|
Konu Kimliği: Konu Sahibi mehmet akif2,Açılış Tarihi: 02 Mayıs 2012 (12:29), Konuya Son Cevap : 02 Mayıs 2012 (12:29). Konuya 0 Mesaj yazıldı |
| LinkBack | Seçenekler | Değerlendirme |
02 Mayıs 2012, 12:29 | Mesaj No:1 |
Durumu: Medine No : 13402 Üyelik T.:
25 Şubat 2011 | islam hukukuna giriş 8. ünite deneme sınavı islam hukukuna giriş 8. ünite deneme sınavı İSLAM HUKUKUNA GİRİŞ 8. ÜNİTE SORU-CEVAP 1-pozitif hukukta hangi ayrımın temelince haklarla ilgili ayrım yatar? Cevap: eşya hukuku – borçlar hukuku 2-eşya ve borçlar hukuku malvarlığı haklarıyla ilgilenir Malvarlığı hakları kaça ayrılır ve tanımlarını yapınız? Cevap: ikiye ayrılır: 1-ayni haklar: bir kimseye bir mal(eşya) üzerinde doğrudan doğruya hakimiyet sağlayan ve herkese karşı ileri sürülebilen haklardır 2-alacak hakkı: bir kimseye(alacaklıya) bir başkasından(borçludan) bir şeyi isteme yetkisi sağlayan haklara denir 3- “milk” kelimesinin terim anlamı nedir? Cevap: bir eşya üzerinde hak sahibine ait, diğer tüm şahısların hakimiyet ve müdahele alanından çıkarılmış bir inhisar ve önceliktir 4- milk terimi günümüz hukukundaki hangi terimi kapsar? Cevap: ayni hak terimini karşılar 5- milk kaça ayrılır? Cevap: milk ikiye ayrılır: 1- mutlak milk: kamil milk de denilen bu yetki mülkiyet hakkıdır Bir eşyanın hem ayn’ı hem de menfaati üzerine kuruludur(milku’l-ayn ve’l-menfaa) En geniş olan milk türü hürriyetidir 2- sınırlı(nakıs) milk 6- sınırlı(nakıs) milk nedir kendi içinde kaça ayrılır? Cevap: Sınırlı (nakıs) milk: mülkiyette bulunan yetkilerden birini veya bir kaçını verdiği için kapsamı mülkiyete göre daha dar olan milk türüdür Kendi içinde şu gruplara ayrılır: a-milku’l-menfaa biha ayn: bir eşyanın sadece menfaatlerini içeren milk özellikle irtifak hakları bu grupta yer alır b-milkü’l-ayn bila menfa: sadece ayn üzerine kurulu olup menfaatleri içermeyen milktir buna çıplak mülkiyette denir c-milku’l-habs ve’l-yed: bir eşyanın aynını elinde tutma ve zilyetliğinde(yed) bulundurma konusundaki milk Hanefilere göre rehin hakkı bu tür bir ayn’i haktır 7- mülkiyet ne demektir? Cevap: mülkiyet, sahibine eşya üzerinde en geniş ve tam yetkiler veren ayni haktır İslam hukuku açısından da mülkiyet, islam kültürünün genel anlayışları doğrultusunda şekil almış bir hukuki kurumdur 8- islam hukukçuları mülkiyetin temeli olarak hangi ilkeyi esas alırlar? Cevap: islam hukukçuları nasslarda vurgulanan, başkasının malının haramlığı ilkesini mülkiyetin temeli olarak alırlar 9- mülkiyet hakkının konusu nedir? Cevap: mülkiyet hakkının konusu mal yani eşyadır Hanefi doktrininde mal, daha ziyade örfi ve tabii bir kavramdır Mecelle malı: “tab-ı insani mail olup da vakt-i hacet için iddihar olunabilen şeydir” diye tanımlar Bu tarif şöyle açıklanabilir: “mal insanın tabiatı icabı meylettiği ve ihtiyaç vakti için saklanabilen şeydir” 10- Hanefilere göre bir nesnenin mal niteliği taşıması için iki temel özelliğe sahip olması gerekir bu özellikler nelerdir? Cevap: 1-insanların bir ihtiyacını gidererek fayda temin etmesi(örf unsuru) Tanımdaki “insan tabiatının meyletmesi” ifadesi insanların mal dediği ve yararlandığı, başka bir ifadeyle örfen ve iktisadi olarak değer taşıyan şeyleri ifade eder 2- müstakil bir varlığı olması (fiziki unsur) Hanefi doktrininde bir nesnenin mal olmasının ikinci şartı mecellenin tanımındaki “iddihar olunabilme” ifadesinin içerdiği, üzerinde doğrudan ferdi hakimiyet kurulabilmesi unsurudur 11- mütekavvim mal ne demek? Cevap: mütekavvim mal; kullanılıp faydalanılması Müslümanlar açısından mübah olan maldır Hanefilerde mal terimi ara bir kavram olup gerçek anlamda mallar mütekavvim mal terimiyle ifade edilir 12- Hanefilerin eşya ile terimleri üç aşamalıdır bunlar nelerdir? Cevap: Birinci aşama mal olmayan şeylerdir Kan, leş, tek pirinç tanesi gibi İkinci aşama mal olup mütekavvim olmayan nesnelerdir Bunlar sadece üç tanedir Hamr(şarap) Domuz Şer’i yollarla kesilmeden(boğularak vb.) ölen hayvanalardır Üçüncü aşam mütekavvim mallar olup iktisadi değeri olan v emüslümanlara mübah kılınmış nesnelerdir 13- bir nesnenin mütekavvim mal olup olmasının en temel üç sonucu vardır bunlar nelerdir? Cevap: 1- ayni haklara konu alabilme 2- hukuki işlemlere konu olabilme 3- hukuki koruma altında olma 14- mal kavramlarıyla ilgili ayrımlardan ortaya çıkan terimlerden ayn-menfaat ve ayn-den ayırımını açıklar mısınız? Cevap: ayn-menfaat: doğrudan mal terimi gösterilmeyip malın aynı ya da menfaati gösterilir Bir eşyanın satımı, ayn üzerinden gerçekleşen bir işlem iken Mesela, kira akdi eşyanın menfaati üzerinde gerçekleşen bir işlemdir Ayn-deyn ayırımı: bir eşyanın somut varlığı ve zatı, ayn olarak nitelenirken Dış dünyada somut bir fert olarak belirlenmeyip cins olarak belirlenmiş borçlara deyn denmiştir Deyn’nin mevcut olması için zimmet terimi üretilmiştir Zimmet, deyn niteliğindeki bir borcun, borçlu kişide var ve sabit olabildiği hukuki kap ve yetenektir 15- mal kavramlarıyla ilgili ayrımlardan ortaya çıkan terimlerden misli mal- kıyemi mal ayırımını açıklar mısınız? Cevap: aynı türe ait olup, görünüm, içyapı, ekonomik fayda vb. bakımlardan eş özellikte olan bu sebeple dikkate değer bir fark olmadan birbiri yerine geçebilen mallar mislidir Mesela buğday, kumaş, yumurta ve para misli maldır Tam olarak aynı değer ve şartlarda aynı cinsini bulmanın kolay olmadığı mallar kıyemidir Mesela büyükbaş bir hayvan, arazi, ikinci el araba kıyemi maldır 16- mal kavramlarıyla ilgili ayrımlardan ortaya çıkan terimlerden menkul – gayrımenkul(akar) ayırımını açıklar mısınız? Cevap: özüne zarar vermeksizin bir yerden başka yere taşınabilen eşyalar menkul, Taşınamayanlara da gayrımenkul denir Taşınırlar üzerinde ayni hakkın nakli malın teslimi(zilyetliğin nakli) ile mümkün iken Taşınmazlarda tapu kütüğüne tescil zorunlu görülmüştür 17- mal kavramlarıyla ilgili ayrımlardan ortaya çıkan terimlerden sahipsiz mallar, özel mallar ve kamu mallarını açıklar mısınız? Cevap: malın sahibinin mal ile ilişkisi bakımından mallar üç gruba ayrılır: 1- sahipsiz (mübah) mallar: üzerinde mülkiyet hakkı olmayan mallardır 2- özel mallar: özel mülkiyet altında olan ve diğer insanların hakimiyet alanından çıkarılmış mallardır 3- kamu malları: umumun ya da belirli bir yer halkının ahalisinin doğrudan doğruya ve serbestçe yararlanmasına terk edilen mallardır 18- mülkiyet hakkının kaç çeşidi vardır? Cevap: mülkiyet hakkının iki çeşidi vardır: 1- tek şahıs mülkiyeti ve hisseli mülkiyet 2- ferdi(özel) mülkiyet – kolektif mülkiyet 19- mülkiyet hakkı çeşitlerinden tek şahıs mülkiyeti ve hisseli mülkiyeti açıklayın? Cevap: mülkiyet hak sahibinin sayısı bakımından tek şahıs mülkiyeti (müstakil/ferdi mülkiyet) ve hisseli(birlikte) mülkiyet şeklinde ikiye ayrılır Müstakil mülkiyet tek şahsa ait olan mülkiyettir Birlikte mülkiyet bir eşyanın, bütününden ayrılıp müstakil hale getirilmemiş bir hissesine malik olmaktır Hisseli mülkiyetin ortadan kaldırılarak müstakil mülkiyet tesis edilmesine izale-i şuyu(hissenin mülkiyetin izalesi) denir 20- mülkiyet hakkı çeşitlerinden ferdi(özel) mülkiyet – kollektif mülkiyeti açıklayın? Cevap: özel mülkiyette hak sahibi tek bir kişi ya da sayıları belirli birkaç ortaktır Kolektif mülkiyet tüm toplumun eşit seviyede hak ya da özgürlük sahibi olduğu malları ifade eder Mülkiyet denilince asıl akla gelen özel mülkiyettir Özel mülkiyet kurulması mümkün olmayan denizler, büyük nehirler gibi sahipsiz malların yanında, birtakım mallar özel mülkiyet dışında tutulmuştur Devletin bu mallar üzerinde mülkiyeti olmayıp bunlar kolektif bir şekilde tüm topluma aittir 21- ibaha ortaklığı nedir açıklar mısınız? Cevap: su, ateş, ot (ve tuz ) gibi nesneleri kapsayan mallar üzerinde kimsenin özel mülkiyet hakkı olmayıp bunlar üzerindeki yetki ibaha ortaklığı ( şirket-i ibaha: eş-şeriketü’l-amme) konusudur İbaha ortaklığı terimi, bu mallara tüm toplumun ortak olduğu ve bu ortaklığın mülkiyet niteliğinde bulunmayıp bir özgürlük ve serbesti mahiyetinde olduğunu ifade eder 22- mülkiyeti doğuran sebepler üçe ayrılır bunlar nelerdir? Cevap: 1- aslen kazanma: bir eşya üzerinde ilk olarak mülkiyetin kurulmasını sağlayan yolları içine alıp en tipik türü istila denilen sahipsiz (mübah) malın ele geçirilmesidir 2- mülkiyetin naklen kazanılması: temel olarak satım akdi, hibe vb. hukuki işlemler yoluyla mevcut mülkiyetin bir başkasına nakledilmesidir İslam hukukçuları çoğunluğu zaman aşımını mülkiyetin kazanılmasının bir sebebi olarak görmezken Malikiler bunun belirli şartlar altında mülkiyet doğurduğu görüşündedir Lukatayı (kaybolmuş nesneyi) bulup almak da yine genelin kanaatine göre mülkiyet doğuran bir sebeptir 3- halefiyet (yerini alma): başlıca bir şahsın miras ve vasiyet yoluyla diğer bir şahsa halef olması, yani onun yeirne geçmesidir 23- mülkiyet hangi şartlarda ortadan kalkar? Cevap: Mülkiyet hakkının temel özelliği onun belirli bir süreyle sınırlanmaya müsait olmamasıdır Ona sonu erdiren bir sebep ortaya çıkmadıkça mülkiyet hakkı devam eder Malikin irade beyanıyla mülkiyet hakkından vazgeçtiğini açıklaması (terk) ile genel kanaate göre mülkiyet ortadan kalkmaz Mülkiyet şu sebeplerle ortadan kalkar -malikin imar ve ihya ederek sahip olduğu bir arazinin terki ile mülkiyet sona erer -malın yok olması ya da tüketilmesi de hakkı sona erdiren sebeptir 24- mülkiyet hakkının sınırlamaları (takyitleri) asli sınırlamaları açıklar mısınız? Cevap: asli sınırlamalar, her halükarda mülkiyete bağlı olan ve ondan ayrılmayan sınırlamalardır Hanefi hukukçular, Şafiilerin çoğunluğu ile zahiri mezhebi malikin mülkiyet altındaki malı üzerinde başkasının bir hakkı taalluk etmediği sürece dilediği tasarruflarda bulunabileceği teorisini benimsemişlerdir Gayrımenkullerin kullanımıyla ilgili Hanefilerin iki temel ilkesi vardır: İlkine göre mülkiyet hakkı ile ilgili bir tasarruf sınırlamasına gidebilmek için bunun teknik anlamda başka bir hak sebebiyle olması gerekir İkinci ilkeye göre Hanefilerde nisbeten daha sonra bir vakitte oluşmuştur Maliklerin komşu vb. başkasına “aşırı (fahiş) zarar” veren davranışları hukuk tarafındna engellenir “hiç kimse mülkünden tasarruftan men olunamaz meğerki başkasına zarar-ı fahiş ola o halde men olunabilir” 25- şüf’a (ön alım) hakkı ne demektir? Cevap: asli takyitler içinde mülkiyetin intikaline yönelik bazı takyitler de söz konusudur Bunların en meşhuru şüf’a (ön alım) hakkıdır Bu hak sahibine başkasına satılan bir akarı aynı bedelle alma yetkisi verir Şüf’a hakkı gayrımenkullarda geçerlidir Sadece ortaklar ve komşular arasındaki ilişki yeni bir malik tarafından bozulma riskine karşı birçok hukuk sisteminde alınan bir önlem ve malını satan kişi açısından malını kimseye satamaması açısından mülkiyet hakkına getirilen sınırlamadır 26- mülkiyet hakkı sınırlamaları (takyitleri) çeşitlerinden iradi sınırlamaları açıklar mısınız? Cevap: iradi takiytler malikin kendi iradesiyle yaptığı hukuki işlemler yoluyla mülkiyet hakkına gelen getirdiği sınırlamalardır Malikler mülkiyet haklarını bir bedel karşılığında ya da karşılıksız olarak sınırlayabilirler 27- mülkiyet hakkı sınırlamaları (takyitleri) çeşitlerinden istisnai sınırlamaları açıklar mısınız? Cevap: bununla kastedilen özellikle devletin istimlak, mali ceza verme, istisnai vergiler koyma gibi temelde kamu menfaatine yönelik kısıtlamalarıdır Bu tür kısıtlamalar teorik temelini “ zarar-ı ammı def içi zarar-ı has ihtiyar olunur” prensibinde bulur Bunlar devamlı ve sabit kısıtlamalar olmayıp bir ihtiyaca binaen ortaya çıktığından dolayı istisnai olarak nitelenir 28- sınırlı ayni halardan irtifak hakkı ne demektir? Cevap: irtifak hakkı terimi, bir gayrımenkul (akar) üzerinde başkasına ait bir akar yararına kurulmuş olan ve hak sahibie sınırlı bir yararlanma sağlayan ayni hakları ifade eder 29- irtifak haklarının temel türleri nelerdir? Cevap: 1- kaynak (su alma) hakkı (hakku’ş-şirb) 2- geçit hakkı (hakku’l-murur, hakku’l-memerr) 3- inşaat (üst) hakkı (hakku’l-karar, hakku’l-tealli 4-mecra hakkı (hakku’l-mecra: hakku’l-mesil 5-kiriş koyma hakkı 6-manzara irtifakı 30- temel olarak kaç borç sebebinden bahsedilir? Cevap: üç borç sebebinden bahsedilir: 1- hukuki işlemler 2- haksız fiil 3- sebepsiz zenginleşme ( haksız iktisap) 31- borç sebeplerinden haksız fiilleri açıklar mısınız? Cevap: haksız fiiller: hukuka aykırı olarak bir kimsenin şahsına veya mal varlığına zarar veren fiildir Birinin malını zorla elinden alma demek olan gasp Başkasının malını hukuka aykırı olarak tahrip etme anlamına gelen itlaf İki önemli haksız fiil türüdür 32- borç sebeplerinden sebepsiz zenginleşme (haksız iktisap) kavramını açıklar mısınız? Cevap: sebepsiz zenginleşme (haksız iktisap): bir kimsenin mal varlığının, haklı bir sebep bulunmaksızın diğer bir kimsenin zararına olarak çoğalması veya azalması demektir Mesela toptancı ile perakendeci arasında devam eden ticari ilişkide Perakendecinin borcu bittiği halde bitmediğini düşünerek hata yoluyla Toptancıya fazladan bir taksit para ödediğini düşünelim Fazladan yatırdığı taksitte hukuki sebep olmadığı halde karşı tarafta bir mal artışı meydana gelmiş ve bunu iade etme borcu doğmuştur İşte bu borcun kaynağı haksız iktisap olarak nitelenir 33- borç sebeplerinden hukuki muamele (hukuki işlem) kavramını açıklar mısınız? Cevap: borçların en yaygın olan hukuki işlem, hukuk düzeninin uygun bulduğu bir sonuca yöneltilmiş irade açıklamalarıdır Bir kimsenin bir hukuki sonuç elde etmek için iradesini açıklamasıdır (kavli tasarruf) Hukuk işleminin özünü irade beyanı oluşturur Hukuki işlemler temelde iki gruba ayrılır: 1- tek taraflı hukuki işlemler 2- çift taraflı hukuki işlemler; akitler 34- akit kavramını açıklar mısınız? Cevap: islam hukukunda akit terimi, iki tarafın karşılıklı ve birbirine uygun irade beyanında bulunmasıyla kurulan hukuki muamele anlamındadır Mecelle akdi şöyle tanımlar: “akid, tarafların bir hususu iltizam ve taahhüt etmeleridir ki: icab ve kabulün irtibatından ibarettir” Mecelle akdin kurulmasını (in’ikad) şöyle tanımlar: “inikad; icab ve kabulün, müteallakında eseri zahir olacak vechile yekdiğere ber vechi meşru taalluktur” Yani, icab ve kabulün sonuç doğurabilecek biçimde birbirine bağlanmasıdır 35- bütün akitler açısından ortak ve genel olan üç unsur vardır bunlar nelerdir? Cevap: 1- taraflar 2- irade beyanı 3- konu (mahal: ma’kud aleyh) 36- in’ikat şartı ne demektir? Cevap: akdin unsurlarının bazı şartları taşıması gerekir İslam hukukçuları bu şartlara rüknun şartları ya da in’ikat şartları derler 37- akdin kuruluş şartlarından akdin taraflarıyla ilgili şartları açıklar mısınız? Cevap: akdin taraflarıyla ilgili şartlar: 1- tarafların akit yapma ehliyetine sahip olmaları Hanefi mezhebinde genel olarak akdin kurulması için tarafların akıl ve temyiz kudretine sahip olmaları yeterli görülmektedir 2- iki tarafı da tek kişinin temsil etmemesi Hanefilere göre ilke olarak tek kişinin akdin her iki tarafını temsil ederek akit yapması nikah akdi dışında geçersiz kabul edilirken Maliki ve Hanbeli doktrinlerinde bu mğmkğn görülmüştür 38- akdin kuruluş şartlarından irade beyanlarıyla ilgili şartları açıklar mısınız? Cevap: irade beyanıyla ilgili şartlar: 1- icab ve kabulun karşılıklı ve birbirine uygun olması gerekir 2- icab ve kabulün aynı mecliste beyan edilmeleri gerekir 39- irade beyanını açıklar mısınız? Cevap: akdin in’ikadi ilke olarak taraların birbirini izleyen, karşılıklı ve birbirine uygun beyanları ile olur Hanefilere göre, akdi meydana getiren iki irade açıklamasının ilkine icab ikincisine kabul icab yapana da mucib denir İslam hukukçularına göre mucib, kabul meydana gelmeden önce icabından vazgeçebilir Bu vazgeçme (rücu) imkanına rücu muhayyerliği (ivaptan dönme serbestisi) denir Malikiler tek taraflı olarak yapılan vaatleri ilke olarak bağlayıcı görürler Kendisine icap yöneltilen kişinin de doğal olarak yapılan icabı kabul edip etmeme serbestisi vardır buna kabul muhayyerliği denilir 40- icap ve kabulün birbiriyle irtibatı ve akdin oluşması için hangi detay şartlar gerekir? Cevap: A- kabul, icap sakıt olmadan yapılmış olmalıdır İcap şu hallerde sakıt olur: 1- icap yapanın icaptan dönmesiyle 2- mucibin vefatı 3- mucibin ehliyetini yitirmesi 4- akdin konusunun helakı 5- akdin konusunun değişikliğe uğraması 6- icabın yöneldiği kişinin icabı reddetmesi B- kabul icaptan sonra rızanın ortadan kalktığına hükmettirecek ölçüde fasıla vermeksizin yapılmış olmalıdır İn’ikadı bozan bu fasıla Hanefilerde meclis bütünlüğü bozan fasıladır Şafiilerde ise bu fasıla çok az zaman parçasıdır Şafiilere göre icap yapıldıktan hemen sonra kabul yapılmazsa akit kurulmaz Malikilerde ise bu, konudan ilginin kesildiğine ve kabulün örfen icaba cevap sayılamayacak bir söz olduğuna hükmettirecek kadar uzun bir süredir C- kabul; icabın kendisine yönelttiği kişi tarafından yapılmalıdır 41- meclis muhayyerliği ne demektir? Cevap: akit meclisinin birliği ve bütünlüğü oldukça önmelidir aynı mecliste yapılmayan icap ve kabul birbirine bağlanmaz ve akit meydana gelmez Akit meclisinin önem taşıdığı üçüncü bir husus da icap ve kabulün tamamlanmasında sonra tarafların muhayyerlik hakkına sahip olup olmamalarıdır Bu konu meclis muhayyerliği olarak bilinir İcap ve kabulün birbirleriyle buluşmasına rağmen meclis birliği devam ettiği sürece taraflara akdi fesih yetkisi veren bu durum meclis muhayyerliği olarak adlandırılır Hanefi ve maliki mezhebi meclis muhayyerliğini kabul etmezler Onlara göre sırf akit görüşmelerinin yapıldığı ortam (meclis) devam ediyor diye taraflar tek taraflı akdi bozamaz Şafii ve Hanbeli doktrinleri ise, akdin yapıldığı meclis devam ettiği ve taraflar fiziksel olarak o oturumu terk etmediği sürece akdi yapan tarafların tek taraflı olarak akdi bozabileceğini kabul ederler 42- icap ve kabul şekilleri nelerdir açıklar mısınız? Cevap: icap ve kabulün çeşitleri şunlardır: 1- sözlü ifade: en yaygın ve doğal irade beyanı sözlü ifade ile olur akit yapan kişilerin açık ve net iradelerini ifade eden beyanları özellikle Arapçanın dil özellikleri esas alarak belirlemeye çalışmışlardır buna göre mazi siygası yani aldım, sattım vb. ifadeler tarafların iradelerinin kesinliğinin delili sayılmıştır muzari siygasıyla hal (şimdiki zaman) kast edilirse akit meydana gelir gelecek anlam kast edilirse akit meydana gelmez emir talep siygaları da (mesela bana şunu sat deyip diğerinin sattım demesi gibi)Hanefilere göre prensip olarak akdi kurmak için yeterli değildir ancak ifadenin sevk tarzı geleceğe yönelik değil de o an için satma/satın alma talebine delalet ederse akit kurulur imam malik ve şafii’ye göre bu lafızlarla akit meydana gelir soru ve şaka ifadeleriyle ise prensip olarak akit meydana gelmez 2- işaret: sözlü ifadenin dışında taraflar bazı işaretlerle anlaşarak da akit kurabilirler Dilsizin bilinen işaretleri akitlerde irade beyanı yerine geçer Dilsizin işaretinin geçerliliği için yaz<ma bilmemesi şart değildir Yine çoğunluğa göre dilsiz olmayan kişinin o sırada dili de tutulmuş değilse işareti geçerli değildir Malikilere göre dilsiz olmayanın işaretiyle de eğer bununla icap ve kabul anlaşılıyorsa akit meydana gelir 3- teati: fiili mübadele Sözlü irade beyanı olmaksızın bir şeyi alıp verme gibi, fiili mübadele ile de akit meydana gelir Çünkü teati örfen tarafların rızasına delalet eder İmam şafi’nin meşhur olan görüşüne göre teati ile akit meydana gelmez 43- akitleri başlıca hangi açılardan gruplandırabiliriz? Cevap: 1- gayesi ya da doğurduğu sonuç bakımından akitler 2- ayni olup olmaması bakımından akitler 3- meşru olup olmamasına göre akitler 4-kurulduğu andan itibaren sonuç doğurması (işlerlik)bakımından akitler 5- bağlayıcılık bakımından akitler 44- gayesi ya da doğurduğu sonuç bakımından akitleri açıklar mısınız? Cevap: gayesi ya da doğurduğu sonuç bakımından akitler: a- temlik akitleri: satım ve kira gibi mal ve menfaatin el değiştirmesini, bir ayni hakkın karşı tarafa devredilmesi sonucu doğuran akitler en yaygın rastlanan akitler bunlardır bu akitler kendi içinde üç gruba ayrılır: 1- ivazlı akitler: her iki tarafın da bir bedel verdiği akittir Kirada menfaat ile ücret iki tarafın bedeli yani ivazı oluşturur 2- teberru akitleri (ivazsız akitler): ivazın olmadığı sadece bir tarafın ayni hakkını devrettiği akitlerdir Mesela hibe ve ariyet öyledir 3-başta teberrü sonunda ivazlı olan akitler: karz, borçlunun isteği üzerine kefalet ile ivaz şartlı hibe gibi b- teminat akitleri c- koruma(hıfz) amaçlı akitler d- temsil akdi e- ortaklık akdi 45- ayni olup olmaması bakımından akitleri açıklar mısınız? Cevap: bu açıdan akitler ayni olan ve ayni olmayan (normal) akitler şeklinde ikiye ayrılır Ayni akitler normal akitlerden farklı olarak akdin kurulması ve tamamlanması için bir malın (aynın) teslim şartı olan akitlerdir Bunlar, hibe, ariyet, vedia, karz ve rehin akitleridir 46- meşru olup olmamasına göre akitleri açıklar mısınız? Cevap: bu akitler sahih ve sahih olmayan akitler şeklinde iki gruba ayrılır Sahih akitler fıkhı sonuçları doğurması için uygun bir sebep olan akittir Rükünlerini, rükünle ilgili in’ikat şartlarını ve ayrıca sıhhat şartlarını taşıyan akitlerdir Sahih olmayan akitler ise batı ve fasit şeklinde ikiye ayrılır: Batıl akit kısaca unsurlarında ya da in’ikat şartlarında bozukluk/eksiklik olduğundan dolayı sahih olmayan akittir İn’ikat etmemiş yani meydana gelmemiş olduğu için mutlak olarak geçersizdir Mesela bir akıl hastasının yaptığı satım akdinde, akdi yapan tarafın ehliyeti olmadığı için bu akit batıldır Mütekavvim olmayan bir malın satımı da batıldır Fasit akit ise unsur ve rüknun şartlarında bozukluk taşımamakla birikte bunların dışındaki bazı vasıflarında bozukluk olan akittir Hanefiler bu tür ikincil derecedeki şartlara “sıhhat şartları” derler Bu şartları taşımayan akitler kural olarak fasit olur Mesela bedel belirlemeden yapılan bir satım ya da kira akdi böyledir Batıl akit hüküm doğurmazken, fasit akit doğurabilir 47- kurulduğu andan itibaren sonuç doğurması (işlerlik) bakımından akitleri açıklar mısınız? Cevap: nafiz ve mevkuf olarak ikiye ayrılır: Nafiz akit, kurulduğu andan itibaren sonuç doğuran akittir Akdi yapan tarafların dışında başka bir kişinin hakkıyla ilgili olmayan, herhangi başka birinin rızasına, onayına gerek kalmadan sonuç doğuran akittir Mevkuf akit ise, başkasının hakkı ile ilgili olduğu için, işlerlik kazanması için tarafların irade beyanları dışında, hakkı olan bu kişinin iradesine de ihtiyaç duyulan akittir Mesela mümeyyiz çocuğun akti böyledir 48- bağlayıcılık bakımından akitleri açıklar mısınız? Cevap: bağlayıcılık bir akdin tek taraflı irade ile ortadan kaldırılamamasıdır Bazı akitler yapıldığı andan itibaren akdi yapan her iki tarafı da bağlayan (lazım) akitlerdir Satım ve kira gibi Bazı akitler taraflardan sadece birini bağlar Mesela rehin akdi Bazı akitlerde iki taraf açısından bağlayıcı değildir Mesela ariyet akdi mehmet akif2 *Bu hizmet [Linkler Ziyaretçilere Kapalıdır.Giriş Yap Veya Üye Olmak için TIKLAYIN...] ailesine mahsustur* |
Konu Sahibi mehmet akif2 'in açmış olduğu son Konular Aşağıda Listelenmiştir | |||||
Konu | Forum | Son Mesaj Yazan | Cevaplar | Okunma | Son Mesaj Tarihi |
Sevgililer Günü | Serbest Kürsü | gün ışığı | 3 | 1527 | 15 Şubat 2019 09:19 |
Azılı bir müşrik "Nadr bin Hâris" | Kur'an Kıssaları | mehmet akif2 | 0 | 1522 | 06 Ekim 2018 21:18 |
EBU FÜKEYHE (R.A.) KİMDİR? | Ashab-Kiram(r.a) | mehmet akif2 | 0 | 1486 | 05 Ekim 2018 20:42 |
Sayın Mustafa Cilasun için yapılacak hatim :(((((( | Taziye-İlan-Selamlaşma | nurşen35 | 28 | 10254 | 05 Ekim 2018 18:00 |
TEVHİDİN DELİLLERİ | Akaid | mehmet akif2 | 5 | 1820 | 01 Ekim 2018 12:18 |
Konuyu Toplam 1 Kişi okuyor. (0 Üye ve 1 Misafir) | |
Benzer Konular | ||||
Konu Başlıkları | Konuyu Başlatan | Medineweb Ana Kategoriler | Cevaplar | Son Mesajlar |
Islam hukukuna giriş-2016 bahar d. son sınavı | alperkara | İslam Hukukuna Giriş | 4 | 29 Temmuz 2017 00:49 |
Islam hukukuna giriş 3-4 ünite özetleri | alperkara | İslam Hukukuna Giriş | 1 | 21 Nisan 2016 06:56 |
Islam hukukuna giriş-2015-16 bahar d. Ara sınavı | alperkara | İslam Hukukuna Giriş | 0 | 20 Nisan 2016 12:40 |
Islam kurumları ve medeniyeti1. ünite deneme sınavı | Medine-web | İslam Kurumları ve Medeniyeti | 2 | 17 Şubat 2014 10:15 |
1. Sınıf bahar dönemi islam hukukuna giriş 1-2-3- ünite deneme sınavı | Medine-web | İslam Hukukuna Giriş | 2 | 03 Nisan 2012 18:56 |
.::.Bir Ayet-Kerime .::. | .::.Bir Hadis-i Şerif .::. | .::.Bir Vecize .::. |
|