|
Konu Kimliği: Konu Sahibi NUR,Açılış Tarihi: 11 Nisan 2009 (00:31), Konuya Son Cevap : 11 Nisan 2009 (00:32). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
11 Nisan 2009, 00:31 | Mesaj No:1 |
Nafile Namazlar Nafile Namazlar Nafile Namazlar Rasûlullâh -sallallâhu aleyhi ve selem-'in hayâtı Allâh'a ibâdetin ve en güzel kulluğun binbir nev'iyle lebâleb doludur Günün hemen her ânına tekâbül eden bir nâfile namazı mevcuttur Nâfile ibadetler kulu Allah'a daha çok yaklaştırır ve cennetteki mertebesini de yükseltir Resûlullah -sallallâhu aleyhi ve selem-: "Müslüman bir kimse, farzların dışında nâfile olarak her gün Allah rızası için on iki rek`at namaz kılarsa, Allah Teâlâ ona cennette bir köşk yapar" (Müslim, Müsâfirîn 103 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Tatavvu 1) buyurmuştur Nâfile namazların, kıyâmet gününün dehşetli ânında hesâb verirken zor durumda kalan sâhibinin imdâdına yetişeceğini de yine Resûlullah -sallallâhu aleyhi ve selem- haber vermiştir: "Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i: - Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız? der Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir" (Tirmizî, Salât, 188) Farz namazları cemaatle kılmaya âzamî derecede gayret eden Efendimiz -sallallahu aleyhi ve selem- nâfile namazlarını daha çok evinde kılmayı tercih eder ve şöyle buyururdu: "Ey İnsanlar! Evinizde namaz kılınız Zira farz namaz dışındaki namazların en makbûlü, insanın evinde kıldığı namazdır" (Buhârî, Ezân 81; Müslim, Müsâfirîn 213) Farz namaz, her müslümanın yerine getirmesi zarûrî bir ibâdet olduğu için açıktan kılınması ve insanların bu ibadete daha sağlam bir şekilde yöneltilmesi gerekmektedir Bu nedenle açıktan ve büyük bir cemaat şuuru içinde edâsı daha uygundur Nâfile namazlar ise insanların irâdesine bırakılmış ihtiyârî ibâdetler olduğundan, Allâh'a vuslat yolunda yarışan kimselerin riyâ ve süm'a hendikaplarını daha kolay yenebilmeleri, evlerinde gizli olarak ibâdet etmelerine bağlıdır Bu hususta diğer bir nokta da, evlerin namazla şereflenmesi ve bereketlenmesidir Cemaatle namaza çok önem veren Müslümanların, evlerini namaz kılınmayan yerler hâline getirmemeleri de istenmektedir Bu konuda mü'minleri uyaran Peygamber Efendimiz -sallallahu aleyhi ve selem- şöyle buyurmuşlardır: "Namazınızın bir kısmını evlerinizde kılınız da oraları kabirlere çevirmeyiniz" (Buhârî, Salât 52; Müslim, Müsâfirîn 208)
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
Konu Sahibi NUR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Hadîsi anlamak için nelere dikkat etmeli | Hadis-i Şerif | NUR | 0 | 2569 | 10 Ağustos 2009 21:09 |
Allah Rızası İçin Hadis Uyduranlar/Medineweb | Hadis-i Şerif | Mihrinaz | 1 | 2979 | 10 Ağustos 2009 21:07 |
18.HAFTANIN KONUSU:Çocuklar Dünya Hayatının Süsü... | Hafta'nın Konusu | NUR | 1 | 2973 | 10 Ağustos 2009 00:05 |
35.Haftanın Misafiri Elifzişan | Hafta'nın Misafiri | kurtmehmet | 11 | 6742 | 09 Ağustos 2009 23:35 |
Çocuklar Ümmetin Geleceğidir! | Çocuk ve Aile Sağlığı | NUR | 0 | 2582 | 07 Ağustos 2009 23:03 |
11 Nisan 2009, 00:32 | Mesaj No:2 |
RE: Nafile Namazlar
Nafile Namazlar Rasûlullâh -sallallâhu aleyhi ve selem-'in hayâtı Allâh'a ibâdetin ve en güzel kulluğun binbir nev'iyle lebâleb doludur Günün hemen her ânına tekâbül eden bir nâfile namazı mevcuttur Nâfile ibadetler kulu Allah'a daha çok yaklaştırır ve cennetteki mertebesini de yükseltir Resûlullah -sallallâhu aleyhi ve selem-: "Müslüman bir kimse, farzların dışında nâfile olarak her gün Allah rızası için on iki rek`at namaz kılarsa, Allah Teâlâ ona cennette bir köşk yapar" (Müslim, Müsâfirîn 103 Ayrıca bk Ebû Dâvûd, Tatavvu 1) buyurmuştur Nâfile namazların, kıyâmet gününün dehşetli ânında hesâb verirken zor durumda kalan sâhibinin imdâdına yetişeceğini de yine Resûlullah -sallallâhu aleyhi ve selem- haber vermiştir: "Kıyamet gününde kulun hesaba çekileceği ilk ameli onun namazıdır Eğer namazı düzgün olursa, işi iyi gider ve kazançlı çıkar Namazı düzgün olmazsa, kaybeder ve zararlı çıkar Şayet farzlarından bir şey noksan çıkarsa, Azîz ve Celîl olan Rabb'i: - Kulumun nâfile namazları var mı, bakınız? der Farzların eksiği nafilelerle tamamlanır Sonra diğer amellerinden de bu şekilde hesaba çekilir" (Tirmizî, Salât, 188) Farz namazları cemaatle kılmaya âzamî derecede gayret eden Efendimiz -sallallahu aleyhi ve selem- nâfile namazlarını daha çok evinde kılmayı tercih eder ve şöyle buyururdu: "Ey İnsanlar! Evinizde namaz kılınız Zira farz namaz dışındaki namazların en makbûlü, insanın evinde kıldığı namazdır" (Buhârî, Ezân 81; Müslim, Müsâfirîn 213) Farz namaz, her müslümanın yerine getirmesi zarûrî bir ibâdet olduğu için açıktan kılınması ve insanların bu ibadete daha sağlam bir şekilde yöneltilmesi gerekmektedir Bu nedenle açıktan ve büyük bir cemaat şuuru içinde edâsı daha uygundur Nâfile namazlar ise insanların irâdesine bırakılmış ihtiyârî ibâdetler olduğundan, Allâh'a vuslat yolunda yarışan kimselerin riyâ ve süm'a hendikaplarını daha kolay yenebilmeleri, evlerinde gizli olarak ibâdet etmelerine bağlıdır Bu hususta diğer bir nokta da, evlerin namazla şereflenmesi ve bereketlenmesidir Cemaatle namaza çok önem veren Müslümanların, evlerini namaz kılınmayan yerler hâline getirmemeleri de istenmektedir Bu konuda mü'minleri uyaran Peygamber Efendimiz -sallallahu aleyhi ve selem- şöyle buyurmuşlardır: "Namazınızın bir kısmını evlerinizde kılınız da oraları kabirlere çevirmeyiniz" (Buhârî, Salât 52; Müslim, Müsâfirîn 208) 1 Teheccüd Namazı (Gece Namazı): Yatsı namazından sonra , daha uyumadan veya bir miktar uyuduktan sonra, kılınacak nafile namaza "gece namazı"denir Bir miktar uyuduktan sonra kalkılıp kılınırsa "Teheccüd" adını alır Teheccüd namazı iki rekettan on iki rekata kadardır İki rekatta bir selam verilmesi daha faziletlidir (Muhammed Bin Abdullah Hanî, Âdâb, s 264) Teheccüd namazı, Rasul-i Ekrem -sallallahü aleyhi ve sellem- Efendimize vacip yani farz hükmündeydi Bu namaz O'nun ümmeti için sünnet-i müekkededir "Gece namazına devam ediniz Zira bu sizden önceki salihlerin ibadetidir Çünkü gece ibadeti, Allah'a yakınlık günahlara kefaret olup insanı bedeni hastalıklardan korur ve günahlardan uzaklaştırır" (Tirmizi, Deavât, 101) Allâh Teâlâ çok sevdiği ve kâinâtı hürmetine yarattığı Habîb-i Edîb'ne daha fazla lütuflarda bulunmak için teheccüd namazını ona farz kılmıştı "Gecenin bir kısmında da sadece sana mahsus bir nafile olmak üzere uykudan kalk, Kur'ân ile teheccüd namazı kıl, Yakındır ki Rabbin seni bir makam-ı mahmuda eriştire" (el-İsrâ/17, 79) Rasulullah -sallallâhu aleyhi ve selem- Efendimiz gece namazını hiç terk etmezdi Öyle ki hastalanacak veya ağırlık hissedecek olsa oturarak kılardı (Ebû Dâvûd, Tatavvu', 18) "Sabah namazından önce kılınan iki rek'at nâfile namaz dünyanın tamamından daha hayırlıdır" (Müslim, Salâtu'l-Müsâfirîn, 96) buyururdu Gözümün nûru diye tavsif ettiği namazı geceleri daha bir iştiyak ve arzû ile kılardı Ayakları şişecek kadar kendinde geçerek kıldığı teheccüd namazına olan iştihâsını şöyle dile getirmişti: "Allâh her peygamberde belirli birşeye karşı aşırı bir istek yaratmıştır Benim en çok hoşlandığım şey de gece ibâdetidir" (Heysemî, Mecmau'z-zevâid, II, 271) Allâh'a yaklaştıran en mühim ibâdet olması hasebiyle ümmetinin de bu nimetten nasiblenmelerini arzû ederlerdi Öncelikle yakın akrabasından tebliğe başlayan Efendimiz, bir gece Ali ile Fâtımâ -radıyallâhu anhümâ-'nın kapısını çalmış ve onlara: - "Namaz kılmayacak mısınız?" (Buhârî, Teheccüd, 5) buyurarak geceyi boş geçirmemelerini istemişti Diğer ashâbına da: "Aman gece kalkmaya gayret edin! Çünkü o sizden önceki sâlih kimselerin âdeti ve Allah'a yakınlıktır (Bu ibâdet) günahlardan alı kor, hatalara kefâret olur ve bedenden dertleri giderir" (Tirmizî, De'avât, 101) buyurarak onları huzûrun kaynağına yöneltmek istemişti Âile içinde kadın ve erkeğin Allâh'a ibâdet ve sâlih ameller işleme husûsunda birbirlerine destek olmalarının önemine dikkat çeken Efendimiz -sallallâhu aleyhi ve sellem- bilhassa gece namazına kalkmada bu yardımlaşmanın daha da önemli neticeler hâsıl edeceğini şöyle ifâde etmiştir: "Geceleyin kalkıp namaz kılan, hanımını da kaldıran, kalkmazsa yüzüne su serperek uyandıran kimseye Allah rahmet etsin Aynı şekilde geceleyin kalkıp namaz kılan, kocasını da uyandıran, uyanmazsa yüzüne su serperek uykusunu kaçıran kadına da Allah rahmet etsin" (Ebû Dâvud, Tatavvu, 18, Vitir, 13) 2 İşrak Namazı: İşrak namazı, Güneş bir iki mızrak boyu yükseldikten, yani güneş doğduktan kırk-elli dakikalı zaman geçtikten sonra kılınır Saati olmayan bir kimse, çenesini göğsüne yapıştırarak güneşe bakar, şayet güneşi bu vaziyetteyken göremiyorsa, kerahat vakti çıkmıştır Bundan sonra artık İşrak namazı kılınabilir İşrak namazı iki rekatır Bu namazın fazileti hakkında Fahr-ı Kainat -sallallahü aleyhi ve sellem- Efendimiz şöyle buyurur "Bir kimse sabah namazını cemâatle kıldıktan sonra oturup güneş doğuncaya kadar zikir ile meşgul olsa, güneş doğunca da iki rekat (İşrak) namaz kılsa, bir nafile hac ve umre sevabına nail olur" (İhyâ, I 336) 3 Duhâ (Kuşluk) Namazı: Kuşluk vaktinde kılınır Kuşluk vakti, güneşin doğmasından itibaren şer'î günün dörtte biri kadarki bir zamanın geçmesiyle başlayan vakte denir Şer'î gün, Fecr-i sadığın doğmasından (imsaktan) başlayıp güneşin batmasına kadar devam eden güne denir Örfî gün ise, güneşin doğmasından başlayıp batmasına kadar devam eden gündür Şer'î gün, imsaktan başladığı için örf'î günden bir saat kırk beş dakika daha uzundur Kuşluk namazı için en uygun zaman, günün yükselmeye başladığı, deve yavrularının artık sıcaktan gezemez olduğu zamandır (Şah Veliyullah Dihlevi, Hüccetulâhi'l Bâliga c 2, s 53) Niteki bir hadîs-i Şerîfte: "Kuşlu namazı, deve yavrusunun ayakları sıcaktan kızdığı zamandır" Buyurulur (Müslim, Misâfirîn, 143) Duhâ (kuşluk) namazı dediğimiz nafile namaz bu andan itibaren kılınır Zeval vaktine yarım saat kalıncaya kadar devam eder İki rekattan on rekata kadar kılınır Kuşluk namazının üç derecesi vardır: Birinci Derecesi: Kuşluk namazının en az miktarı, iki rekattır ve insanoğlunun her bir eklemine karşılık, vermesi gereken sadakanın yerini tutar Allah Teala'nın, her organı, her eklemi sağlıklı kılması, büyük bir nimettir Ve ona hamd edilmesini gerektirir Ebû Zer-radıyallahü Anhâ-'den rivayete göre Rasul-i Ekrem -sallallahü aleyhi ve sellem- Efendimiz şöyle buyurur: "Bir kimse kuşluk namazının iki rekatına devam etse, günahları deniz köpüğü kadar çok olsa bile affolunur" (Tirmizi, Vitr, 15) İkinci Derecesi: Kuşluk namazını dört rekat olarak kılmaktır Bu konuyla ilgili olarak Allah Teala' bir kutsi hadisinde şöyle buyurur: "Ey Ademoğlu! Günün evvelinde benim için dört rekat namaz kıl ki, ben de günün sonunda seni kollayayım" (et-Terğip ve't-terhib, c 1, s 464) Üçüncü Derecesi: Kuşluk namazını sekiz veya on iki rekat olarak kılmaktır (Şah Veliyullah Dihlevi, Hüccetulâhi'l Bâliga c 2, s 53) Hazret-i Aişe -radıyallahü Anhâ-'den rivayete göre Rasul-i Ekrem -sallallahü aleyhi ve sellem-', Kuşluk namazını ikişer ikişer dört rekat olarak kılar, (bazen) dilediğince de arttırırdı (Müslim Müsafirin, 78) 4 Evvabin Namazı Evvabin, evvab kelimesinin çoğulu olup, tevbe ve istiğfar ederek Allah Teala'ya çokça yönelen kişi demektir Evvabi namazı, Akşam namazının sünnetinden hemen sonra, iki rekattan altı rekata kadar kılınır Fahr-ı Kainat -sallallahü aleyhi ve sellem-Efendimiz şöyle buyuruyor: "Bir kimse Akşam namazından sonra hiç konuşmadan altı rekat namaz kılsa, o namaz (sevap bakımından) on iki senelik ibadete denk olur" (Tirmizi, Mevakit, 204) 5 Abdest Şükür Namazı Abdest veya gusül alındıktan sonra vakit müsaitse, yaşlık kuruyacak kadar bir zaman geçmeden iki rekat namaz kılınması menduptur Bu, abdest veya gusül nimetine kavuşmanın bir şükür ifadesidir Çünkü abdest almak Allah'a yaklaştırıcı bir ibadettir, hedefi ise namazdır Fahr-ı Kainat -sallallahü aleyhi ve sellem- Efendimiz şöyle buyurmuştur: "Her kim şu benim aldığım gibi abdest alır ve aklından bir şey geçirmeyerek iki rekat namaz kılarsa geçmiş günahları af olunur" (Buhari, Vudû, 14) 6 Tahiyyetü'l Mescid Namazı Tahiyye; selam vermek demektir tahiyyetü'l mescid, mescidi yani camiyi selamlamak demektir Kuranı kerimde mescitlere "Allah'ın Evleri" denilmiştir Bir eve giren kimsenin, önce ev sahibini selamlaması kadar tabi bir şey olamaz Bu halde Allah'ın Evine girenin de Onu selamlaması gerekir Selamlamanın en mükemmel ve en güzel şekli namazla olur Camiye giren kimsenin tahiyyetü'l mescid kılmak suretiyle Allah Teala'yı bir nevi selamlamış, ona bağlılığını saygısını ve kulluğunu sunmuş olur Bir mescide sadece ziyaret için veya öğretmek veya öğrenmek gibi bir maksatla giren kimse orada nafile olarak iki rekat namaz kılar Dileyen daha fazla kılabilir Mescide günde birkaç defa bu şekilde girilse , bir defasında böyle namaz kılınması yeterlidir Tahiyyetü'l mescid namazı, mescide girildiğinde daha oturmadan kılınmalıdır Faziletli olan da budur Oturulduktan sonra da kılınır Bazıları; oturmadan kılınırsa eda, oturduktan sonra kılınırsa kaza olur, demişlerdir Ebû Katade -radıyallahu anh- 'den rivayet edildiğine göre; Rasulullah -sallallahü aleyhi ve sellem- şöyle buyurdu: "Sizden her kim mescide girerse iki rekat namaz kılmadan oturmasın" (Buhari, Salat, 59) 7 Yolculuk Namazı Sefere çıkan kimseye, abdest alıp iki rekat namaz kılmak menduptur Fahr-ı Kainat -sallallahü aleyhi ve sellem- Efendimiz sefere çıkarken abdest alır, iki rekat namaz kılar, aynı şekilde de seferden dönüşünde eve uğramadan mescide girip iki rekat namaz kılardı Ümmetine yolda tembihte bulunarak şöyle buyurmuştur: "Bir kimse sefere çıkmayı isterken çoluk çocuğunun yanında kılacağı iki rekat namazdan daha üstün bir şey bırakmış olmaz -Namaz onun yerine hayru'l Halef olur-" (Tebarâni) Kâ'b bin Mâlik -radıyallahü Anh- diyor ki: Hazret-i Peygamber -sallallahü aleyhi ve sellem- seferden dönüşünde (Medine'ye) gündüz kuşluk vakti girer, önce mescide uğrar, orada iki rekat namaz kıldıktan sonra evine giderdi Bazen de eve gitmeyip mescitte otururdu
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
11 Nisan 2009, 00:32 | Mesaj No:3 |
RE: Nafile Namazlar
8 Küsûf ve Husuf Namazı Abdullah bin Amr -radıyallâhu anh- şöyle anlatıyor: Peygamber Efendimiz'in zamân-ı saâdetlerinde güneş tutulmuştu Zât-ı Risâletleri kalkıp insanlara namaz kıldırdılar Kıyâmda o kadar çok kaldılar ki, âdetâ rükûa varmayacak da hep ayakta duracak zannedildi Sonra rükûa vardılar ve uzun müddet başlarını kaldırmadılar Arkasından doğruldular, fakat mûtadın üzerinde ayakta durdukları için secde etmeyecekleri intibâını verdi Nihâyet birinci secdeye vardılar Lakin başlarını secdeden hiç kaldırmayacakları zannediliyordu Daha sonra doğrulup oturdular Bu oturuşları da uzun sürdü Mübârek başlarını kaldırmayacakmışcasına kapandıkları ikinci secdeye vardıklarında, acı acı nefes alıp veriyor ve göz yaşları dökerek ağlıyordu: "Yâ Rabbî! Ben aralarında olduğum müddetçe ümmetime azâb etmeyeceğini bana vâdetmedin mi?! Yâ Rabbî! Onlar sana tevbe ve istiğfâredip yalvardıkları müddetçe ümmetime azâb etmeyeceğin husûsunda bana söz vermedin mi?! Işte bizler kapına geldik senden affımızı diliyor ve sana yalvarıyoruz!" Bu minval üzere iki rek'at namaz kılıp bitirince güneş bütün parlaklığıyla gözüktü Arkasından Hz Peygamber minbere çıkarak ashâbına vecîz bir konuşma yaptı Konuşmasında Allâh Teâlâ'ya hamd ü senâ ettikten sonra şöyle buyurdular: "Güneş ve ay Allâh'ın varlık ve birliğine delâlet eden alâmetlerden sâdece ikisidir Şâyet bunlar tutulursa, duâ edin, Cenâb-ı Hakk'a yönelip ona ilticâ edin, Allâh'ın büyüklüğünü hatırlayın, namaza durup Allâh'ı zikretmeye koyulun ve sadaka verin" (Bkz Buhârî, Küsûf, 2, 4) Peygamber Efendimiz -sallallâhu aleyhi ve selem-, göneş ve ayı Allâh'ın âyetlerinden bir âyet olarak görür ve onların tutulmalarını her hangi bir kimsenin ölümü veya doğumu sebebiyle olmadığını ashâbına bildirirdi Ancak gaybı ve kaderi bilmek Allâh'a mahsus olduğundan, her an kıyâmetin vukû bulabileceğini veyâ kendi ecelinin gelmiş olabileceğini düşünerek devâmlı olarak Allâh'a iltca hâlinde bulunmayı isterdi Hava kararmaya başlayınca, yağmur yağarken, gök gürlerken ve güneş veya ay tutulurken hep bu duygularla hareket eder ve huzûr-ı ilâhîde durarak ümmetinin selâmeti için yalvarırdı İbn-i Hibban'da bulunan bir rivayete göre Rasûlullâh -sallallâhu aleyhi ve selem- ayın tutukluğu geçinceye kadar, müslümanlara ay tutulması namazı kıldırmıştır (A Köksal, XI, 220) Güneş ve ay tutulması namazı sünnettir İki rek'attır Güneş açılıncaya kadar duâ ile meşgul olunur İmam'ın güneş tutulması namazını cemaatla kıldırmasında bir mahzur yoktur Ay tutulma namazı ise cemaatsız kılınır Bu namazların mescidde kılınması da sünnettir Ezan ve kamet okunmaz Sadece güneş tutulması namazı için es-Salâtü câmiatün, namaz için cem olunuz diye seslenilir (A Köksal, XI, 221) 9 Şükür Namazı Allâh Teâlâ'nın ihsân etmiş olduğu sayısız nimetlere şükretmek bütün insanların yerine getirmesi gereken bir borçtur Şükür, verilen nimeti artırdığı gibi, şükürsüzlük de onun zevâline ve hatta sâhibinin şiddetli bir azâba mâruz kalmasına sebeb olur Peygamber Efendimiz -sallallâhu aleyhi ve selem- sevindiğinde veya sevindirici bir haber aldığı zaman Allâh'a şükretmek için secdeye kapanır ve namaz kılardı Nitekim İslam'ın azılı düşmanı Ebû Cehil'in başının kesildiği kendisine müjdelendiği zaman iki rek'at şükür namazı kılmıştı (İbn-i Mâce, İkâmetü's-salât, 192) Enes bin Mâlik -radıyallâhu anh- de şöyle anlatmaktadır: "Nebiyy-i Ekrem -sallallâhu aleyhi ve selem-, bir ihtiyacının görüldüğü hususunda müjdelenmişti, bunun üzerine hemen secdeye kapandı" (İbn-i Mâce, İkâmetü's-salât, 192) 10 Tesbih Namazı İbn-i Abbâs ve Ebû Râfî -radıyallâhu anhüm- anlatıyor: Rasûlullâh -sallallâhu aleyhi ve selem- Abbâs bin Abdülmuttalib'e dediler ki: "Ey Abbâs, ey amcacığım! Sana bir iyilik yapayım mı? Sana bağışta bulunayım mı? Sana ikram edeyim mi? Sana on hasleti nasıl yapacağını bildireyim mi? Eğer sen bunu yaparsan Allâh senin bütün günahlarını; önceki-sonraki, eski-yeni, hatâen yapılan, kasden yapılan, küçük-büyük, gizli-açık yani hepsini affeder Bu on haslet şunlardır: dört rek'at namaz kılarsın Her bir rek'atte Fâtiha sûresi ve bir sûre okursun Birinci rek'atte kıraati tamamlayınca, ayakta olduğun hâlde on beş kere 'sübhânellâhi ve'l-hamdü li'llâhi ve lâ ilâhe illallâhü va'llâhu ekber' dersin Sonra rükû yapıp orada aynı tesbihi on kere söylersin, rukûdan başını kaldırır on kere daha söylersin Daha sonra secde yapıp aynı tesbihi on kere söylersin Secdeden başını kaldırınca da on kere tekrarlarsın Tekrar secdeye varıp yine on kere aynı tesbihi söylersin İkinci secdeden başını kaldırınca da on kere söylersin Böylece bir rekatte bunları yetmiş beş defâ söylemiş olursun Aynı şeyleri dört rek'atte de yaparsın Dilersen bu namazı her gün bir kere kıl Her gün yapamazsan haftada bir kere, haftada yapamazsan ayda bir kere, o da olmazsa yılda bir kere yap Yılda bir kere de kılamazsan hiç olmazsa ömründe bir kere yap" (Ebû Dâvud, Tatavvu', 14; Tirmizî, Vitr, 19) 11 İstihâre Namazı Bir şeyin kendisi hakkında hayırlı olup olmadığına dair Manevi bir işarete kavuşmak için kılınan iki rekatlık bir namazdır Birinci rekatta "Kafirun Suresini" İkinci rekatta "İhlâs Suresini" okumak mustahaptır Namazdan sonra İstihâre Duası okunur (İstihare duası için bakınız: Delilleriyle İslam İlmihali, Prof Dr Hamdi DÖNDÜREN, s 350), sonra da abdestli olarak kıbleye yönelip yatılır Rüyada beyaz veya yeşil görülmesi hayır ve iyiliğe; siyah veya kırmızı görülmesi ise şerre işarettir 12 Tevbe Namazı Allâh'a karşı bir gaflet eseri olarak veya nefse uyarak günah işlendiğinde onun kefâreti olarak büyük bir nedâmet içerisinde O'na teveccüh etmek gerekmektedir Cenâb-ı Hak şöyle buyurmaktadır: "Şeytan seni bir kötülüğe sevketme girişiminde bulunursa, hemen Allah'a sığın" (Fussilet (41), 36) Kötülük yapan bir kimsenin bunun yerine iyilik yapması, kötülüğü iyilikle defetmesi istenmektedir Bir sabah Peygamber Efendimiz sallallâhu aleyhi ve sellem müezzini Bilâl'i çağırdı ve ona: -"Bilâl! Hangi ameli yaparak benden önce cennete girdin? Dün gece cennette, senin ayakkabılarının tıkırtısını önümde duydum" diye sordu Bilâl -radıyallâhu anh- de: - Yâ Rasûlallâh! Ne zaman bir günah işlesem arkasından hemen kalkıp iki rek'at namaz kılarım, abdestim bozulduğunda da vakit geçirmeden hemen abdest alırım (Her abdest aldığımda da Allâh'ın üzerimde iki rek'ât namaz hakkı olduğunu düşünürüm ve kılarım ) dedi Bunun üzerine Rasûl-i Ekrem -aleyhi's-salâtü ve's-selâm-: - "İşre bunun sâyesinde" buyurdular (İbn Huzeyme, Sahîh, II, 213 (1209) 13 Hâcet Namazı Her ihtiyâcını Allâh'a arzeden ve her fırsatta O'nu zikredip yücelten Rasûl-i Ekrem -sallallâhu aleyhi ve selem- her hangi bir ihtiyacı olan kimselere iki rek'at namaz kılmalarını tavsiye etmiştir: "Kimin Allâh'a veya her hangi bir insana ihtiyâcı hâsıl olursa önce abdest alsın, abdestini de güzelce alsın, iki rek'at namaz kılsın, sonra Allâh Teâlâ Hazretlerine senâda bulunsun, Rasûlullâh -aleyhi's-salâtü ve's-selâm-'a salât okusun, daha sonra da şu duâyı yapsın: 'Halîm ve kerim olan Allâh'tan başka ilâh yoktur Arş-ı A'zam'ın rabbi noksan sıfatlardan münezzehtir Âlemlerin Rabbi'ne hamd olsun Allâhım! Rahmetine vesile olacak amelleri, mağfiretini celbedecek esbâbı taleb ediyor, her çeşit günahtan koruman için yalvarıyorum Her çeşit iyilikten zenginlik, her çeşit günahtan selâmet diliyorum Rabbim! Affetmediğin hiçbir günâhımı, kaldırmadığın hiçbir sıkıntımı bırakma! Rızâna uygun olan her türlü dileğimi yerine getir! Hangi amelden râzı isen onu ver, ey Rahîm olan, bana en ziyâde rahmet gösteren Rabbim!' bundan sonra dünyevî veya uhrevî her ne dilerse taleb eder, çünkü o dilek takdir edilir" (İbn-i Mâce, İkâme, 189; Tirmizî, Vitr, 17) Allâh Rasûlü'nün hâcet namazı tavsiyesine sıkıca sarılan ashâbı, herhangi bir ihtiyaçları olduğunda Allâh'a ilticâ eder ve murâdlarına nâil olurlardı Bir yaz günü bahçıvanı Enes -radıyallâhu anh-'e gelerek yağmur yağmadığından ve bahçenin kuruduğundan yakındı Hz Enes su getirterek abdest alıp namaza durdu Selâm verdikten sonra bahçıvanına: - Gökyüzünde bir şey görebiliyor musun? diye sordu Bahçıvan: - Göremiyorum, dedi Enes -radıyallâhu anh- tekrar içeri girip namaz kıldı Üçüncü yahut dördüncü kez bahçıvanına: - Gökyüzünde bir şey görebiliyor musun? diye sorunca adam: - Kuş kanadı gibi bir bulut görüyorum, dedi Bunun üzerine Enes -radıyallâhu anh- namazını ve duâsını sürdürdü Az sonra adam yanına girdi ve: - Gök bulutla kaplandı ve yağmur yağdı, dedi Hz Enes: -Haydi Bişr bin Şegaf'ın gönderdiği ata bin de yağmurun nerelere kadar yağdığını araştır, dedi Bahçivan ata binip etrâfı dolaştığında yağmurun Müseyyerîn köşkleriyle Gadbân sarayından öteye geçmediğini gördü ki Enes -radıyallâhu anh-'ın bahçesi de bu sınırlar dâhilindeydi (İbn-i Sa'd, et-Tabakâtü'l-kübrâ, VII, 21-22) Ashâb-ı kirâm'ın hâcet namazı ile Allâh'a yönelip yalvarmalarına bir başka misâli de Enes bin Mâlik -radıyallâhu anh- şöyle anlatır: Rasulullah -sallallâhu aleyhi ve selem-'in ashâbından Ebû Mı'lâk adında biri vardı Bu zat başkaları ile ortaklık kurarak ticaret yapardı Dürüst ve takvâ sâhibi biri idi Bir defasında yine yola çıkmıştı Karşısına çıkan silahlı bir hırsız: - Neyin varsa çıkar seni öldüreceğim, dedi Ebu Mı'lâk: - Maksadın mal almaksa al, dedi Hırsız: -Ben sâdece senin canını istiyorum, dedi Ebu Mı'lâk: - Öyleyse bana müsaade et de namaz kılayım dedi Hırsız: - İstediğin kadar namaz kıl, dedi Ebu Mı'lâk namaz kıldıktan sonra üç defa şöyle duâ etti: - Ey gönüllerin sevgilisi (Yâ Vedûd), ey yüce arşın sâhibi, ey dilediğini yapan Allâhım! Ulaşılmayan izzetin, kavuşulmayan saltanatın ve arşını kaplayan nûrun için beni şu hırsızın şerrinden korumanı istiyorum! Ey imdâda koşan Allâhım! Yetiş imdâdıma Ebu Mı'lâk duasını bitirir bitirmez, elindeki kargıyı kulakları hizâsında tutan bir süvârî peydâ oldu! Süvâri mızrağı hırsıza saplayıp onu öldürdü Sonra da tâcire döndü Tacir: - Kimsin sen? Kimsin sen? Allâh seni vasıta kılarak bana yardım etti, diye sorunca süvari: - Ben dördüncü kat semâ ehlindenim İlk duânı yapınca semânın kapılarının çatırdadığını işittim İkinci defa duâ edince gök ehlinin gürültüsünü işittim Üçüncü defa dua edince, zorda kalan biri dua ediyor, denildi Bunu duyunca Allâh'tan, onu öldürmeye beni memur etmesini istedim Allâh Teâlâ da kabul etti ve geldim Şunu bil ki, abdest alıp dört rek'at namaz kılan ve bu duayı yapan kimsenin, zorda olsun veya olmasın duası kabul edilir, dedi (İbn-i Hacer, el-İsabe, IV, 182) 14 Zelzele Namazı Hicretin beşinci yılında Medine'de zelzele olmuştu Kalbi her an Allâh ile berâber olan Peygamber Efendimiz -sallallâhu aleyhi ve sellem-: "Rabbiniz sizi, hoşnut olacağı duruma döndürmek istiyor Öyle olunca siz de onun hoşnutluğunu dileyiniz!" buyurdu İbn-i Abbas -radıyallâhu anh-'ın zelzele dolayısıyla altı rükû ve dört secde ile namaz kıldırdığı, rivâyet edilmektedir (A Köksal, XI, 222; İbn-i Ebî Şeybe, Musannef, II, 472)
__________________ EN GÜZEL AŞK: ALLAH! | |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Geç bırakılan namazlar!... | Medine-web | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 3 | 27 Eylül 2022 12:13 |
Otomatik Namazlar | EyMeN&TaLhA | Makale ve Köşe Yazıları | 0 | 03 Ocak 2015 23:11 |
Nafile Namazlar Niçin Önemlidir? | NUR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 11 Nisan 2009 00:47 |
Nafile namazlar ile kaza namazına niyeti birleştirmek caiz mi? | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 10 Nisan 2009 10:10 |
YOLCULUKTA NAFİLE NAMAZLAR | Huzurİslam | Hadis-i Şerif | 0 | 03 Aralık 2008 16:51 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|