|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 11 Nisan 2009 (21:27), Konuya Son Cevap : 11 Nisan 2009 (21:27). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
11 Nisan 2009, 21:27 | Mesaj No:1 |
Hanefi mezhebinde Orucun nevileri Hanefi mezhebinde Orucun nevileri Orucun Nevileri Oruçlar: Farz, vacib, nafile ve mekruh nevilerine ayrılır Farz ve vacib oruçlar da belirli ve belirsiz kısımlara ayrılır Şöyle ki: Ramazan ayı orucu belirli bir farzdır Kazaya kalan ramazan ayına ait oruçlarla keffaret olarak tutulacak oruçlar da belirsiz birer farzdır Bunlar, istenilen mubah günlerde tutulabilir Belli bir günde tutulması adanan bir oruç, belirli bir vacibdir Herhangi bir gün, herhangi bir ay veya herhangi bir hafta gibi, belirlenmeyip tutulması adanan bir oruç da belirsiz bir vacibdir Adanan itikaf oruçları da birer belirli vacib demektir ki, itikaf zamanlarına mahsustur Bu ileride açıklanacaktır Allah Teala'nın rızası için tutulacak nafile oruçlar da başlı başına bir nevi teşkil eder Bunlar sünnet, müstahab, mendub diye isimlenirler Aşura günü ile beraber ondan bir gün önce veya bir gün sonra tutulan oruçlar ve Eyyam-ı Biyz denilen her ayın on üçüncü, on dördüncü ve on beşinci günleri tutulan oruçlar gibi Bunlar müstahabdır "Haram Aylar" denilen Zilkade, Zilhicce, Muharrem ve Receb aylarının perşembe, cuma ve cumartesi günlerinde ve Zilhiccenin başından dokuz günde tutulacak oruçlar da müstahabdır Ramazan bayramının birinci gününde, Kurban bayramının dört gününde tutulacak oruçlar tahrimen mekruhtur Çünkü bu günler, Yüce Allah'ın kullarına olan birer ziyafet günüdür Bu ziyafetten kaçınmak uygun olmaz Bununla beraber bu, günlerde tutulan oruçlar yine oruçtur Şu kadar var ki, bozulursa kazası gerekmez Çünkü caiz görülmeyen şey benimsenmiştir Diğer bir görüşe göre, kazası gerekir Nevruz denilen ilkbahar gününde ve "Mehrican" denilen son bahar gününde kasden tutulan oruçlar tenzihen mekruhtur Çünkü bu günlere hürmet edilmiş gibi olur Oysa ki bunlara hürmet haramdır Eğer adet üzere tutulan bir oruç bu günlere rastlarsa, bunun keraheti olmaz Yalnız cuma veya yalnız cumartesi günü ve özellikle Muharremin "Aşure günü" denilen yalnız onuncu günü oruç tutmak da tenzihen mekruhtur Geceleyin orucu bozmayıp iki gün birbirine bitişik olarak oruç tutulması da mekruhtur Buna "Savm-i Visal" denilir Nafile oruçlarda iyi olan oruç tutma şekli, birgün oruç tutmak ve birgün de tutmamakdır Bu şekilde tutulan oruca "Savm-i Davudi" denir Hacılar için, güçsüzlük verecek olduğu takdirde, "terviye" ve "arefe" günlerinde oruç tutmak mekruhtur Çünkü daha sonra yapacakları hac işlerini yerine getirmekten aciz kalabilirler Şek günü denilen günde Ramazan ayına veya bir vacibe niyet edilerek tutulan oruç da mekruhtur Şek günü, Şaban ayının otuzuncu günüdür İsterse havada bir engel bulunmasın Çünkü o gün, başka bir beldede hilalin görünmüş olması mümkündür Bu, hilalin doğuşunun değişik yerlerde olabileceğine itibar edilmemesine göredir Hilalin doğuşunun değişik yerlerde olabileceğini kabul edenlere göre, bir günün şek günü sayılabilmesi için hava bulutlu olmalıdır Yahut gecenin otuzuncu gece olduğuna dair bir alamet bulunmalıdır Misal: Hilalin görüldüğüne dair olan şehadet reddedilmiş olmalıdır Şek günü, ramazan ayına veya bir vacib oruca niyet edilerek oruç tutulsa, bakılır: Eğer ramazan olduğu anlaşılırsa, bu oruç ramazan orucundan sayılır Ramazan olmadığı anlaşılırsa, ramazan orucuna niyet edilmiş olduğu takdirde nafile bir oruç olur, iftar edilirse, kazası gerekir Fakat bir vacibe niyet edilmiş olduğu takdirde, o vacib oruç sahih olur Eğer o günün Şaban'dan mı, yoksa Ramazan'dan mı olduğu anlaşılmazsa, bir vacib için niyet edilmiş olan oruç, o vacib için sahih olmaz Çünkü o günün Ramazan'dan olması ihtimali vardır Şek gününde nafile oruca niyet edilse, sahih olan görüşe göre, bunda bir sakınca yoktur Ramazan olduğu anlaşılırsa, Ramazan orucu tutulmuş olur Şaban olduğu bilinirse, bu oruç bir nafile olur Bu durumda iftar edilse kazası gerekir, çünkü bunun tutulması benimsenmiştir Şek gününde: "Ramazan ise oruç tutmaya, değilse iftar etmeye" şeklinde niyet etmiş olan bir kimse, oruç tutmuş olmaz Çünkü oruca niyet edilince kesinlik gerekir Böyle tereddütle oruca niyet olamaz Şek günü, insanlara yaymamak suretiyle oruç tutmak, ilim sahibi kimseler için daha faziletlidir Halk için tedbirli olmak daha faziletlidir Onlar ihtiyatlı davranarak zeval vaktine kadar, orucu bozan şeylerden sakınırlar Ramazan olmadığı anlaşılınca iftar ederler Böylece ramazandan olmayan bir günü ramazandan saymış olmazlar Bu hususta bilgi sahibi sayılanlar, şek gününde oruca nasıl niyet edileceğini bilenler ve aynı zamanda o günün ramazan olduğuna dair kesin kanaat sahibi olmayanlardır Bu şekilde niyet edilmesini bilmeyenlerde halk sınıfıdır Bunlara,"havas" karşıtı olarak "avam" denilir Şaban ayında tamamen oruç tutan veya son üç gününde oruçlu bulunan kimse için de, şek günü oruç tutması daha faziletlidir Oruç tutup bununla beraber bir ibadet inancı ile hiç bir şey konuşmamak suretiyle "Sükut Orucu" tutmak mekruhtur Fakat düşünmek için veya faydasız sözlerden kaçınmak için susmakta kerahet yoktur Bir kadın için, kocasının izni olmaksızın nafile oruç tutmak mekruhtur Kocası bu orucu bozdurabilir Kadın da sonradan kocası izin verince veya kadın yalnız kalınca, o bozmuş olduğu orucu kaza eder Bununla beraber bir erkek hasta olursa veya oruçlu bulunursa veya hac ve umre için ihramda ise, zevcesini nafile oruçtan men edemez Çünkü bu durumlarda zevcesine yakınlık gösteremez Bir ücret karşılığında hizmet gören kimse, hizmet ve çalışmasına noksanlık verecekse, işverenin rızası olmadıkça nafile oruç tutamaz Fakat böyle bir zarara sebebiyet vermeyince, işverenin izin vermesine bakmaksızın nafile oruç tutabilir Üzerinde Ramazan ayından kazaya kalmış oruç bulunan kimsenin, nafile oruç tutması mekruh değildir Oruç tutulması yasaklanan bayram günlerinde iftar edilmeksizin tam bir sene devamlı oruç tutulması mekruhtur Buna, "Savm-i Dehr" denir Bayram günleri iftar edildiği takdirde, böyle bir oruçta sakınca yoktur Ancak bu oruç, oruç sahibini takatsiz düşürmemeli ve onu bir adet haline getirmemelidir İbadet, adet dışında sadece Allah'ın rızası için yapılır Şevval ayında ayrı ayrı günlerde, haftada iki gün olmak üzere altı gün oruç müstahabdır Bununla beraber arka arkaya altı gün oruç tutulmasında da, tercih edilen görüşe göre, bir sakınca yoktur Bazı alimlere göre böyle arka arkaya tutulmasında kerahet vardır Şek gününde ihtiyaten oruç tutan kimse, unutarak bir şey yedikten sonra, o günün Ramazan olduğu anlaşılmakla oruca niyet etse, bu yeterli olmaz, o günü kaza etmesi gerekir Ancak, o gün akşama kadar bir şey yeyip içmemesi lazım gelir Diğer bir görüşe göre, bu halde niyet ederek tutacağı oruç, sahih olur Çünkü niyetten önce olan unutma, niyetten sonraki unutma gibidir Büyük İslam İlmihali Müellifi : Ömer Nasuhi Bilmen | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2912 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3661 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3305 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7872 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7347 | 02 Ekim 2012 21:16 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Hanefi mezhebinde Orucun farzları | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 1 | 13 Nisan 2023 22:51 |
Hanefi Mezhebi: Namazların Nevileri ve Rekatları | Seleme | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 19 Nisan 2009 04:29 |
Hanefi mezhebinde orucun vakti ve sahur yemeği | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 0 | 11 Nisan 2009 21:23 |
Hanefi mezhebinde orucun meşru olmasındaki hikmet | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 0 | 11 Nisan 2009 21:17 |
Hanefi mezhebinde orucun mahiyeti hakkında genel bilgi | MERVE DEMİR | Oruç-Ramazan | 0 | 11 Nisan 2009 21:16 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|