|
Konu Kimliği: Konu Sahibi f_kryln,Açılış Tarihi: 07Haziran 2013 (00:29), Konuya Son Cevap : 07Haziran 2013 (00:29). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
07Haziran 2013, 00:29 | Mesaj No:1 |
Harflerin mahrec ve sıfatları Harflerin mahrec ve sıfatları 1 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ H ARFLERİN MAHRECLERİ VE SIFATLARI Harflerin mahrecleri: 1- Birinci mahrec cevf, فولجا dediğimiz , boğazın göğüse bitiºik olan kısmından, dudaklara varıncaya kadar, boğaz ile ağız içindeki boşluğa denir. Cevf’den harf -i medler (med harfleri) çıkar.Bunlarda mâkabli madmûm(ötreli) olan sâkin vâv ( و ) mâkabli meksûr(esreli) olan sâkin yâ (ى ) ve eliftir. Elif harekeyi kabul etmez, daima sâkin ve mâkabli (üst yanı) meftûh (üstünlü) dür. O ağız boşluğuna bitiºik olan boğaz boşluğundan muayyen bir mahrece dayanmaksızın çıkan hali bir sestir. Elif, ne bir harfe idğam olur, nede kendisine bir harf idğam edilir. Elif, hemzen in mahrecinden çıkar. Fakat elif, mahreci boğazda mukatı’ oluncaya kadar yükselen bir harftir. Onun mahrecinin boğaza nisbet ediliºi, son çıkış yerinin boğaz olması sebebiyledir. Küllî mahrec de hemze ile beraber olmaları, cüz’î mahrecde bir olmalarını iktizâ ettirmez. Hemze ile elif arasında birçok bakımlardan fark vardır: a) Elif, mahrec-i mukadderden, hemze ise mahrec- i muhakkaktan çıkar. b) Hemze boğaz harfi, elif ise cevfî’dir. c) Elifin ince ve kalın oluºu kendisinden önceki harfe bağlı olduğu halde, hemze ince harflerdendir. d) Elif harekeyi kabul etmediği halde, hemze kabul eder. Bu ayrı, ayrı vasıfları dolayısıyla, hemzeyi “harekeli elif” ºeklinde tarif etmek ilmi olmadığı gibi, bu iki harften, birinin diğerinin yerinede ıtlakınında câiz olmadığını gösterir. Ancak böyle bir tabir, mecaz yoluyla kabul edilebilir. Geniº bir yer tutan cevfe nispetleri sebebiyle, bu üç harften elif (ا ) boğaza, vâv (و ) ve yâ ( ى) da ağız boşluğuna nispet olunmuºtur. Med harflerinin varlığı, ancak onların medleri ile tahakkuk ettikleri için, bunlara medd-i aslî ليصالا دلما medd- i zâti لذا دلما تيا , medd-i tabiî يعيبطلا دلما , telâffuzlarındaki kolaylıktan dolayı da yumuºak harfler denir. 2- İkinci mahrec boğazın nihayetidir. Bu mahrecden hemze ( ء ) ile he ( ه ) çıkar. 3 - Üçüncü mahrec boğazın ortasıdır. Buradan ayn ( ع ) ve hâ ( ح ) harfi çıkar. 4 - Dördüncü mahrec, boğazın ağza en yakın olan kısmıdır. Bu mahrecden ( غ ) ve ( خ ) harfleri çıkar. 5 - Beºinci mahrec, dilin boğaza en yakın kısmı ile üst damak dır. Diğer bir değişle, dilin sonu ile küçük dildir. Buradan k âf (ق ) harfi çıkar. 2 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ 6 - Altıncı mahrec, kâf harfinin mahrecinin biraz altı ve yine dil sonu kêf (ك ) harfinin mahrecidir. Kâf ( ق ) ve kêf (ك ) harflerine ağız ile boğaz arasında bulunan küçük dil ile olan ilgileri sebebiyle küçük dil harfleri denir. 7 - Yedinci mahrec, dilin ortası ile üst damağın ortasıdır. Bu mahrecden cîm ( ج ) ºîn (ش ) ve yâ (ى ) harfleri çıkar. 8 - Sekizinci mahrec, dilin sol veya sağ, veyahut her iki tarafı ile, adras denilen üst azı diºleridir. Dâd (ض ) harfinin çıktığı yer olan bu mahrec, en zor mahrec olarak bilinir. Dâd harfinin çıkışını ºöyle tarif etmek mümkündür: Dil kenarının evveli, soldan veya sağdan, veyahut da her iki taraftan üst azı diºlere yaklaşır, dil kenarının sıkışması esnasında, dil kenarı ile azı diºleri arasından zâ ( ظ ) harfine benzeyen ve fakat zâ ( ظ ) olmayan bir ses çıkar ki, bu ses dâd harfinin sesidir. Bu okuyuºta dil ucu serbesttir. 9 - Dokuzuncu mahrec, dilin iki kenarı ile birlikte dil ucuna varıncaya kadar üst damaktır. Dâd mahrecinin bitiminden baºlar, azı diºlerden sonraki (dâhık, nâb, rubâiyye, ve seneiyye) diºlerimizin üst kısımları bu mahreci teºkil ederler . Lâm ( ل ) harfinin mahreci olan bu saha en geniº mahrectir. 10 - Onuncu mahrec, dil ucu ile onun hizasındaki iki üst ön diºlerin etleridir. Buradan da Nûn ( ) harfi çıkar. Yeri itibariyle lâm harfinin biraz altıdır ve onun mahrecinden biraz dardır. Burada bahis konu edilen nûn, “ızhâr olunan nûn” dur. Bu kaydı koymamızın sebebi, ihfâ olunan nûn (nûn-i muhfât)’dan farkını göstermek içindir. Zira ihfâ olunan nûn, fer’i harflerden olup mahreci genizdir ve bu nûn ile alâkası yoktur. 11 - Onbirinci mahrec, dil ucu ile ona tekâbül eden iki üst ön diºlerin üstündeki damak kısmıdır. Bu mahrec Râ ( ر ) harfinin mahrecidir. Dilin üst kısmı bakımından lâm harfine nazaran daha dahide kalır. Çünkü bundaki inhirâf (dilin geriye dönmesi), nûn’dan daha içeriye dönüktür. 12 - Onikinci mahrec, dil ucu ile üst ön diºlerin dipleridir. Bu mahrecten evvelâ Tâ ( ط ) sonra Dâl ( د ) sonrada Tê ( ت ) harfi çıkar. 13 - Onüçüncü mahrec, dil ucu ile alt ön diºlerin üstüdür. Hurûf-i safîr dediğimiz Sâd ( ص ), Sîn (س ) ve Ze ( ز ) harflerinin mahreci burasıdır. Mahrec sıraları da söylediğimiz sıraya göredir. 14 - Ondördüncü mahrec, dil ucu ile ön diºlerin uçlarıdır. Buradan Zâ ( ظ ), sonra Zêl ( ذ ) ve daha sonrada Sê ( ث ) harfleri çıkar. 15 - Onbeºinci mahrec, alt dudağın içi ile üst ön diºlerin uçlarıdır. Bu mahrec Fâ ( ف ) harfinin mahrecidir. 3 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ 61 - Onaltıncı mahrec, dudaklardır. Vâv ( و ) Bâ ( ب ) Mîm ( م ) harflerinin mahreci burasıdır. 17 - Onyedinci mahrec, hayşûm لا موشي dediğimiz geniz kovuğudur. Buda ğunne'nin mahrecidir. Ğunne ºöyle tarif edilir. “Ğunne genizden çıkan nûn -i sâkine-i hafifedir.” İhfâ halindeki sâkin nûn ve sâkin mîm ile, mâalğunne (ğunneli) idğamlar da bulunur. Ğunne'nin mevcudiyeti, burnu tutmakla belli olur. Burundan ses geliyorsa ğunne var, gelmiyorsa yok demektir. HARFLERİN SIFATLARI Tecvîd ilminde sıfat, mahrecde meydana geliºi esnasında harfin sesine ârız olan keyfiyete denir. SIFATLARIN KISIMLARI Sıfatlar, bazı bakımlardan kısımlara ayrılmışlardır. 1- Kuvvet yönünden sıfatlar: Sıfatl ar kuvvet yönünden iki kısma ayrılırlar: a) Kuvvetli sıfatlar: Cehr, ªiddet, İsti’lâ, Itbâk, İsmât, Safir, Kalkale, Inhırâf, Tekrîr, Tefeººî, İstitâle, Ğunne. El- Mer’âºî bu sıfatlar arasında da kuvvet yönünden farklar bulunduğunu söylemiºtir. Kalkale'nin en kuvvetli sıfat olduğunu, ªiddet’in, Cehr’ den daha kuvvetli olduğunu, bunların her ikisinin’de Tefeººî ve Safîr’den daha kuvvetli olduğunu, Itbâk’ın da İsti’lâ dan daha kuvvetli olduğunu zikrediyor. b) Zayıf sıfatlar: Hems, Rihvet, Beyniyye, İstifâle, İnfitâh, İzlâk, Lîn, Hafâ. El- Makdisî, Aliyyü’l-Kâri, İbrahim b. Ömer bu görüºtedir. İbnu Gazi’ye göre aynı yönden sıfatlar üç kısma ayrılır. a) Kuvvetli sıfatlar. b) Zayıf sıfatlar. c) Mutavassıt (orta) sıfatlar. Bir harfte kuvvetli sıfatlar çok, zayıf sıfatlar az olursa, o harf kuvvetlidir. Zayıf sıfatlar çok, kuvvetli sıfatlar az ise o harf zayıftır. ªayet ikisi eºit olursa Mutavassıt sayılır. Bu ölçüye binaen harfleri beº kısma ayırırız. 1) Kuvvetli sıfatlar: Cîm ( ج ), Dâl ( د ), Sâd ( ص ), Ğayn ( غ ), Râ ( ر ), Zây ( ز ) 2) Çok kuvvetli sıfatlar: Tâ ( ط ), Dâd ( ض ), Zâ ( ظ ), Kaf ( ق ) 4 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ 3) Mutavassıt (orta) harfler: Hemze ( ء ), Elif ( ا ), Bâ ( ب ), Te ( ت ), Hâ ( ح ), Zâl ( ذ ), Ayn ( ع ), Kêf ( ك ) 4) Zayıf harfler: Sîn ( س ), ªîn ( ش ), Lâm ( ل ), Vâv ( و ), Yâ ( ي ) 5) Çok zayıf harfler: Sê ( Ë ), Ha ( Î ), Nûn ( ä ), Mîm ( ã ), Fê ( İ ), Hê ( ه ) 2- Mütezât (birbirine zıt) ve Ğayr-ı Mütezât (zıt olmayan) sıfatlar: Bir harfte ikisinin de birden ictimâ edip etmeyeceğine göre sıfatlar iki kısma ayrılır: a) Mütezâd (birbirine zıt olan) sıfatlar: İki sıfatın bir harfte ictimâı mümkün değilse, bu sıfatlara mütezât sıfatlar denir. Mütezâd sıfatlar 15 tanedir. Hems-Cehr, Rihvet- ªiddet, Beyniyye-İsti’lâ-İstifâle, Itbâk-İnfitâh, Tefhim-Terkîk, Ismât-İzlâk, İhfâ -Izhâr. b) Gayr- ı Mütezâd (birbirine zıt olmayan) sıfatlar: Biri birine zıt olmayan ve bir harfte beraberce bulunması câiz olan sıfatlardır. Bu sıfatlar 8 tanedir. Kalkale, Safir, Tef eººî, İstitâle, Tekrîr, Lîn, İnhirâf, Ğunne. 3- Lâzım ve Ârız Sıfatlar: Harflerdeki mevcudiyetleri , devamlı olarak bir harfte bulunup bulunmamaları bakımından sıfatlar iki kısma ayrılırlar. a) Sıfât-ı lâzıme: Bunlara (sıfât-ı zâtiyye veya sıfât-ı vacibe)’de derler. Sıfât-ı lâzime ºöyle tarif edilir. Harflerin zâtına mahsus ve onlardan ayrılmaması gereken sıfatlardır. ªayet sıfât -ı lâzımeler terk edilir veya değiştirilir, veyahut da tağyir edilirse meydana gelen hata genellikle lâhn-î celî (büyük hata) olur. b) Sıfat-ı ârıza: Harften ayrılması mümkün olan ve ayrıldıkları zamanda harfin zâtını değiştirmeyen sıfatlardır. Harfin zâtında bir değişiklik meydana gelmediği için, bu sıfatların terkinde, tağyirinde veya tebdilinde lâhn-i hafî (küçük hata) hâsıl olur. SIFATLARIN İNCELENMESİ 1- Hems سملها Hems lûgatta sesi gizli çıkarmaya derler. Istılah da, mahreclerinden çıkmaları esnasında mahrecde aralık kalması ve mahrece fazla dayanılmaması sebebiyle, harf telâffuz edilirken nefesin harfle beraber akmasına denir. Hems, cehr sıfatının zıttı dır. Hems harfleri 10 tanedir. هثفح صشخ تكس lâfzının ihtiva ettiği harflerdir. Bu harflere hems harfleri ( hurûf-ı mehmûse) denmesinin sebebi, harf telâffuz edildiği zaman mahrece itimadın zayıf olması sebebiyle, sesin gizli zayıf olmasıdır. 5 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ 2- Cehr لجا ره Cehr lûgat da, açıklamak, ortaya çıkarmak, söz söylerken sesi yükseltmeye denir. Istılah da ise, kendisinde cehr sıfatı bulunan harfleri harekeli olarak telâffuz ederken, nefes cereyanının hapsolmasına denir.Çünkü cehr harfleri okunurken mahrece kuvvetli dayanıldığı için, nefes cereyanı tıkanır. Cehr harfleri 19 tanedir. Cehr, hems’in zıddı olduğu için, harfleri onun dışında kalan ve ºu kavli teºkil eden harflerdir. عيطم دنج ازغ ذا ضبر وق لظ Bu harflere cehr harfleri ( hurûf-ı mechûre) denmesinin sebebi, mahrecin tıkanması ve sıkışması neticesinde bu harflere mahsus seslerin kuvvetli çıkması ve nefesin akmamasıdır. 3- ªiddet: ةدشلا ªiddet lûgat da , kuvvet ve kudret mânâlarına gelir. Istılah da, ºiddet harfleri sükûn ile okunduğu zaman, sesin ve nefesin asla akmamasına denir. ªiddet harfleri 8 tane olup şunlardır. ء , ج , د , ق , ط , ب , ك , ت Bu harflerin telâffuzu esnasında, mahrecin sıkışması neticesi ses kuvvetli çıkmaktadır. Bu sebeple de mezkûr harflere ºiddet harfleri denmiºtir. ªiddetin zıddı Rihvet’tir . 4- Rihvet: ةوخرلا Rihvet lûgat da, yumuºak olmak mânâsına gelir. Istılah da ise, kendilerinde rihvet sıfatı bulunan harflerin sükûn ile telâffuzu esnasında, mahrece itimadın zayıf olması sebebiyle, ses ve nefesin beraberce akmasına denir. Rihvet harfleri ºiddet harflerinden daha zayıftırlar. Harfleri 16 tane olup şunlardır. س ص خ ش ه ث ح ف ا ى و ز ض غ ط ذ 5- Beyniyye: ةينيبلا Beniyye lûgat da ortada olma demektir. Istılah da beyniyye harflerini telâffuz sesin ne tamamen akması, nede tamamen hapsolmasına denir. Bu sıfat, ºiddet ve rihvet sıfatlarının ortasında bulunması sebebiyle, harflerine bu isim verilmiºtir. Beyniyye harfleri beº harf olup, رعم نل lâfzının ihtiva ettiği ل ن ع م ر harfleridir. 6- İsti’lâ: ءلاعت سا İsti’lâ lûgat da, yükselmek demektir. Tecvid ıstılahında ise, isti’lâ harflerini telâffuz ederken dilin, kökü ile birlikte üst damağa yükselmesine denir. Harfleri 7 tane olup خ ص ض غ ٍط ق ظ lâfzının ihtiva ettiği ظ ق ط غ ض ص خ 6 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ İsti’lâ harflerini telâffuz ederken dilin yukarı damağa yükselmesi sebebiyle, bu harflere ( hurûf-u müsta’liye ) isti’lâ harfleri denmiºtir. 7- İstifâle: لةافت سالا İstifâle lûgat da, aşağı olmak, alçalmak demektir. Istılahta ise, istifâle harflerini telâffuz ederken dilin yukarı yükselmeyip, ağzın dibinde kalmasına denir. İstifâle harfleri, isiti’lâ harflerinin dışında kalan harfler olup şunlardır. ى ه و ن م ل ك ف ع ش س ز ذ د ح ج ث ت ب ء İstifâle sıfatı, isti’lâ sıfatının zıddıdır. Bu harflere istifâle harfleri denmesinin sebebi, bu harfler telâffuz edilirken dilin yukarı çeneye yükselmemesi ve aşağıda kalmasıdır. 8- Itbâk: قابطالا Itbâk lûgat da, yapışmak, uyuºmak, ulaºmak mânâlarına gelir. Istılah da dil kökünün ve ortasının, yukarı damağa yükselmesiyle birlikte, damağın dil ortası üzerine intibâk etmesidir. Harfleri: ظ ط ض ص Bu harfleri telâffuz ederken dil ortasıyla damak arasında ses sıkılır ve tamamen akmaz, çünkü ıtbâk kuvvetli bir sıfattır. Itbâk sıfatı, isti’lâ sıfatını gerektirir. Bütün ıtbâk harflerinin, aynı zamanda, isti’lâ olması bunu zaruri kılar. Fakat her isti’lâ harfi, ıtbâk harfi değildir. Çünkü ıtbâk harflerinde sesin ta mamen kapanıp kesilmesi bahis konusu değildir. Itbâk harflerini telâffuz esnasında dil yukarı damağa uyduğu için, bu isim verilmiºtir. 9- İnfitâh: حاتفنالا İnfitâh lûgat da, açılmak, ayrılmak mânâlarına gelir. Tecvîd ıstılahında, kendilerinde infitâh sıfatı bulunan harfler telâffuz edilirken, dil ile yukarı damak arasının ayrılmasına denir. Itbâk sıfatının zıddı olan, bu sıfatın harfleri de ıtbâk harflerinin dışında kalan 24 harftir. Bu harfleri telâffuz ederken, dil ile üst damak arası ayrıldığı için, harflerine infitâh harfleri denmiºtir. İnfitâh sıfatı, istifâle sıfatından daha ºümullüdür. Her istifâle harfi, aynı zamanda, infitâh harfi olduğu halde, her infitâh harfi istifâle harfi değildir. 10- İzlâk: قلاذالا Lûgat da sür’atli ve kolay olmak veya bir ºeyin ucu mânâsına gelen izlâk, ıstılahta kendisinde bu sıfat bulunan harfleri telâffuz ederken dilin çabuk olmasına denir. Harfleri: بل نم رف lâfızlarının topladığı 6 harftir. ن م ل ف ر ب 11 - Ismât: تماصالا Ismât lûgat da men etmek mânâsına gelmektedir. Tecvid ilminde ise, ısmât harflerinin telâffuzundaki zorluk sebebiyle, dört ( rubâî), beº (humâsî), altı (südâsî) harfleri kelimelerde bu harflerin yan yana gelmelerine mâni olunmuºtur. Bundan dolayı aslı Arapça olan çok harfli kelimelerde, yalnız ısmât harflerinden meydana gelmiº olanlara rastlanmamaktadır. Ismât sıfatlı harflerin telâffuzundaki güçlüğü 7 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ önlemek maksadıyla Arap dilindeki kelimeler, izlâk sıfatlı harflerle beraber bulunur. Çünkü izlâk harfleri hafif, ısmât harfleri ise ağırdır. ªu hale göre izlâk harfleri, ısmât harflerindeki ağırlığı giderip, çok harfli kelimelerin telâffuzunda hafiflik temin eder. Ismât sıfatı, izlâk sıfatının zıddı olduğu için, harfleride yukarıda geçen 6 izlâk harfinin dışında kalan harfler dir. Med harflerinin kendi başlarına okunmaları mümkün olmadığı ve kendilerinden önceki harflerin harekeleri ile okunabildikleri için, ısmât veya izlâk sıfatları ile nitelenmeleri mümkün değildir. 12- Safîr: يرفصلا Lûgat da safîr, ıslık ve kuº sesine denir. Tecvid ıstılahında safîr harfleri olan ص س ز harflerini okurken, kuº veya ıslık sesine benzer kuvvetli ve keskin bir sesin çıkmasına denir. Harfleri üçtane olup yukarıdaki harflerdir. Safîr, dil ucu ile ön alt diºlerin arasından kuvvetli bir ºekilde çıkan sestir. Bu sesin çıkışında kuº veya ıslık sesini andıran bir ºekil aldığı için bu harflere safîr harfleri denmiºtir. 13- Kalkale: لةقلقلا Lûgat da hareket etmek, ıztırâb mânâlarına gelen kalkale, tecvîd ilminde ºöyle tarif edilir. “Kuvvetli bir ses iºitilinceye kadar mahrecin kımıldanmasına denir” Kalkale harfleri 5 harftir ki, onları دج بطق lâfzı toplamıştır. Harfleri: Ş Ø È Ì Ï Bu harfler üzerinde vakf yapıldığı zaman vurgu (nebre)’ya benzer bir ses zuhur ettiği için bu adla isimlendirilmiºlerdir. Kalkale, bu harflerin sükûnlu hallerine mahsustur, harekeli oldukları zaman kalkale olmazlar. Kelimenin sakin olarak, sonunda veya ortasında olmaları durumu değiştirmez. 14- Lîn: ينللا Lîn lûgat da, yumuºa k olmak demektir. Istılahta harf-i lîn olan mâkabli meftûh (üstünlü) olan sâkin و ile ي ‘yı dile zorluk vermeksizin, zahmetsiz olarak okumaya denir. Lîn sıfatı bu harflerin sıfat-ı lâzımeleridir . 15- İnhiraf: فارنحالا İnhirâf lûgat da, meyletmeye ve bir yöne doğru eğilmeye denir. Tecvîd ıstılahında ise, kendisinde inhiraf sıfatı bulunan ل ve ر harflerini telâffuz ederken dilin yukarıya veya geriye meyletmesine denir. Lâm’da diºi dil ucuna, Râ’da ise dilin üstü cihetine doğru olur. 16- Tekrîr: ركتلا ري Tekrîr lûgat da bir ºeyi tekrar etmeye denir. Istılahta , tekrir sıfatı olan ر ‘yı okurken dil ucunun titremesine denir. Tekrîr sıfatı Râ harfine mahsus bir sıfat -ı lâzımedir, râ’dan ayrılmaz, bir kuvvet sıfatıdır. Bu harfin telâffuzunda dil üzerinde tekerrür vaki olduğu için (mükerrer harf) denir. 8 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ Dilin ucuna yakın olan kısmını üst damağa sıkıca basarak, oradan ayrılmaksızın sürçer gibi titreyerek durmasıdır . 17- Tefeººî: ا تل ف ّش Tefeººî lûgat da, yayılmak demektir. Istılahta tefeººî harfi olan ش harfini telâffuz ederken sesin dil ile damak arasına yayılmasına ظ harfinin mahrecine varıncaya kadar uzamasına denir. 18- İstitâle: لةاطت سالا İstitâle lûgat da , uzamak demektir. Istılahta ise, istitâle harfi olan harfini telâffuz ederken, dil kenarının üst azı diºlerden, lâm’ın mahrecine kadar uzamasına denir. İstitâle harfi, yalnız dâd harfidir ve bu sıfat da bir kuvvet sıfatıdır. 19- Hafâ: ءافلا Hafâ lûgat da, gizlenmek mânâsına gelir. Istılahta ise, hafâ harflerini okurken, kendisinden önceki harfe katıldığı zaman, harfin sesinin gizli olmasına derler. Hafâ harfleri 4 tanedir. Bunlar da med har fi olan ي و ا ile ه harfidir. Hafâ’nın zıddı Zuhur’dur ve fakat çok kullanılan bir ıstılah değildir. Harf- i medlerin hafâsı, onların mahreclerinin geniº olması sebebiyledir. 20- Ğunne: ةنغلا Ğunne lûgat da , iniltiye, ıstılah da ise, ğunne sıfatı bulunan harfleri okurken genizden gelen sese derler. Sâkin ve harekeli olan ن ve م harflerine mahsus kuvvetli bir sıfattır. Tecvîd bilginleri, ğunne nin sıfat -ı lâzımeden olduğunu açıklamışlardır. Bu harfler harekeli veya sâkin, idğamlı veya izhâr halinde olsunlar, bunların ğunne sıfatı ayrılmaz. ªu kadar ki, sâkin iken, harekeli olduğundan daha kâmil; ihfâ halinde izhârdan daha ziyade, idğamlı durumda iken ihfâ halinden daha yeterli olur. ن İle م ºeddeli oldukları zaman, ğunnelerinin bir elif (iki hareke) mikdârı açıklanması vacibidir. Buna ilâvede yapılmaz budan noksanda olmaz. Çünkü okunuºta bunu ölçüsü, medd -i tabiî gibidir. 21- Tefhîm: يمخفتلا Tefhîm lûgat da, bir ºeyi büyüklemek ve kalın yapmak mânâsına gelir. Tecvîd ıstılahında ise, tefhîm harflerini okurken, dilin kökünün üst damağa kalkması sebebiyle harfe bir kalınlık gelmesi ve ağzın içinin ses ile dolmasına denir. Daha açık bir tarif yapmak gerekirse. “ harfi kalın okumaya” derler. Tefhîm harflerine, ( hurûf-u mufahhame) denir. Harfleri: a) İsti’lâ harflerinin tamamı. 7 harf b) Kalın okunana harften sonra gelen elifler. Çünkü elif kendinden önceki harfe tâbidir. c) Lâm-ı mufahhame ةمخفلما مالا kalın okunan Lâm. Lâfza-i celâle الله lâfzında olan lâm. d) Kalın okunan Râ harfi. 9 Kaynak: Kur’an’ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri Prof. Dr. İsmail KARAÇAM Hazırlayan: Osman AÇIKGÖZ 22- Terkîk: قيق ترلا Terkîk lûgat da, inceltmek, zayıflatmak mânâlarına gelir. Tecvîd ıstılahında terkîk harflerini ince okumaya derler. Terkîk harfini okurken, dilin kökünü üst çeneye kaldırmadan aşağıda tutup, harfin zatına bir incelik gelmesi, harfin sesiyle ağız içinin dolmaması ve neticede harfin incelmesidir. Terk îk sıfatı zayıf bir sıfattır, harfleride tefhîm harflerinin dışında kalan harflerdir. Terkîk harflerine, ( hurûf-ı terkîk) denir. | |
Konu Sahibi f_kryln 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Harflerin mahrecleri | Kur'ân-ı Kerim Genel | f_kryln | 0 | 5045 | 10 Kasım 2013 00:57 |
Kuran eğitimi ve teknik bilgiler | Kur'ân-ı Kerim Genel | f_kryln | 0 | 3899 | 10 Kasım 2013 00:54 |
pratik arapça - HAFTANIN GÜNLERİ- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 2844 | 10 Kasım 2013 00:47 |
pratik arapça - POLİS KARAKOLUNDA- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 3037 | 10 Kasım 2013 00:46 |
pratik arapça - BANKADA- | Genel Arapça | f_kryln | 0 | 2855 | 10 Kasım 2013 00:45 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Harflerin Sıfatları | Medineweb | Kur’an-Kerim Bilgisi | 5 | 04 Kasım 2020 18:42 |
Harflerin mahrecleri | f_kryln | Kur'ân-ı Kerim Genel | 0 | 10 Kasım 2013 00:57 |
Mahreç ve Harfler | Medineweb | Kur’an-Kerim Bilgisi | 0 | 21 Kasım 2012 20:35 |
Harflerin mahreçleri (çıkış yerleri) | NUR | Kur'ân Kursları | 3 | 02 Mart 2008 00:07 |
Harflerin başta,Ortada ve sonda yazılışları | paylaşımcı | Kur'ân Kursları | 0 | 28 Ağustos 2007 21:44 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|