|
Konu Kimliği: Konu Sahibi Medineweb,Açılış Tarihi: 24 Mayıs 2014 (12:55), Konuya Son Cevap : 24 Mayıs 2014 (12:55). Konuya 2 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
24 Mayıs 2014, 12:55 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Secdeler Secdeler SECDELER Secde Allah’a saygı ve O’nu yüceltmenin en ileri ifadesidir; kulun Rabbına en fazla yaklaştığı haldir. Cenaze namazının dışındaki bütün namazların her bir rek‘atında iki defa yapılan secdelere “namaz secdesi” denir. Bu secde, namazın bir rüknünü (farzını) teşkil eder. Namazlarda yanılmalar yoluyla meydana gelen bazı eksikliklerin telâfi edilmesi için namazın sonunda yapılan secdelere “sehiv secdesi”, Kur’ân-ı Kerim’de secde ayetlerinin okunması veya işitilmesi sebebiyle yapılan secdeye “tilâvet secdesi” ve Allah’a şükür için yapılan secdeye de “şükür secdesi” denir. Namaz secdesi hakkında önceden bilgi verildiği için burada yalnız sehiv, tilâvet ve şükür secdeleriyle ilgili bilgi verilecektir. Sehiv Secdesi Tanımı ve Hükmü Sehiv secdesi, yanılarak (sehven) farzın te’hîr’inden (geciktirilmesiden) veya vacibin terk ve te’hîr edilmesinden dolayı namazda meydana gelen eksiklikleri telâfi etmek ve namazı tamamlamak için namazın sonunda yapılan secdeleri ifade eder. Mümin bir kişi, farz, vacip ve sünnetlerine riayet ederek ve huşû içinde yani gönlünü Allah’a vererek, namazını mükemmel bir şekilde kılmaya gayret eder. Ancak namaz kılan kişi, bazan dalgınlıkla, unutarak veya yanılarak gizli okunacak yerde açıktan okur, açıktan okunacak yerde gizli okur, oturulacak yerde ayağa kalkar, ayağa kalkılacak yerde oturur, okunacak yerde okumaz, okunmayacak yerde okur ve bunlara benzer davranışlarda bulunabilir veya kaç rek’at kıldığında şüpheye düşmüş olabilir. Hz. Peygamber: “Sizden biri namazında şüpheye düşerse, doğrusunu içinden araştırsın ve namazını kanaatine göre tamamlasın, sonra selam versin ve sehiv secdesi (yani yanıldığı için iki secde) yapsın yapsın” (Buhârî, “Salât”, 31) buyurmuştur. Böylece Peygamber Efendimiz bu ve buna benzer hadisleriyle sehiv secdelerinin namazın eksikliklerini telâfi edip onu mükemmel hale getiren, namaz kılan kişinin namazını tam kılıp kılmadığıyla, kabul edilip edilmediğiyle ilgili tereddüdlerini ortadan kaldırıp onu manen rahatlatan bir görev îfâ ettiğini belirtmiş olmaktadır. Herhangi bir namazda bir farzın kasden (bilerek) veya sehven (yanılarak) terk edilmesi, o namazın iade edilmesini yani yeniden kılınmasını gerektirir. Çünkü bir farz eksikliği telâfi etmek için sehiv secdesi yeterli olmaz. Bir vacibin kasden yani bilerek terk edilmesi ise, kötü bir iş ve davranış olup, bundan dolayı sehiv secdesi gerekmezse de, vakit müsaitse böyle bir namazın yeniden kılınması daha uygundur. Ancak böyle eksik bir namazı yeni baştan kılmayan kimsenin namaz borcu düşer, ancak sevapta noksanlık söz konusu olabilir. Bir sünnetin kasden veya yanılarak terk edilmesi ise, bir kusur olmakla birlikte, bunlar için sehiv secdesi yapmak gerekmez. Sehiv secdesi sadece bir vacibin sehven (yanılarak) terk edilmesi veya bir farzın geciktirilmesi halinde yapılır ve yapılacak bu secde ile namazda meydana gelen eksiklikler telâfi edilmiş olur. Sehiv secdesi, imama ve tek başına kılana vaciptir. Bir namazda bir veya birden fazla vacibin sehven terk edilmesinden dolayı, sadece bir sehiv secdesi yeterlidir. Kendisine sehiv secdesi vacip olup onu yerine getirmeyen bir kişinin namaz borcu düşer. Ancak kendisine namazının eksikliklerini giderme fırsatı tanınan bu kişi, bu fırsattan yararlanıp namazının eksikliklerini gidermediği, onu eksik hali üzere bırakıp vacipleri tamamlamadığı için günahkâr olmuş olur. Ancak, sehiv secdesini yapmayı unutan bir kişinin namazı ise sahihtir, fakat sevabı kısmen noksandır. Sehiv secdesi, vakit namazı kılmaya elverişli olduğu zaman ve durumlarda vaciptir. Mesela, sabah namazını kılıp selam verdikten sonra güneş doğsa, bu kişiden sehiv secdesi düşer. İmama uyan kişi, namazda yanılsa bile onun üzerine sehiv secdesi vacib olmaz. Cuma ve bayram namazlarında kalabalık bir cemaat varsa, cemaat arasında karışıklığa yol açmamak için imamın sehiv secdelerini terk etmesi uygun görülmüştür. Sehiv Secdesinin Yeri ve Yapılış Biçimi Sehiv secdesi namazın son oturuşunda (ka‘de-i ahîre) yapılır. Tek başına kılan kişi tahiyyat, salli-bârik dualarını okuyup sağ ve sol taraflara selam verdikten sonra, imam ise –cemaatin karışıklığa uğrayıp dağılmasına yol açmamak için- tahiyyatı okuyup sağ tarafa selam verdikten sonra sehiv secdesini yapar. Sehiv secdesi şöyle yapılır: Namazın son oturuşunda (ka‘de-i ahîre) selam verilir, daha sonra “Allahu ekber” denilerek secdeye varılıp üç defa “Sübhâna Rabbiye’l-a’lâ” okunur, sonra “Allahu ekber” denilerek secdeden doğrulup oturulur, bir tesbih miktarı oturuşdan (celse) sonra yeniden “Allahu ekber” diye ikinci secdeye varılır, yine üç defa “Sübhâne Rabbiye’l-a’lâ” okunduktan sonra “Allahu ekber” denilerek doğrulup oturulur. Tahiyyât, salli-bârik ve rabbenâ âtinâ duaları okunduktan sonra önce sağ tarafa, sonra da sol tarafa selam verilir. Selam verdikten sonra namazda yanıldığını hatırlayan bir kimse, yüzünü kıbleden çevirmemiş ve konuşmamış ise yine sehiv secdesi yapabilir. |
Konu Sahibi Medineweb 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Medinewebli önlisans İlahiyat 1.sınıf öğrencileri... | İlahiyat Öğrencileri İçin Genel Paylaşımlar | nurşen35 | 87 | 33471 | 23 Mayıs 2015 21:53 |
Gülmek isteyenler tıklasın :))) | Videolar/Slaytlar | Kara Kartal | 3 | 4075 | 10 Mayıs 2015 16:16 |
Cumartesi Anneleri’nin ahı/Can Dündar | İslami Haberler | Medineweb | 0 | 2730 | 10 Mayıs 2015 16:13 |
Ayın Üyesi ''zeynepnm'' | Ayın Üyesi | 9Esra | 13 | 8956 | 30 Nisan 2015 14:29 |
Müzemmil suresi bize ne anlatıyor | Tefsir Çalışmaları | Medineweb | 0 | 3329 | 19 Nisan 2015 15:45 |
24 Mayıs 2014, 12:55 | Mesaj No:2 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Cevap: Secdeler Tilâvet Secdesi “Tilâvet” sözlükte okuma anlamına gelir. Fıkıhta, secde ayetlerinin okunmasından dolayı yapılan secdeye “tilâvet secdesi” denir. Kur’ân-ı Kerim’de ondört secde ayeti vardır ve şunlardır: el-A’râf 7/206; er-Ra’d 13/15; en-Nahl 16/50; el-İsrâ 17/109; Meryem 19/25; el-Hâc 22/18;Furkân 25/60; en-Neml 27/25; es-Secde 32/15; Sâd 38/24; el-Fussilet 41/37; en-Necm 53/62; el-İnşikâk 84/20; el-‘Alak 96/19. Secde ayetini okuyan ve onu işiten herkes için tilâvet secdesini yapmak vaciptir. Çünkü secde ayetleri üç kısımdır. Bunlardan bir kısmı, açıkça secde edilmesini emretmektedir. Diğer bir kısmı, kâfir ve müşriklerin secde etmekten yüz çevirdiklerini içermektedir. Diğer bir kısmı ise, peygamberlerin secde emrine uyup secde ettiklerini anlatmaktadır. Bunlardan her birisi ise, yani gerek emre uymak, gerek peygamberlere tabi olmak ve gerekse kâfirlere muhalefet etmek vaciptir. Arapça aslından veya tercümesinden secde ayetini okuyan veya okuyandan veyahut radyo, televizyon, bilgisayar gibi bir aletten işiten kişi, namaz kılmakla mükellef ise veya o esnada durumu elveriyorsa, bu secdeyi yapması gerekir. Bu sebeple, hayız ve nifas halinde olan bir kadının, ne okumak ne de işitmekten dolayı, tilâvet secdesi yapması gerekmez. Yine, meslâ namaz kılarken dışardan secde ayetinin okunduğunu işitecek olsa, o kişinin tilâvet secdesinde bulunması gerekmez. Secde ayeti okunur okunmaz, işitilir işitilmez, hemen secde edilmesi gerekmez. Ancak zaruret bulunmadıkça geciktirilmesi mekruhtur. Bir kimsenin secde ayetini okuduktan veya işittikten sonra hemen secde etmesi mümkün değil ise, “Semi‘nâ ve ata’nâ ğufrâneke Rabbenâ ve ileyke’l-masîr” (el-Bakara 2/285) İşittik ve iteat ettik. Ey Rabbimiz! Bizi bağışlamını bekliyoruz. Dönüş ancak sanadır) ayetini söylemesi müstehabtır. Bir secde ayetinin, bir mecliste (meselâ bir mescitte, bir odada) tekrar okunmasından ve işitilmesinden dolayı, bir defa secde edilmesi yeterlidir. Bu, özellikle Kur’ân öğreticileri ve öğrencileri için bir kolaylıktır. Bir mecliste secde ayetini işitenler, okuyan kişinin imamlığında tilâvet secdesini yapabilecekleri gibi, her biri tek başına da secde edebilir. Secde ayetinin namazda okunması halinde, eğer bundan sonra üç ayetten fazla okunmazsa, yapılacak rükû ve secde ile tilâvet secdesi de yerine getirilmiş olur. Ancak üç ayetten fazla okunacaksa, namazın rükû ve secdesiyle bu secde îfâ edilmiş olamaz, bu secde ayetinden dolayı ayrıca bir secde edilmesi gerekir. İmamın cuma ve bayram namazlarında, öğle, ikindi gibi gizli okunan namazlarda secde ayetini okuması mekruhtur. Çünkü cemaatin şaşırmasına sebep olabilir. Ancak secde ayeti, kıraatin sonuna rastlarsa, bu takdirde namazın secdeleriyle tilâvet secdesi birlikte edâ edileceğinden dolayı, sakınca ortadan kalkar. Tilâvet secdesini yapacak kimsenin, abdestli, avret yerleri örtülü ve kıbleye yönelmiş olması şarttır. Tilâvet secdesi şöyle yapılır: Tilâvet secdesi niyetiyle ve fakat eller kaldırılmaksızın “Allahu ekber” denilerek secdeye varılır, secdede üç defa “Sübhâne rabbiye’l-a’lâ” denilir. Daha sonra “Allahu ekber” denilerek secdeden kalkılır ve ayağa kalkarken “Ğufrâneke Rabbenâ ve ileyke’l-masîr” ayeti dua niyetiyle okunur. |
24 Mayıs 2014, 12:55 | Mesaj No:3 |
Durumu: Medine No : 13301 Üyelik T.:
04 Şubat 2011 | Cevap: Secdeler Şükür Secdesi Allah’a şükürden dolayı yapılan secdeye “şükür secdesi” denir. Bir kişinin, bir nimete nail olmasından veya bir üzüntü, musibet ve sıkıntıdan kurtulmasından dolayı, kıbleye yönelerek ve tekbir alarak şükretmek maksadıyla yere kapanıp secde etmesi müstehaptır. Şükür secdesinin şartları ile yapılış biçimi, tilâvet secdesi gibidir. Rivayet edildiğine göre Peygamber Efendimiz, kendisine sevindirici bir haber verildiğinde hemen secdeye kapanırdı. Yine rivayetlere göre, sahabiler de sevindirici haberler karşında şükür secdesinde bulunurlardı. Her hangi bir nimete nâil olmadan veya bir musibete uğramadan şükür secdesinde bulunmak mekruh olmamakla birlikte müstehap da değildir. Hatta namazların sonunda şükür secdesi yapılması mekruhtur. Çünkü işin mahiyetini bilmeyenler bunun namazın vacip veya sünnet bir parçası olduğunu zannedebilir. Bu gibi inanışlara yol açabilen her çeşit mubah iş ise mekruhtur. |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Secdeler Üzerine Fasıl - Sehv Secdesi | Belgin | Hadis-i Şerif | 0 | 25 Kasım 2008 09:57 |
Secdeler Üzerine Fasıl - Tilavet Secdesi | Belgin | Hadis-i Şerif | 1 | 25 Kasım 2008 09:54 |
Secdeler Üzerine Fasıl - Şükür Secdesi | Belgin | Hadis-i Şerif | 0 | 25 Kasım 2008 09:46 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|