Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.KPSS (İHL-İLAHİYAT).::. > KPSS Lisans DİKAB Alan

Konu Kimliği: Konu Sahibi mehmet akif2,Açılış Tarihi:  09Haziran 2017 (12:56), Konuya Son Cevap : 28Haziran 2017 (18:48). Konuya 11 Mesaj yazıldı

Beğeni Aldı11Kez Beğenildi
Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 09Haziran 2017, 12:56   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "DELİLLER"

MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "DELİLLER"

Fıtrî Delil (Fıtrat Delili)

İnsan, fıtratı gereği kendi gücünün üstünde yüce bir gücü idrak etmektedir.

Bu duygu ve düşünce her insanın fıtratında mevcuttur.

İnsan, özellikle başının sıkıştığı anlarda yüce bir kudrete iltica etme ihtiyacını duymaktadır ki, bu yüce varlık Allah’tır.
Mihrinaz ve la tahzen1 beğendiler.
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi mehmet akif2 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
Sevgililer Günü Serbest Kürsü gün ışığı 3 1491 15 Şubat 2019 09:19
Azılı bir müşrik "Nadr bin Hâris" Kur'an Kıssaları mehmet akif2 0 1481 06 Ekim 2018 21:18
EBU FÜKEYHE (R.A.) KİMDİR? Ashab-Kiram(r.a) mehmet akif2 0 1456 05 Ekim 2018 20:42
Sayın Mustafa Cilasun için yapılacak hatim :(((((( Taziye-İlan-Selamlaşma nurşen35 28 9904 05 Ekim 2018 18:00
TEVHİDİN DELİLLERİ Akaid mehmet akif2 5 1767 01 Ekim 2018 12:18

Alt 09Haziran 2017, 12:58   Mesaj No:2
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Gâye ve Nizam Delili: Kâinatta her şeyin bir sebebi ve gâyesi vardı. Boşuna yaratılmış hiç bir şey yoktur. Ayrıca kâinatta her şey, yerli yerine oturtulmuştur.

Her şeyin böyle bir nizam ve belli bir gâyeye yönelik olması, onları düzenleyen birine ihtiyaç gösterir.

Ayrıca bu düzenleyicinin, kâinattaki her şeye hâkim bulunması da kaçınılmazdır.

Bu düzenleyici, Allah'tan başkası olamaz.

Kur'an-ı Kerîm'de de, Allah'ın azamet ve kudretini isbat konusunda sık sık bu delile başvurulur
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 12:59   Mesaj No:3
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

İmkan delili: Hadsiz imkanlar içinde en mükemmel imkanların tercih edilmesidir.

Yaratıklardaki seçilen yaratılış tercihleri yaratıcı tarafından yaratıklara en uygun, faydalı ve muhtaç oldukları özelliklerin o varlığın imkanlarına sunulmasıdır.

"Evren'deki her şeyin olması da mümkündür, olmaması da. Bu kuralın bir istisnası olmalıdır, yani yokluğu imkansız olan, Allah'tır."
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 13:00   Mesaj No:4
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Hudus delili: 'Hudûs', sonradan meydana gelme anlamındadır.

Bu delil, kâinatta görülen varlıkların hallerinden ve niteliklerinden; evrenin sonradan meydana gelmiş olmasından Allah'ın varlığını isbata ulaşan bir delildir.

"Evren'deki her şey sonradan olduğuna göre bunların öncesinde ve bunların hepsine sebep (ilk sebep) olan bir varlık olmalıdır."

Delilin en eski şekillerinden birini Gazali'de görmekteyiz.

Onun delili dile getirişi şöyledir:


(i)
Her hâdisin hudûs bulması için bir sebebe ihtiyacı vardır.

(ii) Âlem hâdistir,

(iii) O halde onun da hudûsunun bir sebebi olması lâzımdır.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 13:06   Mesaj No:5
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart


Temanu' Delili:
Temanu' men etme kökünden gelir. Allah ile birlikte ikinci bir tanrının varlığının imkansız oluşu üzerinden hareket eder.

Kur'an'dan ayetlerle desteklenen delile göre eğer ikinci bir tanrı olursa iki tanrı arasında anlaşmazlık olur.

Biri bir şeyi; diğeri tersini yapmak isterse aralarında çelişki olur.

Eğer o eylem hiç olmazsa bu durumda ikisi de tanrı olmaz.

Birinin istediği olursa diğeri tanrı olamaz.

Bütün bunlardan sonuçla: İki tanrı olamaz.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 13:09   Mesaj No:6
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

inayet ve ihtira delili

İbn Rüşd'ün inayet delili,
alemdeki her şeyin insanla uyumlu olmasından hareket ederek, bu mükemmel uyumun ancak bir yaratıcı tarafından tasarlanmış olması sonucuna varır.


İhtira delili ise alemdeki her şeyin yaratılmış olduğu ve bu yaratılanların mutlaka bir yaratıcısının olması gerektiği üzerinden Allah'ın varlığını ispatlar
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 13:11   Mesaj No:7
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

*********İslâm düşünce tarihinde kelâmcılar daha ziyade "hudûs delili"ni,


İslam filozoflar ise "imkân delili"ni tercih etmişlerdir.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 09Haziran 2017, 13:29   Mesaj No:8
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Ahlak delili; kişinin ahlaki deneyiminden ve bu deneyim ile ilgili her çeşit veriden yola çıkarak Tanrı'nın varlığını ispat etmektir.

Bu tarz 18. yüz yıl sonlarında geliştiren Kant'tır

Kant'a göre insan ahlaki bir varlıktır. İnsan ahlaklı olmaya "mecbur" bir varlıktır.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 14Haziran 2017, 15:17   Mesaj No:9
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

S. TELEOLOJİK DELİL HANGİ FİKİR ÜZERİNE BİNA EDİLİR?
C. Teleolojik delil, daha çok mahiyete ilişkin olan “varlık" kavramından değil, âlemde görülmesi ve kavranılması mümkün olan amaç düzen ve uyum fikrinden kaynaklanmaktadır.





S. TELEOLOJİK DELİL İSLÂMDA HANGİ FİLOZOFUN HANGİ FİKİRLERİ İLE DESTEKLENİR?

C. Teleolojik delil, İslamda daha çok İbn Rüşdün inayet(lütuf) ve ihtira (icat) kavramlarını dikkate alarak ortaya koyduğu “inayet delili" ve "ihtira delili" diye bilinen iki ayrı yaklaşımla da desteklenmektedir.





S. İNAYET (LÜTUF) DELİLİ?

C. İnayet (Lütuf) Delili: Bütün varlıklar insana ve insanın varlığını devam ettirebilmesine elverişli bir uyum, düzen ve uygunluk içerisinde var edilmiştir.

Bu uyum ve uygunluk, ilim ve iradeye dayalı bir düzenleme gerektirdiği için, onun, varlıklarda kendi basına gerçekleşmesini düşünmek makul görünmemektedir.

O halde, bunu sağlayan ilim ve irade sahibi bir varlığın olması gerekir ki, bu da Tanrıdır.





S. İHTİRA (İCAT) DELİLİ?

C. İhtira (İcat) Delili: Bu, canlılığın başlangıcı ve cansız varlıklarda hayatın ve hareketin ortaya çıkısı esasına dayanır.

Doğadaki bütün varlıklarda görülen canlılık kendiliğinden olan bir durum olmayıp Tanrının bir icadıdır ve her birinde insan için bir fayda vardır.

Mesela, kuru bir kütükten üzüm gibi tatlı ve sulu bir meyvenin ortaya çıkması Tanrının bir icadı ve bir lütfüdür.

Bu yaklaşım, âlemde görülen gaye ve düzenin insan hayatı açısından yararlılığına dikkat çekerek onları, teorik bir fikrî tespit olmaktan çıkarıp anlamlı ve pratik bir faaliyetin eseri haline getirmektedir.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Alt 28Haziran 2017, 18:30   Mesaj No:10
Medineweb Emekdarı
mehmet akif2 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:mehmet akif2 isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 13402
Üyelik T.: 25 Şubat 2011
Arkadaşları:11
Cinsiyet:bayan
Yaş:44
Mesaj: 7.406
Konular: 425
Beğenildi:2308
Beğendi:4896
Takdirleri:3818
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart

Varlık Delili (Ontolojik Kanıt):


*Ontoloji terimi, Eski Yunanca’da “varlık” ya da “var olma” anlamlarına gelen on (ontos) kelimesi ile “söz”, “us”, “konuşma”,“bilgi” gibi anlamlara gelen logos sözcüğünün birleştirilmesiyle oluşturulmuştur.

*Tanrı’nın varlığına dış dünyadan değil, insan zihninde var olan “mükemmel varlık” ya da “zorunlu varlık” düşüncesinden ulaşılır.

İşte bazen farkında olarak, bazen de ciddi mantıkî tahliller yapmadan insanın içinde hissettiği bu “yüce varlık” fikri,Tanrı’nın var oluşunun en büyük kanıtıdır.

*Düşünce tarihinde ontolojik delilin ilk izlerine İslâm Felsefesi’nde Fârâbî ve İbn Sînâ’da rastlanmaktadır.

*Varlığı kuşatacak daha küllî bir kavram bulunmadığına göre, onun tanımını yapmak mümkün değildir.(Farabi)

*Fârâbî’nin “Ekmel Varlık Delili” olarak kullandığı bu delile

*Batı dünyasında Saint Anselm ile ve ondan daha sonra Descartes ile meşhur olan bu delilin bir çok izahı İbn Sina’nın eserlerinde de aynen mevcuttur.
la tahzen1 beğendi.
Alıntı ile Cevapla
Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "SORU-CEVAP" DEVAMI mehmet akif2 KPSS Lisans DİKAB Alan 33 24 Temmuz 2018 22:35
MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "İSLAM TARİHİ SORU-CEVAP" mehmet akif2 KPSS Lisans DİKAB Alan 8 24 Mart 2018 12:08
MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "FELSEFİ AKIMLAR" mehmet akif2 KPSS Lisans DİKAB Alan 23 04 Temmuz 2017 18:50
MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "İSLAM FELSEFESİ SORU-CEVAP" mehmet akif2 KPSS Lisans DİKAB Alan 1 01 Temmuz 2017 22:23
MEDİNEWEB ÖABT DİKAB "SORU-CEVAP" mehmet akif2 KPSS Lisans DİKAB Alan 94 22Haziran 2017 04:04

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.