Medineweb Forum/Huzur Adresi

Go Back   Medineweb Forum/Huzur Adresi > ..::.MEDİNEWEB FORUM DİNİ KONULAR.::. > Muhtelif Dini Konular > Soru Cevap Arşivi

Konu Kimliği: Konu Sahibi KuM TaNeSi,Açılış Tarihi:  08 Nisan 2009 (12:28), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2009 (12:28). Konuya 0 Mesaj yazıldı

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Değerlendirme
Alt 08 Nisan 2009, 12:28   Mesaj No:1
Medineweb Emekdarı
KuM TaNeSi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Durumu:KuM TaNeSi isimli Üye şimdilik offline konumundadır
Medine No : 5998
Üyelik T.: 02 Ocak 2009
Arkadaşları:0
Cinsiyet:
Yaş:40
Mesaj: 1.956
Konular: 885
Beğenildi:21
Beğendi:0
Takdirleri:10
Takdir Et:
Konu Bu  Üyemize Aittir!
Standart Nefis nedir?

Nefis nedir?

Nefis kelimesinin yalınkat kökeni olan n-f-s, her ne suretle olursa olsun havanın çıkışına delalet eder Rüzgar için de, soluk için de geçerlidir Teneffüs, soluğun göğüsten çıkmasına denilir İnsanı rahatlatan rüzgara da aynı isim verilir Hadisteki “Rüzgara sövmeyiniz, çünkü o Rahman’ın nefesindendir” ifadesindeki nefes bu türdendir
İşte bu kökten türeyen nefis, lügatte ilkin kan manasına kullanılmış Hayızlı kadına “nüfesâ’”, lohusalığa “nifas” denmesi bu yüzden Kan, canlılığı temsil ettiği için, can ve hayat manasında, bunu sağlayan ve manevi hayatın kaynağı olan “ruh” ve maddi hayatın kaynağı olan “kalp” manasında kullanılmış Nefs, semantik süreçlerden geçerek en geniş anlamını kazanmış ve nihayet “bir şeyin kendisi, zatı” anlamında kullanılmıştır
İslam ilahiyatında bir ıstılah olarak nefis şu manaya gelir: “Kendi kendinin farkında olan zat” Bunu şöyle de ifade edebiliriz: “Ben idrakine sahip olan kendinde varlık”
Bu ıstılahi anlam bizi şuurlu varlıkların kapısına getirip bıraktı Demek ki, nefis bizim ilahiyatımızda “şuurlu” varlıklar hakkında kullanılıyor Kur’an’daki kullanımları da bu çerçevededir
Mukatil, Kur’an’da nefsi “nefs” maddesi olarak değil, çoğuluyla “enfus” başlığı altında almış Mukatil’in yorumuna göre, Kur’an’da nefis yedi ayrı anlamda kullanılmış Bunlar ve ayetlerden getirdiği şahitler şöyle:
1“Kalp” anlamına (53:23; 12:53; 50:16; 17:25)
2“İnsan” anlamına (5:54; 5:32)
3“Millet/ümmet” anlamına (4:29; 24:61)
4“Tür/cins” anlamına (9:128)
5“Can/hayat” ve “ruh” anlamına (6:93; 39:42)
6“Öteki, yekdiğeri” anlamına (2:85)
7“Yakınlık” anlamına (4:44)
Mukatil b Süleyman’ın (öl 150 h) bu kelimenin Kur’an’daki kullanımıyla ilgili Kur’an’dan yaptığı çıkarımların itiraz edilecek yönleri bulunabilir Mesela nefsin “kalp” anlamına kullanılışına getirdiği Yusuf 53 ayeti, bunlardan biri Üstada göre ayeti şöyle anlamamız lazım: “Ben kalbimi temize çıkarmam, çünkü kalp kötülüğü emreder”
Bu ayeti ben tercüme edecek olsam, şöyle ederim: “Bununla ben kendimi temize çıkarıyor da değilim; çünkü, Rabbimin rahmeti(yle koruması) dışında, kuşku yok ki insan benliği, kötülüğün daniskasını işletebilir; şu da var ki Rabbim, rahmeti sınırsız bir bağışlayıcıdır”
“Bu sözler Züleyha’ya mı Hz Yusuf’a mı nisbet edilmeli?” ihtilafında benim tercihim birincisidir Bu ayrı bir konu Ayette iki kez “nefs” geçmekte, bizce bu ikisinin anlamı dahi aynı vurguyu taşımamaktadır Birinci “nefis” doğruda doğruya “ben idrakine sahip zat”, yani kişinin “ben, kendim” derken kasdettiği “ben” iken, ikinci “nefs” bilinçaltında yer tutan şehvet, öfke, korku, hırs gibi güdüleri ifade eden “benlik/ego”dur
Birinci “nefs” beyan ehlinin tarifine yakın iken, ikinci “nefs” irfan ehlinin tarifine yakın durmaktadır Birinciyle ikinci bir dersek, o zaman “ben kendimi temize çıkarmam, çünkü ben kendim, kötülüğü emrederim” gibi bir anlam çıkar Bu ise, insanın günahkar doğduğunu söyleyen kilise ilahiyatını destekler Oysa ki insan, temiz bir fıtratla yaratılmıştır
Yukarıdaki listede yer almayıp da Kur’an’da yer alan unsurlar da var Mesela Kur’an’da ahiretteki insana “nefs” tabir olunur Bu mahiyetini bilemediğimiz özel bir kullanımdır: “Ey (Rıza ile) tatmin olmuş nefis!” (89:27) ayeti buna örnek Yine Kur’an’da “nefs” insan türünün kendisinden yaratıldığı ilk “öz” veya “töz” (Msl 4:1) Ayrıca Kur’an’da Allah için kullanılır (Msl 5:116) Hem insanı hem cin topluluğunu ifade için kullanılır (6:130) Fakat melekler içinhiç kullanılmaması, nefsin bilinçle bire bir alakasına yaptığımız vurguyu haklı çıkarması açısından ilginçtir
Sanırım bir şey iyi anlaşılmıştır: Nefis Kur’an’da olsun, sözlükte olsun, gerçek bir “çok anlamlı” kelimedir ve yaklaşımların farklılığını biraz da kelimenin bu yapısı tahrik etmektedir Bir dahaki yazıda nefsin İslam bilgi sistemleri içindeki yerine bakalım
__________________
Söz işlemez yüreklere sükûtum dağlar gibi...
Alıntı ile Cevapla

Konu Sahibi KuM TaNeSi 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir
Konu Forum Son Mesaj Yazan Cevaplar Okunma Son Mesaj Tarihi
41.Haftanın Misafiri Belgin Hafta'nın Misafiri Belgin 37 15014 04 Ekim 2009 16:49
Neden Su içmeliyiz(46 sebep) Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri su damlası 6 3664 04 Ekim 2009 12:50
Yokluğuna Alıştırma... Şiirler ve Şairler KARAKÖSE 1 3007 04 Ekim 2009 12:45
Kırgınım Sana /medineweb Şiirler ve Şairler su damlası 8 3283 02 Ekim 2009 19:49
google amcam düzeltir işi bilir herşeyi =) Resim/Karikatür Esma_Nur 2 2759 02 Ekim 2009 11:25

Cevapla


Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir)
 

Benzer Konular
Konu Başlıkları Konuyu Başlatan

Medineweb Ana Kategoriler

Cevaplar Son Mesajlar
Nefis ayel Muhtelif Konular 5 23 Ekim 2023 10:45
Nefis muhasebesi YaŞuHa Allah(c.c) 1 05 Ekim 2021 13:41
Ene-Nefis-Şeytan-1 EyMeN&TaLhA Makale ve Köşe Yazıları 0 14 Mart 2014 10:35
zekat nedir, sadaka nedir, infak etmek nedir iblissavar Zekat-İnfak 3 31 Mart 2012 22:26
Nefis ilgili sözler MERVE DEMİR Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler 3 16 Temmuz 2009 17:24

Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.kaabalive.net Bir Ayet Bir Hadis Bir Söz | www.medineweb.net Yeni Sayfa 1
.::.Bir Ayet-Kerime .::. .::.Bir Hadis-i Şerif .::. .::.Bir Vecize .::.
     

 

 Medineweb Sosyal Medya Gruplarımız:  Medineweb  Medineweb  Medineweb  Medineweb Medineweb     

  www.alemdarhost.com sunucularını Kullanıyoruz.