kufe-Bağdat okulu E) Hepsi 13. Aşağıdakilerden hangileri Mutezile mektebinin iki alimidir? A) Cubbaî-Şehristanî B) Cahız-Bağdadî C) Nazzam-Cahız D) Zemahşerî- İsferayinî E) Hepsi 14. Hidayet’i hem yol gösterme hem de yaratma anlamında ele alan hangi mekteptir? A) Eş’ariyye B) Maturidiyye C) Mutezile D) İbaziyye E) Ehl-i Sünnet 15. Hidayeti yalnızca ‘yol gösterme’ şeklinde anlayan mezhep hangisidir? A) Kaderiyye B) Mutezile C) Cebriyye D) Maturîdiyye E) Hepsi 16. Ecel konusunda Ehl-i sünnet gibi düşünen Mutezilî alim hangisidir? A) Ebu Haşim el-Cübbaî B) Ebu Ali el-Cübbaî C) Zemahşerî D) Kadî Abdulcebbar E) Hiçbiri 17. Ruhla alakalı müstakil bir eser ortaya koyan alim hangisidir? A) İbn Kayyım el-Cevziyye B) İbn Teymiyye C) Harputî D) Ebu Hanife E) Zemahşerî 18. Ahireti inkar edenlerin inkarı temelde hangi faktöre dayanmaktadır? A) Aklanî B) Cismanî C) Nefsanî D) Fikrî E) Hiçbiri 19. Aşağıdakilerden hangisi haşrin karşılaştırılabilir örneklerindendir? A) Geçmişte yaşanmış diriliş örnekleri B) Uyku örneği C) Ölü arzı canlandırılması D) Uyku örneği- Ölü arzın canlandırılması E) Temsîl-i kıyaslar 20. Kur’an ahiret hayatının gerekliliğini aşağıdakilerden hangisine dayandırmaz? A) Kulluğun karşılığının verilmesi B) Mutlak adaletin gerçekleşmesi C) İhtilafların sona erdirilmesi D) İnsanların merakının giderilmesi E) İlahî va’din hükmünü icra etmesi 21. Aşağıdakilerden hangisi mahşer ahvaliyle ilgili değildir? A) Mizan B) Sırat C) Berzah D) Şefaat E) Hesap 22. Şefaat-ı uzma ne zaman başlamaktadır? A) Berzahta B) Hesap ve mizandan önce C) Amel defterleri dağıtıldıktan sonra D) Sırattan sonra E) Hiçbiri 23. Bir mümin şefaat inancına nasıl bakmalı? A) Gönlünde bir ümit olarak taşımalı B) Şirk olarak görmeli C) İlahî adaletle telif edilemeyecek bir zulüm olarak telakki etmeli D) İslam inancının dışında bir inanç görmeli E) Bu konuda tevakkuf etmeli 24. Kaderle alakalı münakaşaların yasaklanmasının hikmeti ne olabilir? A) İmanî bir meseleyi münakaşa tarzında tartışmak caiz olmadığı için B) Kaderin cebrî kısmıyla ilgili meseleleri münakaşanın yararı bulunmadığı için C) İnsan bununla emrolunmadığı için D) Bu konu insan aklının ziyadesiyle zorlayan bir mevzu olduğu için E) Hepsi 25. Kainatta hakim olan ilahî program; A) Tesadüf düşüncesini ortadan kaldırır B) İnsan zihnine nizam fikrini yerleştirir C) Herşeyde hikmet elinin işlediğini öğretir D) Varlıkta kaosa yer olmadığını gösterir E) Hepsi BÖLÜM-3 OSMANLI TÜRKÇESİ 1- Aşağıdaki harflerden hangisi hurûf-ı sakîle harflerinden birisi değildir? A) غ B) ص C) ش D) ح E) ض 2-Aşağıdaki gruplardan hangisi aklâm-ı sitteden değildir? A) Sülüs B) Nesih C) Siyâkat D) Muhakkak E) Rik’a 3-Aşağıdaki harflerden hangisi Arap alfabesinde yoktur? A) غ b) ر c) ل d) پ e) ق 4. Aşağıdakilerden hangisi ism-i fâil değildir? A) كاتب B) معظَّم C) ناصح D) معلِّم E) محسِن شاعر . 5 kelimesinin müennes şekli aşağıdakilerden hangisidir? A) شاعر B) شعرا C) شاعره D) شاعری E) مشعار 6. Sesli harfleri karşılayan Osmanlı Türkçesindeki harfler aşağıdaki şıkların hangisinde bir arada verilmiştir? A) ا – و - ى B) ا – و - ى - ه C) ا – و - ه D) و - ى - ه E) Hiçbiri 7. Aşağıdaki kelimelerden hangisindeki ه harfi ha-i resmiyye değildir? A) كيجه B) خانه E) سرچه D) ماه E) باغچه 8. Aşağıdakilerden hangisi Türkçe bir kelimedir? A) رحمان B) ثلثه C) هكذا D) كاتب E) قويون 9. Aşağıdakilerden hangisi sadece Farsça kelimelerden meydana gelmiş bir isim tamlamasıdır? A) تجديد ا B) قلم قدر C) دفع حاج D) فرمان پادشاه E) Hiçbiri 10- Geniş zaman eki aşağıdakilerden hangisi ile ifade edilir? A) لرى B) را C) ار D) كز E) جی 11- Aşağıdakilerden hangisi ile isim yapılır? A) نجه B) در C) جی D) ارق E) را 12- 804 sayısının eski yazıda karşılığı aşağıdakilerden hangisidir? A) ٨۰٤ B) ٧۰٤ C) ٤۰٧ D) ٤۰٨ E)٨٧٨ 13- Hangi harf kendisinden sonra bitişir? A) ر B) ژ C) ه D) د E) ا 14- Hangisi sona gelen edattır? A) ستان B) هم C) در D) نا E) ناک 15-Hangisi çoğul ekidir? A) ب B) ان C) ا D) ف E) ناک 16. Aşağıdaki sayılardan hangisinin yazılışı yanlıştır? a) بيك بش يوز - Bin beş yüz b) يكرمی ايكی – Yirmi iki c) اوچ ميليون – Üç milyon d) درد ميليار – Dört milyar e) اون سكز – On sekiz 17- Hangisi ism-i tasgîrdir? A) افعل B) مفعله C) فعيل D) مفعال E) کذاب 18- Hangisi Cem-i Müzekker Sâlimdir? A) مسلمون B) اشكال C) انظار D) املاك E) کذاب 19-Aşağıdakilerden hangisi çoğuldur? A) ظالم B) فاضل C) ارذل D) اخبار E) اكبر 20. Geniş zaman ekleri aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir? A) ار - عر B) ار - در C) عر D) ار – ه ر e) Hiçbiri 21. Şart ekleri aşağıdaki şıklardan hangisinde doğru yazılmıştır? A) سه B) يور C) يه D) صا E) جك 22. Aşağıdakilerden hangisi Arapça bir kelimedir? A) چيچك B) سوز C) بويوك D) ايليق E) حقوق كافر . 23 kelimesinin cem-i müennes-i sâlimi aşağıdakilerden hangisidir? A) كفرة B) كفار C) افرات D) كافرون E) كفران 24. Aşağıdakilerden hangisi kendinden sonra gelen harfe bitişmeyip ayrı yazılan harflerden (hurûf-ı munfasıla) değildir? A) ه B) و C) د D) ر E) ا 25. Aşağıdaki Arap harflerinden hangisi ince telâffuzlu harflerden birisi değildir? A) ز B) ك C) ظ d) ش E) س BÖLÜM-4 FIKIH USULÜ 1. Aşağıdakilerden hangisi Hanefilere göre Sünnetin çeşitlerindendir? A) Garîb Hadis B) Müstefîd Hadis C) Meşhur Hadis D) Aziz Hadis E) Mürsel Hadis 2. Aşağıdaki cümlelerden hangisi yanlıştır? A) Sahabe âhâd haberle amel etme konusunda bir takım şartlar ileri sürmüştür. B) Bütün mezhep imamları ahâd haberle amel edilmesinde ittifak halinde değildir. C)Hanefilere göre ahad haberle amel edilebilmesi için hadis, çok sık rastlanan durumlarla ilgili bir olay hakkında olmalıdır. D) Manevî mütevâtir rivayetler arasında lafız ve mana yönünden kısmî farklılıklar olmakla birlikte bütün rivayetlerin ortak bir manada buluştuğu mütevâtir haberdir. E)Sünnetin büyük çoğunluğu Hz. Peygamber’den âhâd yolla nakledilmiştir. 3. Ahad haberle amel konusunda çerçeveyi en geniş tutan mezhep hangisidir? A) Hanefi mezhebi B) Şafii mezhebi C) Maliki mezhebi D) Hanbeli mezhebi E) Hiçbiri 4. Aşağıdakilerden hangisi icma ile ilgili genel şartlardan değildir? A) Müçtehitlerin fikir birliği edeceği konu bir meselenin şeri hükmüne dair olmalıdır. B) İcma Hz. Peygamber’in vefatından sonra meydana gelmiş olmalıdır. C) Bütün müçtehidlerin fikir birliği etmiş olması gerekir. D) Fikirbirliği edenler müçtehit olmalıdır. E) Tek müçtehidin varlığı ile de icma gerçekleşebilir. 5. Hükmün talili ile ilgili olarak nassta yer alan vasıflar üzerinde, illet olarak kabul edilemeyecek olanları ayıklamak ve nassın göstermek istediği esas illeti belirlemek maksadıyla yapılan içtihada usul terimi olarak ne ad verilir? A) el-Müşebbehübihi B) Tahkîku’l-menât C) Tenkîhu’l-menât D) Hükmün illeti E) Tahricü’l-menât 6. Aksine delil bulunmadıkça bir şeyden faydalanmanın veya bir davranışta bulunmanın mubah olduğuna hükmedilmesine fıkıh usulü terimi olarak ne ad verilmektedir? A) İbâha-yiasliyyeıstıshâbı B) Berâet-i asliyyeıstıshâbı C) Şer'î hüküm ıstıshâbı D) Vasıf ıstıshâbı E) Istıshâb 7. İçki yapımında kullanılması ihtimaline binaen üzüm yetiştirilmesinin yasaklanmaması aşağıdakilerden hangisine örnek teşkil etmektedir? A) Meşru kılınış amacının dışında bir sonucu elde etmeye vasıta kılınan mubah fiillere B) Hiçbir zaman mefsedet götürmeyen fiillere C) Çoğu zaman mefsedete götüren mubah fiillere D) Nadiren mefsedete götüren mubah fiillere E) Mahiyeti itibarıyla mefsedete götüren fiillere 8. Kendi başına mubah olan bir fiilin şer'an mefsedete götüreceğinden emin olunması veya bunun kuvvetle muhtemel bulunması sebebiyle yasaklanmasına ne ad verilir? A) İstihsan B) Tahric C) Sedd-i zerâi‘ D) İstishab E) Kıyas 9. "Şer'î hüküm, şâriin iktizâ, tahyîr ve vaz' bakımından mükelleflerin fiiliyle ilgili hitabıdır" tanımındaki “vaz'” kelimesinin anlamı nedir? A) Bir şeyin başka bir şey için şart, sebep ve mani teşkil etmesi B) Bir şeyi yapmayı talep etme C) Bir şeyi yapmamayı talep etme D) Bir şeyi yapma konusunda serbest bırakma E) Bir şeyi yapmama konusunda serbest bırakma 10. Şâriin mükelleften bir işi yapmasını veya yapmamasını istemesine ya da yapıp yapmama konusunda onu muhayyer bırakmasına ne ad verilir? A) Aklî hüküm B) Kat’i hüküm C) Zannî hüküm D) Vaz’î hüküm E) Teklifî hüküm 11. Aşağıdaki cümlelerden hangisi doğrudur? A) Ebû Hanîfe'ye göre buluğ çağının başlangıcı kız çocuklarda 7 yaştır. B) Çoğunluk fakihlere göre buluğ çağının başlangıcı kız çocuklarda 7 yaştır. C) Çoğunluk fakihlere göre buluğ çağının sonu kız ve erkek çocuklarda 15 yaştır. D) EbûHanîfe'ye göre buluğ çağının sonu kız ve erkek çocuklarda 18 yaştır. E) Fakihler buluğ çağının başlangıcı için belli bir yaş belirlememişlerdir. 12. Aşağıdaki cümlelerden hangisi doğrudur? A) Unutma, kul haklarında her zaman makbul bir özür sayılır. B) Unutma, Allah haklarında her zaman makbul bir özür sayılır. C) Unutma, sadece vücûb ehliyetini ortadan kaldırır. D) Unutma, sadece eda ehliyetini ortadan kaldırır. E) Unutma, vücub ve eda ehliyetlerini ortadan kaldırmaz. 13. Aşağıdaki matuhla ilgili ifadelerden hangisi doğrudur? A) Aklî melekeleri inkişaf etmemiş, idrak ve anlayışları kıt, gel-git kimsedir. B) Akıl melekesi bulunmayandır. C) Akıl mevcut olduğu halde, aklın ve dinin icabına aykırı bir şekilde malda tasarrufta bulunandır. D) Tam eda ehliyetine sahiptir. E) Bedenî ceza uygulanır. 14. Tek vaz ile bir mana ifade etmek üzere konmuş ve sınırsız fertleri içine alan lafza usul terimi olarak ne ad verilir? A) Mütevatir B) İcma C) Amm lafız D) İstihsan E)Müstefîd 15. Lafızların tasnifine ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır? A) Vaz' olduğu mana açısından hass, âmm ve müşterek kısımlarına ayrılır. B) Kullanıldığı mana bakımından lafızlar hakikat, mecaz, sarih ve kinaye kısımlarına ayrılır. C) Kullanıldığı mana açısından lafızlar mücmel ve mufassal kısımlarına ayrılır. D) Manaya delalet açısından delaleti açık ve delaleti kapalı kısımlarına ayrılır. E) (Cumhura göre)manaya delaletin şekli açısından mantuk ve mefhum kısımlarına ayrılır. 16. Aşağıdaki eşleştirmelerden hangisi doğrudur? A) Öğrenciler âmm lafız. B) Çalışkan öğrenci mutlak lafız. C) Doğru sözlü insanlar hass lafız. D) Çocuklar mukayyed lafız. E) Tek sayılar mücmel lafız 17. Lafzın bir alakadan ötürü konulduğu gerçek anlamın dışında kullanılmasına fıkıh usulü terimi olarak ne ad verilir? A) Hakikat B) Mecâz C) Amm lafız D) Mücmel E) Müşkil 18. Kinayeli lafızlara ilişkin aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur? A) Kinâî lafızlar söyleyenin niyetine bakılmaksızın yorumlanır. B) Kinâî lafızlar kendisiyle kast olunan mananın kapalı kaldığı ve hemen zihne gelmediği lafızlardır. C) Kinâî lafızlar, birden fazla manaya muhtemel olan ancak bunlardan birine daha açık bir şekilde delalet eden lafızlardır. D) Kinâî lafızlarda bağlam ve hâlin delâleti yerine lafzın sarih delâleti esas alınır. E) Kinâî lafızlarda yardımcı unsurlara ihtiyaç duyulmaz. 19. “Gece oruca niyetlenmeyen kimsenin orucu, oruç değildir” hadisinde "oruç"un "kâmil manadaki oruç" şeklinde anlaşılmasına usul terminolojisinde ne ad verilir? oruç A) Mücmel B) Zahir C) Batın D) Müevvel E) Kinâye 20. “Faiz yiyenler (kabirlerinden), şeytan çarpmış kimselerin cinnet nöbetinden kalktığı gibi kalkarlar. Bu hal onların ‘Alış-veriş tıpkı faiz gibidir’ demeleri yüzündendir. Hâlbuki Allah alış-veriş helâl, faizi haram kılmıştır.” (Bakara-275) ayetinde faizle alışverişin aynilik (misliyyet) iddiası reddedilmektedir. Bu mana aşağıdaki terimlerden hangisinin kapsamına girer? A) Nassın ibaresi B) Nassın açık işareti C) Nassın kapalı işareti D) Nassın iktizası E) Nassın delâleti 21. “Onlardan (anne-baba) biri veya her ikisi senin yanında yaşlanırlarsa onlara “öf bile deme!” Onları kovma ve onlara güzel söz söyle” (İsrâ-23) ayetinden anne ve babaya “öf” demenin haram olduğu anlaşılmaktadır. Bu hüküm aşağıdaki delâlet gruplarından hangisine aittir? A) Mantuk B) Has C) Amm D) Müşkil E) Mürsel Hadis 22. "Cumhura göre çelişik görünen iki nass arasındaki tearuzu gidermek için öncelikle ……….. işlemine başvurulur" yargısını en uygun biçimde tamamlayan kelime aşağıdakilerden hangisidir? A) Telif B) Tahsis C) Takyid D) Nesih E) Tefsir 23. Neshe ilişkinolarak aşağıdaki yargılardan hangisi yanlıştır? A) Neshedilen hükmün şer'î olması gerekir. B) Neshedici delilin neshedilen hükümden sonra gelmiş olması gerekir. C) Hükmün kaldırıldığını gösteren delilin şer'î olması gerekir. D) Aklî delillerle nesih gerçekleşir. E) İtikadî hükümler neshe konu olmaz. 24) Aşağıdakilerden hangisi, içtihat ehliyetinin şartlarından olan "alet bilgisi"ne dâhildir? A) Kur'ân’ı bilmek B) Sünneti bilmek C) Arapçayı bilmek D) Fıkıh usulünü bilmek E) İçtihat melekesine sahip olmak 25. “Mensup olunan mezhebe ait metin ve kaidelerden şer'î hükümleri çıkarmaya ………. denir”. Cümlede boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir? A) İçtihat B) İstidlal C) İttiba D) Taklit E) Tahrîc S.KELAM CEVAPLAR 1. A 2. C 3. D 4. D 5. A 6. B 7. A 8. C 9. D 10. C 11. D 12. A 13. C 14. E 15. B 16. D 17. A 18. C 19. D 20. D 21. C 22. B 23. A 24. E 25. E O.TÜRKÇESİ CEVAPLAR: 1. C 2. C 3. D 4. B 5. C 6. B 7. D 8. E 9. D 10. C 11. C 12. A 13. C 14. A 15. B 16. D 17. C 18. A 19. C 20. D 21. A 22. E 23. C 24. A 25. C F.USULÜ CEVAPLAR: 1. C 2. B 3. D 4. E 5. C 6. A 7. D 8. C 9. A 10. E 11. C 12. E 13. A 14. C 15. C 16. A 17. B 18. B 19. D 20. A 21. A 22. A 23. D 24. C 25. E
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Dedesi Ruhunun Yanında | Serbest Kürsü | Sükutu-Ezber | 4 | 57 | 17 Aralık 2024 19:46 |
Peygamberler Neden Sadece Ortadoğu'ya Geldi? | Peygamberler(a.s) | Esma_Nur | 1 | 56 | 16 Aralık 2024 08:47 |
Namaz Hep Vardı | Namaz-Abdest-Teyemmüm | Mihrinaz | 0 | 44 | 16 Aralık 2024 08:36 |
Esad Ailesinin Keyfi Tutuklamaları | Makale ve Köşe Yazıları | Mihrinaz | 3 | 90 | 09 Aralık 2024 17:02 |
53 Yıllık Esad Rejimi Çöktü | Gündem/ Manşetler | Vasat | 8 | 118 | 08 Aralık 2024 09:59 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Dicle ARAPÇA-1 ve Mantık 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:03 |
Dicle İslam Felsefesi 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 0 | 08 Nisan 2019 20:37 |
Dicle Felsefe Tarihi 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 0 | 08 Nisan 2019 20:35 |
Dicle ilitam 2013 İSLAM FELSEFESİ SORULAR | Medine-web | İslam Felsefesi | 1 | 29 Kasım 2015 23:25 |
Atauzem 2013-2014 güz dönemi bütünleme soru ve cevapları | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 2 | 27 Nisan 2015 12:03 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|