|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 18 Mayıs 2014 (16:30), Konuya Son Cevap : 18 Mayıs 2014 (16:30). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
18 Mayıs 2014, 16:30 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | İbadetle İlgili Bazı Terim ve Kavramlar İbadetle İlgili Bazı Terim ve Kavramlar Sahih Hanefiler hem de diğer mezhepler “fâsit” ve “bâtıl”ı aynı anlamda kullanırlar. Kendisi için belirlenmiş olan temel unsur (rükün) ve şartları tam olarak taşıyan ibadet ve işlemlerdir. Bâtıl Kendisi için belirlenmiş olan temel unsur ve şartları hiç taşımayan ibadet ve işlemlere denilir. Bu, sahihin tersidir. Hanefî fakihlerin haricindeki mezhepler bu gibi ibadet ve işlemlere “fâsit” de derler. Onlar bâtıl ve fâsit terimlerini eşanlamlı olarak değerlendirirler. Fâsit Kendisi için belirlenmiş olan şartları eksik olarak taşıyan işlemlere denilir. Bu tanım Hanefî fıkıhçılara göredir. Zira onlar, fâsit ve bâtıl terimlerini ilgili bulunduğu sahaya göre farklı anlamda kullanırlar. İbadet sahasında hem Buna göre bütün mezheplere göre “fâsit ibadet” ile “bâtıl ibadet” aynı anlama gelmektedir ve yokluğu/geçersizliği ifade etmektedir. Hukukî işlemler sahasında ise Hanefiler ile diğer mezhepler arasında fâsit ve bâtıl terimlerinin kullanılması arasında fark vardır. Hanefilere göre “bâtıl sözleşme” ile “fâsit sözleşme” aynı anlamda değildir. Bâtıl sözleşme doğmamış kabul edildiğinden kendisinden beklenen sonuçları doğurmaz. Dolayısıyla gerekli unsurlar bir araya getirilerek yeniden yapılması gerekir. Fâsit sözleşme ise unsurlarda değil şartlardaki eksiklik nedeniyle eksik doğmuş kabul edildiğinden bu eksiklikler tamamlandıktan sonra gerekli sonuçları doğurur. Diğer mezheplere göre ise bunlar ibadetlerde olduğu gibi, aynı anlama gelmektedir. Müfsit Bir ibadeti bozan veya sakatlayan fiil veya eksikliğe denir. Namaz kılarken konuşmak, oruçlu iken bilerek bir şey yiyip içmek ve abdestli iken uzanarak ya da dayanarak uyumak bu ibadetleri bozan davranışlardır. Bu gibi davranışlara ibadeti bozmaları sebebiyle “müfsit” denir. Edâ Mükellefin bir yükümlülüğü, belirlenen vakit içinde gerekli şartlara riayet ederek eksiksiz yerine getirmesine “edâ” denilir. Mesela beş vakit namazın her birini belirlenen vakit içerisinde, ramazan orucunu ramazan günlerinde ve haccı hac için belirlenen aylarda ve zamanda gerekli şartları yerine getirerek yapmak birer edâ örneğidir. İade Mükellef, bir yükümlülüğü belirlenen vakit içinde fakat eksik bir şekilde edâ edip, sonra yine vakit içerisinde tam olarak tekrar yerine getirirse buna “iâde” adı verilir. Mesela, namaz vakti geldiği halde su bulamayıp teyemmümle namaz kılan kimsenin, vakit içerisinde suya ulaştıktan sonra abdest alıp namazını yeniden kılması “iade” sayılır. Kazâ Bir yükümlülüğü vakti çıktıktan sonra tam olarak yerine getirmeye “kazâ” denilir. Sabah namazının güneşin doğmasından sonra, öğle namazının vakti çıktıktan sonra kılınması bunun örneklerinden bazılarıdır. Azîmet Sözlükte azîmet, bir şeye kesin olarak yönelmek ve niyetlenmek anlamına gelir. Fıkıh terimi olarak azîmet; Yüce Allah’ın, mükelleflerin hepsi için bütün durumlarda yani meşakkat, zaruret ve ihtiyaç gibi geçici bir sebebe bağlı olmaksızın bağlayıcı olmak üzere ilkten koyduğu hükümlerdir. Kısaca azîmet, mükellefin normal durumlarda yerine getireceği aslî hükümleri ifade eder. Azîmet, farz, vacip, sünnet ve müstehap niteliğindeki olumlu bir fiilin yapılmasını; haram, mekruh gibi olumsuz davranışların da yapılmamasını ifade eden bütün teklîfî hükümleri içine alır. Mesela namaz, oruç, hac başta olmak üzere Allah’ın kullarını yükümlü tuttuğu bütün dinî vecibeler her mükellef için konulmuş birer azîmet hükmüdür. Ruhsat Ruhsat sözlükte kolaylık anlamına gelir. Terim olarak, Allah’ın kulların özür ve ihtiyaçlarına göre koyduğu geçici hükümlerdir. Azîmetin karşıtı olan ruhsat, meşakkat, zaruret ve ihtiyaç gibi geçici bir sebebe bağlı olarak azîmet hükmünü terk etme imkânı verir ve sadece bu gibi durumlarla sınırlı olmak üzere konulan hafifletilmiş hükümleri ifade eder. Mesele mükellefin oruç tutması bir azîmet hükmüdür. Mükellef hasta veya yolcu olursa geçici bir özür durumuyla karşı karşıya gelmiş demektir. Böyle özürlere sahip olanlar azîmet hükmünü yerine getiremeyeceklerinden veya getirirken normalden fazla zorlanacaklarından bunlara oruç tutmayı erteleme ruhsatı verilmiştir. İyileştiklerinde veya yolculukları sona erince oruçlarını kazâ etmeleri gerekir. Bu gibi yükümlülerin ramazanda oruç tutmamaları bir ruhsat hükmüdür. Ruhsatın çeşitleri vardır. Geniş bilgi için fıkıh usûlü kitaplarının ilgili bölümlerine bakılabilir. Rükün Bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ve onun yapısının bir parçasını teşkil eden unsur demektir. İbadetlerde rükünler o ibadetin farzlarını oluşturur. Rüknün bulunmaması bir şeyin hüküm ve sonuç ifde etmemesine yani hükümsüz (bâtıl) olmasına sebep olur. Mesela, secde namazın rükünlerindendir. Namazın varlığı secdenin yapılmasına bağlıdır. Secde yapılmayan bir namaz hükümsüz olacağı için yeniden kılınması gerekir. Şart Bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ancak onun yapısından bir parça olmayan iş veya vasıftır. Mesela abdest namazın şartlarındandır fakat namazın mahiyetine bağlı değildir. Ancak namazın geçerli olması için abdest almak şarttır. Sebep Varlığı hükmün varlığına, yokluğu da hükmün yokluğuna alamet olan durumdur. Mesela, vakit namazın, ramazan ayı orucun sebebidir. Mâni Varlığı sebebe hüküm bağlanmaması veya sebebin gerçekleşmemesi sonucunu doğuran durumdur. Mesela kan hısımlığı evlenmeye manidir. Nisap miktarı malı bulunan bir kimsenin aynı oranda borcunun bulunması zekât yükümlüsü olmasına manidir. |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33270 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4068 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2728 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 8928 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3324 | 19 Nisan 2015 15:45 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Namaz İle İlgili Kavramlar | nurşen35 | DHBT-Hazırlık/Notlar/Özetler | 1 | 24 Temmuz 2020 02:29 |
Avretle İlgili Bazı Terimler | Belgin | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 1 | 16 Nisan 2014 20:40 |
Ruh, Mezarlık, Türbe ve Ziyaret Yerleri ile İlgili Bazı Yanlış İnançlar | FECR | Serbest Kürsü | 9 | 16 Nisan 2014 20:35 |
Lohusalık İle İlgili Bazı Bilgiler | Şuara | Kadın Mahrem Konular | 0 | 09 Ocak 2009 03:29 |
Zekat ile İlgili Bazı Hadis - i Şerifler | NUR | Zekat-İnfak | 0 | 06 Eylül 2008 12:49 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|