|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 21 Mayıs 2014 (17:19), Konuya Son Cevap : 21 Mayıs 2014 (17:22). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
21 Mayıs 2014, 17:19 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Kadınların Özel Halleri Kadınların Özel Halleri Kad ınların Özel Halleri İslâm hak ve yükümlülükler bakımından ve özellikle de Allah’ın hükümlerine muhatap olma bakımından kadınla erkek arasında bir ayırım yapmamıştır. Allah’a yapılacak ibadetler, emir ve yasaklarına karşı gösterilecek itaat ve bunun sonucu elde edilecek mükâfatlar bak ımından da kadınla erkek arasında bir fark yoktur. Ancak kadınların fizyolojik yapılarından kaynaklanan bir takım özel durumları vardır. Bu durumlar, fıkıh ilminde kadınlar için, temizlenme başta olmak üzere, özel hükümler konulmasını gerekli kılmıştır. Fıkıh ve ilmihal dilinde “kadınların özel halleri” denilince, “hayız”, “nifas” ve “istihâza” gibi tamamen kadınlara ait ve onların fizyolojisinden kaynaklanan üç özel durum kasdedilir. 1-Hayız Sözlükte, akmak anlam ına gelen hayız, fıkıh terimi olarak, ergenlik çağına giren sağlıklı bir kadının rahminden hastalık ve lohusalık dışında belirli aralıklarla ve bir süre kan gelmesidir. Bu durum kadınlarda ergenlikten menopoz dönemine kadar, süresi kadından kadına farklı olsa da, her ay devam eder. Dilimizde bu durumu ifade etmek için “âdet hali”, “aybaşı”, “âdet kanaması” gibi ifadeler kullanılır. Hayız gören kadına “hâiz”, hayız görmeyecek yaşa gelip hayızdan kesilenlere de “âyise” denir. Kadının iki hayız arasında geçirdiği temzlik dönemine “tuhr” denilir. Âdet görmeye başlayan kadın bâliğa (ergin) olduğu için dinî emir ve yasaklarla yükümlü olur. Bu konuda Hz. Peygamber’in hadisleri vardır (Ebû Dâvûd, “Salât”, 85; Tirmizî, “Salât”, 277; İbn Mâce, “Tahâret”, 132). Hayız halinin İslâm’da sadece bazı ibadetlerin yapılmasına ve kadınla cinsel ilişkiye girilmesine engel hükmi bir kirlilik olduğunu biliyoruz (Müslim, “Hayız”, 16; İbn Mâce, “Tahâre”, 12). Bu durum asla kadının maddeten de murdar ve necis olduğu ve ondan uzak durulması, pişirdiğinin yenilmemesi gibi bir sonuca götürmez. Çünkü bu kadının iradesiyle meydana gelen bir durum değildir (Buharî, “Hayız”, 1, 7; Müslim, “Hac”, 119). Hâlbuki İslâm’ın geldiği sıralarda Cahiliye Arapları hayızlı kadınlarla birlikte durmaz ve beraber yemek yemezlerdi. Yahudilerin adetleri de böyle idi. Hıristiyanlar ise ay haline önem vermez, bu durumdaki kadınlarla cinsel ilişkide bile bulunurlardı. Hayızlı kadınların durumu hakkında Kur’ân’da şöyle buyurulmuştur: “Sana kadınların ay halini sorarlar. De ki: O, bir rahatsızlıktır. Bu sebeple ay halinde olan kadınlardan uzak durun. Temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. Temizlendikleri vakit, Allah'ın size emrettiği yerden onlara yaklaşın. Şunu iyi bilin ki, Allah tevbe edenleri de sever, temizlenenleri de sever” (Bakara, 2/222). Hayız halinin ilk başlangıç ve bitiş yaşı, bölge, iklim, beslenme ve bünyeye göre değişmektedir. Bununla birlikte fıkıh âlimleri kadınların tecrübelerini ve yaşadıkları bölgelerin genelini dikkate alarak hayızın başlangıç yaşını yaklaşık dokuz, hayızdan kesilme yaşını ise elli-ellibeş olarak belirlemi şlerdir. Tıbbî veriler ülkemizde bu hayızın başlangıç yaşının genel olarak 11-13, bitiş yaşının ise 45-55 arasında olduğunu göstermektedir. ve dinî hükmü de farklıdır. Bu kavram aşağıda açıklanacaktır.Bu yaşların dışında kadından gelen kan hayız kanı olmayıp “istihâza” kanıdır |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33953 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4091 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2745 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 9033 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3353 | 19 Nisan 2015 15:45 |
21 Mayıs 2014, 17:20 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Cevap: Kadınların Özel Halleri Hayızın Süresi Hanefilere göre hayızın en az süresi üç gün üç gece, en uzun süresi ise on gün on gecedir. Üç günden az, on günden çok gelen kan “istihâza” kanıdır. Şâfiîlere göre en az hayız süresi bir gün bir gece, en çoğu onbeş gün ve gecedir. Kadınlar bu süreler arasında kendilerine ait adet sürelerini tecrübeleriyle belirlerler. 2-Nifas (Loğusalık) Nifas, doğumun arkasından gelen kandır. Bu kanın gelmesiyle kadında bazı ibadetleri yapmaya engel olan hükmi kirlilik (hades) durumu oluşur.Dilimizde bu duruma loğusalık, nifas halindeki kadına da loğusa denir. Hayızlı kadın gibi loğusa da maddeten temiz sayılır. Dolayısıyla onun da, bedeni, artığı, teri ve pişirdiği temizdir. Loğusalığın en kısa süresi için bir sınır yoktur. Bir gün bile sürebilir. Bu süreyi belirleyen bir ayet veya hadis olmadığından, loğusalığın var olduğu süre dikkate alınır. Bu süre de kadınlara göre değişebilir. Hanefilere göre en uzun süresi kırk, Şâfiîlere göre ise altmış gündür. Azami süreden sonra gelen kan istihâza kanı sayılır. Nifasın başlangıcı, el ayak gibi organları belirmiş bir çocuğun dünyaya gelmesiyle başlar. Henüz organları belirmemiş bir düşükten dolayı nifas hükümleri uygulanmaz. Hayızlı ve Nifaslıya Ait Dinî Hükümler Hayız ve nifas, bir nevi abdestsizlik ve cünüplük hali, yani hükmi kirlilik (hades) veya mazeret kabul edilir. Bu durumda olan kadınların tabi oldukları dinî hükümler kısaca şöyledir: 1. Boy abdestinin (gusül) gerekmesi ve cinsel ilişkinin yasak olması: Hayız ve nifas durumunda olan kadınların bazı ibadetleri yapmaları ve cinsel ilişkiye girmeleri haramdır. Dolayısıyla bu durumları sona eren kadınların boy abdesti almaları gerekir. Namaz, oruç ve hacda tavaf gibi ibadetleri yapabilmeleri, Kur’ân’ı ele almaları ve Kur’ân okuyabilmeleri ve kocalarının kendileriyle cinsel ilişkiye girebilmesi için böyle bir abdesti almaları farzdır (Buharî, “Hayz”, 19, 24; Müslim, “Hayz”, 62,6 2. Kadının âdet görmekle ergen sayılması: Genç kız âdet görmeye başlayınca ergen sayılır ve namaz, oruç, hac, zekât gibi dinî emir ve yasakların muhatabı olur (Ebû Dâvûd, “Salât”, 84). 3. Namazdan muaf tutulma ve orucu erteleme: Âdetli ve loğusa kadının namaz kılması ve oruç tutması câiz değildir. Hayzın bu iki ibadetin ifasına engel bir mazeret sayıldığında fıkıh bilginleri görüş birliği etmişlerdir. Hayız süresince terk edilen namazların kazâ edilmesinin gerekmediği, oruçların ise temizlendikten sonra tutulacağı hususlarında da görüş birliği vardır. Bu konudaki görüş birliğinin delili, Hz. Peygamber'in bilgi ve onayı dâhilinde cereyan eden uygulamalardır (Buharî, “Hayz”, 19, 20; Müslim, “Hayz”, 69; Ebû Dâvûd, “Tahâre”, 104). |
21 Mayıs 2014, 17:22 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Cevap: Kadınların Özel Halleri 3- İstihâza Fıkıhta “özür kanı” olarak da adlandırılan istihâza, terim olarak rahmin içindeki damarlardan hayız ve nifas hali dışında ve bir hastalık veya yapısal bozukluk sebebiyle gelen kana denilir. Buna göre istihâza, kadının âdet ve lohusalık dışındaki kanamalarının genel adıdır. Fıkıh bilginleri, hayız ve nifasın âzami sürelerini belirlemeye çalışırken, hayız ve nifas kanı ile istihâza kanını birbirinden ayırt etmeyi de hedeflemişlerdir. Aynı zamanda onlar bu konuda kadınlara genel ve pratik bir ölçü vermek de istemişlerdir. Bu konuda her bir kadının kendi tecrübe ve kanaati önem taşır. Ancak bir hastalık durumu söz konusu olduğu için, nihaî olarak tıp biliminin tesbitlerinin ölçü alınması gerekir. İstihâze kanı, dinmeyen burun kanaması, tutulamayan idrar veya bir yaradan sürekli kan akması gibi bir özür (mazeret) halidir. Bu durumda olan için ayrıca abdest almak gerekir.kadının sadece abdesti bozulur. O, gerekli maddi-bedenî temizliği yapar, elbisesine kan bulaşmasına karşı tıbbın önerdiği pamuk vb. şeyleri kullanarak tedbir alır, özürlü kimselere tanınan ruhsat ve muafiyetlerden yararlanır. Yani her bir namaz vakti için ayrı ayrı abdest alıp ibadetlerini edâ eder. Aldığı bu abdestle o vakit içinde farz, vacip, nâfile, edâ ve kazâ cinsinden bütün namazları kılabilir (Buharî, “Hayz”, 8, 25). Şâfiîler'e göre her bir farz namaz |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Gizli Halleri Açık Hallerinden Daha Hayırlı İnsanlar | Mihrinaz | Alimler(Rh) | 0 | 06 Mart 2023 20:26 |
Öğrencilerin Sınav Öncesi ve Sonrası Gülümseten Halleri | nurşen35 | Resim/Karikatür | 55 | 22Haziran 2022 23:10 |
iniş (kötümser) ve çıkış (iyimser) ruh halleri | AşkŞairi | Şiirler ve Şairler | 4 | 21 Ekim 2014 03:04 |
Kadınların Özel Hallerinde Yapamayacakları ibadetler | KuM TaNeSi | Kadın Mahrem Konular | 1 | 27 Ocak 2014 02:13 |
Kalbin Halleri | MERVE DEMİR | Muhtelif Konular | 7 | 13 Ocak 2014 16:02 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|