|
Konu Kimliği: Konu Sahibi EyMeN&TaLhA,Açılış Tarihi: 29 Ocak 2015 (04:04), Konuya Son Cevap : 03 Mart 2015 (21:48). Konuya 1 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
29 Ocak 2015, 04:04 | Mesaj No:1 |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti ozet 1.unite Atauzem islam tarihi ve medeniyeti ozet 1.unite 1.unite Emevi Devletinin Kurulusu Emevî Devleti, Hulefâ-i Râşdîn döneminden sonra Sûriye’nin merkezi Dımaşk’ta kurulmuş İslâm tarihinin ilk hanedan devletidir. Emevî devletinin kuruluşu, Ebû Süfyan’ın soyundan gelen Süfyanîlerle, Mervan b. Hakem’in soyundan gelen Mervanîlerin kuruluşu olmak üzere iki aşamada ele alınmalıdır. Muâviye ve ondan sonraki iki halife Beni Ümeyye kabilesinin Süfyânî kolundan, diğer on bir halife ise Mervânî kolundandır. Genel anlamda Emevî devletinin, özel anlamda ise Süfyanîlerin kurucusu Muâviye b. Ebû Süfyan'dır. Muâviye, Mekke'nin fethi sırasında müslüman olmuş ve Medine’de Hz. Peygamber tarafından vahiy kâtibi olarak görevlendirilen kişiler arasında yer almıştır. Zamanının dört dahisinden biri olan Muâviye, Hz. Ebû Bekir döneminde Sûriye'de ordu komutanlığı yapmış ve fetihlerde bulunmuştur. Hz. Ömer döneminde Şam valiliğine getirilmiştir. Hz. Osman döneminde ise Sûriye Genel Valiliğine atanmıştır. Bu görevi yürütürken Hz. Osman şehit edilmiştir. Hz. Osman'dan sonra 656 yılında devlet başkanı olan Hz. Ali'nin halifeliğini tanımamış ve onu Hz. Osman'ın öldürülmesinden sorumlu tutmuştur. Hz. Ali'den sonra hilafet makamına geçirilen Hz. Hasan, 661 yılında Hz. Muâviye ile bir anlaşma imzalayarak halifelikten çekilmiş ve bu görevi ona bırakmıştır. Böylece varlığı 750 yılına kadar sürecek olan Şam merkezli Emevî Devleti kurulmuş ve Emevî yönetimi başlamıştır. Hz. Hasan'ın taraftarlarından bir kısmı, müslümanlar arasında vahdeti sağlamak maksadıyla onun hilafetten çekilmesinden sonra Hz. Muâviye ile mücadeleye son vermişse de diğer bir kısmı mücadeleye devam etmiştir. Diğer taraftan Hâricîler de isyanlarını sürdürmüşlerdir. Her iki grubun da merkezi Irak bölgesidir. Bu bölgede Ziyad sayesinde istikrarı sağlayan Muâviye, Amr b. el-Âs’ın başarılı siyaseti sayesinde de Mısır'da hakimiyetini sağlamlaştırmış ve ardından fetih faaliyetlerine girişmiştir. Emevî egemenliğini doğuda Hindistan sınırına, batıda Kuzey Afrika'ya, oradan da Güney İspanya'ya kadar yaymıştır. Yeni kurulan donanmayla 669-678 yılları arasında İstanbul’u ele geçirmek için seferler düzenlemiş fakat başarılı olamamıştır. Muâviye, hayatının sonuna doğru oğlu Yezid’i, yerine veliaht tayin etmiş ve daha önce gerekli siyasal alt yapıyı hazırladığından bu konuda Hicaz bölgesi dışında ciddi bir muhalefetle karşılaşmamıştır. Bu aşamadan sonra halifelik, babadan oğula geçmeye başlamıştır.. Hz. Muâviye’nin 680 yılında vefatı üzerine oğlu Yezid’e biat edilmiştir. Yezid’in hilafet döneminde iç karışıklıklar başlamıştır. Onun halifeliği döneminde Hz. Hüseyin ve arkadaşları Kerbelâ’da kuşaıltmış ve 10 Muharrem 61 (10 Ekim 680) Cuma günü bunların tamamına yakınını öldürülmüştür. İslâm tarihinin en büyük faciası olan ve asırlarca devam edecek mücadelelerin temelini teşkil eden bu olay Şiilik’te önemli bir dönüm noktası oluşturmuştur. Şiîler, hilâfetin Hz. Ali’nin hakkı olduğu tezini bu olaydan sonra dinî bir anlayışa dönüştürmüşlerdir. Kerbela faciası yüzünden başlatılan isyanlar Emevîlerin yıkılışının önemli sebeplerinden biri olmuştur. Hz. Hüseyin’in şehadetinden sonra Abdullah b. Zübeyr, Mekke’de ayaklanmış ve halktan gizlice biat almaya başlamıştır. Medine’de de Abdullah b. Hanzala’nın önderliğinde bir grup Yezid’e yaptıkları biatı bozup ayaklanmışlardır. Medine’deki ayaklanma Müslim b. Ukbe tarafından bastırılmış, şehrin ileri gelenlerinden birçoğu öldürülmüştür. Arkasından Müslim’in vefatı üzerine komutanlığı Husayn b. Numeyr almış ve aynı ordu ile Mekke iki ay süreyle kuşatılmış, kuşatma esnasında mancınıklardan atılan taşlarla Kâbe tahrip edilmiştir. Fakat iki ay sonra Yezid’in ölüm haberi üzerine kuşatmaya son verilmiş ve ordu Sûriye’ye dönmüştür. Yezid döneminde, iç karışıklıklar nedeniyle dış politika zayıfladığından ciddi bir fetih faaliyeti görülmemiştir. Yezid, yaklaşık üç yıl iktidarda kalmış, ama İslâm tarihine en acımasız hükümdarlardan biri olarak geçmiştir. Yezid'in ölümünden sonra oğlu Muâviye halife olmuştur. Ancak babasının ölümünün ardından o da vefat etmiş, iktidarı üç ay kadar sürmüştür. Muâviye b. Yezid ve önceki iki hükümdar, Ebu Süfyan’ın soyundan geldikleri için Süfyaniler olarak anılmışlardır. Muâviye b. Yezid’in vefatıyla Süfyanîlerin iktidar dönemi sona ermiş, Mervanîler dönemi başlamıştır. Zira Yezid’in yerine onun oğlu değil, Hakem b. Ebu’l-Âs’ın oğlu Mervan geçmiştir. Mervan b. Hakem, döneminde de iç çatışmalar sebebiyle dışa dönük fetihlere ilişkin kayda değer bir başarı görülmemiştir. Mervan, oğulları Abdülmelik ve Abdülaziz’i veliaht tayin etmiş ve 685 yılı Nisan ayında da vefat etmiştir. Böylece kendi adıyla anılan Emevîlerin Mervanîler kolunun kurulmasını sağlamıştır. | |
Konu Sahibi EyMeN&TaLhA 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 6358 | 14 Temmuz 2015 13:14 |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 4216 | 14 Temmuz 2015 13:06 |
ATAUZEM 4.sınıf 2014 bahar dönemi bütünleme DİN... | Erzurum Atatürk İlitam | EyMeN&TaLhA | 0 | 5100 | 14 Temmuz 2015 13:00 |
Ramazan-oruç ve çocuğa kazandırdıkları | Çocuk ve Aile Sağlığı | Mihrinaz | 2 | 2844 | 14 Temmuz 2015 12:23 |
çocuk eğitiminde ceza hiç mi olmamalı? | Çocuk ve Aile Sağlığı | EyMeN&TaLhA | 0 | 2540 | 14 Temmuz 2015 12:03 |
03 Mart 2015, 21:48 | Mesaj No:2 |
Cevap: Atauzem islam tarihi ve medeniyeti ozet 1.unite EMEVİLER ( 661 - 750 ) Kurucusu : Emevi soyundan " Muaviye Bin Ebusüfyan " Merkezi : Şam ( Suriye ) Muaviye, Hz. Muhammed döneminde Vahiy Katipliği yapmış, daha sonra Şam Valisi olarak atanmıştır. Hz. Ali döneminde iç çatışmalar ve iç karışıklıklardan yararlanarak, halifeliğin Haşimoğullarından Emevi'lerin eline geçmesi için çalışmış ve bunu başarmıştır. Şam'da bağımsızlığını ilan edip Emevi devletini kurduğu sırada, Irak'ta bulunan Müslümanlar, Hz.Ali'nin büyük oğlu Hasan'ı Kufe'de halife seçmişler,Irak-İran-Horasan-Hicaz bölgeleri bunu kabul etmişti. İki tarafın çatışma olasılığı üzerine, Hasan bazı ön koşullarla halifelikten çekildi. Buna göre Muaviye öldükten sonra halifelik, Hz.Ali'nin küçük oğlu Hüseyin'in olacaktı.Ancak Muaviye sözünde durmamış ve Hasan'ın ölümünden sonra oğlu Yezid'i veliaht belirlemiştir. Devletin Niteliği : Muaviye'den itibaren halifelik babadan oğula geçmeye başlamış, böylece saltanata dönüştürülmüştür. Emeviler, Arapları üstün gören bir yaklaşıma sahip olmuşlar, Arap olmayan Müslümanlara değer vermemişlerdir. ( Irkçılık) Emevi soyuna bağlılık göstermişler, Hz.Ali yanlılarına ve Hz.Muhammed soyundan olanlara iyi davranmamışlardır. Emeviler döneminde Müslümanların sınırları, İspanya'dan - Türkistan'a kadar genişlemiştir. İslam Kültür ve Medeniyeti , fetihlerle birlikte gelişmeye ve yayılmaya başlamıştır. Önemli Gelişmeler : 1. İstanbul'un Kuşatılması : Emeviler, İstanbul 'u iki defa kuşattılar. ( 668 - 674 ) Ancak kuşatmalardan sonuç alamadılar. (Muaviye döneminde ) 2. Kerbela Olayı ( 680 ) : Yezid'in halifeliğini tanımayan, Hz. Ali' nin küçük oğlu Hz.Hüseyin ile, yanındakilerin Kerbela denilen yerde öldürülmesi olayıdır. Önemi : İslam dünyasının Şiiler ve Sünniler olarak ikiye ayrılması kesinleşmiştir. 3. Kuzey Afrika'nın Fethi : Ukbe bin Nafi komutasındaki Emevi orduları, Kuzey Afrika'nın tamamını fethederek, Atlas Okyanusuna kadar ulaştılar. ( Yezid Dönemi ) 4. Kadiks Savaşı ( 711) ( Emevi - Vizigotlar ) : Tarık bin Ziyad komutasındaki askeri birlikler, Septe ( Cebelitarık ) boğazını geçip İspanya'ya girmiş, Kadiks denilen yerde Vizigotlarla karşılaşılmış, Kral Rodrik öldürülerek savaş kazanılmıştır. ( I.Velid dönemi ) Önemi : İspanya kısa süre içerisinde ( takviye gelen Musa bin Nusayr'ın da katkısıyla ) fethedildi. Müslümanlar İspanya'ya "Endülüs" demişlerdir. 5. Puvatya Savaşı ( 732 ) ( Emevi - Franklar ) : Pirene dağlarını aşarak, Fransa'ya giren Emeviler, Şarl Martel komutasındaki Franklara, Puvatya'da yenildiler. ( Hişam dönemi) Önemi : Müslümanların batı Avrupa' daki , siyasi ve askeri ilerleyişi durdu. 6. Anadolu, Kafkasya, Maveraünnehir, Türkistan 'a Yapılan Seferler : Emeviler, Bizans'a karşı Anadolu yönünde de seferler yaparak bazı şehirleri ele geçirmişlerdir. Kafkasya, Maveraünnehir, Türkistan bölgelerine yapılan seferler sonucunda bazı yerler ele geçirilmiştir. Emevilere karşı Türkler ( Türgişler ) yaklaşık yüzyıla yakın süre mücadele etmişlerdir. Araplar , Beykent , Buhara, Semerkant, Fergana gibi şehirleri ele geçirerek yağmalayıp , tahrip ettiler. Bağımsız yaşamaya alışmış olan Türkler, Arapların egemenliğine girmemek için direnmişlerdir. 7. Abdülmelik döneminde : Arapça resmi dil ilan edilmiş ve ilk islam-Arap parası ( Dinar ) basılmıştır. 8. Horasanlı Ebu Müslim' in isyanıyla başlayan hareket kısa sürede yayılmış, son Emevi halifesi II.Mervan'ın yenilip öldürülmesiyle Emevi devleti sona ermiştir ( 750 ). Emevilerin Yıkılış Nedenleri : Emevilerin Arapları üstün tutup, Arap olmayan Müslümanları küçümsemesi. Devlet görevlerine ve komutanlıklara kendi soyundan olanları getirmeleri Hz.Ali yanlılarına ve Hz. Muhammed soyuna iyi davranmamaları. * Bu nedenle halifeliği ele geçirme mücadelesine girmişlerdir. ( Şiilerin ve Abbasoğullarının çalışmaları ) Fetihlerin durmasıyla , ganimet ve vergi gelirlerinin azalması. ( Ekonomik Sıkıntı ) Vergilerin artırılmasıyla, halkın zor duruma düşmesi. ( Yönetime tepki ) Yönetim ve ordu disiplininin bozulması. Alintidir | |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti 5.ünite değerlendirme soru ve cevapları | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 0 | 19 Mart 2015 11:37 |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti 5.ünite özet | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 0 | 19 Mart 2015 11:31 |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti 3.unite degerlendirme sorulari | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 0 | 30 Ocak 2015 21:03 |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti 2.unite degerlendirme sorulari | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 0 | 30 Ocak 2015 20:55 |
Atauzem islam tarihi ve medeniyeti 1.unite degerlendirme sorulari | EyMeN&TaLhA | Erzurum Atatürk İlitam | 0 | 29 Ocak 2015 04:13 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|