|
Konu Kimliği: Konu Sahibi KuM TaNeSi,Açılış Tarihi: 08 Nisan 2009 (12:28), Konuya Son Cevap : 08 Nisan 2009 (12:28). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
08 Nisan 2009, 12:28 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 5998 Üyelik T.:
02 Ocak 2009 | Nefis nedir? Nefis nedir? Nefis kelimesinin yalınkat kökeni olan n-f-s, her ne suretle olursa olsun havanın çıkışına delalet eder Rüzgar için de, soluk için de geçerlidir Teneffüs, soluğun göğüsten çıkmasına denilir İnsanı rahatlatan rüzgara da aynı isim verilir Hadisteki “Rüzgara sövmeyiniz, çünkü o Rahman’ın nefesindendir” ifadesindeki nefes bu türdendir İşte bu kökten türeyen nefis, lügatte ilkin kan manasına kullanılmış Hayızlı kadına “nüfesâ’”, lohusalığa “nifas” denmesi bu yüzden Kan, canlılığı temsil ettiği için, can ve hayat manasında, bunu sağlayan ve manevi hayatın kaynağı olan “ruh” ve maddi hayatın kaynağı olan “kalp” manasında kullanılmış Nefs, semantik süreçlerden geçerek en geniş anlamını kazanmış ve nihayet “bir şeyin kendisi, zatı” anlamında kullanılmıştır İslam ilahiyatında bir ıstılah olarak nefis şu manaya gelir: “Kendi kendinin farkında olan zat” Bunu şöyle de ifade edebiliriz: “Ben idrakine sahip olan kendinde varlık” Bu ıstılahi anlam bizi şuurlu varlıkların kapısına getirip bıraktı Demek ki, nefis bizim ilahiyatımızda “şuurlu” varlıklar hakkında kullanılıyor Kur’an’daki kullanımları da bu çerçevededir Mukatil, Kur’an’da nefsi “nefs” maddesi olarak değil, çoğuluyla “enfus” başlığı altında almış Mukatil’in yorumuna göre, Kur’an’da nefis yedi ayrı anlamda kullanılmış Bunlar ve ayetlerden getirdiği şahitler şöyle: 1“Kalp” anlamına (53:23; 12:53; 50:16; 17:25) 2“İnsan” anlamına (5:54; 5:32) 3“Millet/ümmet” anlamına (4:29; 24:61) 4“Tür/cins” anlamına (9:128) 5“Can/hayat” ve “ruh” anlamına (6:93; 39:42) 6“Öteki, yekdiğeri” anlamına (2:85) 7“Yakınlık” anlamına (4:44) Mukatil b Süleyman’ın (öl 150 h) bu kelimenin Kur’an’daki kullanımıyla ilgili Kur’an’dan yaptığı çıkarımların itiraz edilecek yönleri bulunabilir Mesela nefsin “kalp” anlamına kullanılışına getirdiği Yusuf 53 ayeti, bunlardan biri Üstada göre ayeti şöyle anlamamız lazım: “Ben kalbimi temize çıkarmam, çünkü kalp kötülüğü emreder” Bu ayeti ben tercüme edecek olsam, şöyle ederim: “Bununla ben kendimi temize çıkarıyor da değilim; çünkü, Rabbimin rahmeti(yle koruması) dışında, kuşku yok ki insan benliği, kötülüğün daniskasını işletebilir; şu da var ki Rabbim, rahmeti sınırsız bir bağışlayıcıdır” “Bu sözler Züleyha’ya mı Hz Yusuf’a mı nisbet edilmeli?” ihtilafında benim tercihim birincisidir Bu ayrı bir konu Ayette iki kez “nefs” geçmekte, bizce bu ikisinin anlamı dahi aynı vurguyu taşımamaktadır Birinci “nefis” doğruda doğruya “ben idrakine sahip zat”, yani kişinin “ben, kendim” derken kasdettiği “ben” iken, ikinci “nefs” bilinçaltında yer tutan şehvet, öfke, korku, hırs gibi güdüleri ifade eden “benlik/ego”dur Birinci “nefs” beyan ehlinin tarifine yakın iken, ikinci “nefs” irfan ehlinin tarifine yakın durmaktadır Birinciyle ikinci bir dersek, o zaman “ben kendimi temize çıkarmam, çünkü ben kendim, kötülüğü emrederim” gibi bir anlam çıkar Bu ise, insanın günahkar doğduğunu söyleyen kilise ilahiyatını destekler Oysa ki insan, temiz bir fıtratla yaratılmıştır Yukarıdaki listede yer almayıp da Kur’an’da yer alan unsurlar da var Mesela Kur’an’da ahiretteki insana “nefs” tabir olunur Bu mahiyetini bilemediğimiz özel bir kullanımdır: “Ey (Rıza ile) tatmin olmuş nefis!” (89:27) ayeti buna örnek Yine Kur’an’da “nefs” insan türünün kendisinden yaratıldığı ilk “öz” veya “töz” (Msl 4:1) Ayrıca Kur’an’da Allah için kullanılır (Msl 5:116) Hem insanı hem cin topluluğunu ifade için kullanılır (6:130) Fakat melekler içinhiç kullanılmaması, nefsin bilinçle bire bir alakasına yaptığımız vurguyu haklı çıkarması açısından ilginçtir Sanırım bir şey iyi anlaşılmıştır: Nefis Kur’an’da olsun, sözlükte olsun, gerçek bir “çok anlamlı” kelimedir ve yaklaşımların farklılığını biraz da kelimenin bu yapısı tahrik etmektedir Bir dahaki yazıda nefsin İslam bilgi sistemleri içindeki yerine bakalım
__________________ Söz işlemez yüreklere sükûtum dağlar gibi... |
Konu Sahibi KuM TaNeSi 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
41.Haftanın Misafiri Belgin | Hafta'nın Misafiri | Belgin | 37 | 15014 | 04 Ekim 2009 16:49 |
Neden Su içmeliyiz(46 sebep) | Tıbb-ı Nebevi ve Alternatif Tıp Bilgileri | su damlası | 6 | 3664 | 04 Ekim 2009 12:50 |
Yokluğuna Alıştırma... | Şiirler ve Şairler | KARAKÖSE | 1 | 3007 | 04 Ekim 2009 12:45 |
Kırgınım Sana /medineweb | Şiirler ve Şairler | su damlası | 8 | 3283 | 02 Ekim 2009 19:49 |
google amcam düzeltir işi bilir herşeyi =) | Resim/Karikatür | Esma_Nur | 2 | 2759 | 02 Ekim 2009 11:25 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Nefis | ayel | Muhtelif Konular | 5 | 23 Ekim 2023 10:45 |
Nefis muhasebesi | YaŞuHa | Allah(c.c) | 1 | 05 Ekim 2021 13:41 |
Ene-Nefis-Şeytan-1 | EyMeN&TaLhA | Makale ve Köşe Yazıları | 0 | 14 Mart 2014 10:35 |
zekat nedir, sadaka nedir, infak etmek nedir | iblissavar | Zekat-İnfak | 3 | 31 Mart 2012 22:26 |
Nefis ilgili sözler | MERVE DEMİR | Güzel Sözler-Deyımler-Nükteler | 3 | 16 Temmuz 2009 17:24 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|