|
Konu Kimliği: Konu Sahibi MERVE DEMİR,Açılış Tarihi: 10 Nisan 2009 (11:47), Konuya Son Cevap : 10 Nisan 2009 (11:47). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
10 Nisan 2009, 11:47 | Mesaj No:1 |
Hanefi mezhebinde Hanefiyim, tren veye otobüs yolculuğunda namazı tren içinde kılmak Hanefi mezhebinde Hanefiyim, tren veye otobüs yolculuğunda namazı tren içinde kılmak Soru Uzun yolculuk esnasında namazları araç içerisinde oturarak kılmak mı (kıyam şartını yerine getirmeden) yoksa cem etmek mi ( zamansallık şartını yerine getirmeden) daha uygun olurHanefiyim, tren veye otobüs yolculuğunda namazı tren içinde kılmak istersek nasıl kılarız ? Cevap Değerli Kardeşimiz; Namzınızı otobüste veya herhangi bir vasıta kılmanızı tavsiye ederiz Fıkıh kitaplarımızda "Binek (hayvan) üzerinde Namaz" diye bir başlıkvardır ve mes'elenin esası bu başlıkaltında incelenir Özetlemeye çalışırsak şunları söyleyebiliriz: Seferde binek üzerinde nafile namaz kilinabileceğine mezhepler ittifak halindedir Çünkü Resûlüllah Efendimiz kendileri binek üzerinde nafile namaz kılmışlar ve ashabına da kılmalarını emretmişlerdir Bununla ilgili rivayetler fıkıh kitaplarımızın âz sonra çeşitli vesilelerle atıfta bulunacağımız yerlerinde bolca bulunmaktadır Bu meyanda Kenzü'1- Ummâl konuyla ilgili onüç kadar rivayeti bir araya getirmiştir(el-Hindî, Kenzü'1-ûmmâl, VNI/38S-87) Bütün bu rivayetleri ve belki de daha başkalarını bir arada değerlendiren fıkıhçılarımız şu sonuçlara varmışlardır: Şehir dışına çıktıktan sonra, sefer süresinden daha kısa bir yolda olsa dahi (en az diyenler bunu bir mile kadar indirir)(bk E1-Inâye (FKadir ile birlikte), I/463) nafile namazlarını, bineği üzerinde, ima ederek kılabilir Imayı, ruküda biraz, secdede daha fazla eğilmek suretiyle yapar Çünkü nafileler için belli bir zaman yoktur Nafile kılmak için bineğinden inmesini söylemek, nafile kılma azmini kırabilir ve yolculuğuna engel olabilir(Serahsî, I/350) Binek üzerinde nafile kılmakla hiç bir zarar etmiş olmaz Halbuki, kılarken sırf dilini koruması, kendini vesveseden ve kötü duygulardan muhafaza etmesi bile bir kazançtır(Serahsî, I/349) Bu mûlâhazalarla nafilenin binek üzerinde her halükarda kılınabileceğine cevaz verilmiştir Ne tarafa dönebilirse kıblesi o taraftır Bineği üzerindeki pislik de ekseriyete göre namaza mani değildir(Fethiu l-Kadîr, I/467) Atların çektigi araba da binek gibidir(agy) Böyle nafile bir namaza yerde başlayıp bineğinde devam etmek namazı bozar ama, binekte başlayıp yerde bitirmek bozmaz(Serahsi I/251; bu hüküm için gösterilen sebep ilginçtir Hayvana binmek "amel-i kesîr=fazla bir iş", inmek ise "amel-i yesir=az bir iş" sayılmıştır Buna göre günümüzde otobüslere inip binmeyi buna kıyaslama imkanı yoktur Ya da binme halinde "kuvvetli zayıfâ" inme halinde ise "zayıf kuvvetliye" bina edilmiş olur Ki, caiz olan ikincisidir denmiştir) Mes'ele kıyasa muhalif bir mesele olduğu ve böyle durumlarda ona başkası kıyas edilemeyeceği için Imam Azam'a göre binek üzerinde iken şehir içinde nafile kılamaz Ebu Yusuf ve Muhammed'e göre kılabilir ancak Muhammed bunun mekruh olacağını söyler(Serahsî, I/250) Imam Azam vitiri de binek üzerinde kılamayacağını söylerken bu iki imam onu da kılabileceği görüşündedirler Çünkü Resulüllah'ta bu uygulamanın örneği vardır(Serahsî, I/25:-251) Kenzü'l-Ummâl da bu doğrultuda Abdurrezzâk ve Ibn Ebi Şeybe'den iki rivayet nakleder(Kenzül-Ummâl, VNI/386) Farzlara gelince: Genellikle fıkıhçılarımızın, özellikle de Hanefi fıkıhçılarının görüşü şudur: Sefer süresi yolda dahi olsa kişi, farz namazları, özrü (zaruret) olmaksızın binek üzerinde kılamaz Çünkü farzların belli vakitleri vardır O vakitlerde biraz durup namazı kılmak zor değildir Arkadaşı varsa onlar da zaten ona destek olacak ve beraberinde kılacaklardır(Serahsî, I/250; Ibn Hümâm, I/463; Ayrıca bk: Ali el-Kârî, Irsâdü's-Sâri, 41) Cabir b Abdillah hadisinde: "Resulüllah (sav) bineği üzerinde iken, kendisini ne tarafa çevirirse o tarafa doğru nafile kılardı Farz kılmak istediğinde ise bineğinden iner ve kıbleye dönerek kılardı"(el-Hindî, kenzü'1-Ummal, VNI/385) denmektedir Vitir için indigi rivayeti de vardır(Serahsî, I/249) Sonra, daha önce de işaret ettiğimiz gibi, binek üzerinde nafilenin kılınması kıyasa rağmen nas ile sabittir Öyleyse farz ona kıyas edilemez, netice itibari ile de zaruret (özür) bulunmadan binek üzerinde kılınamaz Burada, eskilerin binek dedikleri ile, günümüzdeki ulaşım vasıtaları arasında bu konularda fark olmadığını da söyledikten sonra bu mesele için nelerin özür kabul edildiğini görelim: Yol arkadaşlarının inip kendisini beklememesi, inmesi halinde hırsız, yırtıcı hayvan, düşman korkusu bulunması, ortalığın yağmur ve çamur olması, ihtiyar olup, inip binmede yardımcısının bulunmaması, bineğinin huysuz olması vb şeyler özür olarak görülmüş ve böyle durumlarda farzların da binek üzerinde (otobüste) kılınabileceği söylenmiştir(Serahsî agk; Ibn Hümâm, agk; el-Hindî Ibn Asakir'den Rasulüllah (sav)'in çok çamurlu bir hengamda bir merkep üzerinde farz kıldığını nakleder VNI/387) Buna göre namaz vakitlerinde durmayan bir otobüs yolcusu koltugunda ima ile farzlarını kılabilecek ve bu, şehir dışı için bir ruhsat olmuş olacaktır Ima ederken ön koltuga secde etme yerine, dönebildiği kadar kıbleye dönüp, rükü için biraz, secde için ise biraz daha fazla eğilerek kılacaktır Oturduğu koltugun pis olması zarar vermez Ama yolcu işin fetvasından önce azimeti deneyecek, şöförü güzellikle iknaya çalışacak, gerekirse yolculardan da destek arayacak, duraklarda namaz kılmayanları huzursuz edecek şekilde geç kalmayacak, diğerlerini namazdan ve namaz kılandan nefret ettirmeyecektir Böyle bir endişe söz konusu ise bütün sünnetleri bırakıp sadece farzları kılacaktır Ama şöföre hatırlatma işini her seferinde yapacak ve gerekirse tutumunu, ilerideki yolculuklarında firma seçimi için ölçü alacağını sezdirecek, ama kesinlikle çekişmeye ve tartışmaya girmeyecektir Güzel bir ikazı nazarı itibara almayan şöför, huysuz bineğe fevkalade kıyas edilir ve bu, farzı arabada kılmak için bir özür sayılabilir Selam ve dua ile Sorularla İslamiyet Editör | |
Konu Sahibi MERVE DEMİR 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Başbakan Recep Tayyip ERDOĞAN ülke tv Canlı... | Videolar/Slaytlar | Medine-web | 1 | 2913 | 23 Ağustos 2013 00:41 |
İran Emperyalizmi | Makale ve Köşe Yazıları | Medine-web | 6 | 3662 | 26 Ocak 2013 22:53 |
gerekli gereksiz bir şiir.. | Makale ve Köşe Yazıları | MERVE DEMİR | 0 | 3306 | 06 Aralık 2012 10:48 |
olmamış kayınbiradere mektup :) | Komik Paylaşımlar | Allahın kulu_ | 10 | 7878 | 03 Kasım 2012 23:19 |
İslamın kurtuluşu bilinçlenme ile mümkündür | Makale ve Köşe Yazıları | Esadullah | 11 | 7354 | 02 Ekim 2012 21:16 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Tekirdağ'da Tren Kazası | nurşen35 | Gündem/ Manşetler | 2 | 09 Temmuz 2018 14:49 |
Hutbe:Namazı vaktinde kılmak | Arasat | Tebliğ-İrşad-Vaaz-Hutbe-Nasihat | 1 | 19 Nisan 2014 01:22 |
Namazı Huşu ile kılmak için | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 12 | 17 Kasım 2013 18:02 |
Namazı dili kıpırdatmaksızın kılmak | Abdulhamit 1 | Soru Cevap Arşivi | 11 | 26 Mayıs 2010 19:52 |
Hanefi mezhebinde namaz kılınışı | MERVE DEMİR | Namaz-Abdest-Teyemmüm | 0 | 10 Nisan 2009 11:49 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|