|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Mihrinaz,Açılış Tarihi: 08 Nisan 2019 (20:15), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2019 (20:25). Konuya 1 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
08 Nisan 2019, 20:15 | Mesaj No:1 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | Dicle Mantık (8-13) ÜNİTE SORULARI Dicle Mantık (8-13) ÜNİTE SORULARI MANTIK 8.ÜNİTE SORU ve CEVAPLARI S1.Kıyasın sözlükteki ve mantıkdaki anlamları nelerdir? C1:Sözlükte birseyle başka birseyi ölçmek demektir mantıkda verilmiş bilgilerden yola çıkıp onlar arasında geçerli ilişki kurarak yeni bir sonuca ulaşmadır. S2.Önerme öncül ve sonuç ne demektir? C2:Mantıkda hüküm bildiren yani doğru veya yanlış olabilen ifadelere önerme denir. Eger önerme kıyas yapma amacıyla kullanılır ve alt alta olursa bu durumda onlara öncül adı verilir.Öncüllerden elde edilen önermeye de sonuç denir. S3Kıyas cesitleri nelerdir? C3a) basit kıyas:iki öncül bir sonuçtan meydana gelen kıyaslardır. b) bileşik kıyas: ikiden fazla öncüllerden meydana gelen kıyaslardır. c) düzensiz kıyas: öncüllerden biri veya sonuç zikredilmiyorsa yada öncül deliliyle birlikte veriliyorsa düzensiz kıyas olur. S4.Basit kıyasın cesitleri nelerdir? C4: a) kesin kıyas: kıyasın sonucu öncüllerde anlam olarak bulunup sonuç olarak bulunmazsa kesin kıyas olur. b) seçmeli kıyas: kıyasın sonucunun aynısı veya karşıt hali öncüllerde hem anlam hemde sonuç olarak bulunursa seçmeli kıyas olur. S5.Kesin kıyasın cesitleri nelerdir? C5: a) yüklemli: kıyasın öncülleri yalnız yüklemli önermeden meydana gelirse yüklemli kıyas olur. b) şartlı: şartlı önermelerden meydana gelirse şartlı kesin kıyas olur. S6.büyük küçük ve orta terim önerme nedir? C6: Sonucun yüklemine büyük, öznesine (konusuna) küçük her iki öncülde de tekrar edilene orta terim denir. Büyük terimin içinde bulunduğu öncüle büyük önerme küçük terimin içinde bulunduğu öncüle küçük önerme denir. S7.Kesin kıyasın sartları nelerdir? a) Her kıyasta büyük küçük ve orta olmak üzere üc terim bulunmalıdır. b) Orta terim sonuçta bulunmamalıdır. c) Orta terim iki öncülde de tikel olarak alınamaz d) Sonuçta bulunan öncüllerin kaplamı öncülde bulunan terimlerin kaplamını asmamalıdır e) Sonuç daıma oncüllerin zayıf olanına tabidir f) İki olumsuz öncülden sonuç çıkmaz g) İki tikelden sonuç çıkmaz h) Öncüller olumlu ise sonuç olumsuz olmaz S8.Orta terimin öncüldeki yerini ifade eden terime ne ad verilir? C8:Orta terimin öncüldeki yerini ifade eden terime MODadı verilirS9. Her öğretmen bilgilidir Farabi öğretmendir O halde Farabi bilgilidir Yukarıdaki kıyas hangi tür kıyasa örnektir? C9: Yukaridaki örnek basit kıyasa örnektir. S10.Ülkede fabrika sayısı artarsa işsizlik azalır Ülkede fabrika sayısı artıyor O halde işsizlik azalır Yukarı örnekteki kıyas hangi tür kıyasa örnektir? C10: Yukari örnekteki kıyas seçmeli kıyasa örnektir. S11.Her insan ölümlüdür Sokrates insandır Sokrates ölümlüdür Yukarıdaki örneği büyük önerme küçük önerme ve sonuç olarak kısımlara nasıl ayırırız? C11: Büyük önerme: Her insan ölümlüdür. Küçük önerme: Sokrates insandır Sonuç: Sokrates ölümlüdür NOT:Yukarıdaki örnekte Sokrates küçük terim;insandır orta terim`ölümlüdür ise büyük terimdir. MANTIK 9.ÜNİTE SORULARI: 1-Mod nedir? 1.Kıyasta önermelerin nitelik ve nicelik bakımından alt alta sıralanmasıdır. 2. Kesin kıyasta kaç çeşit önerme şekli vardır? .A:Tümel olumlu E:Tümel olumsuzm I:Tikel olumlu O:Tikel olumsuz 3.Yaptığımız kıyasın hangi şekil kıyas olduğunu nasıl anlarız? 3.Orta terimin konumundan anlarız 4.Kesin Kıyasın modlarından birinci şekil nasıldır? 4.Her A Bdir Her C Adır O halde her C Bdir Birinci şekilde orta terim,büyük öncülde özne küçük öncülde yüklem olarak bulunur 5.Aristotelese göre birinci şeklin kuralları nelerdir kaça ayrılır? 5.İkiye ayrılır 1.Küçük önerme olumlu olmalıdır.Sonuçta bulunan terimlerin kaplamı öncüllerde bulunan terimlerin kaplamını aşmamalıdır. Her memur maaş alır; Hiçbir işçi memur değildir; O halde hiçbir işçi maaş alan değildir. Sonuçta bulunan terimlerin kaplamı,öncüllerde bulunan terimlerin kaplamını aştığı için bu kıyas geçersiz olmuştur. 2.Büyük önerme tümel olmalıdır.Birinci kural gereği küçük önerme olumlu olmalıdır,orta terim kıy.asın üçüncü şartına göre,iki önermede de tikel alınamıyacağından,özne olduğu büyük önermede tümel olması gerekir. Bazı hayvanlar etoburdur Her koyun hayvandır; O halde bazı koyunlar etoburdur. Bu kıyasta büyük önerme tümel alınmadığından orta terim iki öncülde de dağıtılmamış yani tikel alınmış ve geçersiz kıyas yapılmıştır. 6.Birinci şekle göre hangi modlar doğru yanıt verir? 1..A Her insan ölmlüdür, A Sokrates insandır A O Halde Sokrates ölümlüdür 2.E Hiçbir faziletli cahil değildir; A Her alim faziletlidir; E O Halde hiçbir alim cahil değildir. 3.A Her öğrenci ilim öğrenir; I Bazı insanlar öğrencidir I Ohalde bazı insanlar ilim öğrenir. 4.E Hiçbir insa at değildir, I Bazı canlılar insandır; O O halde bazı canlılar at değildir. 7.Kesin Kıyasın modlarında ikinci şekil nasıldır? 7.Bu şekilde orta terim iki öncülde deyüklem olarak bulunur. Her B Adır Her C Adır O halde hiçbir C B değildir. 8.ikinci şeklin kuralları nelerdir? 8.1.İki öncülden birinin olumsuz olması gerekir. Her at dört ayaklıdır Her boğa dört ayaklıdır Her boğa attır Öncüllerin ikiside olumlu ve tikel olduğu için sonuç çıkmaz geçersiz kıyas 2.Büyük önerme tümel olmalıdır. Bazı çiçekler saksıda yetişir Bazı laleler saksıda yetişir değildir O halde bazı laleler çiçek değildir. Büyük terim tikel olduğundan küçük terim orta terimle ilişkiye giren büyük terimin içerdiği fertlerden olmayabilir geçersiz kıyas meydana gelir 9.İkinci şekle göre hangi modlar sonuç verir? 9.A Her bilgisayar iletişim aracıdır E Hiçbir abaküs iletişim aracı değildir E Hiçbir abaküs bilgisayar değildir E Hiçbir savaş istenen değildir A Her barış istenendir E Hiçbir barış savaş değildir E Hiçbir güzel dikensiz değildir I Bazı bitkiler dikensizdir O Bazı bitkiler gül değildir A Her insan düşünendir O Bazı canlılar düşünün değildir O Bazı canlılar insan değildir.10.KesinKıyasın modlarında üçüncü şekil nasıldır? 10.Bu şekilde orta terim her iki öncülde de özne olarak bulunur. Her A Bdir Her A Cdir O halde bazı C Bdir 11.Üçüncü şeklin kuralları nelerdir? 1.Küçük önerme olumlu olmalıdır. Her insan akıllıdır Bazı insanlar bilgisayar kullanıyor değildir Bazı bilgisayar kullananlar akıllı değildir. Akıllı terimi büyük öncülde tikel iken sonuçta tümel olduğundan öncüllerde insan orta reimiyle ilişkiye giren terimin aynısı değildir bu yüzde geçersiz kıyas 2.Sonuç daima tikeldir Her insan akıllıdır Her insan iki ayaklıdır Her iki ayaklı akıllıdır İki ayaklı terimi küçük öncülde 1. mantık aksiyomu gereği tikel iken sonuçta tümeldir öncüldeki kapsamı aşmış geçersiz kıyas 12.Kesin kıyasın modlarında 4. şekil nasıldır? 12.Orta terim,büyük öncülde yüklem küçük öncülde özne olarak bulunur. Her B Adır Her A Cdir O halde bazı C Bdir. 13.4. şeklin kuralları nelerdir? 13.1. Büyük önerme olumlu olursa küçük önerme tümel olmalıdır Her balık suda yaşar Bazı suda yaşayan yengeçtir Bazı yengeç balıktır Orta terim dağıtılmamış geçersiz kıyas 2.Küçük önerme olumlu olursa sonuç daima tikeldir Her çiçek güzeldir Her güzele ilgi duyulur Her ilgi duyulan çiçekir Tikel alınan küçük terimin sonuçtaki kaplamı beşinci kıyas kuralıgereğince öncüldeki kaplamını aşamıyacağına göre tikel alınması gerekir geçersiz kıyas yapılmış 3.Olumsuz modlarda büyük önerme tümel olmalıdır Bazı yiyecekler GDOludur Her GDOlu zararlıdır Bazı zararlılar yiyecek değildir Yiyecek terimi büyük önermede tikel sonuçta ise 2. mantık aksiyomu gereği tümel olduğundan geçersiz kıyas 14.Aristoteles kıyas şekillerini nasıl sınıflandırır? 14.Mükemmel ve gayri mükemmel olarak sınıflandırır. 15. Aristoteles mükemmel kıyası nasıl tanımlar? 15.Üç terim arasında son terim bütünüyle orta terimin içinde bulunucak,orta terimde bütün olarak il terimin içinde bulunucak veya bulunmayacak şeklinde bir bütün oluşturduğu zaman uçlar arasında zorunlu olarak mükemmel kıyas oluşur 16.Aristoteles 1.şeklin kanıtlanabilirliği hakkındaki görüşü nedir? 16.1. şekil kıyas apaçık olup geçerliliği yada geçersizliği ilk bakışta anlaşılırken diğer şekillerde ayna açıklık yoktur buda onu üstün kılar. 17.Bilimlerde öncelikle kullanılan şekil hangisidir neden? 17.Niçin sorusunu araştıran bilimlerin ispat aracıdır özün bilgisi bu şekildedir diğer şekillere ihtiyacı yoktur 18.Kesin kıyasın modlarındaki şekillerin geçerli olup olmadığı nasıl anlaşılır? 18.Birinci şekle indirgenip denetlenir. KÜBRA
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konu Sahibi Mihrinaz 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Bir Delinin Mal Beyanı | Satır Arası Birkaç Kelam | Esma_Nur | 2 | 61 | 23 Ocak 2025 18:42 |
Davasını Önceleyen Lider | Kur'an Kıssaları | Mihrinaz | 0 | 68 | 10 Ocak 2025 12:40 |
Gazze'den Daha Çaresiz Bir Dünya | Makale ve Köşe Yazıları | Mihrinaz | 0 | 64 | 23 Aralık 2024 15:52 |
Dedesi Ruhunun Yanında | Serbest Kürsü | Sükutu-Ezber | 4 | 127 | 17 Aralık 2024 19:46 |
Peygamberler Neden Sadece Ortadoğu'ya Geldi? | Peygamberler(a.s) | Esma_Nur | 1 | 104 | 16 Aralık 2024 08:47 |
08 Nisan 2019, 20:25 | Mesaj No:2 |
Medineweb Baş Editörü Durumu: Medine No : 14593 Üyelik T.:
15 Kasım 2011 | MANTIK 10. ÜNİTE SEÇMELİ KIYAS SORU VE CEVAPLAR 1) Seçmeli kıyas nedir? Cevap: Sonuç önermesinin aynı veya karşıtının öncüllerde hem anlam hem de şekil bakımından bulunduğu kıyasa Seçmeli kıyas denir. 2) Öncüllerinin yapısından dolayı kıyas kaça ayrılır? Nelerdir ? Cevap: 2’ye ayrılır. Kesin ve seçmeli kıyas 3) Seçmeli kıyasın öncülleri nasıl gelmelidir? Cevap: 1. Öncül mutlaka şartlı gelmelidir.2.side seçmeli gelmelidir. 4) Bitişik şartlı kıyas nelerden oluşur? Cevap: Bileşenlerinin “ise” eklemiyle bağlandığı bitişik şartlı önermelerden seçmeli öncülü de basit önermelerden meydana gelir. 5) Mukaddem-antecedent veya tali-consequent’in önermede yeri neresidir? Cevap: Mukaddem yüklemli önermede bitişik şartlı önermenin ön bileşeni, tali art bileşenin aynısı yada karşıtı olur. 6) Hangisi bitişik şartlı kıyaslardır? Cevap: 1- Ön bileşeni onaylama 2- Art bileşeni onaylamama 3- Ön bileşeni onaylamama 4- Art bileşeni onaylama 7) Günlük hayatta ve bilimsel çalışmalarda en çok kullanılan form hangisidir? Cevap: Ön bileşeni onaylama 8) Hangi formlar geçersiz kıyastır? Cevap: Sonucunun bazen doğru olmadığı geçersiz olan kıyaslardır ki ön bileşeni onaylamama, art bileşeni onaylamama. 9) Ayrık şartlı kıyas hangi eklemleri kullanır? Cevap: Ön bileşen veya art bileşeni birbirinden ayıran ya ya, ya yada, ya veya gibi eklemler kullanır. i) Ayrık şartlı kıyas bölümleri hangileridir? Cevap: Bağdaşmaz ayrık şartlı kıyas, bağdaşır ayrık şartlı kıyas. j) Bağdaşır ayrık şartlı kıyasın kuralı nedir? Cevap: Ön bileşen ve alt bileşen ya olumluda ayrılır olumsuzda bağdaşır, yada olumluda bağdaşır olumsuzda ayrılır. k) Olumsuz bağdaşma nedir? Cevap: Büyük öncülü genellikle ya yada eklemiyle kurulmuş olup olumlu olduğunda geçerli olan kıyastır. l) Ayrık şartlı önermesinin bileşenleri arasında çelişiklik ilişkisi bulunduğunda ön bileşen ve alt bileşenin ikisi birden doğru ya da ikisi birden yanlış olmayıp biri doğru olunca diğeri mutlaka yanlış olan kıyas hangisidir?Cevap: Bağdaşmaz ayrık şartlı kıyas Örnek: Vakit ya gündüzdür ya gecedir; Vakit gecedir O halde vakit gündüz değildir. m)Ahmet ya okuldadır ya da evdedir. Ahmet okuldadır. Bileşeninin olumsuz bağdaşmada sonucu nedir? Cevap: O halde Ahmet okulda değildir. n) Bitişik şartlı kıyasın ön bileşeni onaylama öncülü hangisidir? Cevap: Her ne zaman güneş doğarsa oda aydınlıktır. Güneş doğmuştur. O halde oda aydınlıktır. o) Art bileşeni onaylamamaya uygun olan önerme hangisidir? Cevap: Çalışırsan sınavı geçersin. Sınavı geçemedin O halde çalışmadın. p) Ön bileşeni onaylamamaya uygun önerme hangisidir? Cevap: Yağmur yağarsa sokaklar ıslanır. Yağmur yağmamıştır. O halde sokaklar ıslanmamıştır. q) Art bileşeni onaylamaya uygun önerme hangisidir? Cevap: Eğer o ilaç alırsa iyileşir. O iyileşti. O halde o ilaç almamıştır. r) Olumlu da bağdaşma nedir? Bir önerme yapınız. Cevap: Büyük öncülü veya eklemiyle kurulmuş önermelerden yapılan kıyastır ve önermenin bileşenleri arasında alt karşıtlık ilişkisi oluşturur. Örnek: Yarın hava bulutlu ve ya güneşli olacak. Yarın hava bulutlu olmayacak. Yarın hava güneşli olacak. HAZIRLAYAN: Dilek KÜPELİ MANTIK 11.ÜNİTE SORULARI VE CEVAPLARI 1.İKİDEN FAZLA ÖNCÜLLE KURULAN KIYAS TÜRÜNE NE AD VERİLİR? A)BASİT KIYAS B)KOŞULLU KIYAS C)DÜZENSİZ KIYAS D)BİLEŞİK KIYA S 2.AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ ZİNCİRLEME KIYASDIR? A)MEVSUL’ÜN NETAİC B)DİLEM KIYAS C)DÜZENSİZ KIYAS D)DELİLLİ KIYAS 3.HER İNSAN GÜZELDİR HER GÜZEL ÖLÜMLÜDÜR O HALDE HER İNSAN ÖLÜMLÜDÜR YUKARIDA Kİ KIYASA NE AD VERİLİR? A)MATVİ KIYAS B)DELİLLİ KIYAS C)MEVSUL’ÜN NETAİC D)MEFSUL’ÜN NETAİC 4.HER BİTKİ ÇİÇEKTİR HER ÇİÇEK GÜZEL KOKAR HER GÜZEL KOKAN SOLAR …………………… YUKARIDA Kİ KIYASIN MEFSUL’ÜN NETAİC OLABİLMESİ İÇİN SONUCUN NE OLMASI GEREKİR? A)O HALDE HER ÇİÇEK SOLAR B)O HALDE HER BİTKİ GÜZEL KOKAR C)O HALDE HER BİTKİ SOLAR D)O HALDE HER GÜZEL KOKAN ÇİÇEK BİTKİDİR 5)İSPATI İSTENEN ÖNERMENİN KARŞIT HALİNİN İMKANSIZLIĞINI GÖST EREREK İSPAT EDİLMESİ İSTENEN ÖNERMEYE NE AD VERİLİR? A)HULFİ KIYAS B)MAVTİ KIYAS C)DELİLLİ KIYAS D)DİLEM KIYAS 6.)HİÇ BİR ÖĞRENCİ ÇALIŞKAN DEĞİLDİR HİÇ BİR BAŞARILI ÇALIŞKAN DEĞİLDİR …………………………… YUKARIDA Kİ KIYASIN ULFİ KIYAS OLABİLMESİ İÇİN SONUCUN NASILM OLMASI GEREKİR? A)HİÇ BİR ÖĞRENCİ OLMAYAN BAŞARILI OLMAYAN DEĞİLDİR B)HİÇ BİR ÖĞRENCİ BAŞARILI DEĞİLDİRC)HER ÖĞRENCİ OLAN BAŞARILI OLMAYANDIR D)HER ÇALIŞKAN ÖĞRENCİDİR 7)HER ANNE ŞEFKATLİ DEĞİLDİR HİÇ BİR ANNE KÖTÜ DEĞİLDİR HER ANNE KÖTÜDÜR O HALDE HER ANNE ŞEFKATLİDİR YUKARIDA Kİ KIYAS HANGİ KIYAS TÜRÜNE GİRER? A)DÜZENSİZ KIYAS B)MATVİ KIYAS C)HULFİ KIYAS D)DİLEM KIYAS 8)EĞER BENİ SEVİYORSAN BANA YARDIM EDERSİN VE EĞER BENİ SEVİYORSAN BENİM BU HALİME ÜZÜLÜRSÜN …………………………………………………………………. O HALDE BENİ SEVMİYORSUN YUKARIDA Kİ KIYAS BASİT YIKICI Bİ KIYASTIR.BU KIYASI TAMAMLAMA K İÇİN NOKTALI YERE HANGİ ÖNERME GELMELİDİR? A)BANA YARDIM EDİYORSUN FAKAT HALİME ÜZÜLMÜYORSUN B)NE BANA YARDIM EDİYORSUN NEDE HALİME ÜZÜLÜYORSUN C)HEM BANA YARDIM EDİYORSUN HEM BENİM HALİME ÜZÜLÜYORSUN D)BENİ SEVSEYDİN BANA YARDIM EDERDİN 9)EĞER DERS ÇALIŞIRŞAN BAŞARILI OLURSUN VE EĞER KİTAP OKURSAN BİLGİLİ OLURSUN HEM DERS ÇALIŞIYORSUN HEM KİTAP OKUYORSUN O HALDE HEM BAŞARILI HEM BİLGİLİ OLURSUN YUKARIDA Kİ DİLEM KIYASI HANGİ ÇEŞİT DİLEM KIYASIDIR? A)BASİT YAPICI DİLEM B)BASİT YIKICI DİLEM C)KARMAŞIK YAPICI DİL EM D)KARMAŞIK YIKICI DİLEM10)AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ DÜZENSİZ KIYAS TÜRÜDÜR? A)DİLEM B )ULFİ C)ZİNCİRLEME D)MATVİ 11)EKSİK ÖNCÜLLÜ YA DA İBN-İ SİNANIN DEYİMİYLE ZAMİR KIYAS(ZAM İRİL KIYAS) DENİLEN,GÜNLÜK HAYATIMIZDAKİ KONUŞMALARIMIZDA VE BİLİMSEL BİR İFADEYİ İZAH ETMEDE ,DÜŞÜNCELERİMİZİ TAM BİR KIYA S FORMUNDA ORTAYA KOYMADIĞIMIZ KIYASA NE DENİR? A)DELİLLİ KIYAS B)ZİNCİRLEME KIYAS C)BULFİ KIYAS D)MATVİ KIYA S 12)AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ MATVİ KIYASTIR? A)ENTİMEM B)MEVSUL’ÜN NETAİC C)MEFSUL’ÜN NETAİC D)HULFİ KIY AS 13)AŞAĞIDAKİLERDEN HANGİSİ BİLEŞİK KIYAS DEĞİLDİR? A)SEÇMELİ KIYAS B)ZİNCİRLEME KIYAS C)DİLEM KIYAS D)HULFİ KIYA S 14)BU IRMAK GÜRÜLTÜ YAPIYOR GÜRÜLTÜ YAPAN HAREKET EDER HAREKET EDEN DONMAMIŞTIR DONMAMIŞ OLMAYAN BENİ TAŞIYAMAZ YUKARIDA Kİ KIYASIN SONUCU NEDİR? A)HAREKET EDEN BENİ TAŞIYAMZ B)DONMMAMIŞ OLAN HAREKET EDER C)B IRMAK BENİ TAŞIYAMAZ D)GÜRÜLTÜ YAPAN BENİ TAŞIYAMAZ 15)SINIFINI GEÇMEK İÇİN YA KOPYA ÇEKECEKSİN YA ÇOK ÇALIŞACAKS IN ………………………………………………………………………………; ÇOK ÇALIŞIRSAN KONULARI KARIŞTIRIRSIN HER İK HALDE DE SINIFTA KALACAKSINYUKARIDA BOŞ KALAN ÖNCÜLÜ TAMAMLAYINIZ. B)KOPYA ÇEKERSEN HOCAYA YAKALANIRSIN C)ÇALIŞIRSAN İYİ NOT ALIRSIN D)KOPYA ÇEKERSEN HOCAYA YAKALANMAZSIN 16)BU HAREKET KALP KIRMAKTIR …………………………………(KALP KIRMAK KÖTÜ BİRŞEYDİR) BU HAREKET KÖTÜ BİRŞEYDİR, YUKARIDAKİ KIYASA NE AD VERİLİR? A)HULFİ KIYAS B)ENTİMEM C)DİLEM D)DELİLLİ KIYAS 17)……………………(HER DÜŞÜNEN VARDIR) DÜŞÜNÜYORUM O HALDE VARIM YUKARIDAKİ KIYASA NE AD VERİLİR? A)ENTİMEM B)DELİLLİ C)ULFİ D)ZİNCİRLEME 18)ÖNCÜLÜNÜN PEŞİNDEN DELİLİNİNDE GETİRİLDİĞİ KIYASA NE AD VE RİLİR? A)DELİLLİ B)BİLEŞİK C)BASİT D)SEÇMELİ CEVAPLAR:1D,2A,3D,4C,5A,6B,7C,8C,9B,10D,11D,12A,13 A,14C,15B,16B, 17A,18A MANTIK 13.ÜNİTE SORU VE CEVAPLARI S.1 .MANTIKTA TÜME VARIM NEDİR C.1. Tüme varım mantıkta, kıyastan sonra ikinci derecede bir akıl yürütme türü olarak kabul edilir. O, gözlem ve deneye dayalı bilimlerin temel bilgi elde etmemetodudur. S.2 BATIDA TÜMEVARIM ÖNCÜSÜ KABUL EDİLEN FİLOZOF KİMDİR C.2 Francis Bacon S.3 BACON UN KIYAS YERİNE TÜME VARIM DÜŞÜNCESİ NEDİR C.3 Bacon, “Kıyas, bilimlerde kesif yapmak için hiçbir fayda sağlamaz. … Kıyas, bilimlerin ilkelerine uygulanamaz. … O halde bizim tek ümidimiz tüme varımdır,”1 diyerek kıyasın yerine tüme varımı koyar. S.4 Bacon tüme varım prensiplerini olusturmak amacıyla hangi eseri yazmiştır C.4 Novum Organum S.5 Bacon’dan sonra gelen ve A Siystem of Logic isimli eseriyle kıyasa karsı tüme varımı ileri süren en ünlü tümevarımcı KİMDİR C.5 John Stuart MİLL S.6 TÜME VARIM NEDİR C.6 zihnin tikelden tümele, parçadan bütüne, özelden genele, örneklerden kurallara veya tek tek olgulardan kanuna genel yasalara doğru çıkısı seklindeki akıl yürütme tarzıdır. Baska bir ifade ile tüme varım, bir bütünün parçalarına dayanarak bütün hakkında hüküm vermektir. S.7 TÜME VARIM KAÇA AYRILIR C.7 .2 ye ayrılır. Tam ve eksik tüme varım. s.8 TAM TÜME VARIM NEDİR C.8 Tam tüme varım, bir bütünü meydana getiren parçaların tamamını veya bir sınıfı olusturan bireylerin hepsini incelemek suretiyle, o bütün veya sınıf hakkında hüküm vermektir. Buna sekilsel, biçimsel ve formel tüme varım da denilir. S.9 Tam tüme varıma genellikle hangi örnek verilir c.9 Pazartesi, Salı, Çarsamba, Persembe, Cuma, Cumartesi ve Pazar günlerinin her biri24’er saattir. Pazartesi, Salı, Çarsamba, Persembe, Cuma, Cumartesi ve Pazar haftanın bütün günleridir. O halde haftanın günleri 24 saattir. Yukarıda da görüldüğü gibi tam tüme varımda sonuç zorunludur. S.10 ARİSTOTALES BU SONUÇLA İLGİLİ NE DEMİŞTİR C.10 Tüme varım veya tüme varımlık kıyas, uçlardan birine dayanarak öbürünün orta terime yüklendiğini çıkarmaktan ibarettir. Söz gelimi, B, A ile G arasında orta terim olmak üzere, A’nın B’ye ait olduğu G vasıtasıyla ispat olunacaktır: Đste gerçekte, tüme varımlarımızı biz böyle yaparız. A’nın uzun yasamak, B’nin safradan mahrum olmak, G’nin de, söz gelimi, insan, at ve katır gibi uzun ömürlü fertler demek olduğunu kabul edelim. O zaman A, G’nin bütününe aittir; çünkü safrasız her hayvan uzun yasar. Fakat B (safradan mahrum olmak) da her G’ye aittir. Öyleyse G, B ile aksolunur ve orta terimin G’den daha çok kaplamı olmazsa, gerekli olarak A, B’ye ait olur S.11 Tam tüme varımı ilk defa KİM incelemistir. C.11 Aristotales S.12 Tam tüme varımda Aristoteles’in kullandığı terimlerle ne sekilde kurulur: C.12 Tam tüme varım Aristoteles’in kullandığı terimlerle su sekilde kurulur: Đnsan, at, katır uzun ömürlüdür; Bütün safrasız hayvanlar insan, at ve katırdır; O halde bütün safrasız hayvanlar uzun ömürlüdür. Burada sonucun kesin, tüme varımın da mümkün olması için küçük terim (safrasız hayvanlar) ile orta terim (insan, at ve katır)’in es değer olması gerekir. Çünkü birinci önermenin öznesi olan insan at ve katır yerine, sonuçta özne olarak bütün safrasız hayvanlar alınmıstır. Bunun anlamı sudur; bu tür tüme varımda sayım tam olmalıdır. S.13 Tam saymaya dayanan tüme varıma, hamgi elestirileryöneltilmektedir C.13 O, verimsiz bir totoloji9 olmakla itham edilmenin yanında, türlerin sınırı ve sayısı tespit edilemeyeceğinden tam sayımın her zaman mümkün olamayacağı, dolayısıyla bu tümevarımın kullanılamayacağı ileri sürülerek de itham edilir. Türlerin sınırı ve sayısının tespit edilemediği durumlarda tam değil, eksik tüme varımın kullanılması gerektiği belirtilir. S.14 Bu elestiriler karsısında, Aristoteles’in tüme varım anlayısı farklı bir sekilde de yorumlanır. C.14 Aristoteles, tüme varımı “tikelden tümele geçis” olarak da tanımlar. O söyle der; “Biz ferdi varlıkları idrak ediyoruz, fakat idrakin asıl konusu tümel olandır; mesela, insan, Kallias diye adlandırılan insan değildir.” Bu durumda, Aristoteles’e göre tümel, yalnızca bütün değil aynı zamanda zorunlu anlamına da gelir. Böyle olunca, tüme varım bütüne geçis değil zorunluyu, özü yakalamak olur. “Yani biz fertlerden türü çıkarmıyoruz, fakat fertte türü görüyoruz.” O halde Aristoteles için tüme varım, aslında bir akıl yürütmesekli değil, tikel örneklerin gözden geçirilisiyle zihnin, tümeli doğrudan sezmesi, kavraması yani tikelden tümele sıçraması sürecidir…, S.15. Eksik Tüme Varım NEDİR C.15 Bir bütünü meydana getiren parçaların, bir kısmına dayanılarak, o bütün hakkında hüküm verme veya bütünün bağlı bulunduğu kanunlara ulasma sürecine eksik tüme varım denilir. S.16 Bu tüme varımın en büyük özelliği nedir C.16Bu tüme varımın en büyük özelliği, bir bütünü olusturan unsurların tamamı değil de bazısı arastırılarak sonuca ulasılmasıdır. S.17 Bu çesit tüme varıma başka ne isim verilir C.17Bu çesit tüme varıma, bir bilimsel metot olarak önem tasıyan gerçek, genisletici veya bilimsel tüme varım isimleri de verilir S.18 eksik tüme varım için, “meshur olan budur” diyen filozof kimdir C.18 ibn Sinadır S.19 Basit Sayımsal Tüme Varım NEDİR C.19 Basit sayımsal tüme varım, örneklerin tek tek sayımı ile baslar ve kendinden önce hiçbir seyin yapılmadığını farz eder. S.20 Gazali, eksik tüme varım İÇİN ne demiştir C.20 Gazali, eksik tüme varımın kesinlik gerektiren hususlardan ziyade fıkhi meselelerde kullanılması gerektiğini söyler. Zira onun en son noktası zannı galip yani en yüksek derecede olasılıktır. S.21-Ibn Teymiyye ne demiştir C.21 İbn Teymiyye ise, eksik tüme varımın zanni bilgi ifade eden cedel yani diyalektikte, tam tüme varımın ise kesin bilgide kullanıldığını belirtir. Görüldüğü gibi eksik tüme varım kıyas ya da tam tüme varım gibi zorunlu bilgi verememektedir. S.22 Gazali ve David Hume, bu tür tüme varımLA İLGİLİ NE DEMİŞTİR C.22 Gazali ve David Hume, bu tür tüme varımın, zihnin simdiye kadar doğru olanların bundan sonra da doğru olacağını bekleme alıskanlığı yani psikolojik bir durum olduğunu belirtirler. S.23 “tüme varımsal düsünen hindi” örneğiyle Ünlü olan kişi kimdir C.23 Bertrand Russeldir S.24 BU ÖRNEĞİ AÇIKLAYINIZ C.24 Bu örneğe göre; bir çiftçi, hindiyi yıl boyunca besler ve hindi, ulastığı tüme varımsal sonuçla her gün besleneceğine inanır. Fakat çiftçi, hiç beklenmedik bir anda, yılbası gecesionu keser. Russel, bu örnekle eksik tüme varımın, yanlıs sonuçlara götürdüğünün ispatlanabileceğini, dolayısıyla da geçmisteki tecrübenin geleceğe iliskin beklentilere neden olduğu düsüncesinin doğru olmayacağını ifade eder. Bu açıklamalar, eksik tüme varımın ulastığı doğruluğun oranı ne kadar çok olursa olsun bizi olasılıktan öteye götürmeyeceğini açıkça gösterir. S.25 Bilimsel Tüme Varım NEDİR C.25 Bilimsel tüme varım “tabiatın tek düze olduğu” varsayımı ve “evrensel nedensellik kanunu” gibi belli genel kabullere veya kanunlara dayalı olarak yapılır. Bu yönüyle bilimsel tüme varımda hem basit sayımsal hem de kıyas birlikte kullanılır. S.26 Eksik ve bilimsel tüme varım ayırımı kaçıncı yüz yıldan sonra batılı bilim adamları tarafından gelistirilmistir C.26 17.YÜZYIL DA Bu sebeple bilimsel tüme varım daha çok günümüz modern bilimlerinde kullanılır. S.27 ANALOJİ NEDİR C.27 Fıkıhçılar analojiye kıyas, kelamcılar da sahidin gaibe indirgenmesi derler. Analojide kıyastaki gibi tümel önerme bulunmaz, onun öncül ve sonucu tikeldir S.28 Mantıkta analoji NEDİR C.28 Mantıkta analoji, iki sey arasındaki benzerliğe dayanarak, birisi için verilen bir hükmü diğeri için de vermek seklinde tanımlanır. Bu doğrultuda analojinin görülen ve bilinen benzerliklerden hareket ederek bilinmeyen benzerlikleri ortaya çıkartma islemi olduğu söylenebilir. S.29 Analoji ile çıkarım adımları nelerdir C.29 Zihin ilk olarak iki tekilin tasavvurunu olusturur, ikinci adımda bu iki tekil arasındaki müsterek unsuru belirler,üçüncüsünde müsterek unsurun hükümle birlikteliğine ulasır, en sonunda da ilk tekil öncülün sonucunu onaylar yani hükmü elde eder. S.30 Bu durum örnek Verirmisiniz C.30 “Dünyanın atmosferi vardır ve üzerinde canlılar yasar; Merih’te de atmosfer vardır; O halde Merih’te de canlıların bulunması gerekir.” Bu akıl yürütmede, Dünya ile Merih arındaki bir benzerliğe dayanılarak, Dünyada bulunan bir seyin Merih’te de bulunması gerektiği hükmüne varılır S.31 analojide KAÇ unsur bulunmaktadır C.31 analojide dört unsur bulunmaktadır S.32 BUNLAR NELERDİR C.32 1. Müsebbeh (benzetilen): Bu ikinci dereceden bir unsur olup, “fer” denilir (örneklerde Merih, özel içecek). 2. Müsebbehü’n-bih (kendisine benzetilen): Asıl unsur olup “asl” denilir (Dünya, sarap). 3. Đllet (neden): Bu, iki unsur arasındaki müsterek faktör veya anlamdır (atmosfer, sarhos edicilik). 4. Tesbih (benzetme): Bu da hükümdür. (canlıların bulunması, haram olması). S.33. GAZALİ ANALOJİ DÜŞÜNCESİ NEDİR C.33 Gazali, analojinin daha çok günlük konusmalarda yani retorikte kullanıldığını SÖYLER S.34 İbn Teymiyye NE SÖYLER C.34 İbn Teymiyye ise, kurulan analojinin fıkhi bilimlerin yanı sıra rasyonel bilimlerde de kullanıldığını söyler. Ona göre zorunlu bir sekilde hükmü gerektiren illet ispatlandığında, bu delil bütün bilimlerde de kanıt olusturur. Çünkü asl ile fer arasında önemli bir farkın bulunmadığının ispatlanması, bütün bilimler için delil teskileder S.35 Mantıkta analojinin olasılıklı sonuç verdiği NASIL bir kabuldür C.35 GENEL BİR KABULDUR Çünkü analojide, aklın iki türlü hareket ettiği belirtilir. Birincisi, birbirine benzeyen iki olgunun aynı yapıda olduğuna yöneliktir. Mantıkta bu, tüme varımsal bir hareket seklinde görülür. Yukarıda verdiğimiz örnekteki Dünya ve Merih’in atmosferinin aynı yapıda olduğu hükmü, tüme varımsal bir akıl yürütmeyle elde edilir. Đkincisi ise, varsayılan bu yapıdan zorunlu bir sonuç çıkarma islemi olup tümden gelimseldir. Sonuçtaki “Merih’te hayat vardır” hükmü, atmosferin varlığına sıkı sıkıya bağlıdır. Buna göre Merih’te hayatın var olduğu, zihinde yapılan su kıyasla elde edilir Atmosferi olan gezegende hayat vardır; Merih atmosferi olan bir gezegendir; O halde Merih’te hayat vardır. S.36. Bu durumda analojinin NE olduğu söylenebilir C.36 Bu durumda analojinin tüme varıma dayanan bir tümdengelim olduğu söylenebilir. Ancak analojinin hareket noktası olan genel fikir, varsayılmıs fakat ispat edilmemistir. Dolayısıyla mantıkta, analoji varsayımsal bir tümden gelim kabul edilir ve onun ancak olasılıklı bilgi verdiği, zorunluya götüremediği ileri sürülür. Hazırlayan T.OKUR MANTIK 14. KONU TASDİK TÜRLERİ VE BEŞ SANAT İLE İLGİLİ SORULAR 1. Tasdik nedir? Cevap: iki kavram arasında bağ kurarak hüküm vermektir? 2.Zihnin iki taraftan birini kararlı bir şekilde seçmesi ve seçtiği tarafında kararlı bir şekilde gerçeğe uygun olması durumuna ne denir? Cevap: yakin (kesin) bilgi denir. 3. Zihnin iki taraftan birini kararlı bir şekilde seçmesi ve seçtiği tarafında kararlı bir şekilde gerçeğe uygun olmaması durumuna ne denir? Cevap: cehli mürekkep denir. 4. Zihnin iki taraftan birini kararlı bir şekilde seçmesi ve bu seçme işleminin diğerini tamamen ortadan kaldıracak kadar sağlam olmamasına ne denir? Cevap: taklid denir. 5. Zihin bir tarafı tercih etmekle beraber diğeri de ihtimal dahilinde görülmesi durumuna ne denir? Cevap: zan denir? 6. Kaç tür tasdik vardır ve isimleri nelerdir? Cevap: Dört tür tasdik vardır. Yakin, cehli mürekkep, taklid, zan 7. Beş sanat hangileridir? Cevap: burhan, cedel, hitabet, şiir, muğalata. 8. Burhan hangi tür önermelerden kurulur? Cevap: yakiniyat türü önermelerden kurulur. 9. Kesin kıyasın ancak yakini öncüllerle elde edilebileceğini söyleyen düşünür kimdir? Cevap: gazali 10. Burhan’ın amacı nedir? Cevap: kesin bilgi elde etmektir. 11. Yakiniyat kaça ayrılır ve isimleri nelerdir? Cevap: nazariye ve bedihiye olmak üzere ikiye ayrılır. 12. ‘’Bütün parçadan büyüktür’’ nasıl bir önermedir? Cevap: bedihi bir önermedir. Çünkü akıl bu önermenin doğruluğunu hiçbir kanıta ihtiyaç duymadan kabul eder. 13. Bedihiye türü önermeler kaç çeşittir ve isimleri nelerdir? Cevap: altı çeşittir ve isimleri şunlardır: evveliyat, fıtriyat, müşahedat, mücerrabat, hadsiyyat ve mütevatirat. Bu önermelerin ilk ikisi akla, diğerleri duyulara dayanır. 14. zihnin hiçbir vasıtaya müracaat etmeksizin doğrudan kabul ettiği apaçık önermeye ne denir? Cevap: Evveliyat 15. Zihnin kendisinde bulunan bir orta terim vasıtasıyla özne ve yüklem arasında bir bağ kurduğu önermeye ne denir?Cevap: Fıtriyat 16. Duyular vasıtasıyla tasdik edilen hükümlere ne denir? Cevap: müşahedat 17. Sezgi ile verilen hükümlere ne denir? Cevap: hadsiyat 18. Tekrar tekrar yapılan deneyler sonunda ulaşılan hükümlere ne denir? Cevap: mücerrebat 19. Çoğunluğun tasdik ettiği ve aklın imkansız görmediği önermelere ne denir? Cevap: mütevatirat 20. ‘’Ateş sıcaktır’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: müşahedat 21. ‘’Dört çiftir’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: fıtriyat 22.’’Alkollu içecekler insanı sarhoş eder’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: mücerrebat 23. ‘’Bütün parçasından büyüktür’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: evveliyat 24. ‘’Ay ışığını güneşten alır’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: hadsiyat 25. ’’Mekke vardır’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: mütevatirat 26. Bir görüşü savunmak veya çürütmek amacıyla delil getirme tekniklerini konu alan sanat türüne ne denir? Cevap: cedel 27. Beş sanatın isimleri nelerdir? Cevap: burhan, cedel, hitabet, muğalata, şiir 28. Cedel hangi tür önermelerden yapılır? Cevap: meşhurat veya müsellemat türü önermelerden yapılır 29. Doğruluğu ya bütün veya bazı insanlar tarafından kabul edilmiş önermelere ne denir? Cevap: meşhurat 30. Muhatabın doğru olarak kabul ettiği önermelere ne denir? Cevap: müsellemat 31. ‘’Adalet iyi, zulüm kötüdür’’ önermesi hangi tür önermeye bir örnektir? Cevap: merhurat. Çünkü bu önerme insanların geneli tarafından doğru kabul edilen bir hükümdür. 32. ‘’Bir önermeyi bedihi yapan şey, net bir şekilde önermenin kendisine bağlı değildir. Bu önerme bedihi kabul edilebildiği gibi, bir kimseye ve bu kimsenin onu bilme metodu ve niteliğine dayalı olarak da o, göreli bir mesele kabul edilebilir.’’ Görüşü hangi düşünüre aittir? Cevap: ibn Teymiyye 33. Hitabet sanatının dayandığı Retorik isimli eser hangi düşünüre aittir? Cevap: Aristoteles 34. Hitabeti ‘’Belli bir durumda, elde var olan inandırma yollarını kullanma yetisi’’ şeklinde tanımlayan filozof kimdir? Cevap: Aristoteles 35. Muğalata hangi tür önermelerle yapılır? Cevap: vehmiyyat 36. Şiir, hangi tür önermelerden yapılan kıyastır? Cevap: muhayyilat Hazırlayan: FIRAT ERTEKİN DİYARBAKIR/ÇERMİK
__________________ ~~~ Bilmediklerimi Ayaklarımın Altına Alsam Başım Göğe Ererdi ✒~ |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Dicle ilitam | eyyüp21 | İlitam 3.Sınıf Dersleri | 2 | 08 Aralık 2019 20:47 |
Dicle İlitam 3.sınıf | Azra Nil | İlitam 3.sınıf Genel Paylaşımlar | 10 | 10 Nisan 2019 10:09 |
Dicle ARAPÇA-1 ve Mantık 2013 Final Soruları | Mihrinaz | DİCLE İlitam | 1 | 08 Nisan 2019 22:03 |
Dicle ilitam İslam hukuku 1-9.ÜNİTE SORU VE CEVAPLARI | Medine-web | DİCLE İlitam | 1 | 08Haziran 2015 11:52 |
Dicle İlitam Mantık Özeti(8. Ünite) | f_kryln | DİCLE İlitam | 0 | 25 Ekim 2013 15:35 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|